Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Gränstrafik Sverige - Norge - Hur funkar det i pandemitider?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gränstrafik Sverige - Norge - Hur funkar det i pandemitider?

Lite nyfiken på hur tågtrafiken fungerar i dessa pandemitider över gränsen till Norge.

Har inte funnit någon sammanställning över gränstrafiken vilket bla kan bero på att det är flytande materia.

Provade att få grepp om detta genom att kolla i bla SJs och Vys bokningssystem men det ger inte hela bilden.

Kanske Postvagnen vet mera.

Via vilka gränsövergångar går det persontrafik idag?

- Riksgränsen
    - Storlien
    - Charlottenberg
    - Ed
    - Glömt någon?

Enda gränstrafiken jag hittat via SJs bokningssystem är buss Göteborg/Karlstad - Oslo.

Vy annonserar trafik till Narvik men man kan inte boka längre än till Riksgränsen.

Fungerar godstrafiken tex malmbanan som vanligt och hur hanteras sådan trafik rent praktiskt vid gränspassager - tex byter man förare vid gränsen.

Hur fungerar det rent praktiskt om man åker buss till Oslo tex om man vägras inresa.

Hur fungerar arbetspendling?

Gissar att ingen har hela bilden men kanske finns det någon som vet något.

/Jan-Erik
    Tågresenär i äldreäldekarantän som väntar på vaccin för att kunna bli social utåtagerande.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Gränstrafik Sverige - Norge - Hur funkar det i pandemitider?

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Lite nyfiken på hur tågtrafiken fungerar i dessa pandemitider över gränsen till Norge.

Har inte funnit någon sammanställning över gränstrafiken vilket bla kan bero på att det är flytande materia.

Provade att få grepp om detta genom att kolla i bla SJs och Vys bokningssystem men det ger inte hela bilden.

Kanske Postvagnen vet mera.

Via vilka gränsövergångar går det persontrafik idag?

- Riksgränsen
    - Storlien
    - Charlottenberg
    - Ed
    - Glömt någon?

Enda gränstrafiken jag hittat via SJs bokningssystem är buss Göteborg/Karlstad - Oslo.

Vy annonserar trafik till Narvik men man kan inte boka längre än till Riksgränsen.

Fungerar godstrafiken tex malmbanan som vanligt och hur hanteras sådan trafik rent praktiskt vid gränspassager - tex byter man förare vid gränsen.

Hur fungerar det rent praktiskt om man åker buss till Oslo tex om man vägras inresa.

Hur fungerar arbetspendling?

Gissar att ingen har hela bilden men kanske finns det någon som vet något.

/Jan-Erik
    Tågresenär i äldreäldekarantän som väntar på vaccin för att kunna bli social utåtagerande.
    Vy tåg tar resande från Narvik, i övrigt är det ingen persontrafik alls över någon gräns. Persontrafiken upphörde mot slutet av mars.
    Resande med Bus4you på sträckan via Årjäng till Oslo och som nekas inresa till Norge, körs normalt tillbaka till Töcksfors
    av den norska kontrollpersonalen.
    När Norge nu nekar inresa för stora delar av arbetspendlarna från i morgon 29/1 samtidigt som Sverige nyligen stoppat många resande från Norge
    vet jag inte vad som händer med busstrafiken. Trafiken via Årjäng är sedan länge minskad till två turer per dag i lågtrafik.

Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2021-01-28 klockan 08:23:01.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack!
    Det var inte mycket till trafik - bara två bussar.
    Vet att det inte är ditt bord men vet kanske någon annan om godstrafik fortfarande fungerar?
    /Jan-Erik

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, lite mer bussar går: Timmestrafik Charlottenberg - Kongsvinger dagtid men sparsamt med passagerare över gränsen. Godset verkar opåverkat och trångt på banan https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...stag-stalls-in

Ola

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Klart intressant reportage från Värmlandsbanan. Ni kan ju försöka komma på vilka platser som reportaget spelats in, vilket var flera. Det var förstärkt med lite arkivbilder också. Jag känner ju igen flera men undrar mest över stationen med lokaltågklarerare som måste vara en norsk station? Kända personer med också, fast jag har förstås aldrig träffat infrastrukturministern!

Godstågen rullar på som vanligt trots pandemin. Vad jag förstår så gäller fortsatt inga restriktioner för varken godstågsförare eller lastbilsförare över gränsen. Man lär inte stanna tågen vid gränsen och kolla papper heller vilket väl gäller lastbilarna. Frågan är vad förarna har för restriktioner under sin tid i Norge innan de vänder tillbaka? Skulle kunna finnas regler för de norska förare som åker in i Sverige och vänder också, i det fallet mest CargoNet-förare på ARE-tågen som väl har förarbyte i Ludvika.

Senast redigerat av Per K den 2021-01-28 klockan 10:04:54.

Passagerare
    Medlem
    apr 2020

Trångt och trångt... Det är ju politik at komma med sådana texter för att få mer pengar. Undrar hur det är möjligt att tidvis få till så många extratåg över Cg om den fasta tabellen är så trång (retorisk).

Ingen persontrafik med resenärer över gränsen vid Cg.

Håller koll i Charlottenberg och Kongsvinger!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Klart intressant reportage från Värmlandsbanan. Ni kan ju försöka komma på vilka platser som reportaget spelats in, vilket var flera. Det var förstärkt med lite arkivbilder också. Jag känner ju igen flera men undrar mest över stationen med lokaltågklarerare som måste vara en norsk station? Kända personer med också, fast jag har förstås aldrig träffat infrastrukturministern!

Godstågen rullar på som vanligt trots pandemin. Vad jag förstår så gäller fortsatt inga restriktioner för varken godstågsförare eller lastbilsförare över gränsen. Man lär inte stanna tågen vid gränsen och kolla papper heller vilket väl gäller lastbilarna. Frågan är vad förarna har för restriktioner under sin tid i Norge innan de vänder tillbaka? Skulle kunna finnas regler för de norska förare som åker in i Sverige och vänder också, i det fallet mest CargoNet-förare på ARE-tågen som väl har förarbyte i Ludvika.
    Sekvensen med en lokaltågklarerare är 100% garanterat i Sverige. Det framgår av signaltavlor och "signalspade". Men det är inte Värmlandsbanan. Var är det?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Storfors

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jodå,Nordvästra stambanan är ett mycket hårt belastat enkelspår;ta bara en vanlig vardag så trafikerar 26 regionaltåg till/från Charlottenberg,
    samt ca 20 godståg.Dessutom kör SJ utanför pandemin 4 fjärrtåg som förmodligen blir fler när kontaktledningsarbetena Kongsvinger-Lilleström
    är klara.Studera gärna grafen nr 38, om jag ej minns fel.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sveina Visa inlägg
    Trångt och trångt... Det är ju politik at komma med sådana texter för att få mer pengar. Undrar hur det är möjligt att tidvis få till så många extratåg över Cg om den fasta tabellen är så trång (retorisk).
    Jo det är trångt, framför allt på kvällen och under morgonen. Däremot så överstämmer inte rubriken i SVT inslaget med vad Kenneth Svensson verkligen säger. Det sägs inget om att tåg verkligen ställs in. Dock är det definitivt så att det ibland är svårt att få de tider man önskar vid beställning och man får ibland nöja sig dåliga tider med längre uppehåll längs vägen. Dessutom så är det väldigt störningskänsligt så mindre förseningar fortplantar sig ofta och blir större. Förekommer t.ex. när det är störningar i Norrland för södergående ARE-tåg och de inte hinner förbi Kil för kl 5 på morgonen så får de stå flera timmar i Kil innan de kan fortsätta upp till Charlottenberg. Det är precis som Kenneth Svensson säger att man har snarare färre spår nu än tidigare vilket gör det svårt med alternativ. Jag är ju förvånad över att man inte behöll något tågspår till i Charlottenberg så man kan ha ett tredje spår för förbigång eller dubbelt tågmöte. Det finns tre spår i Cg men ett är i stort sett alltid belagt med överstående och vändande Värmlandstrafikståg. Arvika har också tre tågspår men stor del av dygnet står en övernattande Regina där också. Finns fler spår men bara för växling, vilket bl.a. Hector rail bränsletåg använder, men inte tågspår som kan styras från fjärren vad jag förstår. Kil är räddningen för mycket där man kan ställa flera tåg samtidigt, men man kan bäva över hur man tänker sanera där vid en kommande modernisering!

Däremot så går oftast bara något enstaka Hector virkeståg på dagtid och inte lika många regionaltåg heller, så mellan 9 och 15 sådär kan man klämma in en hel del extratåg om man vill! Det riktigt trånga läget är från ca 16 och hela kvällen och också trångt runt 5-9 med många regionaltåg som helt riktigt ska prioriteras vid den tiden.

Senast redigerat av Per K den 2021-01-28 klockan 10:57:24.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om man nu skulle kalla alla Green Cargos tåg genom Värmland för 'Kenneths tåg' så är ju inte senaste dygnet här förbi Åmotfors helt lysande.
    Gårdagens 4007 leder ligan med -804 min, därefter gårdagens 41907 med -413, därefter dagens 4007 med -211 och så dagens 4002 med -165. 4002/4007 är GreenCargo NRE och 41907 är en CargoNet ARE så förseningarna har ju inte uppstått i Värmland utan uppe i Norrland. Att 4002 på nordgång också är så sen beror säkert på vändning från kraftigt försenade 4007 på sydgång.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Vy tåg tar resande från Narvik, i övrigt är det ingen persontrafik alls över någon gräns. Persontrafiken upphörde mot slutet av mars.
    Resande med Bus4you på sträckan via Årjäng till Oslo och som nekas inresa till Norge, körs normalt tillbaka till Töcksfors
    När Norge nu nekar inresa för stora delar av arbetspendlarna från i morgon 29/1 samtidigt som Sverige nyligen stoppat många resande från Norge
    vet jag inte vad som händer med busstrafiken. Trafiken via Årjäng är sedan länge minskad till två turer per dag i lågtrafik.
    Ja, och jag undrar också vad som händer med Vys tåg från Narvik efter de nya stängningarna, är det fortfarande värt besväret att köra ner till Narvik, med antar jag inga resenärer alls på norska sidan i någon riktning.
    Men, jag kan å andra sidan inse några argument för att köra:
    - Man vill kunna ha trafik vid stationen Riksgränsen (och Björkliden m.fl.).
    - Man har avtalat om städning mm i Narvik och har inte lätt att flytta den till t.ex. Björkliden eller Kiruna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, och jag undrar också vad som händer med Vys tåg från Narvik efter de nya stängningarna, är det fortfarande värt besväret att köra ner till Narvik, med antar jag inga resenärer alls på norska sidan i någon riktning.
    Men, jag kan å andra sidan inse några argument för att köra:
    - Man vill kunna ha trafik vid stationen Riksgränsen (och Björkliden m.fl.).
    - Man har avtalat om städning mm i Narvik och har inte lätt att flytta den till t.ex. Björkliden eller Kiruna.
    Ser att bokningen från Narvik, (Rombak 95), Katterat och Bjørnfjell i 93 och 95 nu har stängts.
    Det går att boka fr o m Riksgränsen i bägge tågen.

Passagerare
    Medlem
    apr 2020

Per, ja du ser lite flera persontog i Åmot än vad jag gör, i och med att jag håller till nord for Charlottenberg, och dom vänder där. Men bor 50 meter från railsen så ser trafiken norrut. Morgonen och kvällen är det nog trångt, men resten av dygnet går det nog att trafikera ytterligare. Så att man måste ha järnvägs-"motorväg" för att komma sig till Norge är ju endast några timmer i dygnet. Jag ser tyvärr inte det stora problemet som man måste kasta miljarder med kr för att fixa på den här banan. Sällan jag ser att några av tågen jag följer på Värmlandsbanan står mycket och väntar mellan Cg-Kil, speciellt inte dom regelbundna. Ser ut som et större problem Lillestrøm-Kongsvinger. Banarbete på dagtid på Kongsvingerbanan stoppar en del trafik nu. Men det närmar sig ferdig. Inte så att det är många driftsstörningar som stoppar trafiken på Kil-Cg. Men jag förstår texten, JV firmor vill ju inte kompromissa, såklart dom vill ha pengar.

Håller koll i Charlottenberg och Kongsvinger!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Avseende Göteborg-Oslo, så går fem bussar om dagen med Vy-Bus4you.
    Tåg går inte.
    Flyg (direkt) går inte.
    Båten Strömstad - Sandefjord går inte.
    Bussen Strömstad - Halden går med 6 turer till Svinesundsparken, vilket är tullstationen på norsk sida. Om man släpps igenom finns anslutande buss.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-01-28 klockan 21:00:34.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ser att bokningen från Narvik, (Rombak 95), Katterat och Bjørnfjell i 93 och 95 nu har stängts.
    Det går att boka fr o m Riksgränsen i bägge tågen.
    Sjekket nå grafiske ruter for Ofotbanen i dag og i morgen.

Togene 95 og 93 er nå formelt innstilt og erstattet med tilsvarende tjänstetåg. Dvs togene går Riksgränsen - Narvik og retur uten reisende.

Og til ditt spørsmål i norske Postvagnen: Se på de gule strekene for 95 og 96, de er markert med ett X ved Søsterbekk. Betyr stopp etter behov.

https://www.banenor.no/dailygraphs/2...0129/DG_39.pdf

Forklaring graf:
    Svart: Toget kjøres.
    gult: Toget er innstilt
    Blått: Ekstra tog tilkommet etter ruteplanen er fastsatt.
    Arbeidstog er også tegnet inn og de har alle blått.

Stiplet linje er tomtog / tjänsttog eller ensamt lok.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sveina Visa inlägg
    Per, ja du ser lite flera persontog i Åmot än vad jag gör, i och med att jag håller till nord for Charlottenberg, och dom vänder där. Men bor 50 meter från railsen så ser trafiken norrut. Morgonen och kvällen är det nog trångt, men resten av dygnet går det nog att trafikera ytterligare. Så att man måste ha järnvägs-"motorväg" för att komma sig till Norge är ju endast några timmer i dygnet. Jag ser tyvärr inte det stora problemet som man måste kasta miljarder med kr för att fixa på den här banan. Sällan jag ser att några av tågen jag följer på Värmlandsbanan står mycket och väntar mellan Cg-Kil, speciellt inte dom regelbundna. Ser ut som et större problem Lillestrøm-Kongsvinger. Banarbete på dagtid på Kongsvingerbanan stoppar en del trafik nu. Men det närmar sig ferdig. Inte så att det är många driftsstörningar som stoppar trafiken på Kil-Cg. Men jag förstår texten, JV firmor vill ju inte kompromissa, såklart dom vill ha pengar.
    Det blir ju en viss skillnad när det tillkommer 13 lokaltåg i varje riktning söder om Charlottenberg och inga norr om. Nu var det ju meningen att det skulle bli åtminstone ett par tågpar mellan Charlottenberg och Kongsvinger igen men det är ju stopp ännu så länge, fast kommer förhoppningsvis igång så småningom. Några timmar mitt på dagen och mitt i natten går det nog att klämma in några fler tåg men de ska ju gå när kunderna vill också. Speciellt kvällen är väldigt trång nu, men det är säkert som du skriver att det har varit väldigt få störningar och långa uppehåll längs Kil - Cg senaste tiden. Det faktum att det är just SJ långdistanståg som inte går nu hjälper nog till, för de hinner bli mera förseningsbenägna på norsk sida eller mellan Stockholm och Hallsberg innan de kommer in på Vämlandsbanan.

Hur är det med Skotterud station? Den är väl inte i drift för tågmöten än? Det borde störa tåpplaneplaneringen och tågdriften en del, men det kanske är som du skriver att det inte är så känsligt på den sidan gränsen idag, så det stör alltför mycket?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vys tåg från Oslo mot Göteborg går hela vägen med full personalstyrka men ingen får åka med från stationerna i Sverige. Stod om det om min lokaltidning idag där fem Norska tåg brukar stanna i Ed men nu åker alla bara förbi. Enligt Vy är syftet att upprätthålla kompetensen bland personalen. Kommunstyrelsens ordförande i Ed har pratat med Vy för att se om de inte kan stanna när de ändå kör förbi men det var blankt nej. När restriktionerna släpps tar det ett par veckor innan de är igång igen säger Vy.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Dette gjelder bare ett tog om dagen og bare hverdager. Det som går fra Oslo ved 06-tiden og fra Göteborg litt etter kl. 10. Personalet må holde seg inne i togsettet for å ikke utløse krav om karantene.

https://www.aftenposten.no/norge/i/4...-kjoerer-ruten

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordanvinden81 Visa inlägg
    Vys tåg från Oslo mot Göteborg går hela vägen med full personalstyrka men ingen får åka med från stationerna i Sverige. Stod om det om min lokaltidning idag där fem Norska tåg brukar stanna i Ed men nu åker alla bara förbi. Enligt Vy är syftet att upprätthålla kompetensen bland personalen. Kommunstyrelsens ordförande i Ed har pratat med Vy för att se om de inte kan stanna när de ändå kör förbi men det var blankt nej. När restriktionerna släpps tar det ett par veckor innan de är igång igen säger Vy.
    Med tanke på de otroligt få resenärerna i tågen borde man ju kunnat reservera en särskild avdelning för de passagerare som vill åka till och från Ed som ju ligger väldigt isolerat. Men prestige och byråkrati går som vanligt före förnuft!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •