Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Ett par frågor om Killeberg

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Ett par frågor om Killeberg

Jag tittade på ett par bilder från Banvakt.se. Där finns lite om bland annat Killeberg. Se https://banvakt.se/almhult-hastveda-...olm/killeberg/

Det är två bilder som jag speciellt tittar på där, se länkar:

1982: https://banvakt.se/foto/003/003664.jpg

1988: https://banvakt.se/foto/008/008335.jpg

På bilden från 1982 anar man att stationen visserligen inte är öppen för persontrafik. Men stationen ser ändå ut att underhållas. Stationen hade varit nedlagd i 11 år då, men den ser ändå ganska välhållen ut. Användes den av SJ till något trots att persontrafiken var nedlagd?

Om man däremot ser på bilden från 1988 så är det ju en enorm skillnad. Den har på bara 6 år förfallit väldigt mycket. Titta på plattformen på allt ogräs och elände. Byggnaden är förfallen osv. Det ser därför ut som om den fram till åtminstone 1982 ändå underhölls och användes till något, men efter 1982 blivit övergivet och därmed förfallit. Så vad hände? Någon som vet?

Sedan har jag en fråga till: Titta noga på de två bilderna. Är det betongslipers av typen 101 med stålrör och FIST på huvudspåren?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ett par frågor om Killeberg

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Sedan har jag en fråga till: Titta noga på de två bilderna. Är det betongslipers av typen 101 med stålrör och FIST på huvudspåren?
    Ser ut att vara så i spår 2, ja. Spår 1 verkar däremot ha träslipers.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tittade på ett par bilder från Banvakt.se. Där finns lite om bland annat Killeberg. Se https://banvakt.se/almhult-hastveda-...olm/killeberg/

På bilden från 1982 anar man att stationen visserligen inte är öppen för persontrafik. Men stationen ser ändå ut att underhållas. Stationen hade varit nedlagd i 11 år då, men den ser ändå ganska välhållen ut. Användes den av SJ till något trots att persontrafiken var nedlagd?

Om man däremot ser på bilden från 1988 så är det ju en enorm skillnad. Den har på bara 6 år förfallit väldigt mycket. Titta på plattformen på allt ogräs och elände. Byggnaden är förfallen osv. Det ser därför ut som om den fram till åtminstone 1982 ändå underhölls och användes till något, men efter 1982 blivit övergivet och därmed förfallit. Så vad hände? Någon som vet?

1982 var stationen inte regelbundet bevakad vad jag kan minnas. Däremot kommer jag ihåg att den kunde vara bevakad vid banarbeten då man behövde anordna enkelspårsdrift t ex.
    Jim

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    1982 var stationen inte regelbundet bevakad vad jag kan minnas. Däremot kommer jag ihåg att den kunde vara bevakad vid banarbeten då man behövde anordna enkelspårsdrift t ex.
    Jim
    1985-06-07 tillkommer Tunneby som teknisk station, som SJK nr 83 bokverket Järnvägsdata skriver. Samma år om hösten borttagen infrastruktur i Killeberg. 1988 var alltså huset kvar, men inga växlar kvar att lägga om.
    Finns väl någon bra anledning till att växlarna placerades 2,2 kilometer längre söderut i skogen vid Tunneby.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En rolig sak om Killeberg såg jag när jag av en händelse tittade på en film om Ingvar Kamprad och grundandet av IKEA.
    I början blev han så motarbetad av övriga möbelbranchen och dess leverantörer att de var tvungna att använda Killeberg för att få vissa leveranser. Älmhult var förbjuden leveransadress för vissa företags försäljare....
    Om jag förstod rätt var Killebergsvolymerna ganska stora tidvis. IKEA hade ju i början övervägande svenska underleverantörer. Detta kan ju förklara att byggnaderna var väl underhållna på 80 talet.

Senast redigerat av Henke den 2021-02-15 klockan 19:40:20.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    1985-06-07 tillkommer Tunneby som teknisk station, som SJK nr 83 bokverket Järnvägsdata skriver. Samma år om hösten borttagen infrastruktur i Killeberg. 1988 var alltså huset kvar, men inga växlar kvar att lägga om.
    Finns väl någon bra anledning till att växlarna placerades 2,2 kilometer längre söderut i skogen vid Tunneby.
    Signalställverket i Tunneby anges hos Forsström som inkopplat 1985-09-30. För Björnlunda-ställverket i Killeberg anges 85-09 som slopningsmånad. Stämmer det är det ännu mer uppenbart att Tunneby övertog Killebergs uppgift. Det fanns väl dessutom ett samband med fjb-utbyggnad.

Medlem
    sep 2017

Jag lägger in länk från samma hemsida till en bild på hur det ser ut idag i Killeberg:

https://banvakt.se/foto/005/005958.jpg

Allting är nytt! Stationshuset är rivet sedan länge från tiden det var nedlagt. Jag antar att den gamla plattformen också revs och att det innan den nya stationen byggdes var det utplånat att det funnits stationshus och gamla plattformar.

Betongsliprar av typ 101 med stålrör och FIST är borta. Istället är det vanliga betongslipers och rälsen är givetvis av typen UIC 60.

Helt nya plattformar är byggda. Stationen ser rätt standardiserad ut enligt det snitt som gäller idag.

Men hur är det med ställverk i Killeberg idag? Ligger det nya växlar där sedan det blev station där igen? Och har de byggt ett nytt ställverk i modern tid i Killeberg?

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Helt nya plattformar är byggda. Stationen ser rätt standardiserad ut enligt det snitt som gäller idag.

Men hur är det med ställverk i Killeberg idag? Ligger det nya växlar där sedan det blev station där igen? Och har de byggt ett nytt ställverk i modern tid i Killeberg?
    Enligt linjeboken så är Killeberg en hållplats idag, och om jag fattat rätt kan det varken finnas växlar eller ställverk där då.

Däremot finns ju Tunneby i närheten (som Ville påpekat), men det är ju något annat.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-02-16 klockan 00:05:49.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Enligt linjeboken så är Killeberg en hållplats idag, och om jag fattat rätt kan det varken finnas växlar eller ställverk där då.

Däremot finns ju Tunneby i närheten (som Ville påpekat), men det är ju något annat.
    Kan bekräfta detta.

I jobbet med ERTMS-införandet fanns en tid planer på att göra Killeberg till en driftplats utan växlar, men detta tror jag att man övergett nu.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Trevligt att Killeberg uppmärksammas, här tappade morfar sin vigselring för ganska precis 100 år sedan. Han var 1:e postassistent vid Järnvägsposten och tjänstgjorde oftast på sträckan Nässjö - Malmö/Köpenhamn. Turligt nog återfanns ringen en kort tid därefter.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Signalställverket i Tunneby anges hos Forsström som inkopplat 1985-09-30. För Björnlunda-ställverket i Killeberg anges 85-09 som slopningsmånad. Stämmer det är det ännu mer uppenbart att Tunneby övertog Killebergs uppgift. Det fanns väl dessutom ett samband med fjb-utbyggnad.
    I rimlighetens namn slopades gamla Killeberg samtidigt som Tunneby kopplades in. Mellanblocket i Killeberg står mitt på gamla bangården. Ursprungligen satt blocksignalerna uppe i en ktl-brygga men i slutet av 90-talet slopades bryggorna och ersattes med vanliga ktl-stolpar varvid blocksignalerna flyttades ner till lite behändigare arbetshöjd för en signalare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    I rimlighetens namn slopades gamla Killeberg samtidigt som Tunneby kopplades in. Mellanblocket i Killeberg står mitt på gamla bangården. Ursprungligen satt blocksignalerna uppe i en ktl-brygga men i slutet av 90-talet slopades bryggorna och ersattes med vanliga ktl-stolpar varvid blocksignalerna flyttades ner till lite behändigare arbetshöjd för en signalare.
    Killeberg var väl (precis som Ballingslöv) lastplats en tid efter ombyggnaden till Fjb?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Killeberg var väl (precis som Ballingslöv) lastplats en tid efter ombyggnaden till Fjb?
    Ja, jag tror att det fanns en växel i uppspåret på den blocksträcka som ligger närmast Tunneby men vet inte när den slopades.
    För övrigt fanns det ju en bunke lastplatser längs södra stambanan. Den som användes längst torde ha varit Ballingslöv. Växlingen där fanns kvar till ca 1995 när jag började jobba på Banverket. Vid den tiden var övriga i grannskapet redan borta.

Medlem
    sep 2017

Vet någon exakt hur det såg ut i Killeberg precis innan de började bygga de nya plattformarna inför återöppnandet? Jag har fattat det som att det var totalt utplånat att det alls funnits någonting som ens haft med stationer eller hållplatser att göra där. Att det blivit helt rent. Stationshuset var givetvis rivet sedan länge. Men alltså att även plattformar var helt utplånade att de ens existerat. Samma sak med växlar, kontaktledningsbryggor, belysning osv. Att det inte fanns ett enda spår kvar att det funnits något i Killeberg. Visst var det på det viset?

Banvakt.se menar på att Killeberg idag inte har någon mysfaktor. Och visst, när man ser på de gamla bilderna så såg Killeberg riktigt mysigt ut. En liten charmig station längs med stambanan. Dagens hållplats i Killeberg ser väldigt standardiserad ut. Så där ser alla moderna plattformar ut idag. Men jag tycker att man ska vara glad ändå. Eftersom allt det gamla trevliga var så utplånat så kan man inte förvänta sig något annat än vad de byggt. Och det som ju är så trevligt med Killeberg idag är ju att det är återöppnat. Att det finns persontåg varje dag som gör uppehåll igen i Killeberg

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vet någon exakt hur det såg ut i Killeberg precis innan de började bygga de nya plattformarna inför återöppnandet? Jag har fattat det som att det var totalt utplånat att det alls funnits någonting som ens haft med stationer eller hållplatser att göra där. Att det blivit helt rent. Stationshuset var givetvis rivet sedan länge. Men alltså att även plattformar var helt utplånade att de ens existerat. Samma sak med växlar, kontaktledningsbryggor, belysning osv. Att det inte fanns ett enda spår kvar att det funnits något i Killeberg. Visst var det på det viset?

Banvakt.se menar på att Killeberg idag inte har någon mysfaktor. Och visst, när man ser på de gamla bilderna så såg Killeberg riktigt mysigt ut. En liten charmig station längs med stambanan. Dagens hållplats i Killeberg ser väldigt standardiserad ut. Så där ser alla moderna plattformar ut idag. Men jag tycker att man ska vara glad ändå. Eftersom allt det gamla trevliga var så utplånat så kan man inte förvänta sig något annat än vad de byggt. Och det som ju är så trevligt med Killeberg idag är ju att det är återöppnat. Att det finns persontåg varje dag som gör uppehåll igen i Killeberg
    Lastkajen fanns kvar och gör så fortfarande om än delvis dold av vägbro över spåren.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sommaren 1972 var jag i Hästveda, tillsammans med den då nyligen pensionerade reparatören Einar Nilsson, för att "sätta fart" på det av SJK då nyinköpta ångloket S2 1306. Jag bodde då i Banavdelningens "stuga". Varje morgon kom besök av en banvakt som patrullerade sträckan upp till Killeberg. Men innan han drog iväg på sin trampdressin var det tid för en pratstund samt kaffe.

Medlem
    sep 2017

Jag tackar för alla trevliga svar som kommit!

En fråga till: Stationen lades ju ned 1971. Men när tog man bort manuell tågklarering på stationen? Fanns detta kvar 1971? Eller var det fjärrstyrt redan då? Eller var det först på 1980-talet när stationshuset blev mer övergivet som man tog bort tågklareringen i Killeberg?

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag tackar för alla trevliga svar som kommit!

En fråga till: Stationen lades ju ned 1971. Men när tog man bort manuell tågklarering på stationen? Fanns detta kvar 1971? Eller var det fjärrstyrt redan då? Eller var det först på 1980-talet när stationshuset blev mer övergivet som man tog bort tågklareringen i Killeberg?
    Jag kan inte uttala mig med säkerhet avseende Killeberg, men det vanliga tills fjb togs i bruk var att stationerna bevakades vid behov. Undantaget var ett fåtal stationer som var mer regelmässigt bevakade, i och med att Älmhult var en sådan lär Killeberg endast ha bevakats vid behov.

Medlem
    sep 2017

Jag kan inte uttala mig med säkerhet avseende Killeberg, men det vanliga tills fjb togs i bruk var att stationerna bevakades vid behov. Undantaget var ett fåtal stationer som var mer regelmässigt bevakade, i och med att Älmhult var en sådan lär Killeberg endast ha bevakats vid behov.

Då kan vi nog utgå ifrån att Killeberg var helt obemannat åtminstone från 1971.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även Osby hade mycket planenlig bevakning. Detta var en tid då banarbeten i huvudsak gjordes dagtid.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •