Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lunchtur med SBB Twindexx

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    6

    Lunchtur med SBB Twindexx

    Provar det nya forumet med ett färskt bidrag. Tog mig tid att idag ta en tur med SBBs nya stolthet från Bombardier som börjat rulla i ordinarie trafik denna vecka. Fredagens tåg var RABe 502 402, 100 meter 4-delat utan några övriga speciella bekvämligheter. Denna vecka på en tur mellan till Bern med avgång 11.55 från Zürich och tillbaka 13.39 från Bern. En riktigt lämplig tur för inkörning, lite folk och ingen stress. Mycket personal var med och välkomnade alla personligt till det nya tåget och bjöd på lite gott. Tåget har som en nyhet ett trycktätt passagerarutrymme, och det märktes faktiskt, och det var skönt i de (frekventa) tunnlar som finns i Schweiz. Några övriga kommentarer efter bilderna.


    Lite ny profil att vänja sig vid.






    De nya "linjenumren" (IR 17) och tågnummer annonseras tydligt som är brukligt nu.






    Plats för cykel och skidor med mera.




    Inredning som de flesta dubbeldäckare. Känns helt normalt.


    Speciell broschyr fanns vid alla platser och en liten snack delades ut.


    All information på ett ställe vid utgångsdörrarna.


    Förberedelse för avgång från Bern tillbaka mot Zürich.


    Samma tåg ankommer Zürich helt planenligt i det tilltagande snöovädret under eftermiddagen.


  2. #2
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 467

    Sv: Lunchtur med SBB Twindexx

    Hur upplevde du gångegenskaperna?


  3. #3

    Sv: Lunchtur med SBB Twindexx

    Tack, Gunnar! :)

    Någon lade märke till att premiärturen började fem minuter för klockan tolv, i alla fall i det tyska språområdet en ganska speciell tidspunkt...

    Och hur upplevde du Twindexx jämfört med IC-tvåvåningsvagnarna?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    6

    Sv: Lunchtur med SBB Twindexx

    Mycket behagliga, precis lagom distinkt känsla av färden utan att vara gungigt.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    6

    Sv: Lunchtur med SBB Twindexx

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg

    Och hur upplevde du Twindexx jämfört med IC-tvåvåningsvagnarna?
    Ljusare och faktiskt något rymligare, kände inte att jag behövde huka mig för att inte slå i något. Har aldrig heller gillat den där trappan med sina branta steg som man lätt nästan snubblar i på IC2000. Här är det smidigare att ta sig upp på övervåningen, och inga mörka utrymmen.


  6. #6

    Sv: Lunchtur med SBB Twindexx

    Tack, Gunnar.


  7. #7
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    900

    Sv: Lunchtur med SBB Twindexx

    Trevligt reportage!
    Är mellanvagnarna loktågskompatibla med buffertar och skruvkoppel, så att de två yttervagnarna fungerar som "lok"? Eller har jag förstått det tokigt?


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 144

    Sv: Lunchtur med SBB Twindexx. Spår med knick



    Kanske spårets knick ska påminna föraren om att spåret snart är till ända.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 616

    Sv: Lunchtur med SBB Twindexx

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tack, Gunnar! :)

    Någon lade märke till att premiärturen började fem minuter för klockan tolv, i alla fall i det tyska språområdet en ganska speciell tidspunkt...

    Och hur upplevde du Twindexx jämfört med IC-tvåvåningsvagnarna?
    Det där med klockslaget får du gärna förklara. Fast på svenska brukar ju fem i tolv innebära en profetia om att undergången är nära och nästan oundviklig


  10. #10
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3

    Sv: Lunchtur med SBB Twindexx

    Detta tåg kanske vore något för regionaltrafiken i Mälardalen.


  11. #11
    Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Lunchtur med SBB Twindexx

    Citat Ursprungligen postat av Jan Norberg Visa inlägg
    Detta tåg kanske vore något för regionaltrafiken i Mälardalen.
    Men... det är ju redan fixat! Man har bestämt sig för Stadler Dosto.

    http://www.malab.se/nytrafik/er1

    SA


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •