Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Årstaberg - mycket problem i dag

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Årstaberg - mycket problem i dag

Först var det under förmiddagen stopp Stockholm S - Älvsjö på grund av "omfattande signalfel vid Årstaberg", nu är det återigen stopp på samma sträcka på grund av "misstänkt nedriven kontaktledning" vid Årstaberg. Källa: MTR pendeltågsinfo

Tillägg: Trafiken åter igång, misstanken var tydligen dessbättre obefogad. Tre procent av pendeltågen för närvarande i tid enligt http://pendeltåg.mtr.se/#/

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-03-03 klockan 11:40:42.

Passagerare Mikael Rhedins avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Årstaberg - mycket problem i dag

Det var en fågel som kortslutit i Årstaberg. Klart 11:52. Det enda pendeltåg som är i tid går Gnesta-Södertälje.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mikael Rhedin Visa inlägg
    Det var en fågel som kortslutit i Årstaberg. Klart 11:52. Det enda pendeltåg som är i tid går Gnesta-Södertälje.
    Nu är det runt fem timmar sedan det hände - på en lördag dessutom - men man har ännu inte lyckats återställa en fungerande trafik. Det vimlar av både sena och inställda tåg - i det senare fallet växlar det mellan helt inställda eller bara en delsträcka. Skyltningen av korta tåg ska vi bara inte tala om - jag var ute och åkte lite vid 13.30-tiden och för gubbe med käpp är det ingen höjdare att upptäcka att man står 107 meter fel... :mad:

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nu är det runt fem timmar sedan det hände - på en lördag dessutom - men man har ännu inte lyckats återställa en fungerande trafik. Det vimlar av både sena och inställda tåg - i det senare fallet växlar det mellan helt inställda eller bara en delsträcka. Skyltningen av korta tåg ska vi bara inte tala om - jag var ute och åkte lite vid 13.30-tiden och för gubbe med käpp är det ingen höjdare att upptäcka att man står 107 meter fel... :mad:

Tja man kan ju ta tiderna på den här länken och dra bort en multipel av 15 min så får man kundupplevelsen. Dvs ett 60 min sent pendeltåg bör man som kund kanske snarare betrakta som 2 tågnummer senare.

http://pendeltåg.mtr.se

Dvs 2253 som ligger 30 min sent kanske snarare borde vara 2255. Men det är kanske lättare att hantera personal- och fordonsledning om man fortsätter att kalla tåget för just 2253 än att döpa om det till 2255.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av CS Visa inlägg
    Tja man kan ju ta tiderna på den här länken och dra bort en multipel av 15 min så får man kundupplevelsen. Dvs ett 60 min sent pendeltåg bör man som kund kanske snarare betrakta som 2 tågnummer senare.

Dvs 2253 som ligger 30 min sent kanske snarare borde vara 2255. Men det är kanske lättare att hantera personal- och fordonsledning om man fortsätter att kalla tåget för just 2253 än att döpa om det till 2255.
    Förvisso. I lyckliga stunder märker jag som resenär - som dessutom oftast åker kortare sträckor mellan citynära stationer - ingenting. Men tyvärr är det ofta, som idag exempelvis, en minst sagt ryckig tågföring. Tågen kommer inte med de intervall som tidtabellen anger, skyltsystemet havererar, Järda får fnatt osv. Idag skulle exempelvis det Upplands Väsby-tåg som jag åkte med mellan Sst och Sci plötsligt vändas vid City och gå tillbaka till Sö-tälje. Därför stod vi en bra stund i tunneln mellan stationerna och väntade på ett ledigt spår. "Varför sa dom inte det från början?" var ett par medresenärers kommentar. Även om jag vet svaret så förstår jag kommentaren.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Med nuvarande tidtabell brukar varje störning på grund av spårspring, elfel, signalfel, växelfel innebära att trafiken är oregelbunden resten av dagen. Oavsett hur tidigt på morgonen eller förmiddagen störningen inträffat. Just nu är det t ex på sträckan Stockholm - Upplands Väsby och omvänt upp till 35 - 40 minuter mellan tågen istället för tidtabellens 15 minuter. Om jag nu skulle få för mig att åka från Ulriksdal norrut kan jag ta tåg mot Uppsala om 26 respektive 31 minuter, eller ett tåg mot Märsta som också går om 31 minuter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En problem idag verkar ju dock ha varit att man har brist på reserver. Att MTR valt att ha relativt korta måltidsuppehåll för förarna får ju då stora effekter med spruckna avlösningar som följd (och en del som kanske till och med bara har paus vid SCI) 2032 stod ju närmare 40 minuter vid SCI i väntan på förare, medan det andra spåret användes för vändande tåg söderut...Även andra rapporter tyder på ganska många följdförseningar på grund av spruckna avlösningar.

Ändå ställde man ju in alla 127xx idag (utom 12758) och väldigt många tåg på delsträckor. Ett stort problem är att nästan alla linjevarianter på någon del har 30-minuterstrafik. Det begränsar möjligheterna att på ett bra sätt få ordning på trafiken. Att en del 22xx-omlopp också körs av förare stationerade i Södertälje gör det väl också svårt att ställa in där det går relativt bra utifrån resenärsperspektiv (mellan exempelvis Tumba och Södertälje). Sedan har vi ju då 126xx/123xx-omloppen som överhuvud inte går att få ordning på utan att ställa in på delsträckor.

Detta kan jämföras med T17, där tågen mellan Bålsta och Nynäshamn hade bra vändmarginaler (38 minuter i Nynäshamn), där tågen till/från Uppsala kunde vända vid Stockholm central vid förseningar och där tågen mellan Märsta och Södertälje hade 27 minuters vändtid dagtid i Märsta.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    En problem idag verkar ju dock ha varit att man har brist på reserver. Att MTR valt att ha relativt korta måltidsuppehåll för förarna får ju då stora effekter med spruckna avlösningar som följd (och en del som kanske till och med bara har paus vid SCI) 2032 stod ju närmare 40 minuter vid SCI i väntan på förare, medan det andra spåret användes för vändande tåg söderut...Även andra rapporter tyder på ganska många följdförseningar på grund av spruckna avlösningar.
    Detta tolkar jag som att dagens stora förseningar och de många inställda tågen inte enbart berott på signalfel, fågel i kontaktledningen och enkelspårsdrifter utan att personalbrist också haft stor inverkan. Likväl annonseras endast de infrastrukturella orsakerna till trafikproblemen. Kanske anser MTR och/eller Trafikförvaltningen att det hade kunnat fungera någorlunda om inte det "omfattande" signalfelet och fågelns olämpliga beteende inträffat?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Detta tolkar jag som att dagens stora förseningar och de många inställda tågen inte enbart berott på signalfel, fågel i kontaktledningen och enkelspårsdrifter utan att personalbrist också haft stor inverkan. Likväl annonseras endast de infrastrukturella orsakerna till trafikproblemen. Kanske anser MTR och/eller Trafikförvaltningen att det hade kunnat fungera någorlunda om inte det "omfattande" signalfelet och fågelns olämpliga beteende inträffat?
    Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    Nej, operatören kommer att mena att detta är en indirekt personalbrist, orsakad av övriga störningar.

Som alltid ska det satsas miljarder på infrastrukturen för att man ska spara in miljoner på trafiken, i detta fall genom minimerad bemanning.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av CS Visa inlägg

Det kan ju fungera så länge tåget håller sig exakt 30 min sent (eller lite mer), men om det plötsligt försöker köra in tid för att minska förseningen, och blir bara 26 minuter sent, då är det inte roligt för resenärerna som tänkte komma precis när nästa tåg borde ha gått, för de missar det precis detta tåg som avgick 26 min sent.
    Så, om resenärerna är viktiga borde man byta tågnummer och köra tåget som 2255, och följa den tidtabellen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •