Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Utbyggnad fyra spår till Uppsala

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Utbyggnad fyra spår till Uppsala

"Staten måste satsa på underhåll av vägar – stora projekt så som fyrspåret mellan Uppsala och Stockholm finns det inte pengar för, varnar Trafikverket."

https://unt.se/nyheter/artikel/chock...erket/r295ggpl (betalvägg)

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Utbyggnad fyra spår till Uppsala

Citat Ursprungligen postat av VKB@STH250 Visa inlägg
    På Västkustbanan har jag hört att man strävar efter STH 250. Det har man lyckats med på sträckan Båstad N - Halmstad ifall jag inte minns fel. De lyckades även på sträckan mellan Ängelholm och Förslöv när det byggdes ut till dubbelspår 2012. Hallandsåstunneln är dock begränsad till 200km/h av anledningar som Herrolsson skriver, kontaktledningarnas modell och fäste på tunnelelementet inte klarar av krafterna av att färdas snabbare än 200 km/h.

Signalsystemet är dock inte begränsande vad jag förstår det som. ATC:n kan koda hastighetsbesked till och med 270 km/h. (A-Balis Y/Z = 12, ifall jag inte minns fel). Däremot vet jag inte ifall det finns kodningsmöjlighet till P-balisen för stoppsträckor som är avsedda för 200 km/h+.

Sträckan mellan Maria och Ängelholm har jag följt en del och baserat på vad jag hört så skall den dimensioneras för 250 där det har varit möjligt. Det har då varit mellan norra Maria (efter Gyhultskurvan) genom Ödåkra och till södra Kattarp där kurvan skulle dimensioneras för 230 för att kurvrätningen, precis som Herrolsson skrev inte kunde motiveras för att göras bättre. Därefter sista sträckan till Ängeholm skulle hastigheten åter igen vara 250 fram tills kurvan i Ängelholm där hastigheten endast skulle höjas till 110 från dagens 100 för genomgående tåg så som SJ 3000 (X55). Trafikverket kan ju förvisso ha ändrat sig sedan jag hade en konversation med dem och deras projektledare.
    Det står i denna länkade broschyr från Trafikverket att "Järnvägsspåren anpassas för högsta tillåtna hastighet 250 km/tim. Dock finns det flera sträckor där högsta hastigheten blir 200 km/tim".

Det står också att "Stationerna i Ängelholm, Kattarp, Ödåkra och Maria byggs om och blir mer tillgängliga.

Jag har antagit att man ska tillåta max 200 km/h förbi stationer, för att slippa bygga fyrspår.
    Men kostnaden nu är uppe i 2,4 miljarder, vilket kan tolkas som att man inte kunnat pruta på något.
    Dessutom är stationerna i tättbebyggt område, så att man kunde av bullerskäl undvika 250.

Jag tror inte man har praktisk nytta av fyrspårsstationer eftersom inga godståg får gå i Helsingborgstunneln och då inte vid Ödåkra och Maria heller, så det är inga tåg att gå förbi.
    Om man bygger fyrspårstationer så görs det för att det ska vara så.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-01-10 klockan 19:55:03.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Det har talats om att dra två spår en genare väg Uppsala - Arlanda för att undvika mossen direkt norr om Knivsta.
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    En sådan lösning där snabbspåren går för sig sjäva och inte på utsidan om pendelspårem lär kräva en helt ny och komplicerad planskildhet vid Myrbacken. Samt en planskildhet liknande den som finns vid Mybacken i dag i Uppsalaänden. Jag gissar att det blir billigare att bygga påldäck genom mossen än att bygga dessa två planskidheter.
    Jag antar att så länge alla spår går genom Knivsta så att mittspåren är lokaltågsspår enligt Stockholmspraxis,
    så måste det gå att bygga två spår längre västerut, längre från mossen,
    och låta alla norrgående tåg gå på den nya spåren.

Det blir nog inte bra att dra banan från Arlanda utanför Knivsta, för då kan pendeltåg inte stanna vid båda, och en ny planskildhet behövs (förstår inte varför två nya planskildheter skulle behövas)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Kommer det att gå bra att bredda befintlig bana till fyrspår inom tätorterna Knivsta, Alsike, Bergsbrunna och Uppsala?

Jag har undrat när tyska anslutningen till Fehmarntunneln påbörjas och hur den ska dras.
    Jag har förstått att samtliga passager genom tätort ska flyttas till nytt läge utanför.

Till exempel i Ratekau som syns på länkad karta. Den nya järnvägen ska gå närmare motorvägen och kräva en ny bro för motorvägen på samma plats som den gamla som redan finns (med dubbelspår/mötesspår), men en aning annan vinkel.
    https://www.openstreetmap.org/?mlat=...3.9473/10.7306
    https://www.anbindung-fbq.de/de/

På den banan går det inte att bredda järnväg i tätort,
    förhoppningsvis går det i Uppland.

Det verkar gå bra i Helsingborgsområdet (Maria,Ödåkra,Kattarp)

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-01-10 klockan 20:31:01.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag antar att så länge alla spår går genom Knivsta så att mittspåren är lokaltågsspår enligt Stockholmspraxis,
    så måste det gå att bygga två spår längre västerut, längre från mossen,
    och låta alla norrgående tåg gå på den nya spåren.

Det blir nog inte bra att dra banan från Arlanda utanför Knivsta, för då kan pendeltåg inte stanna vid båda, och en ny planskildhet behövs (förstår inte varför två nya planskildheter skulle behövas)
    Man kan inte angöra Knivsta och "missa" mossen. Att gå runt mossen innebär i princip att man följer motorvägen utanför Knivsta.

Och om fjärrspåren ska gå tillsammans öster om lokalspåren, då kommer man att behöva ytterligare planskildheter vid Myrbacken för att få i hop det. Det vill säga om det ska vara möjligt att växla mellan fjärrspår och lokalspår där, om man nöjer sig med att koppla fjärrspåren mot Arlanda och lokalspåren till Märsta utan möjlighet att köra fjärrspår-Märsta eller lokalspår-Arlanda, då är det förstås inga problem.

Om man lägger fjärrspåren på utsidan av lokalspåren, då kan dessa övergångsmöjligheter lösas med den planskildhet som redan finns vid Myrbacken.

Senast redigerat av Daniel Engström den 2021-01-10 klockan 21:30:56.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •