Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Saltsjöbanan - frågor om spårförbindelser med omvärlden.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Saltsjöbanan - frågor om spårförbindelser med omvärlden.

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vagnparen delas alltid vid transport på bil. Fram tills nyligen delades även ca ett vagnpar i veckan vid underhåll, men det behövs inte längre då det numera går att lyfta hela enheten. Dörrmekaniken (eller kanske snarare pneumatiken) på C6 och därmed C16 är mycket riktigt lite annorlunda, fast jag vet väl inte om det just är nån större skillnad på tåligheten för kyla. Utveckla gärna lite vad du upplevde!
    Jag skulle förstås kunna minnas fel - det är över 20 år sedan - men min minnesbild är att det var på avvikande vagn(ar) det var så, vilket borde betyda C16. Och då att dörrarna inte betedde sig som på C6, utan blev väldigt sega och att de inte betedde sig som tryckluftsdrivna dörrar brukar göra. Tänk mer åt hållet motordrivet, även om det är svårt att beskriva och minnas exakt så här långt senare... Det skulle ju kunna ha varit något som någon gång monterats på försök e dyl.

Senast redigerat av ztenlund den 2021-01-11 klockan 15:57:15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Jag skulle förstås kunna minnas fel - det är över 20 år sedan - men min minnesbild är att det var på avvikande vagn(ar) det var så, vilket borde betyda C16. Och då att dörrarna inte betedde sig som på C6, utan blev väldigt sega och att de inte betedde sig som tryckluftsdrivna dörrar brukar göra. Tänk mer åt hållet motordrivet, även om det är svårt att beskriva och minnas exakt så här långt senare... Det skulle ju kunna ha varit något som någon gång monterats på försök e dyl.
    Aha! Tre vagnar hade eldrivna dörrar i ena änden, men det var inte C16 utan tre vanliga vagnar (2883, 84 och 88). Det var provdörrar för C20 och meningen var nog egentligen att de skulle avlägsnas efter avslutade prov, men så skedde inte och dörrarna fortsatte att fungera förvånansvärt bra i flera år och återställdes först vid moderniseringen av vagnarna 2005-2008 då alla vagnar fick nya hjälpmaskiner m m. Det fanns även ett par C14 med sådana dörrar, 1374-75 var det nog iaf.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Aha! Tre vagnar hade eldrivna dörrar i ena änden, men det var inte C16 utan tre vanliga vagnar (2883, 84 och 88). Det var provdörrar för C20 och meningen var nog egentligen att de skulle avlägsnas efter avslutade prov, men så skedde inte och dörrarna fortsatte att fungera förvånansvärt bra i flera år och återställdes först vid moderniseringen av vagnarna 2005-2008 då alla vagnar fick nya hjälpmaskiner m m. Det fanns även ett par C14 med sådana dörrar, 1374-75 var det nog iaf.
    Aha 2.0! Då mindes jag fel, vilket kanske inte hundraprocentigt förvånar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •