Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Nörderi och tabellbitare

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Nörderi och tabellbitare

För någon vecka sedan dundrade jag förbi den ”ytterst komplicerade” driftplatsen Söderby söder om Tumba. Då uppstod en viss diskussion i Motortrallan. Efter denna lilla tur i decembermörkret har vissa frågor uppstått.

Finns det fler driftplatser i H eller M som inte har några växlar över huvudtaget?

Varför är Söderby en Driftplats?

Vilken är Sveriges kortaste driftplats i System H och M?

Vilken är Sveriges kortaste driftplatsdel i System H?

Vilken är Sveriges Längsta Driftplats i System H och M?

Vilken är Sveriges längsta driftplatsdel i system H?

Vilken är Sveriges kortaste Linje i system H och M?

Vilken är Sveriges längsta Linje i System H och M?

Längsta linjen i M kan vara klurigt. Vissa Obevakade Driftplatser ”kan inte” bevakas. Men om vi bortser från det ser enbart till Driftplats. Obevakad, bevakad eller stängd. Men inte nerlagd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nörderi och tabellbitare

Att Södy blivit kvar som driftplats är väl pga ombyggnadskostnad, bl a vägskyddet som då måste byggas om.

Ett par andra driftplatser utan växlar är Leksboda och Lomma. På SL finns Näsbypark och Solsidan (enspåriga) samt Bällsta (två spår).

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Att Södy blivit kvar som driftplats är väl pga ombyggnadskostnad, bl a vägskyddet som då måste byggas om.
    Låter vettigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Klingerud resp Billesholm är väl goda kandidater till kortaste resp längsta driftplats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan Genevad-Markaryd vara längsta linjesträcka i system H?

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Klingerud resp Billesholm är väl goda kandidater till kortaste resp längsta driftplats.
    Jag tänkte Hallandsås. Vet inte vilken som vinner. Malmö, Stockholm och Göteborg är också stora men de är ju upphuggna i driftplatsdelar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Jag tänkte Hallandsås. Vet inte vilken som vinner. Malmö, Stockholm och Göteborg är också stora men de är ju upphuggna i driftplatsdelar.
    Så här blev sträckorna när jag räknade. För stor-driftplatserna har jag försökt hitta längsta sammanhängande sträckan man kan köra utan att trafikera samma driftplatsdel två gånger.

Stockholm (från Ulriksdal till Stuvsta) 20608 m via Cst, något längre via Sci
    Göteborg (från Partille till Skandiahamnen) orkar inte räkna exakt, men något i stil med 20 km
    Malmö (från Burlöv via Hyllie-Svågertorp-Östervärn till Malmö gb) 27990 m
    Hallandsås 20930 m
    Billesholm 33247 m

Med reservation för om jag missat någon längdmätningsförändring eller gjort något annat dumt fel.

Senast redigerat av JDS den 2021-01-20 klockan 21:22:23.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Malmö (från Burlöv via Hyllie-Svågertorp-Östervärn till Malmö gb) 27990 m
    Men Malmö börjar väll i Flackarp?

Edit: tittade i linjeboken. Du har då rätt! Det är Driftplatser som sitter ihop utan mellanliggande linje.

Om jag inte missminner mig så passerar man Mgb dpd om man kör från Arlöv till Östervärn. Jag kan ha fel. Men hur långt är det Lernacken-Flackarp? Via tunneln och via Östervärn

Senast redigerat av UR SPÅR! den 2021-01-20 klockan 22:05:18.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om jag inte missminner mig så passerar man Mgb dpd om man kör från Arlöv till Östervärn.
    Öh.. tänkte inte på det eller tänkte på det men räknade på fel sträcka ändå, jag borde ha räknat fram till gränsen mot Mgb men nu räknade jag fram till understrukna uppgiften "Mgb". Du får dra av sträckan (Övn)-Mgb på slutet, alltså den del som ligger inom Mgb. Orkar inte räkna nu.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hallandsås är väl ingen driftsplats??? Förslöv och Båstad Norra är väl driftsplats men det finns väl ingen driftsplats däremellan eller räknas verkligen tunneln som en driftsplats???

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Hallandsås är väl ingen driftsplats??? Förslöv och Båstad Norra är väl driftsplats men det finns väl ingen driftsplats däremellan eller räknas verkligen tunneln som en driftsplats???
    Ja. Någon vet säkert varför det blev så.
    https://www.trafikverket.se/contenta...und_200601.pdf

källa

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Av någon märklig anledning...

Förslöv Viarp Barkåkra
    För Vip Baa

Dessa är driftplatsdelar under Hallandsås ( Has )

Jag har hört en förklaring, som jag inte tror stämmer. Och det är för att det skall vara möjligt för brandkåren att köra upp sina rälsgående fordon lättare i tunneln. Men frågan är då varför det är Driftplats från infarten i Ängelholm till utfarten Båstad. Förslöv-Båstad, visst.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Norra station (Nst) och Värtan (Vn) har ingen mellanliggande linje?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Norra station (Nst) och Värtan (Vn) har ingen mellanliggande linje?
    Stockholms norra och Värtan tillhör samma driftplats, alltså driftplatsen Stockholm där dessa är två av något dussin driftplatsdelar som ligger kant i kant. Driftplatsgränserna finns i "norr" vid Ulriksdal och Sundbyberg, och i "söder" vid Älvsjö mot Högdalen samt efter Stuvsta mot Huddinge. Alla dessa gränser är mot linjen utom den sistnämnda, där Stockholms driftplats gränsar mot Huddinge d:o utan mellanliggande linje.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja. Någon vet säkert varför det blev så.
    https://www.trafikverket.se/contenta...und_200601.pdf

källa
    Det finns ett krav på att huvudsignalerna i tunneln ska kunna manövreras. Huvudsignaler på linjen får inte vara styrbara. Således måste hela tunneln ligga inom en driftplats. Det förklarar däremot inte varför den sträcker sig ända till Barkåkra.

Bevakningssträckan Kil-Stenåsen är bara 345 meter. Jag känner inte till någon kortare.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På tal om Klingerud och Stenåsen så är väl det två skilda driftsplatser, men är dubbelspåret däremellan linje, så själva driftsplatserna är egentligen i stort sett bara resp växel?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    På tal om Klingerud och Stenåsen så är väl det två skilda driftsplatser, men är dubbelspåret däremellan linje, så själva driftsplatserna är egentligen i stort sett bara resp växel?
    Ja, dock finns det väl i det ena fallet även sidospår till något slags omformarstation eller vad det är.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, dock finns det väl i det ena fallet även sidospår till något slags omformarstation eller vad det är.
    Frågan är dock om sidospåret till omformarstationen ligger inom Kils eller Stenåsen trafikplats? Tidigare var väl växeln in en egen linjeplats.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Frågan är dock om sidospåret till omformarstationen ligger inom Kils eller Stenåsen trafikplats? Tidigare var väl växeln in en egen linjeplats.
    Stenåsen

//Fredrik

Senast redigerat av Fredrik Lundström den 2021-01-22 klockan 07:57:06.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •