Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 112

Ämne: Hur har natten förlöpt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur har natten förlöpt?

Ingen risk att man bränner av luftledningen eller skador elektroniken i loken när den blir ett kraftig gnistregn. Brukar ta en bensträckare efter järnvägen och kunde konstatera att fukten snabbt lägger sig på luftledningen. Vid några tillfällen la jag märke till att glödande föremål lossnade från strömavtagarens skena och slog i taket innan den glödande föll i marken.
    Här i Västerås har vi nästan lika mycket tåg kaos som man har i London. Brukar visst vara 5 cm snö på strömskenorna när man pratar om risk för snökaos i London.

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2021-01-12 klockan 23:46:47.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Här i Västerås har vi nästan lika mycket tåg kaos som man har i London. Brukar visst vara 5 cm snö på strömskenorna när man pratar om risk för snökaos i London.
    5 cm snö på strömskenan är mer än tillräckligt för att stoppa trafiken i en tunnelbana. Några millimeter räcker. Är vädret tillräckligt eländigt så räcker det med lite regn och någon minusgrad på det! Om man inte har värme förstås. Men det tror jag inte att man har i London...

Senast redigerat av JDS den 2021-01-12 klockan 23:56:12.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Egentligen skulle det vara intressant att få veta varför man inte valde att vända på tåget som stod i Ånge och köra ordinarie väg tillbaka hela vägen till Stockholm men givetvis bara stanna för avstigande på respektive station. För problemen var väl inte bakom tåget i Ånge utan framför tåget??? Det tåget hade ju inte kommit så långt heller för den delen.
    Tänkte du att resenärerna skulle få komma tillbaka till där de började resan? Men de flesta vill nog fortsätta resan.
    Men vi vet väl ännu inte vad Vy gör med de numera tomma tågen, kommer de fortsätta framåt eller vända tillbaka, för att sen komma in i ordinarie trafik igen?

En annan intressant sak är att SJ var väldigt snabba och ställa in sina nattåg till Umeå och Duved när Trafikverket meddelade att man skulle stänga banan mellan Sundsvall och Umeå samt i kombination med att SMHI gick ut med en klass 3 varning. Vad fick Vy att dra en helt annan slutsats och ändå köra men att leda om sina tåg? Visserligen så kom tåg 91 i mål men ändå. Vy borde ha ställt in tågen med facit i hand
    Ja, det är mycket lättare att "döma" med facit i hand (det skrev jag redan i måndags).

Att SJ ställde in snabbt kan vara för att de förlorar väl en hel del resenärer om de missar Nordmaling, Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, medan de allra flesta av Vys resenärer kommer från längre norrut. SJ har också ett mer komplicerat upplägg, och måste rimligen ner till Sundsvall, medan Vy hade kunnat fortsätta ner över Bollnäs om det hade underlättat.
    Om ovädret i stället hade varit svagare och hållit sig mer utmed kusten och främst drabbat Örnsköldsvik och Kramfors så hade nog Vy kunnat genomföra sin trafik med 2-3 timmars förseningar, medan SJ hade haft irriterade kunder ("Vad hindrade er?").
    Fast, klass 3-varningar är värre än normalt.

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Men hade det inte varit för urspårningen i Skorped hade nog alla tågen kommit fram men försenade. Så lite maximal otur kan man tycka.
    Jag har inte uppfattat vad urspårningen berodde på, men ökar inte risken för urspårningar vid kraftigt snöfall, blåst och isbildning? I så fall är det kanske inte maximal otur, utan snarare lite otur.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har inte uppfattat vad urspårningen berodde på, men ökar inte risken för urspårningar vid kraftigt snöfall, blåst och isbildning? I så fall är det kanske inte maximal otur, utan snarare lite otur.
    Har inte heller sett eller läst något om vad som orsakade urspårningen. Inte heller hur stor den var, troligen inga omkullkastade lok och vagnar, då hade det väl blivit reportage.
    Troligare är väl en sakta rörelse i växel ur kontroll som signaturen jorgen3 nämner. Snö kommer emellan när växlarna manövreras och misstag begås i mörkret. Inte första gången det inträffar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo men det snöar många gånger på en vinter och det går bra. Så de hade rejäl otur här. Så jag tycker nog Vy "tog rätt" beslut ändå för de skulle ju köra på en bana som var längre bort från varning klassen 3
    även om de körde i Västernorrland så brukar inlandet klara sig mycket bättre än kusten. Nu kom det mycket snö även här men det verkar ha varit lätt snö.
    Innan bottnia banan så var det här enda banan de hade och inställda tåg då var egentligen bara kraftig kyla. Som kan vara rejält farlig.

Hände en gång föra seklet ett nattåg fick stopp i utanför Gastsjön i 30 gradig kyla och tåget blev ordentligt utkyld innan hjälplok kom fram. Vet att föraren fick gå till en stuga för att få hjälp (innan mobil på tåg tror jag)

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Jo men det snöar många gånger på en vinter och det går bra. Så de hade rejäl otur här. Så jag tycker nog Vy "tog rätt" beslut ändå för de skulle ju köra på en bana som var längre bort från varning klassen 3
    även om de körde i Västernorrland så brukar inlandet klara sig mycket bättre än kusten. Nu kom det mycket snö även här men det verkar ha varit lätt snö.
    Innan bottnia banan så var det här enda banan de hade och inställda tåg då var egentligen bara kraftig kyla. Som kan vara rejält farlig.

Hände en gång föra seklet ett nattåg fick stopp i utanför Gastsjön i 30 gradig kyla och tåget blev ordentligt utkyld innan hjälplok kom fram. Vet att föraren fick gå till en stuga för att få hjälp (innan mobil på tåg tror jag)
    Det man kan fundera i Vy:s beslut är varför de valde tågen gå via Sundsvall. Troligtvis hade de blivit mindre försenade om de gått stambanan direkt via Gävle och då kanske till och med hunnit förbi Skorped med åtminstone 94, men som alltid är det mycket lättare efteråt när man har facit.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Egentligen skulle det vara intressant att få veta varför man inte valde att vända på tåget som stod i Ånge och köra ordinarie väg tillbaka hela vägen till Stockholm men givetvis bara stanna för avstigande på respektive station. För problemen var väl inte bakom tåget i Ånge utan framför tåget??? Det tåget hade ju inte kommit så långt heller för den delen.

En annan intressant sak är att SJ var väldigt snabba och ställa in sina nattåg till Umeå och Duved när Trafikverket meddelade att man skulle stänga banan mellan Sundsvall och Umeå samt i kombination med att SMHI gick ut med en klass 3 varning. Vad fick Vy att dra en helt annan slutsats och ändå köra men att leda om sina tåg? Visserligen så kom tåg 91 i mål men ändå. Vy borde ha ställt in tågen med facit i hand
    Med facit ihand kan du få högsta poäng på provet. Stambanan var ju farbar, att sedan det uppstod problem i Skorped kan väl VY inte rå på.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Med facit ihand kan du få högsta poäng på provet. Stambanan var ju farbar, att sedan det uppstod problem i Skorped kan väl VY inte rå på.
    Står nattågen fortfarande kvar i Långsele och var det Björna? någon sa kanske Skorped.
    Hursomhelst är dom förstås tömda på resenärer, men om dom står kvar, står dom på spänning?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Står nattågen fortfarande kvar i Långsele och var det Björna? någon sa kanske Skorped.
    Hursomhelst är dom förstås tömda på resenärer, men om dom står kvar, står dom på spänning?
    92:an står i Ånge, 94:an i Långsele och 93:an i Vännäs dit det drogs tillbaka från Björna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    92:an står i Ånge, 94:an i Långsele och 93:an i Vännäs dit det drogs tillbaka från Björna.
    Jag noterar att just nu verkar Vys 91-a i kväll vara inställt, medan SJ:s 77-a inte är inställt. Och det låter ju rimligt på sätt och vis, SJ har alla vagnar och lok på rätt ställen, medan Vy måste först köra tjänstetåg för att komma till rätt platser.

Edit: Jag kollade för lite (bara på Örnsköldsvik). Det är så att Vys nattåg i kväll är inställda mellan Umeå och Härnösand, men ser ut att gå i övrigt.
    Jag blir nyfiken på om Vy kommer hinna köra tjänstetågen (och städa och bädda) i tid. Det lär väl inte komma några sovvagnar från Narvik utan i bästa fall från Luleå. Ett tåg från Stockholm går förstås bra, men de 3 andra undrar jag hur det blir.
    Plus att jag trodde att Botniabanan skulle öppnas idag men jag har inte sett om det är öppet förbi Skorped.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-01-13 klockan 09:59:10. Anledning: Tillägg med nya uppgifter

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

93:ans tågsätt fortsatte senare som TJT 8938-8939 Vännäs-Boden-Luleå.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    93:ans tågsätt fortsatte senare som TJT 8938-8939 Vännäs-Boden-Luleå.
    Aha, och de ankom redan 4.16 i morse, så de bör ju hinna bädda.
    Är tåget som stått i Långsele också på väg upp till Luleå, och Ånge-tåget på väg söderut?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

långsele-tåget står kvar. Ångetåget är jag inte hundra på men jag fattade det som att det står still.

Senast redigerat av Markus F den 2021-01-13 klockan 10:37:59.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Någon som har hört eller läst något om hur det gick för resenärerna på 93:an som fastnade i Björna, några mil norr om Mellansel? Uppenbarligen har de fått resa vidare med förslagsvis buss, men hur länge blev de kvar i tåget i Björna, en ganska liten ort? Kunde de få frukost?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Markus F Visa inlägg
    Båda tågen står kvar på sina respektive driftplatser.
    Fortfarande efter mer än ett dygn, fastän man kan tycka att de helst skulle vara på väg tomma till Stockholm nu. Men Vy säljer biljetter till båda sina nattåg från Stockholm med avgång i dag, kl 18.03 resp 22.32.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Någon som har hört eller läst något om hur det gick för resenärerna på 93:an som fastnade i Björna, några mil norr om Mellansel? Uppenbarligen har de fått resa vidare med förslagsvis buss, men hur länge blev de kvar i tåget i Björna, en ganska liten ort? Kunde de få frukost?
    Ja, inte mycket om det tåget. Kom en uppgift igår kväll om tåget.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post140489
    Vet inte om det finns någon handlare i Björna, men förhoppningsvis fick de skaffning under dagen. Hotell i natt.

Senast redigerat av Ville den 2021-01-13 klockan 10:44:26.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Botniabanan röjs just nu verkar det som, jag har sett bilder från Kramfors. Så de tänker sig kanske att köra där? Eller så blir det klart förbi Skorped och då går det väl att köra antar jag.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Markus F Visa inlägg
    Botniabanan röjs just nu verkar det som, jag har sett bilder från Kramfors. Så de tänker sig kanske att köra där? Eller så blir det klart förbi Skorped och då går det väl att köra antar jag.
    Botniabanan öppnas preliminärt kl 18.
    Stambanan öppnas enligt preliminärt besked ca 12 men troligen inte förrän 18.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, då är det inga problem.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Rykande färskt besked från Trafikverket.
    Både Botniabanan och Stambanan Bräcke-Långsele-Vännäs öppnar kl 18 i kväll.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •