Ursprungligen postat av
leghorn
Jag håller på med ett studium av kollektivtrafikens utveckling från järnvägens anläggande på Gotland och fram till idag. Min ansats är att titta på t.ex. turtäthet och gångtider på ett antal olika relationer och att göra så för varje decennium. Jag har valt att försöka titta på trafikeringen under våren varje jämt 10-tal. För tiden från 1880 till 1960 finns tidtabeller för tågen bevarade i GJs/SJs arkiv som förvaras i Landsarkivet i Visby. Från 1990 till 2020 finns motsvarande busstidtabeller bevarade i regionarkivet i Visby. Återstår alltså busstidtabeller för SJ:s busstrafik på Gotland giltiga våren 1970 och våren 1980 (sannolikt innebär det att det är tidtabeller som officiellt började gälla hösten 1969 och hösten 1979). Det var alltså SJ som var huvudman för busstrafiken på Gotland även om den från 1972(?) utfördes med raskt ökande kommunala bidrag fram till länstrafikreformen 1981 som ju överförde kollektivtrafiken från staten/SJ till landstingen/Gotlands kommun. SJ:s arkiv i Landsarkivet i Visby slutar år 1962, så där finns inte de tidtabeller jag söker. Så vitt jag förstår hette SJ:s verksamhet på Gotland under 1970-talet och gissningsvis även på 1980-talet "SJ Visby Busslinjegrupp". Jag var nyligen i kontakt med Kunglig Bibliotekets avdelning för småtryck för att efterfråga tidtabellerna, men de saknas där (om än sommartidtabell för 1970 fanns). Så frågan är då var dessa tidtabeller kan finnas? Det finns ju många SJ-arkiv i Svensk Arkivdatabas, men en sökning på "Visby busslinjegrupp" ger inte något svar. Tips på hur söka vidare mottages tacksammast! Och givetvis - skulle någon här sitta med ett ex av nån av de eftersökta tidtabellerna så är jag så klart väldigt intresserad av att få ta del av en kopia på nåt sätt.