Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Tågstationer i Framtidsplan 2050 Halmstads kommun

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tågstationer i Framtidsplan 2050 Halmstads kommun

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ja, man pekar ut en riktning på riksnivå och sedan får resp länsstyrelse omsätta det i praktiken. Men jag menade inte bara i detaljplanefrågor utan i allt. Har tyckt det länge och det senaste året har visat än mer det orimliga i att ha lokala nivåer där man har egen beskattningsrätt och självbestämmande men ändå inte anser sig ha något ansvar när man misslyckas.
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast i planfrågor brukar "peka ut en riktning" vara att ta fram översiktsplan. I så fall skulle det falla helt på Länsstyrelsen att ta fram översiktsplan. Jag tvivlar på att alla skulle uppskatta ett sådant tjänstemannavälde. Alternativt flyttar man kommunpolitikerna till Länsstyrelsen (där flera av dem redan sitter), men glöm då inte att man inte kommer att ha några allmänna val att påverka vilka de blir i fortsättningen.
    Jag som bara läser era inlägg som en vanlig människa tolkar Mattias som att politiker på riksplanet skulle ta fram översiktsplaner (=peka ut riktning), troligen med tjänstemän/utredare som skriver texten. Och sen får Länsstyrelsen om sätta det i praktiken, dvs ta fram detaljplaner (eller vad det kan heta) som stämmer med översiktsplanerna, och blir det svårt genomföra dem så får de backa till politikernivån.
    Dvs jag tolkar inte alls som dig Göran.

Och då kunde riksnivån pekat ut att dubbelspåret i Varberg skulle dragits genom stan eller dragits helt utanför stan, och det fanns inget kommunalt "veto".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det hade varit att föredra för då hade lagstiftaren fått ändra förutsättningarna. Nu blir det ju istället orättvist för kommunmedborgarna. (personligen börjar jag luta mer å att man borde avskaffa både kommuner och regioner som politisk nivå, skulle lösa många problem inom vitt skilda områden)
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag som bara läser era inlägg som en vanlig människa tolkar Mattias som att politiker på riksplanet skulle ta fram översiktsplaner (=peka ut riktning), troligen med tjänstemän/utredare som skriver texten. Och sen får Länsstyrelsen om sätta det i praktiken, dvs ta fram detaljplaner (eller vad det kan heta) som stämmer med översiktsplanerna, och blir det svårt genomföra dem så får de backa till politikernivån.
    Dvs jag tolkar inte alls som dig Göran.

Och då kunde riksnivån pekat ut att dubbelspåret i Varberg skulle dragits genom stan eller dragits helt utanför stan, och det fanns inget kommunalt "veto".
    Mattias vill helt "avskaffa både kommuner och regioner som politisk nivå". Jag uppfattar det som att enda kvarvarande val blir riksdagsvalet, sedan utser riksdagen bl a länsstyrelser. Självklart skulle detta vara effektivt i syfte att skapa ett centralstyrt land, men i gengäld skulle möjligheterna att påverka lokalt närmast utplånas. Jag kan respektera den uppfattningen, men jag försöker vara tydlig med dess effekter och tvivlar på att den kan komma att få så värst stort stöd.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Mattias vill helt "avskaffa både kommuner och regioner som politisk nivå". Jag uppfattar det som att enda kvarvarande val blir riksdagsvalet, sedan utser riksdagen bl a länsstyrelser. Självklart skulle detta vara effektivt i syfte att skapa ett centralstyrt land, men i gengäld skulle möjligheterna att påverka lokalt närmast utplånas. Jag kan respektera den uppfattningen, men jag försöker vara tydlig med dess effekter och tvivlar på att den kan komma att få så värst stort stöd.
    Exakt, jag vill avveckla regioner och kommuner som självständiga enheter. Det skulle lösa mängder med problem, ett axplock:
    * social dumpning (där rika kommuner dumpar sina socalfall i fattiga kommuner)
    * problemen kring ansvarsfrågan kring Covid-testning
    * olika biljettsystem och regler i olika läns kollektivtrafik
    * Olika avgiftsstrukturer och utbud av sjukvård i olika regioner
    * Det i tråden diskuterade där kommuner stoppar viktiga infrastrukturprojekt med orimliga särkrav.

När det gäller detaljplaner kommer NIMBY att klaga oavsett om det är kommunen eller staten som står för planerandet så någon större skillnad blir det nog inte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

När det gäller detaljplaner kommer NIMBY att klaga oavsett om det är kommunen eller staten som står för planerandet så någon större skillnad blir det nog inte.
    Och förmodligen är det mycket lättare för den stora staten att köra över en lokal NIMBY-opinion. Frågan är möjligen vad som händer när ett stort antal sådana opinioner förenar sig för att hålla emot. Ska man då förbjuda dem att samarbeta?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Och förmodligen är det mycket lättare för den stora staten att köra över en lokal NIMBY-opinion. Frågan är möjligen vad som händer när ett stort antal sådana opinioner förenar sig för att hålla emot. Ska man då förbjuda dem att samarbeta?
    Vill några starta ett "bygg järnvägen någon annanstans"-parti så går väl det bra. Men sannolikheten är stor att när partiet väl blir tillräckligt stort för att ha någon betydelse så går man under i interna stridigheter kring var någon annanstans egentligen är.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vill några starta ett "bygg järnvägen någon annanstans"-parti så går väl det bra. Men sannolikheten är stor att när partiet väl blir tillräckligt stort för att ha någon betydelse så går man under i interna stridigheter kring var någon annanstans egentligen är.
    Kanske smartare då med ett allmänt konservativt parti: "Ändra ingenting"

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Exakt, jag vill avveckla regioner och kommuner som självständiga enheter. Det skulle lösa mängder med problem, ett axplock:
    * social dumpning (där rika kommuner dumpar sina socalfall i fattiga kommuner)
    * problemen kring ansvarsfrågan kring Covid-testning
    * olika biljettsystem och regler i olika läns kollektivtrafik
    * Olika avgiftsstrukturer och utbud av sjukvård i olika regioner
    * Det i tråden diskuterade där kommuner stoppar viktiga infrastrukturprojekt med orimliga särkrav.

Visst finns det en del problem i dag, men jag är övertygad om att man skapar större problem om man avskaffar alla kommunala och regionala val, och gör Sverige till Europas i särklass mest centralstyrda land. Ju mer jag tänker på det, desto orimligare är det att inte medge något som helst lokalt självbestämmande. Det är fruktbarare att diskutera på vilka punkter staten bör öka sin styrning av kommuners och regioners verksamhet, för en reform behövs. Troligen kan man hämta inspiration från t ex andra europeiska länder.

Men nu anfäktas jag av dåligt samvete för att jag tar till orda i den här frågan som är så väldigt mycket större än trådens rubrik (tågstationer i Halmstad) och inte är särskilt knuten till Postvagnens ämnesområde.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

(dubbelpostat)

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-01-08 klockan 19:46:10.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •