Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hjälp med att identifiera foto av någon form av tåghytt

Passagerare
    Medlem
    feb 2021

Hjälp med att identifiera foto av någon form av tåghytt

Hej,

Jag behöver hjälp att identifiera vad som syns på ett foto samt vart det fotograferades. Det är en gammal bild som togs någon gång i december 2001 eller januari 2002. Jag har scannat detta från negativremsor och bilden före detta visar perrongen i tunnelbanestationen Universitetet och bilden efter visar perrongen i Sankt Eriksplan tunnelbanestation. Minns inte exakt var detta foto togs men jag är rätt säker på att det var på någon av Stockholms tunnelbanestationer (kan ju givetvis ha fel). Jag hade problem att bifoga fotot, så jag har laddat upp det på nätet, här är en direktlänk till fotot: https://i.postimg.cc/z811zybx/bild.jpg
    Originalfotot visade mig sittande till höger i bilden (har suddat ut i den uppladdade versionen), men utöver det vet jag inte vad fotot föreställer. Jag gissade på att det var förarhytten på ett tunnelbanetåg som SL tillät resenärerna gå in och sätta sig i, har dock efter kontakt med lite olika personer och SL själva kommit fram till att det antagligen inte är en förarhytt på ett SL-tåg och SL trodde inte heller att det är någon form av simulator.
    SL sa att de hade en del sådana här attraktioner vid Kungsträdgården år under maj månad år 2002 i.o.m. Stockholms 750-årsjubileum, men det stämmer inte överrens då jag är 100% säker på att mitt foto är från dec 2001 eller jan 2002 vilket är flera månader tidigare.
    Jag vet att jag vid tidigare tillfälle frågat Spårvägsmuseet om detta kunde ha varit fotograferat där, för jag minns att jag var där vid något tillfälle, men de sa att de inte kände igen det heller.
    Någon som vet vad detta kan vara och vart det är fotograferat?
    Blev tipsad av SL att fråga om detta foto på ert forum samt Spårvägssällskapets forum så jag testar på båda ställena och hoppas någon vet svaret.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Hjälp med att identifiera foto av någon form av tåghytt

Spontant tycker jag att det ser mer flygartat ut i mitten än tågartat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Spontant tycker jag att det ser mer flygartat ut i mitten än tågartat.
    Definitivt flygrelaterat. Till höger sitter en konsthorisont, ett så kallat klot. Det kallas klot just för att det är ett klot som kan roteras åt alla håll för att visa flygplanets läge, det antyder militär användning, då det är främst sådana flygmaskiner som ägnar sig åt loopar, rollar och andra manöver där ett sådant instrument krävs.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av krs00000000 Visa inlägg
    Hej,

Jag behöver hjälp att identifiera vad som syns på ett foto samt vart det fotograferades. Det är en gammal bild som togs någon gång i december 2001 eller januari 2002. Jag har scannat detta från negativremsor och bilden före detta visar perrongen i tunnelbanestationen Universitetet och bilden efter visar perrongen i Sankt Eriksplan tunnelbanestation. Minns inte exakt var detta foto togs men jag är rätt säker på att det var på någon av Stockholms tunnelbanestationer (kan ju givetvis ha fel). Jag hade problem att bifoga fotot, så jag har laddat upp det på nätet, här är en direktlänk till fotot: https://i.postimg.cc/z811zybx/bild.jpg
    Originalfotot visade mig sittande till höger i bilden (har suddat ut i den uppladdade versionen), men utöver det vet jag inte vad fotot föreställer. Jag gissade på att det var förarhytten på ett tunnelbanetåg som SL tillät resenärerna gå in och sätta sig i, har dock efter kontakt med lite olika personer och SL själva kommit fram till att det antagligen inte är en förarhytt på ett SL-tåg och SL trodde inte heller att det är någon form av simulator.
    SL sa att de hade en del sådana här attraktioner vid Kungsträdgården år under maj månad år 2002 i.o.m. Stockholms 750-årsjubileum, men det stämmer inte överrens då jag är 100% säker på att mitt foto är från dec 2001 eller jan 2002 vilket är flera månader tidigare.
    Jag vet att jag vid tidigare tillfälle frågat Spårvägsmuseet om detta kunde ha varit fotograferat där, för jag minns att jag var där vid något tillfälle, men de sa att de inte kände igen det heller.
    Någon som vet vad detta kan vara och vart det är fotograferat?
    Blev tipsad av SL att fråga om detta foto på ert forum samt Spårvägssällskapets forum så jag testar på båda ställena och hoppas någon vet svaret.
    Jag gissar att det är en mobil "leka-pilot-simulator" för allmänheten.

Tydliga likheter med J35:

https://www.pinterest.se/pin/5272027...?d=t&mt=signup

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2021-02-12 klockan 13:27:23.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan det vara ett kontrollrum till en flygsimulator?
    Men varför ett fönster?
    Kanske simulatorn/kontrollrummet är monterat i ett fordon?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Kan det vara ett kontrollrum till en flygsimulator?
    Men varför ett fönster?
    Kanske simulatorn/kontrollrummet är monterat i ett fordon?
    Hela utrustningen andas sextiotal. Det var före de stora bildskärmarnas tid. Förmodligen projicerades det som "föraren" skulle se på en duk eller vägg utanför simulatorn.

Simulatorn kan vara något "surplus" från flygvapnet och som fått användning för att leka med fyrtio år senare.

Men, det kan ju även vara som du skriver, ett kontrollrum, och instruktören har en egen instrumentuppsättning, samma som "föraren. Då kan ju fönstret vara för att instruktören skall se samma som "föraren". Trådstartaren har då suttit som "instruktör".

Jag svänger också alltmer åt uppfattningen att det är ett kontrollrum.

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2021-02-12 klockan 15:14:18.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Som sagt, troligen någon form av flygsimulator. Kontakta Swesim https://www.swesim.se/ Där är chansen störst att någon känner igen simulatorn.

Passagerare
    Medlem
    feb 2021

Tack allesammans för era svar! Om det nu är något flygrelaterat så kan jag verkligen inte komma på vart det skulle ha kunnat vara. Det skulle vara om det fanns på något museum eller liknande. Tekniska museet möjligen? Har aldrig varit på något rent flygmuseum. Hur som helst, tack än en gång, jag får fråga på Swesim.se som Kippu rekommenderade.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är jag den enda som tycker att den bleka prylen i mitten ser ut som ett gammaldags oscilloskop?

--
    Silverfisk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Är jag den enda som tycker att den bleka prylen i mitten ser ut som ett gammaldags oscilloskop?
    Killgissar att det kan vara en radarindikator.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Misstänker att det var på Naturhistoriska? Du kanske promenerade till Vasastan efteråt, en fin sträcka som jag går snart sagt dagligen sedan 15 år eller så!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Killgissar att det kan vara en radarindikator.
    Halvvägs ner på sidan:

https://www.aef.se/Avionik/Artiklar/...ystem_J35F.htm

Passagerare
    Medlem
    feb 2021

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Misstänker att det var på Naturhistoriska? Du kanske promenerade till Vasastan efteråt, en fin sträcka som jag går snart sagt dagligen sedan 15 år eller så!
    Det kan mycket väl stämma att bilden är från Naturhistoriska muséet, då jag minns att jag besökte Cosmonova flera gånger runt den tiden. Jag ska testa att maila Naturhistoriska och se om de känner igen det på fotot.

Passagerare
    Medlem
    feb 2021

Jag har nu fått reda på vad det var för något. Jag mailade till Naturhistoriska muséet och de svarade så här (ifall någon är nyfiken):
    Jag arbetade som pedagog med utställningen tillsammans med producent och formgivare. Den hette Expedition rymden och man använde en gammal flygsimulator för att det skulle likna manövreringspanelen på en rymdfärja. Jag har för mig att det gjordes ett specialprogram som visades på skärmen så att den kändes som man startade osv. Utställningen fanns på museet 2001- 2002 och fanns precis utanför dörrarna när man kommer ut från Cosmonova. Inget av scenografin finns kvar idag tyvärr.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •