Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Presentation av vår nya postvagn

  1. #1
    Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 149

    Presentation av vår nya postvagn



    Det har kommit frågor om vår nya postvagns utseende. Ja ni ser ju alltid längst upp till höger nu hur Postvagnen ser ut :)

    Vagnen heter DFo6. Det är Arnold Idestrand som ritat denna åt oss. Se länkar:

    http://www.arnoldstechart.se/postvagn.htm

    http://www.arnoldstechart.se/index.htm

    Arnold Idestrand är känd för att sälja vackra avbilder av bland annat äldre ellok. Den här postvagnen har han dock gjort åt oss. Det är vi som anlitat honom att ta fram en logotyp för vårt forum. Och detta har han verkligen lyckats väldigt bra med. Det blev en vacker logotyp för vårt forum.

    Går ni in på Arnold Idestrands hemsida så kan ni köpa denna vackra postvagn och sätta upp på väggen. Och själv har jag givetvis för länge sedan köpt en av honom. Jag var nog den första att köpa en postvagn av honom. Och den är ännu vackrare när man får hem den som en tavla kan jag säga :)

    Detta är alltså en postvagn litt DFo6. Dessa levererades 1933-1937. De hade då öppna plattformar, men med tiden byggdes dessa in. I slutet hette dessa DF25 när de var i drift. Det finns ett antal vagnar av denna typ i livet idag. Vissa används i museitåg och rullar ute på linjerna.

    Så detta är alltså vår nya postvagn. Nu har vi äntligen littera på Postvagnen som är DFo6. En vacker postvagn som synes. Vagnen har öppna plattformar. Detta har vi för att visa att vi har ett öppet sinne, är mottagliga för mycket och att vi dessutom visar att alla är välkomna. Vagnen har lanternin. Det betyder att vi har högt i tak. Lanterninen släpper in ljus, det innebär att vi också släpper in ljus i sinnet här. Vagnen är nitad, men det betyder inte att vi är nitiska, tvärtom så ska vi ha hög tolerans. Men vagnens nitar gör att vi tillåter oss att räkna nitarna, och därmed tillåta oss att gå in på små detaljer och noggranna beskrivningar om vi vill det. Postvagnen har boggier. Alltså har vi bra gångegenskaper och just nu ställer vi in boggierna så vi ska få riktigt bra gångegenskaper för en bekväm resa i vår postvagn, så att ni ska trivas. Ännu så länge håller vi på att köra in vår nya postvagn, så vi ställer in boggiernas fjädring. Men jag lovar fina gångegenskaper när vi är klara. Välkomna in i vår nya fina postvagn med sin lanternin! :)


  2. #2
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    796

    Sv: Presentation av vår nya postvagn



    Det har kommit frågor om vår nya postvagns utseende. Ja ni ser ju alltid längst upp till höger nu hur Postvagnen ser ut :)

    Vagnen heter DFo6.
    "

    Visst Niklas, du har säkert alldeles rätt, men du har glömt en sak.

    Tillåt mig därför att i Niklas egen anda komplettera informationen med att förklara hans egen logo, eller avatar som den kallas i nya PV.

    Alltså den visar en Stadler motorvagn typ Flirt i Železnice Srbije (Serbiens järnvägar) version avbildad på Belgrads gamla centralstation. Serbisk littera 413. Här passar Niklas samtidigt på att "flirta" med sina svenska läsare. Flirt rullar som bekant även i Sverige under litteran X74.

    Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-03-03 klockan 10:54:58. Anledning: Rättelse av sakfel

  3. #3
    Passagerare Mikael Ritts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    103

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    ett bra val i alla fall. Ritningen är utmärkt, som alla andra som Arnold har ritad tidigare.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Vagnen är nitad, men det betyder inte att vi är nitiska, tvärtom så ska vi ha hög tolerans. Men vagnens nitar gör att vi tillåter oss att räkna nitarna, och därmed tillåta oss att gå in på små detaljer och noggranna beskrivningar om vi vill det. Postvagnen har boggier. Alltså har vi bra gångegenskaper och just nu ställer vi in boggierna så vi ska få riktigt bra gångegenskaper för en bekväm resa i vår postvagn, så att ni ska trivas. Ännu så länge håller vi på att köra in vår nya postvagn, så vi ställer in boggiernas fjädring. Men jag lovar fina gångegenskaper när vi är klara. Välkomna in i vår nya fina postvagn med sin lanternin! :)
    En fråga från en niträknare: Är det den dubbla påskriften "Resgods" historiskt korrekt? Var det så att man blandade Post och Resgods på den tiden?

    Tack annars för en vacker bild!


  5. #5
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    Vagnen är fin och blir bra som symbol för postvagnen.
    Nedanstående är ingen kritik - Bara lite nördig fakta.

    Att det skulle behövas öppna plattformar för postleveranserna tvivlar jag på.
    Postavdelningen ligger ju i mitten på denna vagn och har egna dörrar som kan
    öppnas smidigt vid leverans på stationernas perronger.

    @ Göran. Det fanns ju både rena postvagnar litt D, rena resgodsvagnar litt F,
    samt kombinerade vagnar för både post och resgods litt DF som exempelvis denna.
    En sån kombinerad vagn D+F hade under viss period text för både post och resgods.
    Texten togs senare bort när sj metkrok ersattes med versal SJ futura.

    Så om man skulle vara petig borde väl postvagnens symbol-vagn egentligen vara en
    ren litt D postvagn, och inte en kombinerad vagn litt DF.

    Eller.. Så kan forumet döpas om till: Post och Resgodsvagnen :rolleyes:


  6. #6
    Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    44

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    Ahh.. snygg vagn, den skulle man ha som modell. Har två fula enl. bild nedan, inte ens kul.

    Postvagn typ modern, länk till bild hos www.bojje.se


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 099

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En fråga från en niträknare: Är det den dubbla påskriften "Resgods" historiskt korrekt? Var det så att man blandade Post och Resgods på den tiden?

    Tack annars för en vacker bild!
    Vagnen finns på Samlingsportalen (söklänk).

    (Förhoppningsvis fungerar det att lägga in söklänken, dvs att den inte går ut.)


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Vagnen är fin och blir bra som symbol för postvagnen.
    Nedanstående är ingen kritik - Bara lite nördig fakta.

    Att det skulle behövas öppna plattformar för postleveranserna tvivlar jag på.
    Postavdelningen ligger ju i mitten på denna vagn och har egna dörrar som kan
    öppnas smidigt vid leverans på stationernas perronger.

    @ Göran. Det fanns ju både rena postvagnar litt D, rena resgodsvagnar litt F,
    samt kombinerade vagnar för både post och resgods litt DF som exempelvis denna.
    En sån kombinerad vagn D+F hade under viss period text för både post och resgods.
    Texten togs senare bort när sj metkrok ersattes med versal SJ futura.

    Så om man skulle vara petig borde väl postvagnens symbol-vagn egentligen vara en
    ren litt D postvagn, och inte en kombinerad vagn litt DF.

    Eller.. Så kan forumet döpas om till: Post och Resgodsvagnen :rolleyes:
    Då får vi reda ut lite, fenomenet kastning som innebar att man från postkupén kastade postsäckar under gång utan stopp vid station kunde i princip bara utföras från en öppen plattform där man hade en stängd grind att luta sig emot , det var farligt nog om det var en tung säck. Att kasta från en öppen skjutdörr var helt uteslutet eftersom det var för farligt.
    Och för litterat kan sägas att D stod för sorteringsavdelningen där man arbetade och F för lastutrymme för post vilket angavs som golvutrymme i m2. Det är alltså helt rätt att beteckna en renodlad postvagn som DF


  9. #9
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    Jag ifrågasätter inte SJ littera-system gällande D, F och DF.
    Bra info om kastningen. Visste inte att detta förekom i Sverige.

    Det var ett försök till oskyldig humor att ett forum med namnet postvagnen,
    borde ha en postvagn på bild. Inte en post och resgodsvagn.
    Glömde helt bort att humor kan vara svårsmält på detta forum.


  10. #10
    Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    44

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    DFo6 ser man ju tydligt (och med en bra förklaring). Men inte översta bilden på ett orange fordon. Meningen är kanske att vi ska gissa? Rc?


  11. #11
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 913

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Jag ifrågasätter inte SJ littera-system gällande D, F och DF.
    Bra info om kastningen. Visste inte att detta förekom i Sverige.

    Det var ett försök till oskyldig humor att ett forum med namnet postvagnen,
    borde ha en postvagn på bild. Inte en post och resgodsvagn.
    Glömde helt bort att humor kan vara svårsmält på detta forum.
    Hm, jag tycker inte att Lennart Peterson förtjänade en pik när han svarade sakligt på ditt påstående att littera DF betyder en vagn som är såväl postvagn som resgodsvagn. Det var naturligt att utgå från att du trodde att det var så. Det trodde för övrigt jag också, tills jag läste Lennarts inlägg. Jag tror att Lennart vet vad han talar om. Därför var det väl bra att hans svar kom fram.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Då får vi reda ut lite, fenomenet kastning som innebar att man från postkupén kastade postsäckar under gång utan stopp vid station kunde i princip bara utföras från en öppen plattform där man hade en stängd grind att luta sig emot , det var farligt nog om det var en tung säck. Att kasta från en öppen skjutdörr var helt uteslutet eftersom det var för farligt.
    Och för litterat kan sägas att D stod för sorteringsavdelningen där man arbetade och F för lastutrymme för post vilket angavs som golvutrymme i m2. Det är alltså helt rätt att beteckna en renodlad postvagn som DF
    Littera-mässigt är det självklart oproblematiskt, men varför ange "Resgods" två gånger (på var sida) på en vagn som enbart transporterar post?


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    333

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    Därför att ytterändarna kunde användas som resgods med. Då man kunde öka och minska postutrymmet efter behov. själva sorteringsbiten var i mitten.
    Sedan en liten rättelse om inbyggda plattformar. Det var alla utom 1 (2924) som fick det, Den finns nu mera hos BJs i Göteborg


  14. #14
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 913

    Sv: Presentation av vår nya postvagn

    Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Därför att ytterändarna kunde användas som resgods med. Då man kunde öka och minska postutrymmet efter behov. själva sorteringsbiten var i mitten.
    Sedan en liten rättelse om inbyggda plattformar. Det var alla utom 1 (2924) som fick det, Den finns nu mera hos BJs i Göteborg
    Okej, i så fall blir slutsatsen att dessa DF-vagnar flexibelt kunde användas som post- och resgodsvagnar eller enbart postvagnar. Då känns det inte fel att kalla dem postvagnar. Gällde den här flexibiliteten även andra DF-vagnar som rullade vid SJ?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •