Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Alla spår bär till Rom [Del 7]

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Alla spår bär till Rom [Del 7]

Då har det blivit dags för näst sista delen av den här reseberättelsen. Förra delen avslutades på en plattform i Bratislava och Joakim Wahlberg försökte lista ut vart jag var på väg härnäst...

Här har vi svaret! En knapp halvtimme försenat ankommer EC 275 med destination Budapest. Jag har mycket riktigt besökt Ungern ett antal
    gånger tidigare, men eftersom Budapest har blivit en favoritstad så fick det bli ett besök där även på denna resa.

Efter att ha ankommit Budapest och lämnat bagaget på hotellet så styrdes färden mot Donau och spårvägslinje 2 som går längs flodens östra strand. Denna dag kördes det veteranspårvagn på denna linje och jag hann med dagens sista tur från Jászai Mari tér till Közvágóhíd, där denna bild är tagen. Vagn 611 på bilden tillverkades år 1908.

Dagen därpå spenderades i sin helhet i Budapest med omnejd. Här en bild från Széll Kálmán tér med ett gäng Tatra-vagnar samt en Ganz-vagn. Ganz-vagnen gick på linje 49, en linje som normalt inte trafikerar denna hållplats. På grund av något evenemang i centrala Budapest var ett antal linjer omlagda.

Det blev ett besök till Kelenföld i stadens sydvästra delar, dit spårvägslinje 1 förlängts några månader tidigare. Linje 1 trafikeras bland annat av 55,91 meter långa CAF-vagnar och har i högtrafik 3-minuterstrafik. Det kräver rejäl vändkapacitet och här fanns det mycket att studera för en göteborgare som är van vid vändslingor.

Även denna dag var det planerad trafik med veteranspårvagn. Tyvärr drabbades vagnen av något tekniskt fel och stod uppställd vid Deák Ferenc tér en stor del av dagen. Vagn 2624 tillverkades år 1906 men har ett utseende från 1950-talet. Denna vagn har under en period även varit i Amsterdam.

Man hade lyckats få undan vagnen till ett uppställningsspår bortanför plattformarna, så den ordinarie trafiken stördes inte.

I Budapest finns det CAF-vagnar i två längder, 34 meter respektive 56 meter. Här ses en av de kortare vagnarna vid Mórisz Zsigmond körtér.

Linje 1 är en välutnyttjad spårvagnslinje som körs med långa tåg. Tre Tatra-vagnar är ju diggabelt, här vid Szentlélek tér.

Även denna bild är från Szentlélek tér, men från "nedre plan". Ett tåg på linje H5 från Szentendre mot Batthyány tér rullar in.

Så var det dags att resa vidare, tåget för min nästa etapp syns till höger i bild.

Ungersk Stadler-motorvagn som används i lokaltrafiken runt Budapest.

Mitt tåg, RJX 64 mot München. Jag åkte bara med till Wien, den med gott minne kommer ihåg att det återstår en punkt på "att-göra-listan" för denna semesterresa...

Fortsättning följer!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Alla spår bär till Rom [Del 7]

Trevliga bilder från Budapest och kul att du fick vagn 2222 på bild/Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •