Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Dagens Saga Rail (inget foto)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dagens Saga Rail (inget foto)

Dagens Saga Rail avgick tidtabellsenligt kl 13.08 från spår 14

Med ombord var 19 personer (inte jag) varav 18 förköp och 1 man som ankom 30 sekunder före avgång och frågade om det här tåget går till Nyköping och var man köper biljett.
    Svaret från tågpersonalen (vet inte hur de titulerar sej) var:
    Tåget går till Nyköping och man köper biljett ombord med kort - tvekana från kund - men stig på då vi avgår nu - fortsatt tvekan och sen påstigning

Vid genomgång i tåget före avgång såg jag ett välkänt (i SJK-kretsar) ansikte (kan inga namn) och tre uniformsklädda MTR pendeltågspersonal (kanske ville dom återuppleva "sina" tåg , hann inte intervjua dom, måste stiga av före avgång

Resten var "vanliga resenärer

Vid premiärturen dominerade tågnördarna utom på returen på delsträckan Norrköping - Nyköping då förhållandet var ung fifty-fifty och totalt 61 personer på denna delsträcka

Hoppas på en kompletterande rapport från det "välkända ansiktet"

Lycka till Saga Rail

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dagens Saga Rail (inget foto)

Återresan verkade ha betydligt fler resande när jag såg 20210 lämna Norrköping.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Återresan verkade ha betydligt fler resande när jag såg 20210 lämna Norrköping.
    Det var samma på premiären . många "vanliga" resenärer Linköpng/Norrköping - Cst samt lokalt linköping-Nyköping

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Rättidigheten varade inte så länge. I Älvsjö släpptes ett försenat 4465 precis framför oss vilket slutade med 12 min sent i Järna. Vilket som följd innebar att mötet med 232 flyttades från Vagnhärad till Hölö; 18 min sent därifrån blev och 12 min från Vagnhärad. Blev därför också möte i Getå med 236 och till slut 8 min sent till Norrköping. Från Norrköping blev vi 13 min sena eftersom man tog sig för att låta 8845 gå före, slutade med 14 min sent till Linköping.

Nämnda tre MTR-förare var på väg från jobbet hem till Norrköping resp Linköping. En av dem hade X10-utbildning.

Inför återresan från Linköping bordades tåget av gissningsvis runt 40 resenärer, tillkom runt 10 i Norrköping. Fyra snäva möten på Nyköpingsbanan slutade med 9 min sent från Vagnhärad. Som sedan ökade till 11 min i Järna p g a stopp i infarten. Till slut 9 min sent till Stockholm C (sp 19 b). Samtliga tidsuppgifter är de verkliga.

Komfortfundering: Två timmar med X10 är inte sämre än en lika lång resa Linköping-Västerås med SJ:s X12.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg

Komfortfundering: Två timmar med X10 är inte sämre än en lika lång resa Linköping-Västerås med SJ:s X12.
    Så bra, då kan SJ börja med plastbänkar och 2+3 sittning istället då utan att någon protesterar. Borde vara mycket mer ekonomiskt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Så bra, då kan SJ börja med plastbänkar och 2+3 sittning istället då utan att någon protesterar. Borde vara mycket mer ekonomiskt.
    Plastsätena har dynor.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg

Jag håller med! SJ:s X12 är inte alls bekväma och där betalar man egentligen för lite komfort. Saga har toalett på X10 vilket gör stor skillnad mot när dessa rullade i SL-trafik utan. Och Saga marknadsför sina tåg med att de inte har någon komfort egentligen, så de är helt ärliga med vad de har inför kunden. Så jag håller med om att Saga X10 egentligen har samma nivå på komforten som SJ:s X12, med den skillnaden att kunden i Sagas tåg är upplysta om den lägre komforten, vilket talar till Sagas fördel.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag håller med! SJ:s X12 är inte alls bekväma och där betalar man egentligen för lite komfort. Saga har toalett på X10 vilket gör stor skillnad mot när dessa rullade i SL-trafik utan. Och Saga marknadsför sina tåg med att de inte har någon komfort egentligen, så de är helt ärliga med vad de har inför kunden. Så jag håller med om att Saga X10 egentligen har samma nivå på komforten som SJ:s X12, med den skillnaden att kunden i Sagas tåg är upplysta om den lägre komforten, vilket talar till Sagas fördel.
    Det är dock en ganska stor skillnad på komfort beroende på om man hamnar i en blå eller grå X12...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Det är dock en ganska stor skillnad på komfort beroende på om man hamnar i en blå eller grå X12...
    Jag skulle hellre säga 'minimal'.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Du drar nog helt fel slutsats av mitt påstående.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Let’s agree to disagree. SJ tåg har fällbara fåtöljer, gott om plats i såväl den gamla som upprustade versionen.

http://www.jarnvag.net/vagnguide/x12

Jag menar, bara 2+3 sittning i tåget borde ge X12 vinst på walk over. En storvuxen person i ett säte där och det blir någon som får stå. Om nu tågen någonsin skulle bli så fulla alltså.

Och visst är det bra att Saga upplyser om den mindre komforten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Konkurrensen på sträckan består till stor del av X40.
    Tycker inte två timmar i en fullsatt fyrgrupp är speciellt komfortabelt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •