Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 76 av 76

Ämne: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering Lördag 20 mars

lördagar 04:27
    Huva - vi kan utesluta lördag in mot Hallstavik i vart fall!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering Lördag 20 mars

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Huva - vi kan utesluta lördag in mot Hallstavik i vart fall!
    Jag har noterat samma saker som Ville.
    Så, om du vill försöka fotografera i dagsljus, och om du har gott om tid (har du inte det så får du nog vänta på att de börjar köra andra tider), så skulle jag föreslå att försöka fotografera tåget i Hallstavik mitt på eftermiddagen, försöka prata med föraren och höra hur schemat ser ut just den dagen, så att du sen kan ta dig upp till t.ex. Harg och fotografera tåget när det passerar. Med bil kan du nog lätt fånga tåget på några till platser, utan bil så blir det nog klurigare.
    Tåget på söndag morgon har ju troligen ingen last, och det skulle jag tycka var inte lika roligt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering Lördag 27 mars

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag är som nämnts inte kapabel att skilja på massaved och sågtimmer, men håller helt med dig.

PS: Det blev inga bilder idag, för det såg ut som förra söndagen. DS
    Jag har sett att det skall gå tåg både lördag och söndag den här helgen, så jag tog en sväng ner vid klockan 12.

Och då råkade jag komma precis när de växlade över från lossningsspåret till lastningsspåret, här kör föraren in tåget på det högra, lastningsspåret, med radiostyrning. Jag fick bekräftat när jag pratade med personalen att under lossningen så lastar de på lite grann medan timmerlastbilen kör bort till vedgården. De berättade att tåget består av 35 vagnar, uppdelat i 13+13+9 vagnar, och en totalvikt på cirka 1300 ton (med massaved, de tror det blir mer med sågtimret). Ett Td får visst bara dra 1000 ton, och det finns flera backar på Hallstaviksbanan så det behövs 2 lok.

Och jag råkade även komma precis när det var personalbyte hos GreenCargo, arbetspasset för de som skulle gå av hade börjat 2.30.
    Dagens lok var Td 386 och 401.

PS: Till Rälsis, hur går det med planerna att fotografera på linjen? DS

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för bilderna! Roligt att se att det är full fart på området - minns hur det var för ett par år sedan - fullständigt öde!

Dom där backarna på banan som gör att det krävs två lok - är det huvudsakligen ut från Hallstavik som åsyftas? Vill minnas att det är en brant uppstigning på vägen från Hallstavik mot Hargshamn. I övrigt vill jag minnas att banan är ganska flack?

Fotograferingen är nog mer önskan än konkreta planer - sträckan till Harg är ganska buskig och banan syns bara från vägen vid ett par tillfällen. Där blir det nog svårt att fota. Drömmen vore ju och kunna fota ekipaget i Harg precis innan passagen under väg 76. Gimo är ju också ett trevligt område att fota kring stationen. Några tips på bra fotoställen längs med banan?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack för bilderna! Roligt att se att det är full fart på området - minns hur det var för ett par år sedan - fullständigt öde!

Dom där backarna på banan som gör att det krävs två lok - är det huvudsakligen ut från Hallstavik som åsyftas? Vill minnas att det är en brant uppstigning på vägen från Hallstavik mot Hargshamn. I övrigt vill jag minnas att banan är ganska flack?

Fotograferingen är nog mer önskan än konkreta planer - sträckan till Harg är ganska buskig och banan syns bara från vägen vid ett par tillfällen. Där blir det nog svårt att fota. Drömmen vore ju och kunna fota ekipaget i Harg precis innan passagen under väg 76. Gimo är ju också ett trevligt område att fota kring stationen. Några tips på bra fotoställen längs med banan?
    Förarna jag pratade med nämnde att det är branta backar dels vid Harg och dels vid Gimo om jag har rätt.

Angående fototips har jag inga egna, men jag vet att det funnits bilder i gamla Postvagnen, så jag har sökt lite. I en del inlägg finns tvyärr inte bilderna kvar, men jag har hittat de här, som visserligen bara är mellan Dannemora och Hargshamn, men det är ju en bra början:

Mattias E https://www.postvagnen.com/forum/ind...read&id=716266

Jocke Wahlberg https://www.postvagnen.com/forum/ind...read&id=798989

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för att du hittade dessa bilder - mycket trevligt att se! Visst var det så att Dannemora gruva skall återöppnas? Då borde ju även tågtrafiken till Harg komma igång tänker jag. Har dock inte hört något nytt om gruvöppningen - någon som kan uppdatera med information?

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Jag har stått strax väster om Dannemora vid ån och fotograferat för ett tag sedan men jag vet inte hur det ser ut idag.

Tack för att du hittade dessa bilder - mycket trevligt att se! Visst var det så att Dannemora gruva skall återöppnas? Då borde ju även tågtrafiken till Harg komma igång tänker jag. Har dock inte hört något nytt om gruvöppningen - någon som kan uppdatera med information?
    SVT Uppsala skrev en artikel om öppningen av Dannemora gruva för knappt två månader sedan: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...ma-oppnas-igen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Förutom stationen i Gimo kan även tipsas om slätten precis öster om Gimo, man har ganska bra vy från kyrkan. Även Österbybruk kan vara ett bra ställe.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering Lördag 10 april

Jag har sett att det skall gå tåg både lördag och söndag den här helgen, så jag tog en sväng ner vid klockan 12.
    I påskhelgen verkar det inte ha körts något tåg alls, och den här helgen verkar det bara gå ett tåg till (och från) Hallstavik idag lördag, det finns två inställda tåglägen i natt från Örbyhus till Gävle, och inget till Örbyhus.
    Så, jag åkte ner till stationen och bruket strax före 12 idag.

