Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Anslutningsspår mellan trafikslag

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Anslutningsspår mellan trafikslag

Vet inte om denna fråga hamnar under kategorin dumma frågor, men..
    Har man medvetet (vilket man säkert har), eller har det bara blivit en praktisk slump som gjort att tunnelbanan har anslutning med yttervärlden via Tvärbanan i Liljeholmen? Förr var det väl i Slakthusområdet?
    Och på samma frågesätt med anslutningen via N Hammarbyhamnen-Stadsgården till Saltsjöbanan. Fast den var ju "riktig" järnväg så det kanske var självklart.
    Förr hade ju även Lidingöbanan anslutning via Värtan. Och Roslagsbanan trots spårvidden hade en stump normalspår in på Sthlm Ö.
    Men frågorna kommer sig av att det verkar så "på nåder" och lite tillkrånglat att faktiskt nyttja anslutningarna.

Finns det fler anslutningar i landet mellan trafikslagen? Göteborgs spårvägar går väl parallellt ut från Centralstationen och kunde ha en övergångsväxel om behovet fanns?
    Ja, kanske udda funderingar som snurrat runt lite i skallen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Anslutningsspår mellan trafikslag

Citat Ursprungligen postat av Mats Gudmundson Visa inlägg
    Har man medvetet (vilket man säkert har), eller har det bara blivit en praktisk slump som gjort att tunnelbanan har anslutning med yttervärlden via Tvärbanan i Liljeholmen? Förr var det väl i Slakthusområdet?
    Ja, förr gick förbindelsen från Älvsjö godsbangårds östra sida via slakthusbanan till SL:s banförråd och sedan hamnade man efter färden runt slakthusområdet på tunnelbanans östra sida mellan Globen och Gullmarsplan.

Numera, sedan slakthusbanan blivit Tvärbanan, så går förbindelsen från Älvsjö godsbangårds västra sida genom nybodatunneln ner till Liljeholmen och därifrån längs spårvägen till tunnelbanans västra sida mellan Globen och Gullmarsplan. Så det är inte SÅ stor skillnad egentligen

Förbindelsen vid Gullmarsplan har jag hört många historier om men det som är fakta är i alla fall att det fanns ett behov av spårförbindelse för att de nya tunnelvagnarna (C20) skulle kunna levereras på egna hjul i stället för med tre kostnadsdrivande biltransporter per vagn. Därigenom blev det så att denna växelförbindelse byggdes, inkluderades i det nya ställverket på tunnelbanan och vagnar började transporteras över Tvärbanan så snart spåret var tillräckligt färdigbyggt för att köra på hela vägen.

Jag tror egentligen att den här förbindelsen kom till på ett ganska sent stadium, för om man hade tänkt på den lite tidigare hade man nog byggt ett bättre gränssnitt mellan de två ställverken. Det som finns idag är lite improviserat men egentligen helt godtagbart för sin uppgift. På tidiga ritningarna över snabbspårvägen så hade man tänkt sig att den skulle få en egen förbindelse till Hammarbydepån ungefär vid Mårtensdal, det skulle förstås vara bra att ha en sådan, men nuvarande förbindelse får nog sägas ge ett större värde än en sådan förbindelse hade haft. (Förbindelse med tunnelbanan finns dessutom i Bromma, men är inte användbar för alla fordon.)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tack för svar. Det skingrade några dimbankar för mig

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Göteborgs spårvägar går väl parallellt ut från Centralstationen och kunde ha en övergångsväxel om behovet fanns?
    Jag vill minnas att det fanns en växelförbindelse på nämnda sträcka ungefär utanför f d spårvagnsverkstaden. Minns jag rätt?
    Sedan i Lärje fanns det väl ett sidospår till en godskund som korsade Angeredsbanan utan överföringsmöjlighet.
    Jim

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och på samma frågesätt med anslutningen via N Hammarbyhamnen-Stadsgården till Saltsjöbanan. Fast den var ju "riktig" järnväg så det kanske var självklart.
    Förr hade ju även Lidingöbanan anslutning via Värtan. Och Roslagsbanan trots spårvidden hade en stump normalspår in på
    Sthlm Ö.
    Men frågorna kommer sig av att det verkar så "på nåder" och lite tillkrånglat att faktiskt nyttja anslutningarna.
    Finns det fler anslutningar i landet mellan trafikslagen? Göteborgs spårvägar går väl parallellt ut från Centralstationen och kunde ha en övergångsväxel om behovet fanns?
    Och i lite tillägg så innan banan runt Söder upp till Stadsgården så fanns förbindelse från Sammanbindningsbanan till både Söder Mälarstrand och Stadsgården med anslutning till Saltsjöbanan (som hade godstrafik) och via en vändskiva och en märklig rullbro också gick upp till Skeppsbron. Lidingö var ju klassat som järnväg förr och hade länge godstrafik. Normalspåret till Stockholm Östra var för lastning/lossning av smalspårsfordon.
    En annan anslutning fanns också mellan spårväg linje 15 och Solna station.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Fanns det fysisk spåranslutning eller var det bara en gemensam bangård för omlastning?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Förr hade ju även Lidingöbanan anslutning via Värtan. Och Roslagsbanan trots spårvidden hade en stump normalspår in på Sthlm Ö.

För tunnelbanan kanske det finns behov av verkstadsbesök

Jag tror inte det finns förbindelse mellan Göteborgs spårvägar och järnvägen.
    Hjulen sägs inte passa järnvägen då flänsarna är mindre och hjulen har anpassats för att gå på flänsarna.

Det har ändå funnits industrispår som norr om Gamlestaden korsat spårvägen.

Spårvagnarna körs på lastbil.
    Det sägs att de från Ansaldobreda gått via fartyg från Italien till Wallhamn på Tjörn,
    och sedan lastbil vilket inte gått bra varje gång.
    https://www.expressen.se/gt/sparvagn-blockerar-vagen/

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-02-19 klockan 07:49:24.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det har verkat funnits anslutningsspår mellan Säröbanan och Göteborg spårväg vid Linneplatsen, och mellan södra hamnbanan och spårvägen vid Järntorget,
    som använts nattetid för leverans av fordon till Säröbanan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Fanns det fysisk spåranslutning eller var det bara en gemensam bangård för omlastning?
    Det fanns spåranslutning; avlastning av spårvagnar verkar ha gått till så att man lyfte vagnen rakt upp med domkrafter varefter godsvagnen drogs undan. Några vagnar levererades även på egna hjul.

Av någon anledning har man noga undvikit att få med växeln på bild:

sparvagsmuseet.sl.se/Visa?Id=38446

sparvagsmuseet.sl.se/Visa?Id=55263

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tvärtom. Till Wallhamn och vidare varthän?

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    För tunnelbanan kanske det finns behov av verkstadsbesök

Jag tror inte det finns förbindelse mellan Göteborgs spårvägar och järnvägen.
    Hjulen sägs inte passa järnvägen då flänsarna är mindre och hjulen har anpassats för att gå på flänsarna.

Det har ändå funnits industrispår som norr om Gamlestaden korsat spårvägen.

Spårvagnarna körs på lastbil.
    Det sägs att de från Ansaldobreda gått via fartyg från Italien till Wallhamn på Tjörn,
    och sedan lastbil vilket inte gått bra varje gång.
    https://www.expressen.se/gt/sparvagn-blockerar-vagen/
    Nja, det var tydligen tvärtom.

"Dragbilen hade kört av vägen och fastnade, så det var bara att dra upp den så kunde den fortsätta på egen hand, säger Vägverket i Göteborg.
    Enligt Helena Holmgren på vägverkets trafikinformation var släpet på väg från fastlandet till hamnen i Wallhamn."

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vid tiden för leverans av M25 till GS fanns en hamnbana söder om Göta Älv.
    Vid Packhuskajen fanns en rangerbangård alldeles bredvid nu nedlagda spårvagnslinjen mellan Lilla Torget och Lilla Bommen.
    Som liten var det alltid spännande att på morgonturen till skolan, se om det anlänt någon ny spårvagn lastad på järnvägsvagn.
    Jag kommer inte ihåg om det fanns någon förbindelseväxel.
    Mitt dimmiga minne är att lagom till resan från skolan på eftermiddagen så var vagnskorgen nedlyft och stod på sina boggier och på järnvägsspåren.
    Vilket skulle innebära att det fanns spårförbindelse på plats, någon kan säkert reda ut detta.
    I vilket fall bogserades vagnen från Packhuset till Stampen.

På tal om Packhuskajen så var detta ett mycket bra ställe att beskåda Londonpilen när den rangerades ut från Centralstationen till slutpunkten i Londonbåtarnas terminalbyggnad, Nuvarande Stenas Tysklandsterminal.
    I gatuplan fanns spår plus plattform för direkt omstigning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Eftee. att spåret över Packhusplatsen lagts ner anlades en växelförbindelse mellan Bergslagsbanan och Angeredsbanan vid Alelyckan. Växlarna var av "klättertyp" med genomgående räl i rakspåret.
    O-vagnar med spårvagn växlades denna väg med arbetsvagn 121 och "strykjärnsmetoden". Även omformarvagnar gick denna väg till uppplagsplatsen i berget.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det fanns spåranslutning; avlastning av spårvagnar verkar ha gått till så att man lyfte vagnen rakt upp med domkrafter varefter godsvagnen drogs undan. Några vagnar levererades även på egna hjul.

Av någon anledning har man noga undvikit att få med växeln på bild:

sparvagsmuseet.sl.se/Visa?Id=38446

sparvagsmuseet.sl.se/Visa?Id=55263
    Tack!
    Länkarna visar sig inte fungera, men jag hittade bilderna ändå.
    Roligt med de helt olika kontaktledningsstolparna på järn- och spårvägen.
    På den här bilden, från bygget, tycker jag mig ana en växel: http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=79618
    Edit: Fast det är ju från gamla järnvägssträckningen.

Senast redigerat av Klas Mårtensson den 2021-02-19 klockan 09:51:14.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På ekeving.se finns denna ritning där spåranslutningen syns:

https://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/1ts1.jpg

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bert Nordenlund Visa inlägg
    På ekeving.se finns denna ritning där spåranslutningen syns:

https://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/1ts1.jpg
    Tack för ritningen!
    Men, jag ser ingen spåranslutning, tvärtom, två separerade nät.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men, jag ser ingen spåranslutning, tvärtom, två separerade nät.
    Nej, vid den här tidpunkten (när det nu var) fanns ingen fysisk förbindelse. Men det kan förstås ha funnits någon annan gång. Jag vet inte.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bert Nordenlund Visa inlägg
    Nej, vid den här tidpunkten (när det nu var) fanns ingen fysisk förbindelse. Men det kan förstås ha funnits någon annan gång. Jag vet inte.
    Ja, det är vi ense om. Kartan är förmodligen från anläggningstiden, och spårförbindelse kan ha skapats senare. Men jag kan inte hitta någon dokumentation för att den verkligen skulle ha funnits (och jag är inte forskaren, bara nyfiken).
    Den bild jag tidigare länkade till http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=79618 från Hagalunds gamla station visar, när jag tittar närmare, inte heller någon spåranslutning. Det särskilda spåret upp till spårvägsbygget är ju ett smalspårigt byggspår.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja, det är vi ense om. Kartan är förmodligen från anläggningstiden, och spårförbindelse kan ha skapats senare. Men jag kan inte hitta någon dokumentation för att den verkligen skulle ha funnits (och jag är inte forskaren, bara nyfiken).
    Den bild jag tidigare länkade till http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=79618 från Hagalunds gamla station visar, när jag tittar närmare, inte heller någon spåranslutning. Det särskilda spåret upp till spårvägsbygget är ju ett smalspårigt byggspår.
    Stockholmskällan har kartor (länk) och på den från 1934 ser det ut som att spårvägens spår går in på järnvägens (fast om det var så i verkligheten vet jag förstås inte). Du får välja årtalet i vänsterkanten och sen flytta dig upp till Solna.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Stockholmskällan har kartor (länk) och på den från 1934 ser det ut som att spårvägens spår går in på järnvägens (fast om det var så i verkligheten vet jag förstås inte). Du får välja årtalet i vänsterkanten och sen flytta dig upp till Solna.
    Ja, på den kartan ser det ut som spåret är kontinuerligt. Och kartan verkar försöka visa alla spår.
    Å andra sidan, ett brott i spåret på några meter är inte givet att det kommer med. Riktigt alla spår verkar inte heller finnas, hittar inga övergångsväxlar.
    Har försökt med hjälp leta på ekonomiska kartan av 1951, och konstaterar det vanliga, att intressanta platser alltid ligger i en kartskarv, i detta fall t.o.m. ett kartkryss. Ingen förbindelse syns där, men det verkar uppenbart att kartan inte har med alla spår. Detta antagligen av sekretesskäl (järnvägens allmäna, och Järvafältets speciella, hela Krutbanan saknas). Så det gav ingenting heller.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •