Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Svenska Dagbladet visar (tåg)vägen ut i Europa

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Svenska Dagbladet visar (tåg)vägen ut i Europa

Nu för tiden sitter man hemma och kan bara drömma om att komma ut och resa i Europa. I dagens utgåva ger SvD åtta anvisningar på vad man kan drömma om.

1. Basel/Zürich - Lucarno. I stället för genom nya Gotthardstunneln kan man ta sig ytledes genom gamla banan. I höjdare i dubbel bemärkelse.

2. Stockholm - Berlin.
    SvD har inte missat att Snälltåget från i år erbjuder direkttåg två gånger i veckan från Stockholm till Berlin.

3. Paris - Nice. SvD föreslår SNCF:s nya nattåg. Men jag åker hellre på dagen.

4. Berlin - Kraków. Ett nytt EC-tåg har satts in på sträckan i år. Det får man inte missa.

5. Amsterdam - Wien/Innsbruck. ÖBB nya nattåg delar sig i Nürnberg. Känns kul att försöka under en Interrailresa.

6. Prag - Przemyśl. Till Przemyśl kan man åka med direkttåg från Prag fr o m i år. En vacker stad och en bra bas för resor in i Ukraina.

7. Zürich - München. En härlig resa med diesel mellan Lindau och München. I år har SBB dessutom satt in nya fina Astoro-vagnar i EC-tåget.

8. Prag - Ljubljana - Rijeka.
    EC-tåg med tjeckiska Regiojet. Ett nattåg värt att uppleva.

Kommer jag iväg med vaccin och släppta restriktioner framåt sommaren så vet jag vad jag vill göra.

Stockholm S

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Svenska Dagbladet visar (tåg)vägen ut i Europa

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Nu för tiden sitter man hemma och kan bara drömma om att komma ut och resa i Europa. I dagens utgåva ger SvD åtta anvisningar på vad man kan drömma om.

7. Zürich - München. En härlig resa med diesel mellan Lindau och München. I år har SBB dessutom satt in nya fina Astoro-vagnar i EC-tåget.

Kommer jag iväg med vaccin och släppta restriktioner framåt sommaren så vet jag vad jag vill göra.
    Nu är väl i och för sig elektrifieringen München-Lindau (-Zürich ) redan klar, om det nu gör någon större skillnad mer än att det går fortare.
    https://www.railjournal.com/infrastr...ng-completion/
    Det är kul att media uppmärksammar tågresor men det är i sig rätt lätt att sätta upp topplistor för det finns nog minst ett
    hundratal linjer i Europa som är värda en resa i sig själva.
    I stället för dom uppenbara linjerna som Gotthard m.m kanske det vore kul om någon uppmärksammade dom mer udda men ändå intressanta. Några förslag av mig är Ferrovia Circumetna , smalspår som slingrar sig genom lavalandskap eller banan genom Centralmassivet upp till Clermont Ferrand.... men det finns ju många fler.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

[B]1.

2. Stockholm - Berlin.
    SvD har inte missat att Snälltåget från i år erbjuder direkttåg två gånger i veckan från Stockholm till Berlin.

4. Berlin - Kraków. Ett nytt EC-tåg har satts in på sträckan i år. Det får man inte missa.
    Kommer det vara möjligt att kunna kombinera dessa två resor utan allt för många timmar i Berlin???

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Kommer det vara möjligt att kunna kombinera dessa två resor utan allt för många timmar i Berlin???
    Det ska väl gå bra
    Stockholm 16:20
    Malmö 21:55
    Berlin 08:52
    EC-57
    Berlin Hbf 10:37
    Krakow Glowny 17:48

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Avgang Berlin 1037 førstkommende onsdag. Når kommer Snälltåget til Berlin?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Finns här för prenumeranter eller det fall att det går att läsa ändå:
    https://www.svd.se/europas-8-basta-nya-taglinjer

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Avgang Berlin 1037 førstkommende onsdag. Når kommer Snälltåget til Berlin?
    Såg på Snälltågets hemsida att det åtminstone i juni kommer vara möjligt, avgång från Sverige på tisdag och ankomst strax innan 09.00 på onsdag i Berlin.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nu är väl i och för sig elektrifieringen München-Lindau (-Zürich ) redan klar, om det nu gör någon större skillnad mer än att det går fortare.
    https://www.railjournal.com/infrastr...ng-completion/
    Det är kul att media uppmärksammar tågresor men det är i sig rätt lätt att sätta upp topplistor för det finns nog minst ett
    hundratal linjer i Europa som är värda en resa i sig själva.
    I stället för dom uppenbara linjerna som Gotthard m.m kanske det vore kul om någon uppmärksammade dom mer udda men ändå intressanta. Några förslag av mig är Ferrovia Circumetna , smalspår som slingrar sig genom lavalandskap eller banan genom Centralmassivet upp till Clermont Ferrand.... men det finns ju många fler.
    Nu utgav sig förstås inte SvD för att presentera någon topplista. Jag tolkade det närmast som ett litet smakprov på vad man skulle kunna göra om det vore fritt fram. Om det bara gällde att hitta de mest attraktiva resorna kanske en tur mellan Clermond Ferrand och Nîmes skulle platsa.

Då det gäller Lindau - München påminner jag mig att jag läst någonstans att banan skulle ha elektrifierats. Den är säkert rolig att åka ändå. Själv minns jag dock med vilket välbehag jag åkte kraftfullt diesellok så lång sträcka i vanliga IC-vagnar och med välsorterad schweizisk restaurangvagn. Det var annat än att åka 10 timmar mellan Bordeaux och Quimper utan någon som helst servering på tåget.

Stockholm S

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det går fortare framför allt därför att tågen inte längre kör ut på ön i Lindau och därmed slipper riktningsbyte.

Skillnaden är att det inte längre är loktåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Berlin - Krakow hade förr vad som måste ha varit Europas långsammaste EC-tåg med namnet 'Wavel'. Förhoppningsvis går det nu lite snabbare på de polska linjerna, även om det förstås har sin tjusning och glida igenom okända områden runt Katowice i låg fart. Kanske heter nya EC-tåget också 'Wavel' ifall man fortfarande namnger EC-tåg?

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Berlin - Krakow hade förr vad som måste ha varit Europas långsammaste EC-tåg med namnet 'Wavel'. Förhoppningsvis går det nu lite snabbare på de polska linjerna, även om det förstås har sin tjusning och glida igenom okända områden runt Katowice i låg fart. Kanske heter nya EC-tåget också 'Wavel' ifall man fortfarande namnger EC-tåg?
    Ja, det "nya" EC-tåget heter fortfarande Wawel

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Nu för tiden -... - - -
    Alla åtta?

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-02-01 klockan 07:36:42.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Alla åtta?
    Går absolut att planera in alla i en rundresa! Skulle vara helt i min smak!!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

För många?? Hur definierar du det?

Möjligen hade det varit en nackdel om övernattning hade krävts.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

1. Basel/Zürich - Lucarno. I stället för genom nya Gotthardstunneln kan man ta sig ytledes genom gamla banan. I höjdare i dubbel bemärkelse.

2. Stockholm - Berlin.

3. Paris - Nice. SvD föreslår SNCF:s nya nattåg. Men jag åker hellre på dagen.

5. Amsterdam - Wien/Innsbruck. ÖBB nya nattåg delar sig i Nürnberg. Känns kul att försöka under en Interrailresa.

6. Prag - Przemyśl. Till Przemyśl kan man åka med direkttåg från Prag fr o m i år. En vacker stad och en bra bas för resor in i Ukraina.

8. Prag - Ljubljana - Rijeka.
    EC-tåg med tjeckiska Regiojet. Ett nattåg värt att uppleva.

1. Stockholm - Berlin
    2. Berlin - Krakow
    3. Przemysl - Prag
    4. Prag - Rijeka
    5. Wien - Amsterdam
    6. Paris - Nice
    7. Lucarno - Zürich
    8. Zürich - München

Tidtabeller för de första två resorna redan presenterade. Bara att leta upp resten. I München stannar man sedan ett antal dagar för att åka samtliga de 13 (om jag räknat rätt) banorna som går inom Bayern mot Österrikiska gränsen med en ändstation före gränsen så man måste åka samma väg tillbaka. Olika bryggeriers biergarten besökes varje kväll! Kan första om inte alla tänker så men för mig som relativt nybliven pensionär är det fullt realistiskt! Men drömma kan ju alla göra !

Senast redigerat av Per K den 2021-02-01 klockan 09:54:30.

Medlem
    nov 2017

I München stannar man sedan ett antal dagar för att åka samtliga de 13 (om jag räknat rätt) banorna som går inom Bayern mot Österrikiska gränsen med en ändstation före gränsen så man måste åka samma väg tillbaka.
    Hur får du det till 13? Järnvägar korsar den bayersk-österrikiska gränsen på 8 ställen. Eller räknar du också banor som slutar någonstans i närheten av gränsen (så som Burghausen)? Eller gränsstationer som kan nås från olika håll (så som Passau)?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Hur får du det till 13? Järnvägar korsar den bayersk-österrikiska gränsen på 8 ställen. Eller räknar du också banor som slutar någonstans i närheten av gränsen (så som Burghausen)? Eller gränsstationer som kan nås från olika håll (så som Passau)?
    Han kanske har räknat på det gamla österrikiska imperiet ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nej inte banor som korsar gränsen, utan banor som går i riktning mot gränsen men slutar innan, i en dalgång framför höga alper eller annat.

Jag får se vilka orter där banor slutar jag finner då:
    Oberstdorf, Füssen, Oberammergau, Zugspitze (vid Garmisch-Partenkirchen), Kochel, Wolfratshausen, Lengries, Tegensee, Bayrischzell, Aschau, Ruhpolding, Berchtesgaden, Burghausen. Ja det blev faktiskt 13! Flera kända vintersportorter där. Undrar hur många dagar det kan ta att åka alla dessa banor, då med lämpligen München som bas!

Medlem
    nov 2017

Nej inte banor som korsar gränsen, utan banor som går i riktning mot gränsen men slutar innan, i en dalgång framför höga alper eller annat.

Jag får se vilka orter där banor slutar jag finner då:
    Oberstdorf, Füssen, Oberammergau, Zugspitze (vid Garmisch-Partenkirchen), Kochel, Wolfratshausen, Lengries, Tegensee, Bayrischzell, Aschau, Ruhpolding, Berchtesgaden, Burghausen. Ja det blev faktiskt 13! Flera kända vintersportorter där. Undrar hur många dagar det kan ta att åka alla dessa banor, då med lämpligen München som bas!
    Ah, det var så du menade. Freyung och Grafenau kunde också vara kvalificerade för denna lista, fast där är det inte bara den österrikiska gränsen som man kommer någorlunda i närheten.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

I München stannar man sedan ett antal dagar för att åka samtliga de 13 (om jag räknat rätt) banorna som går inom Bayern mot Österrikiska gränsen med en ändstation före gränsen så man måste åka samma väg tillbaka.
    Jag tycker det är ganska tydligt att han bara räknar "banor som slutar någonstans i närheten av gränsen (så som Burghausen)? ", dvs även t.ex. Berchtesgaden, Ruhpoling, Füssen.

Edit: Jag missade att Per K redan hade förklarat, jag vet inte varför jag missar se en del inlägg.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-02-01 klockan 22:54:01. Anledning: Tillägg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •