Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: "Last Mile" lok

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

"Last Mile" lok

”Last Mile” lok är ju avsedda för att även kunna utföra växling utanför elektrifierade avsnitt.
    Men är konstruktionen sådan att dieselenheten även kan leverera värmespänning?

Tänker mig följande fall:
    Ett Last Mile lok som drar ett persontåg och blir utan linjespänning kan givetvis utnyttja sitt hjälpaggregat till att förflytta tåget en kortare stäcka.
    Men om linjen både är blockerad och spänningslös, kan då dieselenheten leverera värmespänning i ett nödfall?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: "Last Mile" lok

Om generatoraggregatet matar in sin spänning i transformatorn bör det fungera. Är det däremot en väljare där traktionsomriktarna matas antingen från generatoraggregatet eller transformatorn fungerar det inte.
    Men det finns alltid möjlighet att anordna så att det blir möjligt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Om generatoraggregatet matar in sin spänning i transformatorn bör det fungera. Är det däremot en väljare där traktionsomriktarna matas antingen från generatoraggregatet eller transformatorn fungerar det inte.
    Men det finns alltid möjlighet att anordna så att det blir möjligt.
    Den "möjligheten" bör nog ordnas redan vid beställningen (om inte standardutförande)!

Avställd
    Medlem
    feb 2018

Traxx AC3 Last Mile kan det i varje fall inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Last mile"-lok är väl inget man förknippar med persontrafik. Även om de skulle finnas med tågvärmeledning så frågar man sig ju hur de skulle vara till nytta för en persontrafikoperatör? Men visst, i teorin verkar det ju bra, och blir man då spänningslös så kanske man till och med kan köra vidare med tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

VR kör väll med Vectron lok som har last mile även i persontrafiken om jag inte har fått det ehal om bakfoten. Jag har för mig att det angavs när man beställde dem att det sågs som en fördel att man skulle kunna få tågvärme genom dieselmotorn vid kontaktledningsahveri. Men jag hittar inte den artikeln nu.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Då och då blir persontåg stående på spänningslösa sträckor. Det har ibland fått mig att undra hur stort ett reservelverk som skulle behövas för att med minimal hastighet rulla ur den spänningslösa sträckan, rimligtvis beror det väldigt mycket på lutningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om vi pratar Järna-fallet är ju den enkla lösningen att se till att den spänningslösa sektionen går att spänningssätta. I andra fall där felet beror på fordonsfel eller nedrivna kontaktledningar är det ju inte säkert att en sådan lösning alls tillför något.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •