Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Y31-möte i Björbo

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Y31-möte i Björbo

Sommaren 2005 hade jag ett kalasjobb hos Tågkompaniet. Jag var i Istanbul när jag fick telefon och blev tillfrågan om jag kunde ägna de närmaste dagarna med att och fotografera de tåg företaget körde på olika platser. Lyckligtvis hade jag redan planerat hemresa just den dagen de ringde. Annars hade jag väl grämt ihjäl mig om jag missat ett sådant kalasuppdrag.

Vägarna förde mig till Björbo och där var det möte mellan två Y31-0r. Redan på den tiden var det ovanligt att båda var i trafik så bilden får betecknas som historisk.

Y31 1400 i tåg 8204 möte Y31 1401 i tåg 8205. Björbo 2005-07-08.

Därmed har jag publicerat min första bild i nya Postvagnen. Hoppas att allt fungerar.

Passagerare Montfrooijs avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Y31-möte i Björbo

Very nice image :)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tackar för bilden!

Originell plattform (den vänstra).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tackar för bilden!

Originell plattform (den vänstra).
    ...och plattformsövergång!

/UB

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulrik Berggren Visa inlägg
    ...och plattformsövergång!

/UB
    Ja, det är ju ett tydligt provisorium. Jag har ett svagt minne av att mötet i Björbo tillkom i samband med tidtabellsskiftet cirka en månad före mitt besök.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det känns som om U-tavlan inte sitter som den ska.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Det känns som om U-tavlan inte sitter som den ska.
    Det är väl någon niding som vänt på den. Sen kan man ju undra om U-tavla behövs när tåget ändå skall stanna vid plattformens slut.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det är väl någon niding som vänt på den. Sen kan man ju undra om U-tavla behövs när tåget ändå skall stanna vid plattformens slut.
    Det finns nitiska inspektörer av diverse slag som anser att U-tavlor alltid behövs, utom möjligen om stopp-platsen alltid är vid en signal i stopp.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det finns nitiska inspektörer av diverse slag som anser att U-tavlor alltid behövs, utom möjligen om stopp-platsen alltid är vid en signal i stopp.
    Jag har inte hängt med i de nya säkerhetsbestämmelserna men i gamla Säo stod att om U-tavla saknades så skulle tåget stanna vid plattformens slut. I t ex Hindås innebar detta att resenärerna mot Göteborg fick gå cirka 100 meter om tåget utgjordes av ensam X12 och föraren tolkade Säo strikt. Det var det dock bara en av de ordinarie förarna som gjorde...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag har inte hängt med i de nya säkerhetsbestämmelserna men i gamla Säo stod att om U-tavla saknades så skulle tåget stanna vid plattformens slut. I t ex Hindås innebar detta att resenärerna mot Göteborg fick gå cirka 100 meter om tåget utgjordes av ensam X12 och föraren tolkade Säo strikt. Det var det dock bara en av de ordinarie förarna som gjorde...
    Numera ser det ut så här (i TTJ):
    "Ett tåg som gör uppehåll för resandeutbyte ska stanna vid stopplatsen enligt följande prioritetsordning:
    1. enligt säkerhetsorder
    2. enligt uppgift i körplanen
    3. enligt en uppehållstavla
    4. vid lämpligt ställe vid en plattform
    5. vid tågfärdvägens slutpunkt."

Så plattformens slut finns inte alls med längre, om man nu inte anser den vara "lämpligt ställe".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Y31-möte i Björbo - Halkfritt

Ja, det är ju ett tydligt provisorium. Jag har ett svagt minne av att mötet i Björbo tillkom i samband med tidtabellsskiftet cirka en månad före mitt besök.
    Men nog är det ett välfungerande provisorium som bl a är halkfritt och dessutom inte behöver snöröjas.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Y31-möte i Björbo - Halkfritt

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Men nog är det ett välfungerande provisorium som bl a är halkfritt och dessutom inte behöver snöröjas.
    Gallerdurk är på det sättet närmast oslagbart.

Däremot är det olämpligt att använda på högt belägna cykelbanor. Östra infarten till Kristiansand består av en hängbro där cykelbanan har gallerdurk, tittar man nedåt är det närmast som att flyga. Mig gjorde det inget eftersom jag knappast har anlag för svindel så länge jag inte är instängd.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •