Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Med skinnebus til Væggerløse

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Med skinnebus til Væggerløse

Den 18 juli 2020 besökte jag Gedser, och dess järnvägsmuseum, inrymt i lokstallet. Här finns en hel del intressanta utställningsföremål, så besök rekommenderas. Bussen från Nykøbing F vänder vid färjeterminalen, den fd järnvägsstationen skapad 1903 för tågfärjan till Warnemünde. Denna Gedsers andra station är känd från TV-serien Matador, där den föreställer stationen i Korsbæk. Bangården är dock sedan flera år riven, och ersatt av asfalt (uppfartsområde för bilfärjan till Rostock).

Busshållplatsen "Torvet" är belägen något närmre järnvägsmuseet, där ortens tredje järnvägsstation finns. Vissa dagar körs nämligen veterantåg på banan mot Nykøbing, denna dag med rälsbussen LNJ Sm 13. Banarbete innebar dock, att tåget inte kunde gå ända fram till Nykøbing.

Nedresan från Köpenhamn styrdes också av banarbeten. För att slippa ersättningsbuss åkte jag S-tåg till Køge, och därifrån med regionaltåg.

Namn:  P1560032.jpg
Visningar: 778
Storlek:  195,5 KB
    LNJ Sm 13, i väntan på avgångstid.

Namn:  P1560059.jpg
Visningar: 771
Storlek:  288,4 KB
    Två fordon, bägge med svensk anknytning.

Namn:  P1560047.jpg
Visningar: 762
Storlek:  296,3 KB
    Den ursprungliga stationsbangården är som sagt borta. För att ansluta till linjen mot Nykøbing F går utfarten från dagens station (belägen på lokstallsbangården) rakt genom gränskontrollsområdet för ankommande gummihjulsfordon från Rostock.

Namn:  P1560053.jpg
Visningar: 765
Storlek:  377,8 KB
    Marrebæk.

Namn:  P1560050.jpg
Visningar: 769
Storlek:  384,4 KB
    Hit, men inte längre. Strax före Væggerløse vände tåget, pga banarbete. Blick mot Nykøbing F.

Namn:  P1560063.jpg
Visningar: 783
Storlek:  266,9 KB
    Efter avslutad trafikdag växlas rälsbussen in i rundstallet.

Namn:  P1560030.jpg
Visningar: 764
Storlek:  257,5 KB
    Gedser är som nämnts känt för järnvägsscenerna i Matador. Dessutom står numera Kommandoposten (sv: ställverk) från filmen "Olsen-Banden på sporet" på museet i Gedser. Bilarna i bakgrunden väntar på ombordkörning.

Namn:  P1560034.jpg
Visningar: 765
Storlek:  210,1 KB
    En interiör.

Namn:  P1560040.jpg
Visningar: 812
Storlek:  221,6 KB
    Filmserien blev mäkta populär även i DDR, så filmentusiaster från både Danmark och Tyskland var behjälpliga med flyttprojektet.

http://gedserremise.dk/index.html

Senast redigerat av Lennart Carlsson den 2021-01-23 klockan 11:39:48. Anledning: Lagt till länk.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Med skinnebus til Væggerløse

Trevligt att se! Jag besökte detta och det gamla lokstallet för cirka 10 år sedan och då var allt nedgånget och förfallet!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det i Gedser som det står en EVA-motorvagn uppställd? Den som BHJ motorvagn nr 1 är en kopia av. Eller var är det?
    Jim

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg

Namn:  P1560063.jpg
Visningar: 783
Storlek:  266,9 KB
    Efter avslutad trafikdag växlas rälsbussen in i rundstallet.

http://gedserremise.dk/index.html

De här fina silverfärgade rälsbussarna har även brukat kallad för Sølvgriser

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Är det i Gedser som det står en EVA-motorvagn uppställd? Den som BHJ motorvagn nr 1 är en kopia av. Eller var är det?
    Jim
    Bra fråga. Inne i stallet stod en stor och lång motorvagn, i röd kulör. Inredd med salong och kupé. Jag antecknade den som SB M11, vilket inte kan vara korrekt. Skagenbanens M11 är ett Nohab-lok, så har jag nog sluntit med penna eller vid tangentbord. Dock är motorvagnen SB M1 associerad med Gedser, enligt länk nedan, och det kan mycket väl vara den jag såg. Tog inget foto, inte lätt inne i ett trångt stall. Ett problem finns emellertid: enligt länken fanns SB M1 i Gedser endast till 2019.

https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=168&lokid=666

Byggd av Eisenbahn-Verkehrsmittel AG, Wismar, 1927. Utseendemässigt liknar den BHJ 1, byggd av Kockums två år senare.

Och en länk om BHJ 1:

https://www.svenska-lok.se/motor_sol...302&lokid=2593

Senast redigerat av Lennart Carlsson den 2021-01-23 klockan 21:10:50. Anledning: Lagt till länk.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Bra fråga. Inne i stallet stod en stor och lång motorvagn, i röd kulör. Inredd med salong och kupé. Jag antecknade den som SB M11, vilket inte kan vara korrekt. Skagenbanens M11 är ett Nohab-lok, så har jag nog sluntit med penna eller vid tangentbord. Dock är motorvagnen SB M1 associerad med Gedser, enligt länk nedan, och det kan mycket väl vara den jag såg. Tog inget foto, inte lätt inne i ett trångt stall. Ett problem finns emellertid: enligt länken fanns SB M1 i Gedser endast till 2019.

https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=168&lokid=666

Byggd av Eisenbahn-Verkehrsmittel AG, Wismar, 1927. Utseendemässigt liknar den BHJ 1, byggd av Kockums två år senare.

Och en länk om BHJ 1:

https://www.svenska-lok.se/motor_sol...302&lokid=2593
    Då är det den. BHJ's Kockumsbygge är byggd på licens från EVA med gul ovandel och blå underdel. Den blev tjänstevagn sedan. Hamnade den inte hos BJ's, eller minns jag fel?
    Jim

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •