Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Tegelbacken, en dag för några år sedan (Jaaa rätt många år sedan)

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Tegelbacken, en dag för några år sedan (Jaaa rätt många år sedan)

En liten bonusbild till Lennart Petersen och andra som uppskattar bildvisning.
    Jag vill ge nya postvagnen en chans att återta en plats bland övriga bildvisningsforum för järnvägsbilder. Vi får väl se vilken väg nya Postvagnen och dess medlemmar väljer att ta. God kväll från mig till er :cool:

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tegelbacken, en dag för några år sedan (Jaaa rätt många år sedan)

Då tackar vi för bonusbilden. Även den av hög kvalitet och med ett av Sveriges snyggaste lok, dessutom med i mitt tycke ”rätt strålkastare” och ”rätt färgsättning”.
    Din bildsamling borde ju kunna platsa som bok, kan TNF trafiknostalgiska vara intresserade ?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Toppenbild! Jag säger bara en sak: fortsätt!

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja Rapid version G G N är verkligen lyckad :)

Gamla stora lyktorna
    Gamla gula vinghjulet
    Nya 60-tals målningen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ankomst till spår 15?

Vackert!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Riktigt snygg bild Mohlin och du vet att jag alltid gillat dina bilder. PTK kan säkert gnaga på den här bilden också för vi ser en klocka i bakgrunden. Visst är vagn nr två en tidningsvagn för Pressbyrån? Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ankomst till spår 15?

Vackert!
    Idag står 335 vid änden av 17/18 av en bild från förra året att döma, men om det var så när bilden togs vet jag inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja Stig, du kan göra Postvagnen Great again med dina bilder!
    /J

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag kan bara instämma, mycket trevliga bilder, fortsätt gärna visa dina fina bilder!

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En inte helt lättknäckt nöt för Postvagnens Tidtabellstekniska Kommission (eller Kommitté?), eftersom Mohlin inte har satt ut årtalet. Men före 1972 kan bilden inte vara tagen, eftersom jag har läst att Mohlin innan dess bara hade en enkel Instamatickamera. Klockan är ca 17.45, och det är troligen vår eller höst, att döma av de ganska kala träden till höger i bilden. Efter Ra-loket en resgodsvagn F5 (eller möjligen F6K), följd av en tidningsvagn F1TI. Dessa har väl gått med dagstidningar från Stockholm till troligen Göteborg eller Malmö under natten, och kommer nu tillbaka tomma till Stockholm C, rimligen i snälltåg snarare än expresståg.

Men brukade verkligen Ra-lok dra snälltåg eller expresståg från Göteborg eller Malmö till Stockholm på 1970-talet? De gjorde det helt klart inte på 1980-talet eller senare. Från 1972 och framåt fanns det ett snälltåg Helsingborg - Stockholm (med vagnar från utlandet) som ankom Stockholm C 17.44, ser jag, men varför skulle SJ ha skickat tidningsvagnarna till Helsingborg? Men jag har inte kollat alla åren.

Vad återstår annars? Tillfälligt inhopp p g a fordonsbrist? Jag får nog be Stig Mohlin att avslöja årtal, gärna också datum.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Då tackar vi för bonusbilden. Även den av hög kvalitet och med ett av Sveriges snyggaste lok, dessutom med i mitt tycke ”rätt strålkastare” och ”rätt färgsättning”.
    Din bildsamling borde ju kunna platsa som bok, kan TNF trafiknostalgiska vara intresserade ?
    Jag kan nämna att fjorton fina färgbilder som Mohlin har tagit har getts ut i form av Motorvagnsalmanackan 2018, med bildtexter av mig. Läs mer på www.smok.nu (länk).

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    En inte helt lättknäckt nöt för Postvagnens Tidtabellstekniska Kommission (eller Kommitté?), eftersom Mohlin inte har satt ut årtalet. Men före 1972 kan bilden inte vara tagen, eftersom jag har läst att Mohlin innan dess bara hade en enkel Instamatickamera. Klockan är ca 17.45, och det är troligen vår eller höst, att döma av de ganska kala träden till höger i bilden. Efter Ra-loket en resgodsvagn F5 (eller möjligen F6K), följd av en tidningsvagn F1TI. Dessa har väl gått med dagstidningar från Stockholm till troligen Göteborg eller Malmö under natten, och kommer nu tillbaka tomma till Stockholm C, rimligen i snälltåg snarare än expresståg.

Men brukade verkligen Ra-lok dra snälltåg eller expresståg från Göteborg eller Malmö till Stockholm på 1970-talet? De gjorde det helt klart inte på 1980-talet eller senare. Från 1972 och framåt fanns det ett snälltåg Helsingborg - Stockholm (med vagnar från utlandet) som ankom Stockholm C 17.44, ser jag, men varför skulle SJ ha skickat tidningsvagnarna till Helsingborg? Men jag har inte kollat alla åren.

Vad återstår annars? Tillfälligt inhopp p g a fordonsbrist? Jag får nog be Stig Mohlin att avslöja årtal, gärna också datum.
    Jag undrar om det inte är under 80-talets första år, för jag tycker att riksdagshuset ser mystiskt ut, som om det pågår någon form av renovering/ombyggnad.

Tillägg: Fast det stämmer nog inte med de stora strålkastarna på Ra-loket, för de ersattes väl tidigare än så?

Tillägg2: Jag tittade lite på Samlingsportalen och de verkar ha fått Marshal senast mitten av 1974.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-06 klockan 17:08:16.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag tycker det ser ut som att det bara är en enda tidningsvagn, och då kan det rimligen inte vara de normala vagnarna från Malmö eller Göteborg eller någon annan stor ort.
    Så:
    1. Det är någon annan vagn som liknar en F1TI
    2. Det är vagntransport, varit på verkstad eller något.
    3. Det kanske gick en tidningsvagn till t.ex. Alvesta eller Helsingborg, och som på natten gick sist och sen bara hängdes av. Sen passade det inte att koppla in den på tom-turen tillbaka till Stockholm i samma tåg som övriga tidningsvagnar, utan man fick ta ett tåg som kanske utgick (eller ändå växlade) i Alvesta eller Helsingborg. Fast ditt 17.42-tåg verkar inte ha växlat någonstans mer än i Helsingborg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tycker det ser ut som att det bara är en enda tidningsvagn, och då kan det rimligen inte vara de normala vagnarna från Malmö eller Göteborg eller någon annan stor ort.
    Så:
    1. Det är någon annan vagn som liknar en F1TI
    2. Det är vagntransport, varit på verkstad eller något.
    3. Det kanske gick en tidningsvagn till t.ex. Alvesta eller Helsingborg, och som på natten gick sist och sen bara hängdes av. Sen passade det inte att koppla in den på tom-turen tillbaka till Stockholm i samma tåg som övriga tidningsvagnar, utan man fick ta ett tåg som kanske utgick (eller ändå växlade) i Alvesta eller Helsingborg. Fast ditt 17.42-tåg verkar inte ha växlat någonstans mer än i Helsingborg.
    Tycker detta talar alltmer för Helsingborgståget. Nu har jag dålig koll 1970-talet, men på 1980-talet gick det visserligen fortfarande tidningsvagnar, men inte till Alvesta.

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Som vanligt kan jag inte precisera datum exakt, men jag vill tro att bilden är tagen sommaren 1973 och att bilden visar Snt 262 Nässjö-Stockholm.

Under sommartidtabellen 1973 framfördes normalplanmässigt en F5 i tåg 241 Stockholm-Nässjö (M-F), och i tåg 243 framfördes en F1TI sträckan Stockholm-Nässjö. (Detta enligt egna noteringar).
    Jag vill tro att dessa transporterades åter Nässjö-Stockholm i tåg 262 (Ti-L). (Detta är ett antagande)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Som vanligt kan jag inte precisera datum exakt, men jag vill tro att bilden är tagen sommaren 1973 och att bilden visar Snt 262 Nässjö-Stockholm.

Under sommartidtabellen 1973 framfördes normalplanmässigt en F5 i tåg 241 Stockholm-Nässjö (M-F), och i tåg 243 framfördes en F1TI sträckan Stockholm-Nässjö. (Detta enligt egna noteringar).
    Jag vill tro att dessa transporterades åter Nässjö-Stockholm i tåg 262 (Ti-L). (Detta är ett antagande)
    För de som inte har sin Sv Komm från sommaren 1973 nära till hands så kan jag ju komplettera med att tåg 243 avgick 23.00 från Stockholm C, och hade vagnar till Köpenhamn, Helsingborg, Malmö, Lund-Eslöv-Landskrona-Lund och Milano. Det var väl det stora tidningståget mot Malmö.
    Tåg 241 (med F5-an) avgick redan 21.00, var också nattåg mot Malmö och Köpenhamn, men tidigare avgång och ankomst.

Tåg 262 avgick Nässjö 7.55 och ankomst Stockholm 11.42.
    Jag vet inte var min bror sett ca 17.45, men klockan vid Aftonbladet-reklamen verkar stämma väldigt väl med 11.42, och man ville väl få upp tidningsvagnarna så fort som möjligt till Stockholm så de kunde växlas in i rätt tåg igen i god tid.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    För de som inte har sin Sv Komm från sommaren 1973 nära till hands så kan jag ju komplettera med att tåg 243 avgick 23.00 från Stockholm C, och hade vagnar till Köpenhamn, Helsingborg, Malmö, Lund-Eslöv-Landskrona-Lund och Milano. Det var väl det stora tidningståget mot Malmö.
    Tåg 241 (med F5-an) avgick redan 21.00, var också nattåg mot Malmö och Köpenhamn, men tidigare avgång och ankomst.

Tåg 262 avgick Nässjö 7.55 och ankomst Stockholm 11.42.
    Jag vet inte var min bror sett ca 17.45, men klockan vid Aftonbladet-reklamen verkar stämma väldigt väl med 11.42, och man ville väl få upp tidningsvagnarna så fort som möjligt till Stockholm så de kunde växlas in i rätt tåg igen i god tid.
    Jag hade faktiskt inte tittat på klockan, men är den i så fall verkligen 11:45? Är den inte 10:45? Jag tycker inte att timvisaren, om det nu är den, ser ut att stå så nära 12. Men det är ju inte många pixlar att gå på...

Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg

Om det är på sommaren bör tidpunkten vara sent på kvällen av den låga solen och döma.
    Dock, att döma av det kala trädet i höger bildkant är det tidig vår eller kan det vara mitt på dagen en sen höstdag ?

/ Hannu med hatten som funderar på tidpunkt och årstid.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Funderingar under hatten Visa inlägg
    Om det är på sommaren bör tidpunkten vara sent på kvällen av den låga solen och döma.
    Dock, att döma av det kala trädet i höger bildkant är det tidig vår eller kan det vara mitt på dagen en sen höstdag ?

/ Hannu med hatten som funderar på tidpunkt och årstid.
    Även om vi struntar i att försöka läsa av klockan på Centralpalatset så måste det vara på dagen med tanke på var solen står. Titta på en karta och jämför med hur skuggorna faller.

Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Även om vi struntar i att försöka läsa av klockan på Centralpalatset så måste det vara på dagen med tanke på var solen står. Titta på en karta och jämför med hur skuggorna faller.
    Enig om tidpunkten på dygnet - senhöst med tanke på den låga solen och kala trädet.
    Vilken tidtabell gällde då ?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •