Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lita på tåget i svåra tider

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Lita på tåget i svåra tider

I dag då tidningarna är fyllda av snyfthistorier från vägar och flygplatser vill jag i all enkelhet rapportera från gårdagens resa t o r Stockholm C - Linköping.

Färdmedel på sydgång: SJ 539
    Färdmedel på nordgång: SJ 282

Allt gick som vanligt, dvs som på räls. 282 kom till och med fram före 536 som egentligen ska gå 20 min före från Linköping.

Och sedan klagar de på tåget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Lita på tåget i svåra tider

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    I dag då tidningarna är fyllda av snyfthistorier från vägar och flygplatser vill jag i all enkelhet rapportera från gårdagens resa t o r Stockholm C - Linköping.

Färdmedel på sydgång: SJ 539
    Färdmedel på nordgång: SJ 282

Allt gick som vanligt, dvs som på räls. 282 kom till och med fram före 536 som egentligen ska gå 20 min före från Linköping.

Och sedan klagar de på tåget.
    Ja det finns all orsak att klaga på järnvägen och värre lär det bli, tror du på allvar att en tågresa gjord av dig fungerar som referens för sjukdomsbilden för branschen ?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Allvarligt talat har jag ännu inte fått belägg för att det skulle vara sämre i vårt land än annorstädes. Jag försökte på fullt allvar föra saken på tal i en tråd i den gamla Postvagnen (om du minns den). En person nappade på frågeställningen och hänvisade till en utländsk bekant som hade försäkrat honom att Sverige hade den mest effektiva godstrafiken på järnväg i Europa. Ingen annan bidrog med jämförelser med något enda annat land.

Om jag ska tolka ditt svar som att du anser att branschen i sjuk i Sverige, så tillåter jag mig i brist på andra vittnesmål att anta att det är sjukare på andra håll.

Därmed inte sagt, och det vill jag understryka, att det inte borde kunna bli bättre. I den här tråden nöjer jag mig ändå med att vittna om att då det i går klagades för fullt på väg- och flygproblem så kunde jag glida fram med största behag på järnvägen.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-03-01 klockan 22:34:33. Anledning: felstavning

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tja, beror ju på vilken sträcka man åker. Säger bara Sundsvall-Umeå. Norrtåg bör nog snart ha någon form av rekord i inställda och försenade tåg. Sambon har pendlat med dem sedan trafikstarten. Börjar bli luttrad gällande middagstider och utryckningar att hämta upp henne med bil.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lazze Visa inlägg
    Tja, beror ju på vilken sträcka man åker. Säger bara Sundsvall-Umeå. Norrtåg bör nog snart ha någon form av rekord i inställda och försenade tåg. Sambon har pendlat med dem sedan trafikstarten. Börjar bli luttrad gällande middagstider och utryckningar att hämta upp henne med bil.
    Även Sundsvall-Östersund har enligt uppgift fått en släng av detta. Bara 60% av tågen till Östersund var i rätt tid i Januari.
    Norrtåg skulle förmodligen behöva ett visst underhåll och ha avisning även i Sundsvall och Östersund.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sträckan och dagsformen spelar säkert roll. Själv pendlar jag mellan Göteborg och Borås - mest med buss eftersom det inte finns tillnärmelsevis så många tåg som bussar men när det börjar snöa blir det ofta stopp i busstrafiken pga olyckor på riksväg 40. Då är det bra att det fortfarande finns några enstaka tåg så att man kan komma till och från jobbet -om än med stor försening p.g.a. väntetiden.
    Andra gånger bryter något tåg ihop och då gäller det att hoppas att det är i närheten av en busshållplats....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tror nog att den allmänhet som inte åker tåg tror att tågen aldrig är i tid än de som åker dem...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

OT och v.v de som sällan eller aldrig flyger tror tvärtom ...
    Vad beror det på ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den som är missnöjd berättar om sina problem för alla som kommer i närheten, den som är nöjd är tyst. Utom möjligen en del som Hasse H.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Den som är missnöjd berättar om sina problem för alla som kommer i närheten, den som är nöjd är tyst. Utom möjligen en del som Hasse H.
    När det gäller marknadsföring så brukar väl experter hävda att en missnöjd kund vidarebefordrar sitt missnöje till 10 bekanta medans en nöjd kund delger max en bekant.
    Och missnöjet kan hålla i sig ,en kollega brukar då och då påminna om den arroganta flygvärdinnan fröken Johansson på det stora flygbolaget. En händelse men den väger upp kanske 10 bra resor.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-03-15 klockan 16:33:12.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •