Hej,
Jag behöver hjälp att identifiera vad som syns på ett foto samt vart det fotograferades. Det är en gammal bild som togs någon gång i december 2001 eller januari 2002. Jag har scannat detta från negativremsor och bilden före detta visar perrongen i tunnelbanestationen Universitetet och bilden efter visar perrongen i Sankt Eriksplan tunnelbanestation. Minns inte exakt var detta foto togs men jag är rätt säker på att det var på någon av Stockholms tunnelbanestationer (kan ju givetvis ha fel). Jag hade problem att bifoga fotot, så jag har laddat upp det på nätet, här är en direktlänk till fotot:
https://i.postimg.cc/z811zybx/bild.jpg
Originalfotot visade mig sittande till höger i bilden (har suddat ut i den uppladdade versionen), men utöver det vet jag inte vad fotot föreställer. Jag gissade på att det var förarhytten på ett tunnelbanetåg som SL tillät resenärerna gå in och sätta sig i, har dock efter kontakt med lite olika personer och SL själva kommit fram till att det antagligen inte är en förarhytt på ett SL-tåg och SL trodde inte heller att det är någon form av simulator.
SL sa att de hade en del sådana här attraktioner vid Kungsträdgården år under maj månad år 2002 i.o.m. Stockholms 750-årsjubileum, men det stämmer inte överrens då jag är 100% säker på att mitt foto är från dec 2001 eller jan 2002 vilket är flera månader tidigare.
Jag vet att jag vid tidigare tillfälle frågat Spårvägsmuseet om detta kunde ha varit fotograferat där, för jag minns att jag var där vid något tillfälle, men de sa att de inte kände igen det heller.
Någon som vet vad detta kan vara och vart det är fotograferat?
Blev tipsad av SL att fråga om detta foto på ert forum samt Spårvägssällskapets forum så jag testar på båda ställena och hoppas någon vet svaret.