Jag tänkte att jag skulle försöka variera bildvinklarna lite grann, men det är inte så lätt, lastningsområdet är stängslat på ena sidan och på andra sidan är det vass och sen Edeboviken. Men, så här ser det ut lite snett från sidan. Man kan ana att bakre loket var 401-an, ett vanligt lok i de här tågen. Att jag behöver stå på långt håll förklarar också att bilderna (dessutom tagna med mobilkamera) inte är så skarpa som man kunde ha önskat.

Här är en mer klassisk bild, och lastkranen lossar ved från tåget och lastar direkt på lastbilen. Medan jag stod där fylldes en lastbil och körde iväg, och då körde lastkranen iväg en bit och lastade ett knippe ved/timmer från den stora traven på en vagn, men en till timmerbil rullade in så lastkranen återgick till att lossa.
    Föraren satt på bilden i ett av loken, men eftersom klockan var strax före 12 så dök det strax upp en bil med avbytande förare. Så, allt rullade på som vanligt.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för fina bilder! Inget från idag? Passerade H-vik förra helgen på söndagen, oturligt nog gick det inget tåg just den dagen Otur! Är det både lör/sön denna helg?

Läste också i veckan att Lantmännen köpt in sig i Hargshamn - har det sagts något om eventuella spannmålstransporter med tåg?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack för fina bilder! Inget från idag? Passerade H-vik förra helgen på söndagen, oturligt nog gick det inget tåg just den dagen Otur! Är det både lör/sön denna helg?

Läste också i veckan att Lantmännen köpt in sig i Hargshamn - har det sagts något om eventuella spannmålstransporter med tåg?
    Nej, den här helgen passade det inte.

Ja, det verkar vara både lördag och söndag den här helgen.

Ett tips hur du kan kolla detta själv:
    1. Skaffa ett konto hos https://tracker.railit.se Det kostar inget.
    2. Gå sen in på funktionen Sök tåg för sträcka, och ange station Gäb (och välj sen Gävle godsbangård) och Öh (och välj Örbyhus), klicka i Båda riktningar, och sen det datum du vill kolla. Då kan du hitta tåg som bara går till Örbyhus (eller bara från) och de fortsätter sen troligen som spärrfärd till Hallstavik.
    Dock, några av de tågen kan vara inställda, så memorera tågnumren och gå in på Tidtabeller, och ange ett tågnummer i taget och rätt datum. I svaret finns då en kolumn Inställt. I morgon t.ex. finns 2 tåg från Örbyhus, men det ena är inställt.
    3. Sen när tåget väl rullar eller har rullat, så kan du kolla på https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=19213 för att se de verkliga tiderna. På kvällen är de ofta någon timme före tidtabellen.

Tillägg. Om Lantmännen har jag ingen aning.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-04-17 klockan 20:23:51. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, den här helgen passade det inte.

Ja, det verkar vara både lördag och söndag den här helgen.

Ett tips hur du kan kolla detta själv:
    1. Skaffa ett konto hos https://tracker.railit.se Det kostar inget.
    2. Gå sen in på funktionen Sök tåg för sträcka, och ange station Gäb (och välj sen Gävle godsbangård) och Öh (och välj Örbyhus), klicka i Båda riktningar, och sen det datum du vill kolla. Då kan du hitta tåg som bara går till Örbyhus (eller bara från) och de fortsätter sen troligen som spärrfärd till Hallstavik.
    Dock, några av de tågen kan vara inställda, så memorera tågnumren och gå in på Tidtabeller, och ange ett tågnummer i taget och rätt datum. I svaret finns då en kolumn Inställt. I morgon t.ex. finns 2 tåg från Örbyhus, men det ena är inställt.
    3. Sen när tåget väl rullar eller har rullat, så kan du kolla på https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=19213 för att se de verkliga tiderna. På kvällen är de ofta någon timme före tidtabellen.
    Ja, så har jag gjort och ser i morgon tågen:

16217 Gäb-Öh 07.00-07.58

16212 Öh-Gäb 18.48-19.42

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för tipset om railit! Hoppas att någon annan kan svara på frågan om Lantmännen - om dom bygger silos i hamnen måste det ju ordnas med transporter tänker jag!

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Låst artikel i Norrtälje Tidning från igår om att det är mycket spring på spåren i Hallstavik - någon som har läst hela artikeln och kan berätta mer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Låst artikel i Norrtälje Tidning från igår om att det är mycket spring på spåren i Hallstavik - någon som har läst hela artikeln och kan berätta mer?
    Kan inte svara utifrån någon artikel men utifrån det jag såg när jag var ett par timmar i Hallstavik förra lördagen så var det väldigt mycket spårspring där. Folk gick längsmed spåret ut mot Örbyhus från stationsområdet. Folk gick även på andra ställen fastän det finns en gångfålla som går över samtliga spår i norra änden.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu har väl tidningen inga öppna artiklar, annars tycker man att den här artikeln borde läsas av alla.
    https://www.norrteljetidning.se/ - Startsidan - "Livsfara att beträda spåren, så lyder rådet nu när tågen återigen rullar in till Hallstavik. Här..."

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •