Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Örbyhus-Hallstavik - uppdatering

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering

Citat Ursprungligen postat av Niclas H Visa inlägg
    Om dom lyckas starta innan priset på malm dyker igen...

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Apropå Dannemora - den som lever får se!

Hur ser det nu ut med trafiken till Hallstavik - är det fortfarande söndagar som gäller för godstransporter eller har det utvecklats något annat körschema?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Godstrafiken på järnväg till Hallstavik återupptas

Citat Ursprungligen postat av JVM Visa inlägg
    Minnen från byggtiden när Hallstaviksbanan kom till 1977

Järnvägsbyggen på den tiden var inte vanligt. Jag har aldrig åkt tåg på denna sträcka. Däremot har jag tillsammans med en person cyklat sträckan. Vi tog kontakt med SJ banavdelning Gävle bandistrikt och frågade om det fanns möjlighet att cykla dressin på järnvägen som då var under byggnad. Man tyckte att detta var ingen bra ide eftersom spåret inte var farbart. Under en flygtur med ett privatplan (MFI9) kunde vi konstatera att spåret var utlagt på hela sträckan. Man får ju inte flyga under 150 meter så det var svårt att se hur bra spåret var. Sagt och gjort vi transportera en trampdressin på biltaket till järnvägen. På plats kunde vi konstatera att spåret var utlagt på ny slipers och var fäst med rälsspik på var tionde sliper och spårläget var bedrövligt. Vår dressin hade två dubbelflänsade hjul och ett hjul utan fläns. Detta fordon var ju perfekt för denna järnväg med stor variation av spårvidden. Man fick köra i långsamt tempo och hela tiden ha koll på spårvidden. Rälsen var begagnad 43 kilos modell. Vi hade tur att man inte hade 50 kilos räler. Vår dressins dubbelflänsade hjul hade inte klarat att rulla på ett bredare rälshuvud.

Färden var en trevlig upplevelse trots några urspårningar och utan personskador och "gubbar" från SJ. Hoppas att man kan köra några persontåg i framtiden.
    Här är en bild på arbetet med underbyggnaden, tagen 1975 och en bild när järnvägen är klar.

Namn:  img645-001.jpg
Visningar: 3739
Storlek:  179,2 KB

Namn:  img652-002.jpg
Visningar: 3746
Storlek:  173,0 KB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Apropå Dannemora - den som lever får se!

Hur ser det nu ut med trafiken till Hallstavik - är det fortfarande söndagar som gäller för godstransporter eller har det utvecklats något annat körschema?
    Just nu ser jag att det planeras ett tågpar imorgon, men mycket tidigare från Gävle, och samma, sent tid på returresanså det lär inte bli några möjligheter till fotografering under färden.

Mvh mormax

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Just nu ser jag att det planeras ett tågpar imorgon, men mycket tidigare från Gävle, och samma, sent tid på returresanså det lär inte bli några möjligheter till fotografering under färden.
    OK.
    Vilka tider står tåget i Hallstavik? Och det gäller alltså i morgon lördag?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK.
    Vilka tider står tåget i Hallstavik? Och det gäller alltså i morgon lördag?
    Enligt railt tracker finns: 2021-02-06

16107 Gävle-Örbyhus 04:12-05:00
    16108 Örbyhus-Gävle 23:50-00:40

De har hela dagen på sig. Tider i Hallstavik är svårt att sia om.
    Kolla på https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/ om de kom iväg från Gävle.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Enligt railt tracker finns: 2021-02-06

De har hela dagen på sig. Tider i Hallstavik är svårt att sia om.
    Kolla på https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/ om de kom iväg från Gävle.
    Jodå, det kom i tid till Örbyhus, och det kom fram till Hallstavik också, så jag har lite färska bilder.

Först tittade jag på norra bangården, den mellan gamla stationshuset och bruket, och där syntes inte mycket, mer än att det var spårat.

Men jag tog mig ner mot södra bangården för jag skymtade vagnar på håll, och där träffade jag på två män och deras tåg.
    De berättade att det skall bli två dagar i veckan i fortsättningen, lördag och söndag, men i morgon kör de inte.
    De hade själva fått ploga spåret, och det är mycket snö i Roslagen, det kommer snökanoner från Ålandshav som dumpar snö här i trakten.
    Sen så började de växla upp vagnar till norra bangården.

Jag hann inte se om de körde radiostyrt, men båda jag sett åkte på vagnarna.

De berättade också att det var bara ena loket (410) som fungerade.

När tåget hade rullat förbi började jag frysa om fötterna, så det blev sista bilden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

De berättade också att det var bara ena loket (410) som fungerade.
    GC har kört ned tjt 64179 till Örbyhus nu i eftermiddags, kanske för att förstärka upp med ytterligare dragkraft på tillbakavägen. Kör de lastat både till och från bruket?

Senast redigerat av Erebos den 2021-02-06 klockan 16:56:36.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Godstrafiken på järnväg till Hallstavik återupptas - Färska bilder!

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    När det gäller lastbilarna antog jag att de väger ungefär 60 ton varav lastbilen väger 20 ton och lasten 40 ton.

Utifrån dessa siffror få man att tågtransporten ersätter ungefär 30 lastbilar. Däremot finns det en viss osäkerhet gällande lastbilens vikt när den är olastad och mitt antagande är säkert en rent överskattning. Utöver detta har BK4 introducerats vilket innebär att man kan öka mängden timmer/massaved på lastbilen med ungefär 10-15 ton vilket reducerat antalet ersatta lastbilstransporter från tågtransporten ytterliggare.

/Axel L
    Hittade detta
    Ett exempel på ett så kallat ST-fordon, d.v.s.en rundvirkesbil som kan lasta mer rundvirke än ett konventionellt. Denna lastbil är utrustad med kran, dolly och trailer.Totallängden är 24 m och olastad väger den 26 ton. Maximal bruttovikt är 74 ton.
    Kranen väger ca 3 ton. så utan den ca 23 ton olastad. och då kan ta 51 ton last. Men 74 tons lastbilar får väl inte rulla överallt tror jag.

Senast redigerat av jorgen3 den 2021-02-06 klockan 17:12:37.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Erebos Visa inlägg
    GC har kört ned tjt 64179 till Örbyhus nu i eftermiddags, kanske för att förstärka upp med ytterligare dragkraft på tillbakavägen. Kör de lastat både till och från bruket?
    Normalt vad jag sett senaste åren är det lastat bara till bruket, men jag vet inte säkert.
    Det lät som det hade varit jobbigt med bara ett lok, speciellt som det inte hade plogats.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-02-06 klockan 17:46:55.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Normalt vad jag sett senaste åren är det lastat bara till bruket, men jag vet inte säkert.
    Det lät som det hade varit jobbigt med bara ett lok, speciellt som det inte hade plogats.
    Det normala är att timmertågen kommer till bruket i Hallstavik. För några år sedan gick det faktiskt timmertåg i bägge riktningar.
    Enligt lokalpressen så lastade man grantimmer från Roslagen i Hallstavik för transport med järnväg till Bravikens sågverk i Norrköping.
    Detta mottogs positivt av åkerinäringen i Roslagen då man inte behövde köra ända till Norrköping för att med sin last.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tusen tack för bilderna och uppdateringen! Mycket uppskattat!

Blev minst sagt överraskad över uppgifterna om att de själva fått ploga upp banan. På rutten Storuman-Lycksele fick jag uppfattningen att det var specialfordon ute på sträckan (stationerade i Storuman) som skötte snöröjningen. Borde det inte finnas en motsvarande lösning på Hallstavik- Örbyhus.

Sedan detta med arbetstiderna:

Kod:
    Utgår från att det var samma "besättning" ombord och då undrar man över arbetstiderna. Vem tusan vill gå upp i ottan klockan tre och komma hem mitt i natten. Det låter ju ju helt befängt - eller är det så pass oglamoröst att jobba på Green Cargo?

Sedan detta med railt tracker, får man som privatperson registrera sig där och vad ger tjänsten tillgång till? Är tjänsten säker, eller riskerar man att få en "faktura från Ryssland"?

Senast redigerat av Rälsis den 2021-02-17 klockan 23:02:17.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Tusen tack för bilderna och uppdateringen! Mycket uppskattat!

Blev minst sagt överraskad över uppgifterna om att de själva fått ploga upp banan. På rutten Storuman-Lycksele fick jag uppfattningen att det var specialfordon ute på sträckan (stationerade i Storuman) som skötte snöröjningen. Borde det inte finnas en motsvarande lösning på Hallstavik- Örbyhus.

Sedan detta med arbetstiderna:
    Kod:
    Utgår från att det var samma "besättning" ombord och då undrar man över arbetstiderna. Vem tusan vill gå upp i ottan klockan tre och komma hem mitt i natten. Det låter ju ju helt befängt - eller är det så pass oglamoröst att jobba på Green Cargo?

Sedan detta med railt tracker, får man som privatperson registrera sig där och vad ger tjänsten tillgång till? Är tjänsten säker, eller riskerar man att få en "faktura från Ryssland"?
    Jag uppfattade att någon annan skulle ha plogat men att det inte hade blivit gjort.

Jag funderade också på arbetstiderna. OM det hade varit en rejäl terminal hade de kanske kunnat parkera hela tåget och gått och lagt sig för att sova mitt på dagen någonstans, men de två gånger jag sett tåget mitt på dagen så har de fått växla fram vagnar.
    Så, jag har ingen aning. Avlösning per bil mitt på dagen?

Rail it tracker kommer väl https://railit.se/ och jag har som privatperson haft påloggning i många år, men har inte använt den på senare tid, kör jvgfoto och 1409 i stället.

Edit. Tänkte inte på att kolla i helgen som gick.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-02-17 klockan 23:27:20. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Edit. Tänkte inte på att kolla i helgen som gick.
    Nu på lördag ska de gå. Fast med ett annat tågnummer från Gävle. Kolla om 16103 kommer iväg i morgon från Gävle 04:04.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Nu på lördag ska de gå. Fast med ett annat tågnummer från Gävle. Kolla om 16103 kommer iväg i morgon från Gävle 04:04.
    Tack för påminnelsen.
    Den här helgen verkar det också bara gå en dag, inte två dagar som personal nämnde för några veckor sen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har kikat igenom alla inlägg men blir inte riktigt klar över vad som gäller för denna trafik.

1. Lastar tåget bara i Hallstavik dvs. tomma vagnar från Gävle och lastade tillbaka från Hallstavik?

2. Går vagnarna vidare efter Gävle och vad är iså fall slutdestinationen för lasten?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Örbyhus-Hallstavik - Färska bilder 20 februari

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag har kikat igenom alla inlägg men blir inte riktigt klar över vad som gäller för denna trafik.

1. Lastar tåget bara i Hallstavik dvs. tomma vagnar från Gävle och lastade tillbaka från Hallstavik?

2. Går vagnarna vidare efter Gävle och vad är iså fall slutdestinationen för lasten?
    Den andra frågan är jag också väldigt nyfiken på, är det någon som vet, eller som kan klura ut det med hjälp av tidtabeller eller lokomlopp?
    Den första frågan återkommer jag till lite längre ned.

För först tänkte jag visa lite färska bilder, tagna vid 13.30 idag.

Det är klart att järnvägstrafiken skall lämna företräde till de äldre. Loken verkar helt klart radiostyrda.
    Jag tog tillfället i akt att fråga föraren/växlaren om det är långa arbetspass, och han sade att de hade börjat vid 3-tiden men att de snart skulle bli avlösta, det kommer några med bil och tar över.
    Det andra loket heter 386.

Här kan man i bakgrunden skymta den gröna kranen som faktiskt lastar rundvirke på vagnarna. Om man bara lastar eller om man på förmiddagen sysslade med lossning för att nu börjat lasta vet jag inte. Det kanske går att klura ut om man vet varifrån och vart vagnarna går, för jag tror inte att man lastar/lossar på Gävle godsbangård (där tåget till Örbyhus utgår).

Jag noterade att det var lite plogvallar vid sidan av spåren, samt på ett parti var det väldigt rent från snö (vilket delvis beror på värmeböljan som kom idag; det har varit minusgrader i nästan en månad i Hallstavik.
    Jämför man med bilden från 6 februari när godståget själv hade fått ploga så hade det då inte blivit några plogvallar.
    Så, kan man anta att det varit ute någon spårrensare/plog eller liknande som snöröjt på de spår som behövs (det finns ett antal andra som döljer sig under snön)?
    Och varför är det ingen snö mellan rälerna på vissa partier? Kan diesellokens motorvärme värma upp lite när de kör fram och tillbaka (och står stilla), eller?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Örbyhus-Hallstavik - Färska bilder 20 februari

Så, kan man anta att det varit ute någon spårrensare/plog eller liknande som snöröjt på de spår som behövs (det finns ett antal andra som döljer sig under snön)?
    Och varför är det ingen snö mellan rälerna på vissa partier? Kan diesellokens motorvärme värma upp lite när de kör fram och tillbaka (och står stilla), eller?
    Gissar på att man kört åtminstone växlarna med snösop, då blir det närmast rent på snö.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg

Det normala är att timmertågen kommer till bruket i Hallstavik. För tio år sedan gick det faktiskt timmertåg i bägge riktningar.
    Enligt lokalpressen så lastade man grantimmer från Roslagen i Hallstavik för transport med järnväg till Bravikens sågverk i Norrköping. Sågverket tillhör samma koncern som bruket i Hallstavik .
    Detta mottogs positivt av åkerinäringen i Roslagen då man inte behövde köra ända till Norrköping för att bli av med sin last. Lastbilsförarna tyckte att det var bra med normala arbetstider utan övernattning.

Kanske ett svar på frågan!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •