Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Alla spår bär till Rom [Del 8]

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Alla spår bär till Rom [Del 8]

Sista delen av den här reseberättelsen och det som återstår på "att-göra-listan" är att resa med Nightjet. För att pricka av detta hade jag bokat en sovvagnskupé ombord på nattåget från Wien till Hamburg.

Nattåget till Hamburg avgick 20:41 men jag lämnade Budapest redan vid lunchtid för att få ett antal timmar över i Wien. Dels som extra bytestid för att minska risken att missa nattåget men framför allt för att få några timmar över för fler spårvagnsresor... Här en av Wiens ULF:ar (Ultra Low Floor) på linje 11 vid Reumannplatz. Att jag tagit mig till just Reumannplatz berodde på att jag ville bevaka linje 6 & 11...

... för att få chansen att åka med någon av de nya Bombardier-vagnarna som då nyss satts ut i trafik på just linje 6 & 11. Taktiken fungerade och jag fick åka med vagn 301 till ena ändhållplatsen på linje 6, Burggasse-Stadthalle, där denna bild är tagen.

Efter att ha lämnat stadens modernaste spårvagnstyp fortsatte jag med U6 till Floridsdorf för att istället jaga de äldsta vagnarna. Återigen god jaktlycka och E1 4774 från år 1972 på väg mot Aspern dök upp framför kameran.

E1-vagnarna verkar vara på väg bort från trafiken medan de något yngre E2-vagnarna får rulla vidare ännu ett tag. Enligt transphoto.org finns nu 14 stycken E1-vagnar kvar i trafik, just 4774 är en av dessa elva. Vagn 4054, som är en av drygt 100 E2-vagnar i trafik, tillverkades år 1985.

Även släpvagnarna finns i flera generationer, 1328 på bilden tillhör den äldre typen av vilka 12 stycken fortfarande verkar användas.

Så här såg släpvagn 1328 ut invändigt.

Trevliga diggarplatser längst fram i vagnen.

Så var det dags att åka nattåg! Vagnsordning och tågdelar tydligt uppskyltat på informationsskärmar på plattformen. Vagn 260 (den mörkblå vagnen ungefär i mitten av det mittersta tåget) blev mitt hem för natten.

Lägst bak i tåget gick ett par vagnar med personbilar. Ett antal billarm tjöt när tåget rullade in till plattform.

Min kupé innan jag bäddat för natten.

Under natten blev tåget försenat någonstans i Tyskland och när jag vaknade insåg jag att det kunde bli ont om tid vid bytet i Hamburg. Den sista biten in mot Hamburg verkade dock gångtiden varit väl tilltagen - förseningen minskade och det fanns till och med tid över för en bild på nattåget efter ankomst till Hamburg Hbf.

Vid det här laget hade banarbetena i Danmark hunnit bli klara och det gick återigen tåg mellan Hamburg och Köpenhamn via tågfärjeförbindelsen Puttgarden - Rödby. Här har det blivit dags att kliva ombord på tåget igen för att sedan rulla av 'Prinsesse Benedikte' för vidare färd mot Köpenhamn.

Framme vid Hovedbanegården där det fullsatta tåget tömdes. Det var gott om hemresande svenskar på detta tåg!

Jag hade lite tid över innan mitt Öresundståg skulle avgå, så jag åkte till Österport för att möta upp Öresundståget.

Ett regionaltåg ankom med ett mullrande diesellok i aktern.

Hemma i Mölndal igen! På Öresundståget blev jag intervjuad av en person från DSB som undersökte resvanorna bland oss resenärer. Vi var båda överens om att sträckan Budapest - Mölndal antagligen inte var den vanligaste sträckan och jag slapp svara på resten av frågorna...

Så var då 1,5 veckas tågsemester (nåja, lite båt också) till ända. Det blev en väldigt trevlig resa och det lär absolut bli fler tågsemestrar framöver! Tack till alla som tittat, läst eller bidragit med kommentarer och kompletteringar!

Senast redigerat av Jesper O den 2021-01-25 klockan 18:22:11.

Sv: Alla spår bär till Rom [Del 8]

Citat Ursprungligen postat av Jesper O Visa inlägg
    Tack till alla som tittat, läst eller bidragit med kommentarer och kompletteringar!
    Tack ska du ha för alla trevliga bilder

Underbart att se! Hoppas vi snart får resa igen, dessa bilder får en att längta bort

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Trevligt resereportage! Jag hopades faktiskt på att du åtminstone åkte tåg hela vägen hem, så det symboliskt visade att även spåren från din hemstation leder till Rom

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •