Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ingen Tågpersonal på KLT:s erättningsbussar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen Tågpersonal på KLT:s erättningsbussar.

Fackets skyddsombud förbjuder Tågpersonal (Tågvärdar) att åka med i KLT:s ersättningsbussar . Det är för farligt p.g.av vädret anser dom. Förbudet trädde i kraft i går. Läst i Vimmerby Tidning. Några kommentarer finns också. Det måste väl vara lika farligt för de resande säger en. Artikeln är INTE låst. Personligen anser jag det precis rätt,i detta hemska väglag.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Ingen Tågpersonal på KLT:s erättningsbussar.

Bifogar en länk.
    http://www.vimmerbytidning.se/nyhete...ssar-20180302/

Nu är det ju inte sådär jättevanligt att ersättningsbussar råkar ut för svåra olyckor ens i sådant väglag som är i stort sett hela Sverige nu men vi har ju i alla fall olyckan i Ängelsberg 2003 i minnet. Händer en olycka är det naturligtvis lika farligt för resenärer som för tågpersonal men resenärerna har ju alltid möjlighet att avstå från resan.

Får se om frågan förs till Arbetsmiljöverket och vad de säger som saken.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Självklart måste man ju ha ersättningstrafik men 35:an, framförallt Åtvid-Överum, är rätt otrevlig vintertid efter att ha åkt den hundratals gånger.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Bifogar en länk.

Nu är det ju inte sådär jättevanligt att ersättningsbussar råkar ut för svåra olyckor ens i sådant väglag som är i stort sett hela Sverige nu men vi har ju i alla fall olyckan i Ängelsberg 2003 i minnet. Händer en olycka är det naturligtvis lika farligt för resenärer som för tågpersonal men resenärerna har ju alltid möjlighet att avstå från resan.

Det har varit minst två ersättningsbussar/taxi som kört för KLT som hamnat i diket pga. vinterväglaget, vilket är uppseendeväckande nog...

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Det har varit minst två ersättningsbussar/taxi som kört för KLT som hamnat i diket pga. vinterväglaget, vilket är uppseendeväckande nog...
    Men det har vad jag förstår rört sig om olyckor utan personskador även om det varit en obehaglig upplevelse.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Bifogar en länk.

Arbetsmiljöverkets uppfattning bör då påverka allt tjänsteresande i rådande väglag. Det är ju knappast mindre farligt att åka personbil. En delikat uppgift för dem att ta ställning till!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När jag åkt ersättningsbussar på andra håll har jag aldrig varit med om att det är några tågvärdar ombord.

Men så ofta som KLT får ställa in förstår jag att de vill ha biljettkontroller även på ersättningsbussarna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Antar att detta har med väglaget att göra. Idag ska ju tågen gå på Kalmar men nu blev det inställt på Tjustbanan pga fordonsbrist. Nog borde man kunnat fixa något fordon på hela veckan.

Senast redigerat av Sääf den 2018-03-04 klockan 09:49:41.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    När jag åkt ersättningsbussar på andra håll har jag aldrig varit med om att det är några tågvärdar ombord.

Men så ofta som KLT får ställa in förstår jag att de vill ha biljettkontroller även på ersättningsbussarna.
    Att ta betalt på ersättningsbussarna är ett relativt nytt påfund från KLT:s sida. Det är sorgligt att man tydligen räknar med att köra så mycket buss att man införskaffat nya biljettmaskiner som ska användas på bussarna. Det är trist för resenärerna som betalar för att åka tåg och sedan får åka buss, det är en väsentlig skillnad. Tilläggas ska dock att personalen blivit instruerade att inte ta betalt ombord på bussarna under den gångna veckans oväder, så personalens uppgift ombord är oklar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •