Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tyskt lok från 1852 på Rhens botten

  1. #1
    Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 224

    Tyskt lok från 1852 på Rhens botten

    Ett ånglok som år 1852 sjönk under en båttransport från Karlsruhe till Düsseldorf har återfunnits och ska om allt går som planerat bärgas i höst. Ingen vet i exakt vilket skick det är efter att ha legat i flodens bottenlera i 166 år, men det är i alla fall Tysklands äldsta i någon mån bevarade ånglok.

    Artikel på tyska (en filmlänk finns en bit ned):

    https://www.swr.de/swraktuell/rp/jah...3jp/index.html

    Bakgrunden är kort att det 1852 ännu inte fanns sammanhängande järnväg i denna del av Tyskland; först 1859 kunde man ta sig enbart per tåg från Baden i sydvästra Tyskland längs Rhen ända upp till nedre Rhenlandet och Düsseldorf. Loket tillverkades i Karlsruhe och skulle alltså transporteras till köparen Düsseldorf-Elberfelder Eisenbahn-Gesellschaft när man i dåligt väder helt sonika tappade loket i floden.
    Några entusiaster har letat efter loket sedan 1993 och 2014 fick man slutligen napp, bokstavligt talat.

    (Tack till BD för tipset!)

    Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-03-01 klockan 22:04:51. Anledning: Komplettering

  2. #2
    Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 685

    Sv: Tyskt lok från 1852 på Rhens botten

    Det där blir spännande att se när detta blir bärgat. Man får väl inte ha några förväntningar här om något som legat i vattnet så pass länge. Men om det ändå trots allt syns att det är ett lok så har man ju ändå lyckats fint.

    Angående sammanhängande järnvägar så är det inte alls konstigt att det på den tiden saknades sammanhängande järnvägsnät. Ofta i begynnelsen var det olika isolerade banavsnitt som med tiden knöts ihop.


  3. #3
    Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 224

    Sv: Tyskt lok från 1852 på Rhens botten

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det där blir spännande att se när detta blir bärgat. Man får väl inte ha några förväntningar här om något som legat i vattnet så pass länge. Men om det ändå trots allt syns att det är ett lok så har man ju ändå lyckats fint.

    Angående sammanhängande järnvägar så är det inte alls konstigt att det på den tiden saknades sammanhängande järnvägsnät. Ofta i begynnelsen var det olika isolerade banavsnitt som med tiden knöts ihop.
    Hoppet står väl till att det verkar vara ordentligt nedbäddat i flodbottnen, och i ett tjockt lerlager kan saker bevaras ganska länge. Hade det legat så att vattnet hade direktkontakt hade det på sin höjd funnits en svårdefinierad klump helt sönderrostad metall som man närmast skulle kunna bryta i småbitar med händerna. Det kan fortfarande vara på det viset ändå, men just i en ordentlig lerinpackning finns en viss chans att något skönjbart kan finnas kvar i a f.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •