I en annan nylig PV-diskussion redogjorde Ulf Pålsson för delar av regelverket kring vägskyddsanläggningar i allmänhet och enskens ljussignaler i synnerhet.
https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post139197
*** citat börjar ***
... ...
Det är innehavaren av järnvägen som ansvarar för att säkerhetsanordning vid plankorsning sätts upp och underhålls (VMF 1 kap. 6 par. andra st. pkt 7). Jag hittar ingen sanktion (straff eller annan) mot innehavaren av järnväg om innehavaren inte sköter detta sitt ansvar. Järnvägens innehavare är inte nödvändigtvis samma juridiska person som infrastrukturförvaltaren.
Transportstyrelsen har sanktionsmöjlighet mot infrastrukturförvaltaren (enligt järnvägslagen), vilket redan har nämnts i tråden. Men TS kan rimligen inte använda det lagrummet för att komma åt innehavaren av järnvägen för att inte ta ansvar enligt VMF.
... ...
/up
*** citat slutar ***
Kan Ulf, eller någon annan, ge exempel på situationer där järnvägens innehavare och samma järnvägs infrastrukturförvaltare är olika parter?
Jag kan tänka mig att det typiska exemplet är industrispår där järnvägens innehavare (tex industriföretaget, kommunen i en roll som spårägare, markägaren som upplåtit industritomterna, osv, etc) tecknat avtal med ett spårunderhållsföretag som mot betalning åtar sig att ombesörja allt nödvändigt underhåll för att hålla spåranläggningen i godkänt och/eller trafikabelt skick samt att även ikläda sig rollen som infrastrukturförvaltare inkl dennas åtaganden och därav följande ansvar.
Rätt?
Men, finns det fler situationer?