Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Gammal SJ-loklykta

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gammal SJ-loklykta

Är det någon som vet vad det ska vara för batteri i en sån här lampa och vilken spänning batteriet ska ha?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: gammal SJ-loklykta

Lyktan hade ett stort fyrkantigt s k lyktbatteri, finns inte på marknaden längre. Jag tror att spänningen var 4,5 volt. Finns de röda och gröna glasen kvar?

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sune Göthe Visa inlägg
    Lyktan hade ett stort fyrkantigt s k lyktbatteri, finns inte på marknaden längre. Jag tror att spänningen var 4,5 volt. Finns de röda och gröna glasen kvar?
    Det är väl det tidigare vanliga platta 4,5-voltsbatteriet. En googling ger vid handen att det finns på några ställen, liksom adaptrar för 3 1,5-voltare.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Det är väl det tidigare vanliga platta 4,5-voltsbatteriet. En googling ger vid handen att det finns på några ställen, liksom adaptrar för 3 1,5-voltare.
    Kjell erbjuder 4,5 V ficklampsbatteri och 6 V blockbatteri.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Nej, inte vanliga platta, utan stora fyrkantiga. Jag kommer i håg dem. Om man hade i sönder batteriet, såg man att se bestod av 6 stycken 1,5 V batterier av den större typen 2 parallella grupper med 3 i serie. Tror inte de fans att köpa, men farsan som var lokförare kunde hämta på förrådet.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Kanske ett sk. NiFe batteri?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr har jag inte de röda och gröna glasen kvar, men jag ser att en sån lykta med röda och gröna glasen är ute till försäljning på Tradera ...

https://www.tradera.com/item/2945/44...an-ett-sj-lok-

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Kanske ett sk. NiFe batteri?

Nej, riktigt så stora var de inte i lyktan på bilden. Det var brunstensbatterier, alltså den sortens primärbatterier som var den vanligaste sortens småbatterier förr innan de alkaliska batterierna kom.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Espling Visa inlägg
    Tyvärr har jag inte de röda och gröna glasen kvar, men jag ser att en sån lykta med röda och gröna glasen är ute till försäljning på Tradera ...

https://www.tradera.com/item/2945/44...an-ett-sj-lok-
    Det var iaf någon som ville ha den väldigt mycket...

https://www.tradera.com/item/2945/44...x=5&bsft_tv=10

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Nej, inte vanliga platta, utan stora fyrkantiga. Jag kommer i håg dem. Om man hade i sönder batteriet, såg man att se bestod av 6 stycken 1,5 V batterier av den större typen 2 parallella grupper med 3 i serie. Tror inte de fans att köpa, men farsan som var lokförare kunde hämta på förrådet.
    Är det ett lådbatteri du tänker på - finns en bild i denna tråd:http://asplovet.blogspot.com/2010/10...sterlampa.html

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Här är ett batteri som jag vill kalla "av originaltyp".

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Att det ska vara så svårt att få med en bild...

Öppna denna länk istället om det inte funkar: https://www.bildtagg.se/bild/ixcnnrz7ncxddvcvce8m51s

[IMG]LÄNKTEXT[/IMG]

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lampan på bild är en ficklampa. Den på tradera är en handsignallampa med NiFe batterier och växling mellan vitt, rött och grönt sken. På min barndomsstation fanns båda typerna. Handsignalen dessutom rödlackerad (för tågklarering) och svart.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hand signal lyktan hade ett runt Nifebatteri med 2 celler (2,4 V). På Göteborgs spårvägar fanns sådana med rött och gult sken, grönt användes inte. Stillahållet gult sken betydde "sänk hastigheten".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hand signal lyktan hade ett runt Nifebatteri med 2 celler (2,4 V). På Göteborgs spårvägar fanns sådana med rött och gult sken, grönt användes inte. Stillahållet gult sken betydde "sänk hastigheten".
    Även kallad ”palt”

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Är det ett lådbatteri du tänker på - finns en bild i denna tråd:http://asplovet.blogspot.com/2010/10...sterlampa.html
    Ja, det är ett lådbatteri jag tänker på, fast dubbelt så tjockt som på din bild.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •