Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Alla spår bär till Rom [Del 6]

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Alla spår bär till Rom [Del 6]

Efter knödelmiddag och övernattning i Bolzano (eller Bozen) så går resan nu vidare.

På slaget 8 rullar lokaltåget mot Brenner(o) in på stationen. Dags att kliva ombord! Som synes var det en hel del resenärer denna morgon, men de flesta klev av utmed vägen.

Framme i Brenner var vi ett gäng som klev av och väntade...

... på detta tåg. ÖBB från Innsbruck rullar in. Den som har ett öga för detaljer ser att det italienska tåget skyltade "Brennero/Brenner" medan det österrikiska skyltas i omvänd ordning.

Jag hade sett till att ha lite extra tid i Innsbruck för att hinna med en tur på spårvägen där. Färden gick med linje 2 till "Technik West" där denna bild är tagen.

Tillbaka på Innsbruck Hbf för lite tågspaning innan det var dags att kliva ombord på nästa tåg.

Här står mitt nästa tåg - RJX 563 mot Wien. Tåget bestod av två ihopkopplade tågsätt, så totalt blev det 2 lok och 14 vagnar i tåget.

Tåget från andra hållet, med en manövervagn längst fram i vilken jag snart skulle slå mig ner.

Med detta tåg tog sträckan Innsbruck - Wien 4 timmar och 13 minuter. Jag hade bokat en "Business class"-plats och hade det ganska bra under dessa timmar. Railjet Business class upptar ungefär halva utrymmet i manövervagnen och består av 4 stycken kupéliknande utrymmen med 3-4 sittplatser vardera samt två stycken platser likt min på denna bild. Genom ÖBB:s ombordportal i mobilens webbläsare testade jag att beställa mat och en stund senare serverades den direkt till min sittplats. Inte den mest platseffektiva inredningen i ett tåg, men jag kan tänka mig att det är ett bra sätt att locka affärsresenärer.

Väl framme i Wien hade jag 45 minuter på mig innan det var dags för avgång för detta tåg med destination Bratislava.

Tåget bestod av en blandning av slovakiska (närmast i bild) och österrikiska (inte närmast i bild) vagnar.

I Bratislava finns det också spårvagnar, här har vagn 7915 med okänd andravagn nyss ankommit ändhållplatsen Komisárky i Bratislavas nordöstra utkant. Notera att det är den bakre vagnen som har strömavtagaren uppfälld.

Samma plats fast åt andra hållet. Ett gäng Tatra-vagnar står uppställda i väntan på nya uppdrag och lite längre bort en av stadens Škoda-vagnar.

Interiörbild från en Tatra-vagn.

Utanför Bratislava hlavná stanica, d.v.s. centralstationen, finns en vändslinga med tre spår. Linje 1 trafikerades uteslutande med tvåriktningsvagnar eftersom linjens andra ändhållplats, Jungmannova, saknar vändslinga.

Spårvägen i Bratislava är meterspårig, men den relativt nya linjen till Jungmannova byggdes både med meterspår och normalspår.

Mycket räls och rejäla metallklumpar blev resultatet. Som synes är det bara meterspåret som är i bruk.

Tillbaka till centralstationen där ett regionaltåg från Wien ankommer till plattform 3 och spår 14. Om en stund skall det tåget återvända mot Wien medan mitt nästa tåg om några minuter rullar in på andra sidan plattformen. Spåret bredvid spår 14 heter givetvis spår 10...

Fortsättning följer!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Alla spår bär till Rom [Del 6]

Tillbaka till centralstationen där ett regionaltåg från Wien ankommer till plattform 3 och spår 14. Om en stund skall det tåget återvända mot Wien medan mitt nästa tåg om några minuter rullar in på andra sidan plattformen. Spåret bredvid spår 14 heter givetvis spår 10...
    Menar du att det andra spåret vid plattform 3 heter spår 10, eller menar du att spåret jämte spår 14 vid den andra plattformen (på tågets vänstra sida i körriktningen) heter spår 10?

Om samma plattform (3) har spår 10 och spår 14, kan man kanske förstå att de behöver skylta både plattformsnummer och spårnummer. Annars är det ganska dumt med plattformsnummer, tycker jag.

P.S. På den här bilden skymtar några slovakiska huvudsignaler, så trevligt. Du visar många fina bilder, men de innehåller i min smak alldeles för få signalinrättningar och signaltavlor .

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Menar du att det andra spåret vid plattform 3 heter spår 10, eller menar du att spåret jämte spår 14 vid den andra plattformen (på tågets vänstra sida i körriktningen) heter spår 10?

Om samma plattform (3) har spår 10 och spår 14, kan man kanske förstå att de behöver skylta både plattformsnummer och spårnummer. Annars är det ganska dumt med plattformsnummer, tycker jag.

P.S. På den här bilden skymtar några slovakiska huvudsignaler, så trevligt. Du visar många fina bilder, men de innehåller i min smak alldeles för få signalinrättningar och signaltavlor .
    Det är det andra spåret vid plattform 3 som heter spår 10.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevligt reportage! Är inte sträckan mellan Wien och Bratislava elektrifierad? Ser ju ut som det var diesellok på bilden. Åkte sträckan för cirka 25 år sedan men i omvänd riktning. Ett minne var att vi då hade problem....att göra av med alla pengar innan avresa då dessa inte var inväxlingsbara i väst på den tiden.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Trevligt reportage! Är inte sträckan mellan Wien och Bratislava elektrifierad? Ser ju ut som det var diesellok på bilden. Åkte sträckan för cirka 25 år sedan men i omvänd riktning. Ett minne var att vi då hade problem....att göra av med alla pengar innan avresa då dessa inte var inväxlingsbara i väst på den tiden.
    Min senaste observation 2-3år sedan säger att att norra svängen (Marchegg) som angör Bratislava Hl.St. är oelektrifierad medan södra förbindelsen (Petralzka) (fortfarande?) håller på att elektrifieras, gissningsvis med 15kV.

Senast redigerat av Jens den 2021-01-14 klockan 19:17:09.

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Min senaste observation 2-3år sedan säger att att norra svängen (Marchegg) som angör Bratislava Hl.St. är oelektrifierad medan södra förbindelsen (Petralzka) (fortfarande?) håller på att elektrifieras, gissningsvis med 15kV.
    Södra vägen är elektrifierad, vet dock inte sen hur länge, men det måste vara ganska många år nu! dock går som du säger bara tågen på den sträckan till Bratislava Petralzka, sen får man ta lokalbuss in till Bratislava.

Edit: sen 1999 är södra sträckan elektrifierad! https://www.railwaygazette.com/news/.../31357.article

Senast redigerat av Joakim Wahlberg den 2021-01-14 klockan 19:50:44.
    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Min senaste observation 2-3 år sedan säger att att norra svängen (Marchegg) som angör Bratislava Hl.St. är oelektrifierad medan södra förbindelsen (Petralzka) (fortfarande?) håller på att elektrifieras, gissningsvis med 15kV.
    Som nämnts annanstans i denna tråd: elektrifierad via Bruck an der Leitha med 15 kV, systemskifte i förortsstationen Petržalka där de flesta tågen vänder. Om det inte vore pandemi skulle det också finnas ett Railjet från Zürich som går och vidare till centralstationen.

Banan via Marchegg ska elektrifieras. Lite oklart när.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Som nämnts annanstans i denna tråd: elektrifierad via Bruck an der Leitha med 15 kV, systemskifte i förortsstationen Petržalka där de flesta tågen vänder. Om det inte vore pandemi skulle det också finnas ett Railjet från Zürich som går och vidare till centralstationen.

Banan via Marchegg ska elektrifieras. Lite oklart när.
    Man håller på att elektrifiera denna sträckan och enligt ÖBB Infra skall projektet färdigställas år 2023. Detta projekt innebär även att banan kommer att bli dubbelspårig i sin helhet.
    https://infrastruktur.oebb.at/de/pro...ien-bratislava

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    I detta fallet åkte han längs banan via Marchegg som är oelektrifierad. Utöver detta går det även att färdas till Bratislava via Bruck an der Leitha (Ostbahn) som är elektrifierad. Den största skillnaden mellan de olika färdvägarna till Bratislava är att tågen via Bruck an der Leitha har Bratislava-Petržalka som slutstation medan tågen som åker via Marchegg har Bratislava hl. st. som slutstation.

En annan skillnad mellan de olika alternativen är att alternativet via Marchegg har en restid på 67 minuter och att dessa tåg avgår från Wien Hbf på minutslag 16 medan alternativet via Bruck an der Leitha har en restid på 59-60 minuter och avgår från Wien Hbf på minutslag 45.

ÖBB Infra håller däremot på att rusta up järnvägen via Marchegg. Enligt ÖBBs projektsida står det att de håller på att omvandla den oelektrifierade enkelspåriga järnvägen till en elektrifierad dubbelspårig järnväg.
    https://infrastruktur.oebb.at/de/pro...ien-bratislava

/Axel L

Spännande detta! Sitter och funderar på fortsättningen, plattform 3 känns som om det är nåt inrikeståg du ska åka med (för internationella tågen går från spåret närmast stationshuset, åtminstone norrut, och eftersom du redan varit i Ungern känns ju det lite fel håll!), men kan inte lyckas lista ut var du ska, klockan verkar vara 12.21, och tåget till Košice gick 12.04 eller 12.13, så dit är det inte (om du inte skulle ta någon omväg förstås, genom typ Banská Bystrica och sedan via Telgárt!), nej, den var svår.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jesper O Visa inlägg

Tåget bestod av en blandning av slovakiska (närmast i bild) och österrikiska (inte närmast i bild) vagnar.
    Hoppas du tog en slovakisk. CityShuttle är i mitt tycke ÖBB:s sämsta vagnar (troligen nånsin).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •