Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 69

Ämne: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering

Citat Ursprungligen postat av JVM Visa inlägg
    Det normala är att timmertågen kommer till bruket i Hallstavik. För tio år sedan gick det faktiskt timmertåg i bägge riktningar.
    Enligt lokalpressen så lastade man grantimmer från Roslagen i Hallstavik för transport med järnväg till Bravikens sågverk i Norrköping. Sågverket tillhör samma koncern som bruket i Hallstavik .
    Detta mottogs positivt av åkerinäringen i Roslagen då man inte behövde köra ända till Norrköping för att bli av med sin last. Lastbilsförarna tyckte att det var bra med normala arbetstider utan övernattning.

Kanske ett svar på frågan!
    Det verkar rimligt. För det är nog för kort avstånd att köra virket bara upp till Gävle. De klarar bilarna bättre från skogen. Det blir en liten omväg via Gävle till Norrköping men passat kanske bättre med lokomlopp mm.

Senast redigerat av Alex den 2021-02-20 klockan 16:17:07.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det normala är att timmertågen kommer till bruket i Hallstavik. För tio år sedan gick det faktiskt timmertåg i bägge riktningar.
    Enligt lokalpressen så lastade man grantimmer från Roslagen i Hallstavik för transport med järnväg till Bravikens sågverk i Norrköping. Sågverket tillhör samma koncern som bruket i Hallstavik .
    Detta mottogs positivt av åkerinäringen i Roslagen då man inte behövde köra ända till Norrköping för att bli av med sin last. Lastbilsförarna tyckte att det var bra med normala arbetstider utan övernattning.

Kanske ett svar på frågan!
    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Det verkar rimligt. För det är nog för kort avstånd att köra virket bara upp till Gävle. De klarar bilarna bättre från skogen. Det blir en liten omväg via Gävle till Norrköping men passat kanske bättre med lokomlopp mm.
    Det finns ett tåg Gävle-Norrköping i natt som skulle kunna vara den lasten. - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?n...9&tpl=G%C3%A4b

Det var ju skönt att slippa att ha de stockarna på E4:an, eller ännu värre på riksväg 55!

Senast redigerat av Ville den 2021-02-21 klockan 12:20:53.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det finns ett tåg Gävle-Norrköping i natt som skulle kunna vara den lasten. - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?n...9&tpl=G%C3%A4b
    Intressant.
    Det som talar för det tåget är att det i verkligheten avgick ca 1 timme före tidtabell, och att tåget från Örbyhus till Gävle anlände ca 3 timmar före tidtabell, samt att bägge tågnumren ligger i 161xx-serien. Jag hittar också ett tåg 16138 som i morse gick Norrköping-Åby (och det är väl från Åby man kommer in på Kardonbanan ut till Braviken?)
    Det som talar emot det tåget är att det enligt tidtabell skulle avgått 8 minuter innan tåget från Örbyhus skulle anlända.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja men 16108 från Örbyhus kom upp till Gävle drygt 3 timmar före tidtabell i går kväll så jag tror att vi löst problemet i och med detta.

Tack JVM, Ville och Ulf!

Intressant vägval Gävle-Norrköping via Storvik-Krylbo-Frövi-Arboga-Eskilstuna-Katrineholm men det finns ju kända förklaringar till det.

Normalt bör väl detta tåg kunna gå direkt via Cst på natten, eller hur?

Senast redigerat av Alex den 2021-02-21 klockan 16:34:01.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja men 16108 från Örbyhus kom upp till Gävle drygt 3 timmar före tidtabell i går kväll så jag tror att vi löst problemet i och med detta.

Tack JVM, Ville och Ulf!

Intressant vägval Gävle-Norrköping via Storvik-Krylbo-Frövi-Arboga-Eskilstuna-Katrineholm men det finns ju kända förklaringar till det.

Vi får kolla nästa helg hur tåget/tågen går då, nu vet vi var man kan leta.

Jag hittade att när 16138 kom till Åby så fortsatte inget godståg vidare därifrån, så det blev väl spärrfärd eller växling eller något.

Jag hittade också tåg 16129/16128 som i fredags kväll hade tidtabell från Åby till Gävle godsbangård, med ankomst 2.56 lördag morgon, vilket ju passar väldigt bra för att fortsätta mot Örbyhus lite senare. Det gick via Eskilstuna-Sala-Avesta Krylbo, även det troligen omlett men en lite enklare väg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack JVM, Ville och Ulf!

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vi får kolla nästa helg hur tåget/tågen går då, nu vet vi var man kan leta.

Jag hittade att när 16138 kom till Åby så fortsatte inget godståg vidare därifrån, så det blev väl spärrfärd eller växling eller något.

Jag hittade också tåg 16129/16128 som i fredags kväll hade tidtabell från Åby till Gävle godsbangård, med ankomst 2.56 lördag morgon, vilket ju passar väldigt bra för att fortsätta mot Örbyhus lite senare. Det gick via Eskilstuna-Sala-Avesta Krylbo, även det troligen omlett men en lite enklare väg.
    Samma upplägg med 16149 via Frövi denna helgen. Tider från igår kvar på jvgfoto.se om Gävle godsbangård - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?t...3%A4b&nr=16149

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Samma upplägg med 16149 via Frövi denna helgen. Tider från igår kvar på jvgfoto.se om Gävle godsbangård - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?t...3%A4b&nr=16149
    Jag glömde bort kolla tåget igår, men jag ser att hade jag åkt dit på eftermiddagen hade jag missat det, för det avgick Örbyhus mot Gävle redan 13:20, 630 minuter för tidigt. Tåget igår morse mot Hallstavik passerades Örbyhus redan 5.30, så de kanske försökte hinna med lastningen utan personalbyte mitt på dagen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag glömde bort kolla tåget igår, men jag ser att hade jag åkt dit på eftermiddagen hade jag missat det, för det avgick Örbyhus mot Gävle redan 13:20, 630 minuter för tidigt. Tåget igår morse mot Hallstavik passerades Örbyhus redan 5.30, så de kanske försökte hinna med lastningen utan personalbyte mitt på dagen.
    Idag kollar jag i alla fall efter tåget i tidtabellerna.
    Det är just nu i Eskilstuna som tåg 19312, från Åby till Gävle godsbangård (via Kolbäck-Ängelsberg-Snyten-Avesta Krylbo-Storvik) och sen 23833 därifrån till Örbyhus tidigt i morgon. Så, det är för sent att be Postvagnens lokalspanare i trakten av Simonstorp att gå ut och kolla om tåget är lastat eller tomt på nordgång.
    På tillbakavägen säger tidtabellen att tåget skall avgå söndag 00.26 från Örbyhus som 19314 till Gävle godsbangård och sen vidare som 19309 samma väg tillbaka, ankomst Åby (enligt tidtabell; förra helgen var de ju massor med timmar tidiga om jag minns rätt) 8.48.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Idag kollar jag i alla fall efter tåget i tidtabellerna.
    Det är just nu i Eskilstuna som tåg 19312, från Åby till Gävle godsbangård (via Kolbäck-Ängelsberg-Snyten-Avesta Krylbo-Storvik) och sen 23833 därifrån till Örbyhus tidigt i morgon. Så, det är för sent att be Postvagnens lokalspanare i trakten av Simonstorp att gå ut och kolla om tåget är lastat eller tomt på nordgång.
    På tillbakavägen säger tidtabellen att tåget skall avgå söndag 00.26 från Örbyhus som 19314 till Gävle godsbangård och sen vidare som 19309 samma väg tillbaka, ankomst Åby (enligt tidtabell; förra helgen var de ju massor med timmar tidiga om jag minns rätt) 8.48.
    Här är bilderna från dagens tåg, som nog ger svar på några frågor som ställts tidigare.
    Jag var där tidigare än föregående gånger, redan vid 12.45, och nu stod vagnarna på ett spår mer till vänster än de gjort tidigare, se nedan.

Jag kunde också tydligt se att man lossade ved från vagnarna och lastade direkt på lastbilen, som jag antar körde bort till vedgården, som ligger på andra sidan av bruksområdet. Alltså bör det vara ankommande massaved.
    Nästa bild är närmare och från en annan vinkel.

Förra gången så precis när jag kom så växlade man över tomma vagnar från spåret som de står på nu till det spår till höger som går bortåt (och som kranen står på). Då stod kranen mer till höger och lastade timmer från den stora högen som syns till höger till vagnarna.
    Så, det verkar vara dubbelriktad trafik, massaved till Hallstavik och sågtimmer därifrån. Låter bra utnyttjande.

Sen detaljer av loken. Jag kunde inte se numret på det bakre loket troligen slutade numret på en 2-a.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gilla-knappen är ur bruk så jag skriver i stället. Fin bild!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Gilla-knappen är ur bruk så jag skriver i stället. Fin bild!
    Tack, jag har bara mobilkamera här, inte riktig kamera, så roligt de ändå uppskattas.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för bra bilder! och att du håller oss informerade om vad som händer i Hallstavik.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulfe Visa inlägg
    Tack för bra bilder! och att du håller oss informerade om vad som händer i Hallstavik.
    Ja, man får ju vara glad för de få tåg som går här.

Edit: Railit har också två tåg i morgon söndag:
    Gävle-Örbyhus-Gävle
    10683 7.08 - 7.59
    16082 21.42 - 22.46
    Det skall nog vara 16083, och inte 10683.

Jag undrar varifrån vagnarna till 16083 kommer, jag hittar inget bra tåg i de trakterna.
    Kan man ha delat upp tåget från Åby i 2 delar på Gävle gbg?
    Eller kommer dessa tåg inte att köras på söndag?

Och nu har förresten jvgfoto.se kommit igång igen.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för bilderna! Fortsätt posta bilder - mycket uppskattat!

Härligt att se att det är rörelser på banan i Hallstavik! Kan man gå in på jvgfoto.se och se tågets rörelser på banan i efterhand, eller är det bara från dagens datum och tid och framåt?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Tack för bilderna! Fortsätt posta bilder - mycket uppskattat!

Härligt att se att det är rörelser på banan i Hallstavik! Kan man gå in på jvgfoto.se och se tågets rörelser på banan i efterhand, eller är det bara från dagens datum och tid och framåt?
    Roligt det uppskattas. Jag tänkte att variationen inte så stor mellan helgerna, men lite skillnad är det.

Det går såvitt jag vet inte att se rörelserna på sträckan Örbyhus-Hallstavik någonstans, utan det är bara tåg Gävle-Örbyhus.

https://jvgfoto.se/trafikinfo och www.avgång.nu/Trafikverket.aspx så har jag uppfattat att man kan se tider för tåg som gått innevarande dygn och föregående dygn, och de kan visa även godståg.
    www.1409.se kan man nog se persontåg längre tid tillbaka, men i gengäld ser jag inga godståg, mer än att man kan se dem på kartan medan de är ute och rullar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Örbyhus-Hallstavik - uppdatering Söndag 7 mars

Railit har också två tåg i morgon söndag:
    Gävle-Örbyhus-Gävle
    16083 7.08 - 7.59
    16082 21.42 - 22.46
    Jag undrar varifrån vagnarna till 16083 kommer, jag hittar inget bra tåg i de trakterna.
    Kan man ha delat upp tåget från Åby i 2 delar på Gävle gbg?
    Eller kommer dessa tåg inte att köras på söndag?
    Det visade sig (på jvgfoto.se) att 16083 gick i morse till Örbyhus, så jag åkte ner i eftermiddags och tittade i Hallstavik.

Vid lossnings/lastningsplatsen var det som synes tomt på spåren, och vedtraven till höger hade minskat kraftigt mot igår (se här).

I stället stod loken och vagnarna startklara (tror jag) vid norra änden av södra bangården.
    Jag har sett att tåget avgick redan kl 17.39, dvs 243 minuter för tidigt, från Örbyhus mot Gävle.
    Bakre loket var 401, så det var säkert 392 som var med igår också.
    Man kan se att tåget är rejält långt.
    Men, jag undrar fortfarande var vagnarna kom ifrån och vart de fortsätter. Kan man ha haft dessa tomvagnar med från Åby till Gävle i lördags morse, och sen tagit med de lastade till Hallstavik igår lördag, och de gick (lastade förstås) till Åby natten som gick, och så körde man ner de tomma vagnarna idag och de körs ner senare till Åby? Eftersom man var klara så tidigt så tänker jag att vagnarna kom tomma i Hallstavik så man kunde börja lasta dem direkt, till skillnad mot igår där halva dagen gick åt att först lossa massaved.

Här syns en lastad vagn. Kan någon av Postvagnens trä-experter förklara om det går att se om detta är sågtimmer eller massaved, och hur man i så fall gör det? Jag hade gissat att massaved kanske var kortare än sågtimmer.

Uppe vid norra bangården, på ett sidospår som var översnöat tidigare, stod nu 3 vagnar, här syns en.

Med denna typskylt.

Och med denna röda lapp, som sa att vagnen inte får gå i trafik. Jag tycker det står "Ur spår" på den.
    Vad kan man tro händer nu? Kommer det någon gång framöver komma hit en bil med några reparatörer som fixar dessa 3 vagnar, eller?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-03-07 klockan 21:00:08. Anledning: Ändrat om lastning och sånt.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Det visade sig (på jvgfoto.se) att 16083 gick i morse till Örbyhus, så jag åkte ner i eftermiddags och tittade i Hallstavik.

Vid lossnings/lastningsplatsen var det som synes tomt på spåren, och vedtraven till höger hade minskat kraftigt mot igår (se här).

I stället stod loken och vagnarna startklara (tror jag) vid norra änden av södra bangården.
    Jag har sett att tåget avgick redan kl 17.39, dvs 243 minuter för tidigt, från Örbyhus mot Gävle.
    Bakre loket var 401, så det var säkert 392 som var med igår också.
    Man kan se att tåget är rejält långt.
    Men, jag undrar fortfarande var vagnarna kom ifrån och vart de fortsätter. Kan man ha haft dessa tomvagnar med från Åby till Gävle i lördags morse, och sen tagit med de lastade till Hallstavik igår lördag, och de gick (lastade förstås) till Åby natten som gick, och så körde man ner de tomma vagnarna idag och de körs ner senare till Åby? Eftersom man var klara så tidigt så tänker jag att vagnarna kom tomma i Hallstavik så man kunde börja lasta dem direkt, till skillnad mot igår där halva dagen gick åt att först lossa massaved.

Här syns en lastad vagn. Kan någon av Postvagnens trä-experter förklara om det går att se om detta är sågtimmer eller massaved, och hur man i så fall gör det? Jag hade gissat att massaved kanske var kortare än sågtimmer.

Uppe vid norra bangården, på ett sidospår som var översnöat tidigare, stod nu 3 vagnar, här syns en.

Med denna typskylt.

Och med denna röda lapp, som sa att vagnen inte får gå i trafik. Jag tycker det står "Ur spår" på den.
    Vad kan man tro händer nu? Kommer det någon gång framöver komma hit en bil med några reparatörer som fixar dessa 3 vagnar, eller?
    Ja det är så man brukar göra! Då har man med sig hjulaxlar på en lastbil. Man lyfter upp vagnen med domkrafter och byter en axel i taget. Ett slitsamt arbete som sker på bangården ofta i kyla och snö. Det är ju då som hjulskadorna sker.
    Bruket har ju två egna fordon. En Z43 och ett finskt lok från Saalasti. Var detta lok igång? Jag kan berätta för er som bor i övriga Sverige att Uppsala - Lenna Järnväg har två lok från smalspårstiden i Hallstavik. nämligen ett El-akumulatorlok och ett Ång-akumulatorlok.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja det är så man brukar göra! Då har man med sig hjulaxlar på en lastbil. Man lyfter upp vagnen med domkrafter och byter en axel i taget. Ett slitsamt arbete som sker på bangården ofta i kyla och snö. Det är ju då som hjulskadorna sker.
    Bruket har ju två egna fordon. En Z43 och ett finskt lok från Saalasti. Var detta lok igång? Jag kan berätta för er som bor i övriga Sverige att Uppsala - Lenna Järnväg har två lok från smalspårstiden i Hallstavik. nämligen ett El-akumulatorlok och ett Ång-akumulatorlok.
    OK. Jag tror att på någon av de 3 röda lapparna stod det något om buffertar, det kanske är något enklare.

Jag har inte sett något av brukets egna fordon på flera år. Antingen är de bara undanställda, eller så används de någonstans långt inne på området (fast med vad?).
    Jag har uppfattat att numera sker all växling med tågloken, och att lastning/lossning sker på just de platser som jag visat bilder från. Det sker vad jag vet ingen transport med tåg av annat än trä till bruket och ingen uttransport av färdigt papper med tåg.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

OK. Jag tror att på någon av de 3 röda lapparna stod det något om buffertar, det kanske är något enklare.

Jag har inte sett något av brukets egna fordon på flera år. Antingen är de bara undanställda, eller så används de någonstans långt inne på området (fast med vad?).
    Jag har uppfattat att numera sker all växling med tågloken, och att lastning/lossning sker på just de platser som jag visat bilder från. Det sker vad jag vet ingen transport med tåg av annat än trä till bruket och ingen uttransport av färdigt papper med tåg.
    Det var annat förr. Då for det finska loket fram och tillbaka på bangården som liten loppa! I stället för vanligt skruvkoppel hade man någon slags bygel för att koppla vagnar under växling. Minns jag rätt?
    Jag glömde i mitt tidigare inlägg att tacka för alla fina bilder och spännande läsning varje lördag som vi läsare har fått ta del av. Åter igen
    Stort tack!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är nog inte så lätt för oss "dödliga" att se direkt.
    Men en enkel betraktning: Kan man inte få ut ett par raka, fina "tvåtumfyra" ur biten så är det sannolikt massa- eller bränsleved.

Detta kan kanske skingra mystiken:
    https://www.abkarlhedin.se/ravara/ga...93806.0816.pdf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •