Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Järnvägsinnehavare eller infrastrukturförvaltare?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Järnvägsinnehavare eller infrastrukturförvaltare?

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Så här, kanske?

Kanske är rent av hela, eller delar av, Hagalund ett tänkbart exempel? Utan att veta kan jag tänka mig att hela anläggningsområdet är delat i flera olika fastigheter, med olika ägare. Någon av dessa markägare kan ha lämnat spåranläggningen på sin ägandes mark i famnen på något företag i järnvägsbranschen, ett tågbanefordonsunderhållsföretag till exempel. Detta företag i tågbanefordonsunderhållsbranschen får då ensamrätt i att disponera spåranläggningen på den aktuella fastigheten, och blir då (beroende vad som avtalats) innehavare av spåranläggningen. Typ: "Gör vad f*n ni vill med och på spåren, men ställ inte till med något!"

För att ta sitt ansvar städslar därför tågbanefordonsunderhållsföretaget ett tågbanetågbaneunderhållsföretag som inte bara ska laga det som blivit trasigt utan även ta det juridiska ansvaret för att anläggningen följer kokbokens alla paragrafer och punktsatser.

Alltså, en fastighetsägare, en innehavare och förvaltande part. Eller..?
    Minns jag rätt från tiden på dåvarande skattekontoret i Solna (det har hunnit gå 45 år) är bangården i Hagalund och lite till EN fastighet.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2021-01-05 klockan 23:26:00.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det verkar närmast omöjligt att hitta dess förarbeten, varför vet jag inte. Jag kom så långt att riksdagen beslutade SFS 2007:90 den 8 mars 2007, men sedan hittar jag inget mer, trots att så pass nya handlingar brukar vara väl digitaliserade och tillgängliga.

Sedan har jag redan påtalat att denna utgåva av VMF inte på något sätt introducerar något helt nytt utan enbart omformulerar "den som innehar en järnväg" till "järnvägens innehavare". Högst sannolikt var detta med innehav av järnväg inte heller 1978 något nytt påfund, tvärtom användes det exempelvis åtminstone sedan 1945 i exempelvis stängsellagen. Det är således infrastrukturförvaltare som är det nya påfundet.
    "Nytt påfund" brukar kunna tolkas lite negativt, men det är väl så att begreppet infrastrukturförvaltare (IF) infördes för att det behövdes ett tydligare och mer avgränsat begrepp när plötsligt varje järnvägsbolag inte både ägde och skötte allt inom sin domän.
    Men, VMF har inte hängt med utan använder ett äldre begrepp som borde avvecklas genom att ersätta innehavare med den man vill peka ut, som säkert är infrastrukturförvaltaren. Den som bytte uttrycket år 2007 ville säkert bara förbättra/förenkla svenskan utan att ändra innebörden.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    "Nytt påfund" brukar kunna tolkas lite negativt, men det är väl så att begreppet infrastrukturförvaltare (IF) infördes för att det behövdes ett tydligare och mer avgränsat begrepp när plötsligt varje järnvägsbolag inte både ägde och skötte allt inom sin domän.
    Men, VMF har inte hängt med utan använder ett äldre begrepp som borde avvecklas genom att ersätta innehavare med den man vill peka ut, som säkert är infrastrukturförvaltaren. Den som bytte uttrycket år 2007 ville säkert bara förbättra/förenkla svenskan utan att ändra innebörden.
    Men i den historieskrivningen ska vi inte glömma att under hela 1990-talet var termen "spårinnehavare", en term som låg betydligt närmare "järnvägens innehavare". På den tiden kallades trafikföretagen "trafikutövare".

Såvitt jag vet var ändringen därefter ett EU-påfund där trafikutövarna plötsligt skulle bli "järnvägsföretag", inte för att de ägnar sig åt järnvägen som sådan utan för att de trafikerar den. Förmodligen var man då tvungen att hitta på en term för den som sköter järnvägen, en term som tydliggjorde detta helt utan något som kunde relatera till järnväg (vilket annars kanske kunde förvilla i förhållande till termen järnvägsföretag). Annars hade det ju varit praktiskt om det även av denna term framgick att den relaterar till järnväg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Minns jag rätt från tiden på dåvarande skattekontoret i Solna (det har hunnit gå 45 år) är bangården i Hagalund och lite till EN fastighet.
    Stämde kanske då men idag är det lite annorlunda. Om jag nu förstår beteckningarna rätt så omfattar Hagalund 4:1 hela stambanan från Karlberg till Ulriksdal samt stora delar av Hagalunds lokstation (framförallt de delar som det inte är byggnader på, om det nu kan ha något med saken att göra). Solnatunneln verkar dela fastigheten i två delar; den gamla sträckningen ovan jord är en egen fastighet Hagalund 2:4.

Lokstationen och vagnhallen verkar vara en egen fastighet Järva 3:14, och sedan är det ytterligare en Järva 3:15 som omfattar delar av bangården framför lokstationen samt en liten remsa som jag tror är fekalietömningen. Sen är det nyaste bygget närmast Råstasjön ytterligare en fastighet Loket 1. Slutligen finns det en liten "snutt" under bron borta vid Sjövägen som är Järva 3:5 (och bortersta biten av utdragsspåren ligger ju i Sundbyberg).

Senast redigerat av JDS den 2021-01-06 klockan 10:08:26.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Stämde kanske då men idag är det lite annorlunda. Om jag nu förstår beteckningarna rätt så omfattar Hagalund 4:1 hela stambanan från Karlberg till Ulriksdal samt stora delar av Hagalunds lokstation (framförallt de delar som det inte är byggnader på, om det nu kan ha något med saken att göra). Solnatunneln verkar dela fastigheten i två delar; den gamla sträckningen ovan jord är en egen fastighet Hagalund 2:4.

Lokstationen och vagnhallen verkar vara en egen fastighet Järva 3:14, och sedan är det ytterligare en Järva 3:15 som omfattar delar av bangården framför lokstationen samt en liten remsa som jag tror är fekalietömningen. Sen är det nyaste bygget närmast Råstasjön ytterligare en fastighet Loket 1. Slutligen finns det en liten "snutt" under bron borta vid Sjövägen som är Järva 3:5 (och bortersta biten av utdragsspåren ligger ju i Sundbyberg).
    Det är Hagalund 4:1 som jag kom ihåg omfattade en stor del av järnvägen i Solna. Men alltså inte allt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Men i den historieskrivningen ska vi inte glömma att under hela 1990-talet var termen "spårinnehavare", en term som låg betydligt närmare "järnvägens innehavare". På den tiden kallades trafikföretagen "trafikutövare".

Såvitt jag vet var ändringen därefter ett EU-påfund där trafikutövarna plötsligt skulle bli "järnvägsföretag", inte för att de ägnar sig åt järnvägen som sådan utan för att de trafikerar den. Förmodligen var man då tvungen att hitta på en term för den som sköter järnvägen, en term som tydliggjorde detta helt utan något som kunde relatera till järnväg (vilket annars kanske kunde förvilla i förhållande till termen järnvägsföretag). Annars hade det ju varit praktiskt om det även av denna term framgick att den relaterar till järnväg.
    Ska tillägga att jag hittat ytterligare två eftersläpande innehavare, varav den ena spårinnehavare, i SFS 2004:526, järnvägsförordningen:

"6 kap 3 § Om ägaren till en järnvägsspåranläggning begär det, får Trafikverket besluta att anläggningen eller del av den ska förvaltas av staten genom Trafikverket.

Innan Trafikverket beslutar om sådan förvaltning, ska verket höra berörda länsstyrelser, regionala kollektivtrafikmyndigheter och andra spårinnehavare som berörs av beslutet."

"6 kap 7 § Om Trafikverket inte avser att underhålla en del av järnvägsnät som förvaltas av staten, får verket upplåta den delen med nyttjanderätt. Innan upplåtelse sker, ska Trafikverket höra berörda länsstyrelser, kommuner, regionala kollektivtrafikmyndigheter och järnvägsföretag.

Som villkor för upplåtelsen ska gälla att nyttjanderättshavaren ska överta ansvaret för underhållet av den upplåtna delen och för de investeringar som behövs för nyttjandet samt överta ansvaret som järnvägens innehavare enligt järnvägstrafiklagen."

Båda paragraferna uppdaterade 2011.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2021-01-06 klockan 17:23:11.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg

Här är lite data om spårfördelningen mellan Trafikverket och Jernhusen:
    TRV: spår 19-45
    Jernhusen: spåren närmast lokstallarna, spår 11-18, spår 46-57

Övriga spårnummer delas mellan dem, enklast beskrivet så att Jernhusen har norra delen, dvs närmast byggnaderna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •