Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Älgfärs

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Älgfärs

Norsk leseøvelse (händelsen är inte helt färsk, men som exempel på vardagen så...).

https://www.fremover.no/lokale-nyhet...ld4DWohdSOhgo8

Sv: Älgfärs

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Norsk leseøvelse (händelsen är inte helt färsk, men som exempel på vardagen så...).

https://www.fremover.no/lokale-nyhet...ld4DWohdSOhgo8
    Artikeln må vara gammal, men jag tror inte tåg 95 gick från Luleå till Narvik då heller...

Det hela påminner i alla fall om det som hände på Malmbanan för precis sju år sedan idag och som jag skrev om i den här tråden, känsliga läsare varnas!

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Känsliga läsare varnas !!

Hej.
    Åter till det sju år gamla fotoreportaget från David Larsson.
    Ni ska inte tro det är roligt att köra på djur.
    Min far, som var lokförare, körde någonstans på norra inlandsbanan, förmodligen under andra världskriget, på en "hjord" med lössprungna kor. Kor har många magar; det blev MYYYCKET skit att göra rent på loket innan han överhuvudtaget kunde köra vidare.
    I norra Norrland har man särskilda hammare/yxor för att kunna slå ihjäl skadade renar och - möjligen - älgar. SJ köpte T42:an från GM; dom hade inte tänkt sig att behöva anordna plats för en "rendödarhammare" - så den fick till nöds plats i reläskåpet!
    Min far körde på många renar. Det är nog inte så roligt att under ett Da, med en under loket fastkilad ren, försöka slå ihjäl denna skadade ren. Det gick inte att slå; utrymmet räckte inte till, det gick bara att "knacka" i huvudet. Inget funkar, vara sig backa eller köra framåt; renen följer med - och när min far försöker slå ihjäl renen med "vad-han-nu-hade" - så ligger renen där och blinkar med ögonen och tycks säga "varför gör du så där med mig?".
    Själv har jag i unga år jobbat på driftverkstaden i Boden. Det var ganska vanligt att man från undersidan av YBo7 (som dom hette då) både sommar och vinter fick ta fram kniven och skära ner illaluktande köttslamsor som hängde ner från från alla möjliga ställen undertill.
    Förlåt!
    Berra

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Känsliga läsare varnas !!

Jag var på spårledningsfel i Svartvik söder Sundsvall för många år sedan. Var vinter och snö på marken. När vi kom upp på spåret så var allt rött och det låg köttbitar lite överallt.
    Vi hittade egentligen ingen kropp men mycket köttbitar höger och vänster. Ringde upp fjärren, visst måste ett tåg ha kört på en Älg här, och så var det. Någon timme innan vi kom dit hade det hänt.
    Det var Älgen fel att det blev spårledningsfel för det blev kortslutning i en växeln pga någon del kortslöt vid krocken.

Man fick se rätt mycket makabra scener med tågdödade djur efter banan. Kom ihåg en gång var det 2 kalvar och en Ko hade blivit påkört av x2000 i Maj. Vi fick dra bort resterna från spåret då.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •