Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tidtabeller för SJ:s busstrafik på Gotland

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Tidtabeller för SJ:s busstrafik på Gotland

Jag håller på med ett studium av kollektivtrafikens utveckling från järnvägens anläggande på Gotland och fram till idag. Min ansats är att titta på t.ex. turtäthet och gångtider på ett antal olika relationer och att göra så för varje decennium. Jag har valt att försöka titta på trafikeringen under våren varje jämt 10-tal. För tiden från 1880 till 1960 finns tidtabeller för tågen bevarade i GJs/SJs arkiv som förvaras i Landsarkivet i Visby. Från 1990 till 2020 finns motsvarande busstidtabeller bevarade i regionarkivet i Visby. Återstår alltså busstidtabeller för SJ:s busstrafik på Gotland giltiga våren 1970 och våren 1980 (sannolikt innebär det att det är tidtabeller som officiellt började gälla hösten 1969 och hösten 1979). Det var alltså SJ som var huvudman för busstrafiken på Gotland även om den från 1972(?) utfördes med raskt ökande kommunala bidrag fram till länstrafikreformen 1981 som ju överförde kollektivtrafiken från staten/SJ till landstingen/Gotlands kommun. SJ:s arkiv i Landsarkivet i Visby slutar år 1962, så där finns inte de tidtabeller jag söker. Så vitt jag förstår hette SJ:s verksamhet på Gotland under 1970-talet och gissningsvis även på 1980-talet "SJ Visby Busslinjegrupp". Jag var nyligen i kontakt med Kunglig Bibliotekets avdelning för småtryck för att efterfråga tidtabellerna, men de saknas där (om än sommartidtabell för 1970 fanns). Så frågan är då var dessa tidtabeller kan finnas? Det finns ju många SJ-arkiv i Svensk Arkivdatabas, men en sökning på "Visby busslinjegrupp" ger inte något svar. Tips på hur söka vidare mottages tacksammast! Och givetvis - skulle någon här sitta med ett ex av nån av de eftersökta tidtabellerna så är jag så klart väldigt intresserad av att få ta del av en kopia på nåt sätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tidtabeller för SJ:s busstrafik på Gotland

Visby tillhörde ju ända in i kaklet 2009 Uppsala Bussregion med efterföljare.

Har du kollat med Gotlandståget?

En del av tidtabellerna fanns ju publicerade i Sveriges Kommunikationer.

Senast redigerat av Lars Ödlund den 2021-01-13 klockan 21:37:34.

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Tack! Ja, kanske ska leta efter Uppsala då ja! Bra idé! Gotlandståget har inte dessa tidtabeller tyvärr. Sveriges kommunikationer kan ju däremot vara ett spår också!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av leghorn Visa inlägg
    Jag håller på med ett studium av kollektivtrafikens utveckling från järnvägens anläggande på Gotland och fram till idag. Min ansats är att titta på t.ex. turtäthet och gångtider på ett antal olika relationer och att göra så för varje decennium. Jag har valt att försöka titta på trafikeringen under våren varje jämt 10-tal. För tiden från 1880 till 1960 finns tidtabeller för tågen bevarade i GJs/SJs arkiv som förvaras i Landsarkivet i Visby. Från 1990 till 2020 finns motsvarande busstidtabeller bevarade i regionarkivet i Visby. Återstår alltså busstidtabeller för SJ:s busstrafik på Gotland giltiga våren 1970 och våren 1980 (sannolikt innebär det att det är tidtabeller som officiellt började gälla hösten 1969 och hösten 1979). Det var alltså SJ som var huvudman för busstrafiken på Gotland även om den från 1972(?) utfördes med raskt ökande kommunala bidrag fram till länstrafikreformen 1981 som ju överförde kollektivtrafiken från staten/SJ till landstingen/Gotlands kommun. SJ:s arkiv i Landsarkivet i Visby slutar år 1962, så där finns inte de tidtabeller jag söker. Så vitt jag förstår hette SJ:s verksamhet på Gotland under 1970-talet och gissningsvis även på 1980-talet "SJ Visby Busslinjegrupp". Jag var nyligen i kontakt med Kunglig Bibliotekets avdelning för småtryck för att efterfråga tidtabellerna, men de saknas där (om än sommartidtabell för 1970 fanns). Så frågan är då var dessa tidtabeller kan finnas? Det finns ju många SJ-arkiv i Svensk Arkivdatabas, men en sökning på "Visby busslinjegrupp" ger inte något svar. Tips på hur söka vidare mottages tacksammast! Och givetvis - skulle någon här sitta med ett ex av nån av de eftersökta tidtabellerna så är jag så klart väldigt intresserad av att få ta del av en kopia på nåt sätt.
    Landarkivet i Göteborg har något som de kallar "Handlingar rörande Visby billinjegrupp" 1968-1972. (Billinjegrupp är nog det ord som användes av SJ på den tiden, inte busslinjegrupp).

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Toppen! Återstår då frågan om 1980!

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av leghorn Visa inlägg
    Toppen! Återstår då frågan om 1980!
    1980 sköttes trafiken av Stockholms busslinjegrupp. SJ trafikerade fem linjer, samtliga bra detaljerade i Sveriges kommunikationer. Jag har nummer 6/7 1980 med tidtabeller för perioden 7 juni-17 augusti 1980.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stockholms Busslinjegrupp? Kan den verkligen funnits kvar 1980? Efter 1970 hade ju SJ i princip endast beställningsbussar/veckoslutsbussar/snabbussar i Stockholm (Hornsberg) fram till 1990 då Hornsbergs bussar flyttades till Älvsjö och GDG Nymans lokaler.

När flyttades linjetrafiken över till Uppsala Bussregion? Visby låg ju länge under Uppsala även efter Swebus bildande 1990, men senare flyttades ansvaret om jag minns rätt över till "Stockholm Entreprenad" som bildades 1993

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Stockholms Busslinjegrupp? Kan den verkligen funnits kvar 1980? Efter 1970 hade ju SJ i princip endast beställningsbussar/veckoslutsbussar/snabbussar i Stockholm (Hornsberg) fram till 1990 då Hornsbergs bussar flyttades till Älvsjö och GDG Nymans lokaler.

När flyttades linjetrafiken över till Uppsala Bussregion? Visby låg ju länge under Uppsala även efter Swebus bildande 1990, men senare flyttades ansvaret om jag minns rätt över till "Stockholm Entreprenad" som bildades 1993
    Enligt Sveriges kommunikationer 1980 och 1981 (sista numret) så fanns den. Telefonnummer till Visby.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stockholms Busslinjegrupp fanns kvar 1980 och upphörde senare av 1980 talet då det blev ny organisation med bussregioner bla med Gävle och Uppsala som då fick ansvaret för bl a Gotland och all långväga busstrafik. exakt årtal minns jag inte riktigt. Stockholms Entreprenad har jag inget inne av.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Stockholm Entreprenad bildades 1993 för att ta hand om den upphandlade trafiken för SL. Senare lades även Gotland dit då samhörigheten var större med Stockholm än mot Uppsala. Jag har i mitt arkiv i princip komplett samling tidtabeller från tidigt 60-tal och fram till 2009 för Gotland. Hör av dig om du behöver information om något.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu kommer jag ihåg, det var då Swebus som hade ett distrikt entreprenad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •