Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Alla spår bär till Rom [Del 5]

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Alla spår bär till Rom [Del 5]

Tre dagar i Rom är till ända och det har blivit dags att vända hemåt igen!

Första etappen gick med Frecciarossa till Firenze (Florens). Stora skyltar välkomnade mig till "Firenze S.M.N", d.v.s. Florens Santa Maria Novella.

Florens nuvarande spårvägssystem öppnades 2010 och har byggs ut i omgångar sedan dess. Linjen till flygplatsen var relativt nyöppnad vid mitt besök i september 2019. Vagnparken består av Sirio-vagnar levererade i två serier där serie ett byggdes av Ansaldo och serie två av Hitachi. På bilden står Hitachi-vagn 2042 vid ändhållplatsen precis intill Florens flygplats och i bakgrunden lyfter ett flygplan från Alitalia på väg till Rom.

En interiörbild, mycket är bekant för den som åkt M32 i Göteborg.

Karta över spårvägsnätet.

Numera är det konkurrens om de italienska snabbtågsresenärerna. Det privata företaget Italo kör sedan 2012 höghastighetståg i direkt konkurrens med det statliga Trenitalia. Här ett Alstom AGV-tåg i Florens.

Ett regionaltåg tillhörande Trenitalia. Loket verkar ha förarhytt endast i ena änden och i tågets andra ände går en manövervagn.

Ett av Trenitalias "Frecciargento"-tåg, en modell med korglutning och största tillåtna hastighet 250 km/h. Frecciargento verkar användas mer på de traditionella linjerna medan Frecciarossa går på de renodlade höghastighetslinjerna.

Ytterligare ett tåg med lok i enda änden och manövervagn i andra änden.

Nästa etapp för min del var en kort resa från Florens till Bologna. Jag valde att resa med Italo och fick åka med ett av deras Pendolino-tåg.

Framme i Bologna, där höghastighetstågen har underjordiska plattformar.

På biljetten redovisades koldioxidutsläppen för min resa. Uppenbarligen borde jag valt flyget...

Även i Italien går det att studera Stadler-motorvagnar.

Ytterligare ett av Trenitalias varumärken, "Frecciabianca".

Sista etappen den här resdagen var med detta tåg, EC 82, som på bilden inväntar avgång från Bologna mot München. Loket har Railjet-design men tåget i övrigt bestod av vanliga sittvagnar från ÖBB. Den här förbindelsen verkade vara populär bland tågluffare, det talades många olika språk ombord.

Jag åkte dock inte med hela vägen till München utan klev av i Bolzano för middag och övernattning.

Fortsättning följer!

Senast redigerat av Jesper O den 2021-01-10 klockan 15:23:26.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Alla spår bär till Rom [Del 5]

Citat Ursprungligen postat av Jesper O Visa inlägg

På biljetten redovisades koldioxidutsläppen för min resa. Uppenbarligen borde jag valt flyget...

Sista etappen den här resdagen var med detta tåg, EC 82, som på bilden inväntar avgång från Bologna mot München. Loket har Railjet-design men tåget i övrigt bestod av vanliga sittvagnar från ÖBB. Den här förbindelsen verkade vara populär bland tågluffare, det talades många olika språk ombord.
    Ett klassiskt programmeringsfel. Om siffran för flyget är okänd bör raden utgå helt istället för att det anges "0".

Vägen via Brenner-passet är för mig den klassiska över alperna, det är väl den hårdast trafikerade förbindelsen utan längre tunnel? Dessutom bitvis mycket vacker.

Tackar för bilderna!

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vägen via Brenner-passet är för mig den klassiska över alperna, det är väl den hårdast trafikerade förbindelsen utan längre tunnel? Dessutom bitvis mycket vacker.
    Åtgärdas.

Medlem
    nov 2017

Ett regionaltåg tillhörande Trenitalia. Loket verkar ha förarhytt endast i ena änden och i tågets andra ände går en manövervagn.
    Mycket populär företeelse här i PV, det här loket.

Jag åkte dock inte med hela vägen till München utan klev av i Bolzano för middag och övernattning.
    Bozen på det inhemska språket.

Fortsättning följer!
    Man ser fram emot den.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Ungefär 3/4 pratar italienska l denna stad. Alltså pratar ungefär 1/4 tyska.
    Så Bolzano är minst lika gångbart som Bozen när vi pratar om denna stad.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lasse Wirmark Visa inlägg
    Ungefär 3/4 pratar italienska l denna stad. Alltså pratar ungefär 1/4 tyska.
    Så Bolzano är minst lika gångbart som Bozen när vi pratar om denna stad.
    Så tvåspråkighet förekommer knappt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Mycket populär företeelse här i PV, det här loket.

Bozen på det inhemska språket.

Man ser fram emot den.
    Mycket smart lösning med dessa lok och manövervagnståg! Loket har faktiskt en "nödhytt" i bakändan varifrån det kan manövreras men den är trång för föraren då det finns genomgång till tåget. https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_E.464 I Italien liksom i de flesta europeiska länder körs ju lokal och regionaltåg med alla möjliga slags manövervagnar både dubbeldäckade och vanliga. Hade ju varit perfekt i exempelvis delar av Öresundstågsuppläggen men av någon anledning är svenska operatörer och trafikhuvudmän livrädda för dessa och ska till varje pris köpa dyrare och mindre flexibla motorvagnståg!

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Så tvåspråkighet förekommer knappt?
    De flesta kan väl båda. Numera.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Det är glädjande att höra att flyget har blivit så miljövänligt i beaktande till koldioxidutsläpp. Vi får bara hoppas på att den utvecklingen fortsätter.

/Axel L

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det är glädjande att höra att flyget har blivit så miljövänligt i beaktande till koldioxidutsläpp. Vi får bara hoppas på att den utvecklingen fortsätter.

/Axel L
    Kanske räknar de i dessa coronatider med att planen står på marken?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Kanske räknar de i dessa coronatider med att planen står på marken?
    Kanske är det inte så många flyg mellan Florens och Bologna oavsett.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men om de hade funnits så...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Kanske är det inte så många flyg mellan Florens och Bologna oavsett.
    Fast då måste man ju flyga ännu längre för att ta sig mellan flygplatserna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •