Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Forth Rail Bridge i Skottland har ett gammalt dass

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Forth Rail Bridge i Skottland har ett gammalt dass

En bild från Forth Rail Bridge i Skottland, har blivit viral de senaste dagarna.
    Jag undrar om det finns eller har funnits liknande faciliteter på svenska järnvägsbroar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Forth Rail Bridge i Skottland har ett gammalt dass

Passerade några gånger under denna bro åren 1958/59. Tog inte beteckning enär jag inte kände till faciliteten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Googlade upp denna artikel om bilden. Ett citat från artikeln var lite kul:

One Twitter user said: “I worked on the Forth Bridge during the big refurbishment around 2000/2001 and can confirm these wee dunnies are legit. They couldn’t be used because the accesses were taken away. Better still were the big bothies mid bridge, as big as a village hall.”

Sökte lite mera angående dessa "bothies" och fann att de tydligen fungerat som raststugor/övernattning för målare som underhållit bron. Här är en bild på en av dem (från mapio.net).

Hade inte en aning om allt detta - men logiskt om man tänker efter. Det tar ett tag att ta sig till arbetsstället från endera brofästet..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Passerade några gånger under denna bro åren 1958/59. Tog inte beteckning enär jag inte kände till faciliteten.
    Frågan är om det fanns en dassaspann eller om det var fritt fall som gällde? Det verkar fö vara lite vanskligt att ta sig till eller från dasset.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

På 1950-talet förekom det vid byggandet av stora oljecisterner av stål på ackord att tomma svetskartonger användes för "storan". "Lillan" gick bra utan.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det verkar fö vara lite vanskligt att ta sig till eller från dasset.
    Golvplankorna framför har förmodligen försvunnit (ruttnat?).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Golvplankorna framför har förmodligen försvunnit (ruttnat?).
    Säkert, men det verkar ändå vara spärrat mot höger. Kanske fanns det en trappa/stege ner från spåren.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Säkert, men det verkar ändå vara spärrat mot höger. Kanske fanns det en trappa/stege ner från spåren.

Jag tror att det var som du säger en trappa från spåren. Räcket gick nog på något sätt att öppna en gång i tiden. Det är möjligt att man kanske fick krypa under "ledstången" på det stora räcket. Att träplankorna sedan är borta är självklart. Sedan bör det givetvis ha varit en dörr till dasset också, så att den som använde det kunde få vara ifred även om det kom tåg.

Var avfallet tog vägen kan man undra. Om det faktiskt fanns latrintunnor i dasset som någon tömde? Eller om avfallet faktiskt bara föll fritt ner i vattnet, med risk då att träffa t ex någon båt eller så.

Forth Rail Bridge genomgår ständigt upprustning. Som regel har det vanligtvis varit så att när de är färdiga med upprustningen i den ena änden, så har de brukat påbörja igen från andra änden och så har det kunnat bli ett evighetsjobb. Det är möjligt att dasset kan vara byggt för de som jobbat med detta genom åren. I modern tid lär dock detta evighetsarbete avbrutits, då man har modernare rostskyddsbehandlingar som håller längre.

Man kan undra om dasset överlever nästa upprustning, eller om de tycker det är enklast att bara ta bort det?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Sökte lite mera angående dessa "bothies" och fann att de tydligen fungerat som raststugor/övernattning för målare som underhållit bron. Här är en bild på en av dem (från mapio.net).

Hade inte en aning om allt detta - men logiskt om man tänker efter. Det tar ett tag att ta sig till arbetsstället från endera brofästet..
    En "bothy" (pl. "bothies") är oftast en typ av fjällstuga. Du hittar här en lista och en karta över dem över hela Skottland. Tyvärr finns inga tillgängliga på järnvägsbroar...

https://www.mountainbothies.org.uk/

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag tror att det var som du säger en trappa från spåren. Räcket gick nog på något sätt att öppna en gång i tiden. Det är möjligt att man kanske fick krypa under "ledstången" på det stora räcket. Att träplankorna sedan är borta är självklart. Sedan bör det givetvis ha varit en dörr till dasset också, så att den som använde det kunde få vara ifred även om det kom tåg.

Var avfallet tog vägen kan man undra. Om det faktiskt fanns latrintunnor i dasset som någon tömde? Eller om avfallet faktiskt bara föll fritt ner i vattnet, med risk då att träffa t ex någon båt eller så.

Forth Rail Bridge genomgår ständigt upprustning. Som regel har det vanligtvis varit så att när de är färdiga med upprustningen i den ena änden, så har de brukat påbörja igen från andra änden och så har det kunnat bli ett evighetsjobb. Det är möjligt att dasset kan vara byggt för de som jobbat med detta genom åren. I modern tid lär dock detta evighetsarbete avbrutits, då man har modernare rostskyddsbehandlingar som håller längre.

Man kan undra om dasset överlever nästa upprustning, eller om de tycker det är enklast att bara ta bort det?
    Jag tror att det stod i den engelska texten som citerades i ett av ursprungsinläggen att "ingången" till dasset tagits bort. Troligen medvetet för undvika användning eller tillträde. Man får ju lätt lite svindel bara på tanken att försöka besöka detta dass.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Villospår Visa inlägg
    [
    Jag undrar om det finns eller har funnits liknande faciliteter på svenska järnvägsbroar.
    Vet inte något exempel men man kan ju gissa att rörliga broar med utrymme för maskinist också haft sådana faciliteter.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •