För intresse kommer dagens 3900 från Cst ha med Inlandsbanan Rc4 1139 Elektra med upp till Östersund.
För intresse kommer dagens 3900 från Cst ha med Inlandsbanan Rc4 1139 Elektra med upp till Östersund.
Nu vet jag inte vilket tågnummer det tåget hade, men för någon dag sedan fick Elektra ersätta en trasig Vectron på nattåget från Jämtland till Skåne. Såvitt jag förstod det fick Elektra dra nattåget tillsammans med det havererade loket ner till Stockholm där ett fungerande Vectron-lok tog över.
Vore intressant att få veta bakgrunden till att Inlandsbanan äger ett Rc-lok. Det är ju inte många meter av deras bana som har kontaktledning.
Om Rc4 1139.
https://inlandsbanan.se/artikel/nu-u...ttan-med-ellok
Bra att ha som hjälplok också.![]()
Jag tycker att deras lackering är riktigt snygg!
Tidigare: calken. Nu en 25-årig Uppsala-bo som pluggar till präst och ibland kör buss.
”Egentligen” ja, men detta har ju aldrig förut hindrar oss att säga så. J:et i ”SJ”, B:et i ”DB” osv står för bana/järnväg så det är inte alls konstigt att man säger ”Inlandsbanans tåg” osv.
Sen står det ju faktiskt Inlandståg på loket, som den uppmärksamme kan se!
Det kunde du såklart inte låta bli att påpeka, är det miljonte gången jag läser det? Mer förvånande är att du inte anmärker att B står för förbund också
Men uppdelningen i järnvägsföretag (!) och infrastrukturförvaltare är ändå en sentida social konstruktion som man inte behöver bry sig om i dessa sammanhang. Man säger ju också t ex att man åker tunnelbana.
Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2021-01-11 klockan 10:38:14.