Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 76

Ämne: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering Söndag 7 mars

Citat Ursprungligen postat av JVM Visa inlägg
    Det var annat förr. Då for det finska loket fram och tillbaka på bangården som liten loppa! I stället för vanligt skruvkoppel hade man någon slags bygel för att koppla vagnar under växling. Minns jag rätt?
    Jag glömde i mitt tidigare inlägg att tacka för alla fina bilder och spännande läsning varje lördag som vi läsare har fått ta del av. Åter igen
    Stort tack!
    Jag har aldrig varit inne på bruksområdet, utan bara sett fordon från utsidan av staketen.
    Jag tycker jag känner igen det där med någon bygel på något av loken, men det är nog kanske 10-15 år sedan. Kan det ha behövts på den tiden när de lastade ut papper på vagnar, och kanske behövde växla fram en vagn i taget till lastkaj eller något sånt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Z43:an som tidigare använts i Hallstavik är nu uppe till försäljning.
    https://www.klaravik.se/auction/prod...pGpEumZAoUYUZo

Senast redigerat av Erebos den 2021-03-09 klockan 12:09:39.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Erebos Visa inlägg
    Z43:an som tidigare använts i Hallstavik är nu uppe till försäljning.
    https://www.klaravik.se/auction/prod...pGpEumZAoUYUZo
    Intressant.
    Och där står "Har gått på Hallstavik Bruk senast fram till 2017" samt att nuvarande ägare aldrig kört med den.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering Lördag 13 mars

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det visade sig (på jvgfoto.se) att 16083 gick i morse till Örbyhus, så jag åkte ner i eftermiddags och tittade i Hallstavik.
    ...
    Men, jag undrar fortfarande var vagnarna kom ifrån.
    Idag lördag så kom 19339 kl 4.30 till Örbyhus, 5 minuter före färdplanen.
    Så, vid 13.20 idag åkte jag ner och tittade vid stationen Hallstavik, och tittade, men där fanns inget spår av något tåg.
    Förutom några spår så fanns bara de 3 trasiga vagnarna som fanns förra helgen. Jag kollade texten på fellapparna, de var lite olika:
    - Ur spår
    - Buffertfel ur spår
    - Fjäderbrott.
    En av dem var daterad 31 januari, så man kanske åker dit i slutet av säsongen (om det nu är säsong med detta) och reparerar, så man kan ta allt på en gång.

Så, jag kollade läget just nu för returtåget 19314 (som skall avgå 0.26 i natt från Örbyhus mot Gävle och Åby), men det finns inga tider.
    Det troligaste är väl att tåget precis hade kört iväg (och att de då tänkte slippa personalbyte?) och inte nått (eller i alla fall avgått från) Örbyhus ännu.
    Speciellt som jag inte hittade att 19339 kom direkt från Åby natten som gick, så det kanske inte var något last till bruket, utan bara från, och då går det väl mycket fortare.
    Det verkar som det skall gå tåg även i morgon (16083-16082), får se om jag hinner få sen skymt av det i alla fall.
    Och för det tåget undrar jag också var vagnarna kommer ifrån, och vart de fortsätter. Jag har inte kunnat hitta något.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Så, vid 13.20 idag åkte jag ner och tittade vid stationen Hallstavik, och tittade, men där fanns inget spår av något tåg.
    Förutom några spår så fanns bara de 3 trasiga vagnarna som fanns förra helgen. Jag kollade texten på fellapparna, de var lite olika:
    - Ur spår
    - Buffertfel ur spår
    - Fjäderbrott.
    En av dem var daterad 31 januari, så man kanske åker dit i slutet av säsongen (om det nu är säsong med detta) och reparerar, så man kan ta allt på en gång.

Så, jag kollade läget just nu för returtåget 19314 (som skall avgå 0.26 i natt från Örbyhus mot Gävle och Åby), men det finns inga tider.
    Det troligaste är väl att tåget precis hade kört iväg (och att de då tänkte slippa personalbyte?) och inte nått (eller i alla fall avgått från) Örbyhus ännu.
    Speciellt som jag inte hittade att 19339 kom direkt från Åby natten som gick, så det kanske inte var något last till bruket, utan bara från, och då går det väl mycket fortare.
    Det verkar som det skall gå tåg även i morgon (16083-16082), får se om jag hinner få sen skymt av det i alla fall.
    Och för det tåget undrar jag också var vagnarna kommer ifrån, och vart de fortsätter. Jag har inte kunnat hitta något.
    Jag ser nu att 19314 avgick 14.55 från Örbyhus mot Gävle, dvs 571 minuter före tidtabell. Så, jag var lite för sen ner till stationen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

- Ur spår
    - Buffertfel ur spår
    - Fjäderbrott.

Avgick Örbyhus 14.55 - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=19309&tpl=%C3%96h

Green Cargo kör till Iggesund också, nu ett annat Holmen bruk. - https://www.holmen.com/sv/om-holmen/...sanlaggningar/

Kan vara att de har ett utbyte av träd.
    Nej, jag vet inte om det körs massaved till Iggesund.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering Söndag 14 mars

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Avgick Örbyhus 14.55 - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=19309&tpl=%C3%96h

Green Cargo kör till Iggesund också, nu ett annat Holmen bruk. - https://www.holmen.com/sv/om-holmen/...sanlaggningar/

Kan vara att de har ett utbyte av träd.
    Nej, jag vet inte om det körs massaved till Iggesund.
    Ja, det är ju en tänkbar förklaring. Alternativet är att Holmens har något utbyte med något bruk i Gävletrakten, så att det går som växlingsrörelser eller liknande därifrån.

I morse kom 16083 kl 7.20 till Örbyhus, 39 min före färdplanen.
    Jag såg till att komma till stationen tidigare än igår (kl 12.45), och idag kunde jag se ett tåg, som lastades med timmer.

Jag har inte sett Td 386 på ett tag, så de har väl ett antal Td i Gävle som de kan rotera emellan.
    Det är som vanligt ett lok till bakom, men det kunde jag inte se numret på.

Förra gången och den här så har de ställt vagnarna uppe i norra änden, och inte växlat förbi lika mycket som tidigare (vad jag sett).
    De verkar dela upp tåget i 3 delar och kör fram en tredjedel i taget till lastningsplatsen och då kanske de inte behöver flytta vagnarna så ofta, samt de blockerar inte en gångväg som finns (som jag står på när jag tog den här bilden).
    Om vagnarna till vänster redan är färdiglastade så bör tåget kunna avgå betydligt före färdplanen även idag.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Om vagnarna till vänster redan är färdiglastade så bör tåget kunna avgå betydligt före färdplanen även idag.
    Jag gissade rätt, tåg 16082 avgick redan 16.52 från Örbyhus mot Gävle, 290 minuter före färdplanen.
    Men fortfarande nyfiken på vart vagnarna fortsätter.
    Jag hittade på railit ett konstigt tåg 75094 som i morgon avgår från Gävle godsbangård till Iggesund och sen (förmodligen under nytt tågnummer) vänder tillbaka till Gävle och sen vidare via Storvik-Fagersta-Frövi-Hallsberg-Katrineholm till Norrköping.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag gissade rätt, tåg 16082 avgick redan 16.52 från Örbyhus mot Gävle, 290 minuter före färdplanen.
    Men fortfarande nyfiken på vart vagnarna fortsätter.
    Jag hittade på railit ett konstigt tåg 75094 som i morgon avgår från Gävle godsbangård till Iggesund och sen (förmodligen under nytt tågnummer) vänder tillbaka till Gävle och sen vidare via Storvik-Fagersta-Frövi-Hallsberg-Katrineholm till Norrköping.
    Tåg från Iggesund 15.22, Gävle 18.35 via Hallsberg till Norrköping 0.38.
    Antagligen sågtimmer till det stora sågverket Holmen har uppfört utanför pappersbruket.

Träden i de egna skogarna i trakten, även om de är stora, räcker nog inte till.
    Bra att järnvägen kommer till användning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I fredags 12/3-21 fångade jag ett arbetsfordon från Infranord i Hallstavik klockan 11:30. Inte den bästa bilden, men bussen jag körde hade avgångstid så det är vad det är.

Tidigare: calken. Nu en 26-årig Uppsala-bo som pluggar till präst och ibland kör buss.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl Eric Visa inlägg
    I fredags 12/3-21 fångade jag ett arbetsfordon från Infranord i Hallstavik klockan 11:30. Inte den bästa bilden, men bussen jag körde hade avgångstid så det är vad det är.
    Aha, då var det säkert den som också var på besök tidigare när det låg ordentligt med snö, och jag undrade lite hur det hade röjts. Tack!

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för bilden! Vet någon vart arbetsfordonet ifråga är stationerad? Lång väg att åka från Gävle så jag tippar på att den bor närmare banan än så eller?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Tack för bilden! Vet någon vart arbetsfordonet ifråga är stationerad? Lång väg att åka från Gävle så jag tippar på att den bor närmare banan än så eller?
    Infra Nords Tierpstralla, står ofta i Örbyhus, i skrivande stund uppställd i Järlebo.

Robert Montgomery

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering Lördag 20 mars

Aha, då var det säkert den som också var på besök tidigare när det låg ordentligt med snö, och jag undrade lite hur det hade röjts. Tack!
    Jag var nere vid ca 12.30 idag och kollade läget, eftersom jag sett att det hade gått ett tåg i morse från Gävle.

Då stod lok och vagnar på det jag kallar lossningsspåret, och lastmaskinen (heter det så?) lossade massaved (?) och lastade direkt på timmerbilen.
    Det andra loket var 401, som jag sett ganska ofta här.

Timmerbilen var snart färdiglastad och det stod ingen på kö, så direkt efter den rullat iväg mot vedgården så tog lastmaskinen en knippe sågtimmer (?) från den stora traven och körde sen fram till första vagnen i tåget och lastade den. Det är väl för att utnyttja pausen som uppstår och bli klar snabbare. De har ju brukat flytta vagnarna till det högre spåret (som lastmaskinen kör på) för att nå bättre, men det gjorde de säkert när allt hade lossats.

Jag har hittat att dagens tåg gick som 19312 från Norrköping igår kväll till Gävle gbg, så det lär komma från Braviken, och sen som 23833 till Örbyhus. I natt går det tillbaka som 19314-19309 till Åby.
    Jag har noterat att det även i morgon skall gå ett tåg 16083 hit och tillbaka som 16082 till Gävle, men jag hittar inget tåg från eller till Åby som matchar. Vart kan vagnarna ta vägen? Iggesund som vi spekulerade om förra helgen? Eller något av bruken i Gävle?

En annan undran: Varför kör man trafiken bara på lördag-söndag? Är det bättre utrymme på spåren eller går vagnarna i någon annan trafik på vardagarna, och denna trafik har kommit till senare? Eller kan jag ha missat några tåg på vardagar hit?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering Söndag 21 mars

Jag har hittat att dagens tåg gick som 19312 från Norrköping igår kväll till Gävle gbg, så det lär komma från Braviken, och sen som 23833 till Örbyhus. I natt går det tillbaka som 19314-19309 till Åby.
    Jag har noterat att det även i morgon skall gå ett tåg 16083 hit och tillbaka som 16082 till Gävle, men jag hittar inget tåg från eller till Åby som matchar. Vart kan vagnarna ta vägen? Iggesund som vi spekulerade om förra helgen? Eller något av bruken i Gävle?

En annan undran: Varför kör man trafiken bara på lördag-söndag? Är det bättre utrymme på spåren eller går vagnarna i någon annan trafik på vardagarna, och denna trafik har kommit till senare? Eller kan jag ha missat några tåg på vardagar hit?
    Jag har sett på jvgfoto att tåget som gick i natt ner till Åby fortsatte till Norrköping, och sen gick det i förmiddags ett tåg Norrköping-Åby och tillbaka.

Jag var nere vid kvart i tolv idag vid stationen för att kolla, och samma två lok stod på det högra spåret och det lastades på de vagnarna, man var inne på den andra tredjedelen, (det stod alltså en del med lastade vagnar och en del med olastade vagnar på spåren längre till vänster).
    Föraren gick förbi och då frågade jag om det bara var lastning idag och det var det, och så frågade jag vart det skulle och han sa att det nog skall till Skärblacka.
    Lite överraskande, det är ju ett pappersbruk och i en annan koncern (Billerud Korsnäs) än Holmens, som äger Hallsta pappersbruk, men man kanske byter för att få rätt sorts trä. Eller så skall det inte till Skärblacka. Jag hittar inte några bra tåg vare sig till Skärblacka eller till Åby. Är det spärrfärder till Skärblacka?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har sett på jvgfoto att tåget som gick i natt ner till Åby fortsatte till Norrköping, och sen gick det i förmiddags ett tåg Norrköping-Åby och tillbaka.

Jag var nere vid kvart i tolv idag vid stationen för att kolla, och samma två lok stod på det högra spåret och det lastades på de vagnarna, man var inne på den andra tredjedelen, (det stod alltså en del med lastade vagnar och en del med olastade vagnar på spåren längre till vänster).
    Föraren gick förbi och då frågade jag om det bara var lastning idag och det var det, och så frågade jag vart det skulle och han sa att det nog skall till Skärblacka.
    Lite överraskande, det är ju ett pappersbruk och i en annan koncern (Billerud Korsnäs) än Holmens, som äger Hallsta pappersbruk, men man kanske byter för att få rätt sorts trä. Eller så skall det inte till Skärblacka. Jag hittar inte några bra tåg vare sig till Skärblacka eller till Åby. Är det spärrfärder till Skärblacka?
    Spärrfärderna utgår från Kimstad. Till Kimstad som tåg. GCs tåg heter på 64xx. Idag finns 6415-6414.
    https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Kms&nr=6414

Edit: Var det sågtimmer som lastades i Hallstavik ska det ju inte till Skärblacka. Det blir dyrt papper.

Senast redigerat av Ville den 2021-03-21 klockan 13:02:47.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Spärrfärderna utgår från Kimstad. Till Kimstad som tåg. GCs tåg heter på 64xx. Idag finns 6415-6414.
    https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Kms&nr=6414

Edit: Var det sågtimmer som lastades i Hallstavik ska det ju inte till Skärblacka. Det blir dyrt papper.
    Jag är som nämnts inte kapabel att skilja på massaved och sågtimmer, men håller helt med dig.

PS: Det blev inga bilder idag, för det såg ut som förra söndagen. DS

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen aning om vad vagnarna används till i övrigt men ofta är det tillgången på lok som styr gångdagar för sådana här lite mer tillfälliga upplägg. Misstänker starkt att det inte finns två lediga Td dagtid i Gävle på vardagar.

/Måns

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

En annan undran: Varför kör man trafiken bara på lördag-söndag?
    Undrar jag också, men detta med tillgång till lok låter som en rimlig förklaring!

PS: Det blev inga bilder idag, för det såg ut som förra söndagen. DS
    Inga problem - ös på med bilder bara - mycket uppskattat!

Om man kommer till trakterna och skall fota, gärna tågrörelser i Harg, är det någon som har koll på när, klockslag, ekipaget i normalfallet går in på banan respektive ut?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Om man kommer till trakterna och skall fota, gärna tågrörelser i Harg, är det någon som har koll på när, klockslag, ekipaget i normalfallet går in på banan respektive ut?
    När de kommer till Örbyhus och går in på banan är om lördagar 04:27 och på söndagar 07:59. Dessa tider brukar hållas.

De har sedan tidtabell från Örbyhus 00:26 efter lördagsjobbet och efter söndagen 21:42, men det blir alltid tidigare.

I lördags blev det från Örbyhus 19:44 och igår söndag 16:45.

Örbyhus-Harg är 38 kilometer. Kanske körs det på en timme, sedan ytterligare 16 kilometer till Hallstavik.

God fotojakt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •