Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Störning i Häggvik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Häggvik - Reparationsarbetets prognos - En ny

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Det är väl tvärstopp i Sollentuna också i den bemärkelsen att inga pendeltåg norrut stannar där nu med osäker prognos framåt i tiden. Sollentuna är Märstagrenens mest trafikerade station med 10-11 000 resenärer varje dag.
    DN har en artikel från igår om att trafik, mer trafik?, kan vara igång om två veckor. Tanken är att få igång det yttersta nedspåret på två veckor, i övrigt gäller åtta veckor fortfarande.
    Skulle det innebära att pendeltågen norrut skulle kunna samsas med de södergående? Fungerar det?

https://www.dn.se/sthlm/trafiken-eft...om-tva-veckor/ (om läsbar förstås)
    "– I samråd med tågoperatörerna har vi beslutat att så fort som möjligt få igång trafiken på det ena spåret, säger Stefan Lindgren, distriktschef för underhåll på Trafikverket."

Edit: Mitt i Sollentuna - har också nyheten: https://www.mitti.se/nyheter/nytt-be...mQf5J@yOOl19g/

Senast redigerat av Ville den 2021-02-20 klockan 21:10:21. Anledning: mitt i

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    DN har en artikel från igår om att trafik, mer trafik?, kan vara igång om två veckor. Tanken är att få igång det yttersta nedspåret på två veckor, i övrigt gäller åtta veckor fortfarande.
    Skulle det innebära att pendeltågen norrut skulle kunna samsas med de södergående? Fungerar det?

"– I samråd med tågoperatörerna har vi beslutat att så fort som möjligt få igång trafiken på det ena spåret, säger Stefan Lindgren, distriktschef för underhåll på Trafikverket."

Edit: Mitt i Sollentuna - har också nyheten: https://www.mitti.se/nyheter/nytt-be...mQf5J@yOOl19g/
    Kanske borde R J Corman och grabbarna starta en Europafilial?

Senast redigerat av Jan L den 2021-02-20 klockan 21:30:10.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg

Eller är det så att om man kan öppna yttre nedspåret (som normalt används av fjärrtåg mot Stockholm) så behöver inte fjärrtågen mot Stockholm konkurrera med pendeltågen mot Stockholm om ett enda spår? För idag leder väl den konflikten till förseningar för fjärrtågen och/eller att inte alla pendeltåg kan köras.

För att kunna köra normal pendeltågstrafik på ett och samma enkelspår (inre upp) på en så lång sträcka som är aktuellt, med alla 4 uppehållen, tror jag inte kan fungera, det borde bli 30-minuterstrafik och det räcker nog inte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vecka 7-8 så körs det 4tåg/timma till Märsta och 2/timma till Uppsala dagtid och UpplandsVäsbytågen vänder i Ulriksdal.
    Detta medför förseningar för södergående pendeltåg mellan 0-10 min beroende på tåglägena.
    Inga ersättningsbussar körs på helgerna,utan resenärerna hänvisas till tågbyten i UpplandsVäsby för (tillbaka)färd söderut./Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eller är det så att om man kan öppna yttre nedspåret (som normalt används av fjärrtåg mot Stockholm) så behöver inte fjärrtågen mot Stockholm konkurrera med pendeltågen mot Stockholm om ett enda spår? För idag leder väl den konflikten till förseningar för fjärrtågen och/eller att inte alla pendeltåg kan köras.

För att kunna köra normal pendeltågstrafik på ett och samma enkelspår (inre upp) på en så lång sträcka som är aktuellt, med alla 4 uppehållen, tror jag inte kan fungera, det borde bli 30-minuterstrafik och det räcker nog inte.
    Om man får igång båda ytterspåren kan man ju tänka sig att ha olika trafikriktning på inre uppspår på morgon och på eftermiddag, och de som åker åt "fel" håll till/från de aktuella stationerna får som nu åka buss eller åka förbi och ta ett tåg tillbaka åt andra hållet.

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2021-02-21 klockan 08:01:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon som vet vad som händer? Nu är det plusgrader men fortfarande ingen reparationsaktivitet. Varför behöver det dröja till april innan Trafikverket bemödar sig att laga spåret?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av bpn Visa inlägg
    Någon som vet vad som händer? Nu är det plusgrader men fortfarande ingen reparationsaktivitet. Varför behöver det dröja till april innan Trafikverket bemödar sig att laga spåret?
    Det är för att det aldrig har varit temperaturen som gjort att det tar tid.

Självklart är bökigare att jobba när det är snö och kallt och svetsskarvar som gjorts när det är kallare än -5 måste göras om i varmare väder, men jag skulle säga att inget av det har hindrat eller fördröjt reparationerna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför går det då så långsamt? Det är nu snart två veckor sedan olyckan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, det är märkligt. Jämför med urspårningen i USA som Ville berättade om. Där var det full fart redan efter någon dag. Trv(Tragikverket) är mycket senfärdiga.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av bpn Visa inlägg
    Varför går det då så långsamt? Det är nu snart två veckor sedan olyckan.
    Jag tänker att det främst är materiellogistiken som behöver tid. Kommer någon i håg det akuta rälsbytet mellan Helsingborg och Lund i december - januari i år? Efter det bytet är nog Trafikverkets förråd på räls tömda. Det skulle inte förvåna mig om man behöver beställa mer räls av leverantören i det här läget, som kanske har lovat bort sin produktion till andra kunder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Jag tänker att det främst är materiellogistiken som behöver tid. Kommer någon i håg det akuta rälsbytet mellan Helsingborg och Lund i december - januari i år? Efter det bytet är nog Trafikverkets förråd på räls tömda. Det skulle inte förvåna mig om man behöver beställa mer räls av leverantören i det här läget, som kanske har lovat bort sin produktion till andra kunder.
    Det kan ju vara så men då kan man börja undra över hur materialförsörjningen ser ut. Med så många km räls i beståndet så duger det inte med just-in-time-tänkande. Man borde ha ett buffertlager på flera km som täcker detta. Räls har ju inte något bäst-före-datum.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det kan ju vara så men då kan man börja undra över hur materialförsörjningen ser ut. Med så många km räls i beståndet så duger det inte med just-in-time-tänkande. Man borde ha ett buffertlager på flera km som täcker detta. Räls har ju inte något bäst-före-datum.
    Hur många km räls tänker du är en rimlig nivå på ett buffertlager?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hur många km räls tänker du är en rimlig nivå på ett buffertlager?
    Numera använder ju alla(?) nordiska banhållare UIC 60 skenor varför det inte är otänkbart att låna eller köpa av varandras reserver.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Finns det inte en bana i närheten av Lysekil med tillgänglig räls att plocka från?

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Numera använder ju alla(?) nordiska banhållare UIC 60 skenor varför det inte är otänkbart att låna eller köpa av varandras reserver.
    Men om alle tenker slik at man skal holde lager på et absolutt minimum så er det bare fabrikken som har... Og de i sin tur venter til de har en bestilling før de produserer....

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Idag hade jag vägarna förbi och kunde konstatera att arbete pågår med att byta växel 107 i Häggvik, det är den sydligaste växeln i spår N1 (det avstängda ytterspåret).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Idag hade jag vägarna förbi och kunde konstatera att arbete pågår med att byta växel 107 i Häggvik, det är den sydligaste växeln i spår N1 (det avstängda ytterspåret).
    Växel 123 heter den (någon växel 107 finns ej i Häggvik). Tyckte jag hörde något om att ytterspåret (N1) skulle öppnas de närmsta dagarna.

/Måns

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Växel 123 heter den (någon växel 107 finns ej i Häggvik). Tyckte jag hörde något om att ytterspåret (N1) skulle öppnas de närmsta dagarna.

/Måns
    Det stämmer, växel 107 är motsvarande växel i Kummelby.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag kom till inloggningssidan på länken.

Från förstasidan kan man se Videoklipp utan inloggning.
    https://unt.se/nyheter

En bit ned på sidan finns Videoklipp 2:15. Inte TV, längre ned.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •