Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Några dagsfärska bilder på UB2u

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Några dagsfärska bilder på UB2u

Ett X2 tåg som delvis var uppgraderat stod idag inne på Hagalund i vintersolen.
    Driven och manöverenheten såg ut som vanligt. Destinationen Odense är nog inte riktigt aktuell i dessa Coronatider.
    Senaste uppgifterna är att första tågsättet ska sättas i trafik under våren och att alla ska vara klara 2025. Den som lever får se.

Namn:  x2 - 1.jpg
Visningar: 1435
Storlek:  181,8 KB
    Namn:  x2 - 2.jpg
Visningar: 1430
Storlek:  147,0 KB
    Namn:  x2 - 3.jpg
Visningar: 1425
Storlek:  105,1 KB
    Namn:  x2 - 4.jpg
Visningar: 1420
Storlek:  172,6 KB
    Namn:  x2 - 5.jpg
Visningar: 1405
Storlek:  179,8 KB

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Några dagsfärska bilder på UB2u

Är samtliga enheter litt X2U, UB2U, UA2U osv gjorda för att gå till Danmark? Eller blir det litt X2UK, UB2UK, UA2UK osv? Åtminstone tidigare påstod de att samyliga enheter i X2-tågen skulle efter ombyggnad kunna gå i Danmark, dvs de en heter som inte kan gå fit nu ska ändras så de kan gå där efter ombyggnaden.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

När gick X2000 senast till Odense i linjetrafik? Kördes det en hel sommar eller var det en/ett fåtal avgångar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erebos Visa inlägg
    När gick X2000 senast till Odense i linjetrafik? Kördes det en hel sommar eller var det en/ett fåtal avgångar?
    Minns jag inte helt fel så kördes det under ungefär ett år mellan hösten 2010 och någon gång på hösten 2011 och då ett tågpar från Stockholm som förlängdes från Köpenhamn på kvällen och dito tillbaka på morgonen för att senare fortsätta mot Stockholm.

EDIT: Hittade två filmer som verkar vara upplagda vid den aktuella perioden som tågen gick dit, dels denna och även denna.

Senast redigerat av Tobias den 2021-01-14 klockan 00:08:56.
    Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Är samtliga enheter litt X2U, UB2U, UA2U osv gjorda för att gå till Danmark? Eller blir det litt X2UK, UB2UK, UA2UK osv? Åtminstone tidigare påstod de att samyliga enheter i X2-tågen skulle efter ombyggnad kunna gå i Danmark, dvs de en heter som inte kan gå fit nu ska ändras så de kan gå där efter ombyggnaden.
    Det har sagts så. Låt mig gissa: Alla ombyggda tåg KAN gå till DK. När det är ERTMS från Peberholm och vidare i DK FÅR de gå dit.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det har sagts så. Låt mig gissa: Alla ombyggda tåg KAN gå till DK. När det är ERTMS från Peberholm och vidare i DK FÅR de gå dit.
    Det verkar som att nästan all utrustning och elektronik i drivenheten byts ut.
    Och i sådana sammanhang är det oftast billigast att göra allt enhetligt även om en del saker inte behövs i alla.
    Och när alla är ombyggda kan man slopa K i litterat.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det borde vara någon här som har koll på vilka signal och strömsystem de klarar efter ombyggnad. Antar att inget som finns utanför Sverige/Norge/Danmark är aktuellt?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det borde vara någon här som har koll på vilka signal och strömsystem de klarar efter ombyggnad. Antar att inget som finns utanför Sverige/Norge/Danmark är aktuellt?
    Som jag har uppfattat det: 15 och 25 kV~, ERTMS+SE STM.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Som jag har uppfattat det: 15 och 25 kV~, ERTMS+SE STM.
    Så fortsatt Köpenhamnstrafik bygger på att danskarna hinner bygga ut ERTMS innan samtliga X2-enheter är ombyggda? Låter som ett vågspel...

Senast redigerat av Bönan den 2021-01-14 klockan 13:11:36.
    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Så fortsatt Köpenhamnstrafik bygger på att danskarna hinner bygga ut ERTMS innan samtliga X2-enheter är ombyggda? Låter som ett vågspel...
    Så är det väl dock inte, utan meningen är att de ska förberedas för installation av ETCS, men från början ha svensk och dansk ATC.

Senast redigerat av ztenlund den 2021-01-14 klockan 13:37:13.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Så är det väl dock inte, utan meningen är att de ska förberedas för installation av ETCS, men från början ha svensk och dansk ATC.
    Instämmer, det finns väl en överklagad upphandling av ETCS-installation på de ombyggda X2-orna har jag för mig.

Kan man anta att alla ombyggda får både svensk och dansk ATC till en början, eller kan det vara så att SJ låter några X2K vänta till sist med ombyggnad för att hinna få in ETCS, eller att de ombyggda behåller den ATC de haft?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ok, så det är en tvåstegsombyggnad. Först svensk + dansk ATC, senare ETCS + Svensk STM. Det betyder att de inte kommer kunna gå till Umeå i första steget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kanske. Men har man råd med dansk ATC i till alla tågsätt, att användas ibland under kort tid?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Nuvarande K-tågsätt behåller väl dansk ATC t v. Eller?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Ok, så det är en tvåstegsombyggnad. Först svensk + dansk ATC, senare ETCS + Svensk STM. Det betyder att de inte kommer kunna gå till Umeå i första steget.
    Det logiska är väl att X2K får ERTMS sist och blir sist till Umeå. Men varför blanda in logik?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och någon annan färg än svart och grått det har tydligen inte SJ hittat. Det finns hundratals andra trevligare kulörer, men man har tydligen bara letat i den tråkigaste färgkartan. Jag bryr mej inte men bara undrar varför alla andra tågbolag hittar trevligare färger till sina fordon.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Och någon annan färg än svart och grått det har tydligen inte SJ hittat. Det finns hundratals andra trevligare kulörer, men man har tydligen bara letat i den tråkigaste färgkartan. Jag bryr mej inte men bara undrar varför alla andra tågbolag hittar trevligare färger till sina fordon.
    Såja, nu har vi i ärlighetens namn bara fått se hur dörrarna kommer se ut 😊. Även om jag kan hålla med om att någon annan färg än svart hade varit trevlig. Hade grönt tåg med svarta dörrar passat? Gröna färgen för att påvisa att man tänker på miljön...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Såja, nu har vi i ärlighetens namn bara fått se hur dörrarna kommer se ut 😊. Även om jag kan hålla med om att någon annan färg än svart hade varit trevlig. Hade grönt tåg med svarta dörrar passat? Gröna färgen för att påvisa att man tänker på miljön...
    Vi vet väl inte säkert hur dörrarna skall målas (eller folieras?), utan vi kan bara ana vilka knappar och handtag som kommer att finnas. Jag tycker att finishen på arbetena på dörren inte är det bästa, så vem vet om det på bilderna ändå bara är prototyper eller beta-versioner,

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg

Namn:  x2 - 2.jpg
Visningar: 1430
Storlek:  147,0 KB
    Funderar på en annan sak. Varför sitter det två fyrkantslås på dörrarna? Dels det gamla som sitter mellan dörrhandtaget och dörrens fönster, och sedan ett nytt fyrkantslås som sitter vid handtaget och de nya knapparna?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vi vet väl inte säkert hur dörrarna skall målas (eller folieras?), utan vi kan bara ana vilka knappar och handtag som kommer att finnas. Jag tycker att finishen på arbetena på dörren inte är det bästa, så vem vet om det på bilderna ändå bara är prototyper eller beta-versioner,
    Här har vi en vagn med lite grönt på. (Platsnumreringen). Jag förmodar att det mörkgrå fältet under halva takkanten fortsätter ner under kamouflaget på något sätt.

Namn:  UB2X_2519.jpg
Visningar: 354
Storlek:  141,7 KB
    UB2X 2519 i Hagalund den 28 november förra året.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •