Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Järnväg från Malungsfors mot Sälen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Järnväg från Malungsfors mot Sälen

Intressant men realistiskt förslag att förlänga banan från Malungsfors norrut.
    Här länk till artikel;
    https://www.siljannewsvast.se/malung...BkYC0aqPr8lmTo

En förlängning av banan är möjlig att göra i etapper. Det borde inte heller vara nödvändigt med högre hastighet än 80-100 km/tim på sträckan norr om Malung. Tänker givetvis på kostnaden. Föreslår man utbyggnad till fullstandard med 140-160 km/tim och planskilda korsningar så lär kostnaden bli avsevärt mycket högre.

Användning borde vara för såväl godståg som regionaltåg och nattåg (jo den marknaden kommer). För resenärer till Sälenfjällen blir det byte till buss oavsett var ändstationen ligger.

Funderar på rimliga och lämpliga etapper;
    Etapp 1 Malungsfors-Tandö, ca 15 km alt Malmungsfors-Limedsforsen, ca 21 km. Hit borde gå att bygga på tidigare banvallen.
    Etapp 2 till Fiskarheden. Här inte möjligt bygga på tidigare banvall på delar av sträckan.
    Etapp 3 till Sälen. Här inte möjligt bygga på tidigare banvall på delar av sträckan.
    Etapp 4 till Sälenfjällen. Kanske mer visionärt mer dyrt.

Var skulle lämpligt slutpunkt kunna vara på kort sikt?

Senast redigerat av Stefan K den 2020-12-30 klockan 16:57:58.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Järnväg från Malungsfors mot Sälen

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Här länk till artikel;

En förlängning av banan kanske också möjlig att göra i etapper. Det borde inte heller vara nödvändigt med högre hastighet än 80-100 km/tim på sträckan norr om Malung. Tänker givetvis på kostnaden. Föreslår man utbyggnad till fullstandard med 140-160 km/tim och planskilda korsningar så lär kostnaden bli avsevärt mycket högre.

Användning borde vara för godståg, regionaltåg och nattåg (jo den marknaden kommer). För resenären till Sälenfjällen blir det byte till buss oavsett var ändstationen ligger.

Funderar på rimliga och lämpliga etapper, varav en redan nämns i artikeln;
    Etapp 1 Malungsfors-Tandö, ca 15 km alt Malmungsfors-Limedsforsen, ca 21 km. Hit borde gå att bygga på tidigare banvallen.
    Etapp 2 till Fiskarheden. Här inte möjligt bygga på tidigare banvall på delar av sträckan.
    Etapp 3 till Sälen. Här inte möjligt bygga på tidigare banvall på delar av sträckan.

Sälenfjällen är troligen borta om 20 år som vinterdestination. Klimatförändringen kommer att ta död på sydliga vinterdestinationer.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Sälenfjällen är troligen borta om 20 år som vinterdestination. Klimatförändringen kommer att ta död på sydliga vinterdestinationer.
    Det är inte sant, i alla fall inte på 20 år.
    Detta är en kurva över uppmätt medeltemperatur i världen (c) wikipedia

Det vill säga temperaturen kan öka ½ till 1 grad på 20 år.
    Sälenfjällens backar ligger 600 till 900 meter över havet och är därför 4-6 grader kallare än havsnivå i inlandet.
    Om platser upp till 200 meter i Dalarna är rätt snöfattiga nu under sämre vintrar, krävs det 2-3 grader för att få Sälenfjällens nedre delar att bli snöfattiga i Januari-februari.
    Om 100 år kanske det blir problem.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2020-12-30 klockan 17:13:09.

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

Sälenfjällens backar ligger 600 till 900 meter över havet och är därför 4-6 grader kallare än havsnivå i inlandet.
    Om platser upp till 200 meter i Dalarna är rätt snöfattiga nu under sämre vintrar, krävs det 2-3 grader för att få Sälenfjällens nedre delar att bli snöfattiga i Januari-februari.
    Grafen visar vad jag förstår uppskattad ökning i världen i genomsnitt. Det behöver inte innebära att ökningen är lika hög eller låg i Sverige. Inte heller säkert att utvecklingen ser likadan ut som den gjort historiskt i framtiden?

En ny bana kan ju hjälpa till att hålla ner utvecklingen och fjällturismen oavsett form finns säkert kvar.

Senast redigerat av Jonas G den 2020-12-30 klockan 17:34:46.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu är inte världens medeltemperatur helt relevant här uppe, för ju längre norrut man kommer desto mer ökar temperaturen. Inte för att jag kan förutspå när en tågresa till pisterna i sälenfjällen blir helt inaktuell, men det kan vara tidigare än du tror.

Senast redigerat av Jan Kardell den 2020-12-30 klockan 17:39:10.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Här länk till artikel;

En förlängning av banan är möjlig att göra i etapper. Det borde inte heller vara nödvändigt med högre hastighet än 80-100 km/tim på sträckan norr om Malung. Tänker givetvis på kostnaden. Föreslår man utbyggnad till fullstandard med 140-160 km/tim och planskilda korsningar så lär kostnaden bli avsevärt mycket högre.

Användning borde vara för såväl godståg som regionaltåg och nattåg (jo den marknaden kommer). För resenärer till Sälenfjällen blir det byte till buss oavsett var ändstationen ligger.

Funderar på rimliga och lämpliga etapper;

Mellan Malungsfors och Tandö skulle man bygga för högre hastighet eftersom det är rakt och inte finns några allmänna vägar att korsa.
    Det finns några enkla privatvägar för skogsbruket. Men det borde duga med signalerade korsningar.
    Det vore märkligt om Trafikverket kräver plankorsning för sådana vägar när de inte vill betala för de två på E45 mellan Mellerud och Vänersborg.
    Ett problem vore signalsystemet. Västerdalsbanan har ERTMS regional med max 70 km/h. För högre krävs spårledningar, och ATC eller normal ERTMS.

Frågan är om Fiskarheden skulle vilja bygga en ny terminal 15 km närmare om man bygger till Tandö, och fortfarande har 25 km kvar.
    Om man bygger till Fiskarheden kan man köra tåg till Kläppen som är en hyfsad skidanläggning som börjar nära riksvägen och ligger 3 km söder om Fiskarheden (Kläppen börjar 350 meter över havet och är kanske känsligare för klimatförändring).
    Om det ändå behövs matarbuss till de 5 andra skidanläggningarna i Sälenfjällen kan de kanske utgå från Kläppen eller från Fiskarheden, varifrån det är 15 km till skidanläggningen Lindvallen.
    Det finns redan buss inom området till Sälens by som kunde utsträckas till Fiskarheden när tåg kommer.
    https://www.skistar.com/globalassets...020_a4_hog.pdf

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2020-12-30 klockan 18:46:51.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att bara bygga en järnväg för skidturism som kanske dessutom får kortare och kortare säsonger är tveksamt. dessutom är Sälenfjällen mera av en familjedestination och som sådan lär ju bilresor dit vara oslagbara när barnfamiljerna ska få med allt som behövs. Och i jämförelse med den utmärkta tågdestinationen Åre/Duved finns inte heller en sådan koncentrerad stadslikande bebyggelse i Sälenfjällen. Dessutom är avståndet till Sälenfjällen från Västsverige "lagom" långt för bilresor och det är säkert därifrån de flesta besökare kommer!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Att bara bygga en järnväg för skidturism som kanske dessutom får kortare och kortare säsonger är tveksamt. dessutom är Sälenfjällen mera av en familjedestination och som sådan lär ju bilresor dit vara oslagbara när barnfamiljerna ska få med allt som behövs. Och i jämförelse med den utmärkta tågdestinationen Åre/Duved finns inte heller en sådan koncentrerad stadslikande bebyggelse i Sälenfjällen. Dessutom är avståndet till Sälenfjällen från Västsverige "lagom" långt för bilresor och det är säkert därifrån de flesta besökare kommer!
    Visst är det rimligt långt med bil från den största utgångspunkten för Sälenturister som är Stockholm, det tar runt 5 timmar för 40 mil. (google maps är kreativ på vägbeskrivningar och rekommenderar Stockholm–Sala–Falun–Mora–Evertsberg–Sä len, där Mora–Evertsberg–Sälen inte är nummerskyltat och där man nog inte önskar så många Stockholmare)
    Från Göteborg tar det cirka 6 timmar för 48 mil. Sälenfjällen är populära för Göteborgare, men det finns fler Stockholmare. Göteborgare som vill ha bättre backar åker gärna till Hemsedal i Norge, dit man liksom till Åre helst inte kör själv. För Hemsedal är charterbuss det ledande, där slipper man också stockholmare.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2020-12-30 klockan 21:37:04.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Detta har väl varit på tapeten ett antal gånger, och jag får en strimma av hopp varje gång. Det är alltid ett misstag att riva upp en järnväg enligt mig. Dels för byråkratin då det kan kallas upprustning den dagen det beger sig istället för nyanläggning av järnväg. Hopplöst dyrt och långa processer och som även i detta fall så finns inte marken alltid tillgänglig. Nu kanske man ändå vill göra kurvrätningar och annat, men i det stora hela.

Några saker att tänka på.. E16/Rv66 är inte en E4 genom Östergötland i 120. Det vore bra att få över passagerare och gods på järnväg. Signalsystemet måste nog uppgraderas för det blir nog inte någon hejdundrande succé i 40-70km/tim, skarvspår, och nattåg. Jag skulle förstås njuta, men det ska ju vara kommersiellt gångbart/säljbart. Detta gäller redan från Repbäcken utanför Borlänge, så visionen från Malungsfors till Sälen har en hel del fler spårkilometrar att tänka på.

Förra gången man (jag) läste om en järnvägssatsning till Sälen/Sälenfjällen så nämndes även då vitsen med att få upp tågen på fjället. Annars kunde man lika gärna åka transferbuss från Mora eller bil hela vägen. Men ser man till kundunderlaget så kanske inte Sälens by är världens medelpunkt förutom systembolaget Då var det väl Fiskarhedens trävaru och fjället som var underlaget i princip, och sommarfjällturismen är stor även den och ökande. Men att få upp tågen på fjället krävde att man påbörjade stigningen någonstans i trakterna av Transtrand vill jag minnas. Då blir det ett hyfsat långt stickspår till Fiskarheden. Men detta fritt ur minnet, och säkert kan någon rätta mig.

Hoppet är det sista som lämnar. Jag vill verkligen vara med och se en järnväg till Sälen igen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Västerdalsbanan har ERTMS regional med max 70 km/h. För högre krävs spårledningar, och ATC eller normal ERTMS.
    Är det sanningen med hastighetsbegränsning? Har för mig när jag åkte den sista dagen med reguljär persontrafik på banan att hastigheten var 90-100 som högst (kikade på ATC-panelen då och då).

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Är det sanningen med hastighetsbegränsning? Har för mig när jag åkte den sista dagen med reguljär persontrafik på banan att hastigheten var 90-100 som högst (kikade på ATC-panelen då och då).
    Enligt linjeboken är sth max 70

Senast redigerat av JB den 2020-12-31 klockan 01:02:40.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag kan tycka att det vore kul med järnväg till Sälen igen men samtidigt undrar jag om det är värt det för att ha trafik under stugbytardagarna 15-20 veckor om året. Majoriteten av de som åker till Sälen har med sig mat för i princip hela veckan, pulkor, skidor och massa annat som är bökigt att släpa på tåg. För de som däremot gärna tar tåget till Åre eller Riksgränsen eller buss till Vemdalen och Funäsfjällen är Sälen en ganska tråkig destination som mer och mer liknar ett köpcentrum med några skidbackar med risig fallhöjd i anslutning till McDonalds och Burger King. Lägg därtill att Sälenfjällen i sig är väldigt utspridda med många boenden en bra bit från backen och inte alls samma ski in/ski out som på många andra anläggningar vilket gör bilen nödvändig.

Jag har för övrigt åkt kollektivt till Sälen med buss och jag satt i princip ensam från Malung till Sälen under en onsdag i högsäsong och bussen var knappt halvfull till Borlänge tillbaka på söndagen och sen körde jag sträckan i december och det var i princip helt öde hela sträckan med noll trafik så jag skulle personligen satsa de pengarna på något annat istället.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ett problem vore signalsystemet. Västerdalsbanan har ERTMS regional med max 70 km/h. För högre krävs spårledningar, och ATC eller normal ERTMS.
    Märklig svensk reglering! ERTMS nivå 3 ska ju kunna användas även för "moving block", ett upplägg där idén är hög kapacitet, då vill man säkerligen kunna köra betydligt fortare. Eller är det vägskydden (fristående) som begränsar till 70 km/h? Men de har ju spårledningar!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

I linjeboken 2004 var banans sth 100 km/h, men det var inte många kilometer som medgav det, däremot 80-90 km/h på huvuddelen.

Sth 70 är såvitt jag förstår relaterat till trafikeringssystem E3, inte primärt spårets standard.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Eftersom ERTMS aldrig installerades på tågen som gick på Västerdalsbanan (kostnadsskäl), så gick sista persontåget innan ERTMS sattes i drift och då gällde inte den begränsning ERTMS regional har.
    Tåg med ERTMS har inte ATC panel, utan hastighet och annan information visas på ERTMS-panelen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Emil G Visa inlägg
    Jag kan tycka att det vore kul med järnväg till Sälen igen men samtidigt undrar jag om det är värt det för att ha trafik under stugbytardagarna 15-20 veckor om året. Majoriteten av de som åker till Sälen har med sig mat för i princip hela veckan, pulkor, skidor och massa annat som är bökigt att släpa på tåg. För de som däremot gärna tar tåget till Åre eller Riksgränsen eller buss till Vemdalen och Funäsfjällen är Sälen en ganska tråkig destination som mer och mer liknar ett köpcentrum med några skidbackar med risig fallhöjd i anslutning till McDonalds och Burger King. Lägg därtill att Sälenfjällen i sig är väldigt utspridda med många boenden en bra bit från backen och inte alls samma ski in/ski out som på många andra anläggningar vilket gör bilen nödvändig.

Jag har för övrigt åkt kollektivt till Sälen med buss och jag satt i princip ensam från Malung till Sälen under en onsdag i högsäsong och bussen var knappt halvfull till Borlänge tillbaka på söndagen och sen körde jag sträckan i december och det var i princip helt öde hela sträckan med noll trafik så jag skulle personligen satsa de pengarna på något annat istället.
    Instämmer. Jag har under de senaste 15 åren (utom det senaste), med hjälp av mitt pensionärskort, gjort dagbesök i Sälenfjällen alla årstider. Restiden Borlänge-Sälen har varit ungefär densamma med byte tåg/buss i Mora, Vansbro eller buss hela vägen. Oftast har jag varit enda resenär mellan ändpunkterna.
    Vill man attrahera fjällturisterna, vore nattåg Malmö-Mora med garanterade bussanslutningar till södra Härjedalen, Grönklitt, Idre/Grövelsjön och Sälen/Trysil en välkommen satsning, som inte kräver någon form av infrastrukturbyggen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Emil G Visa inlägg

Stugbytardagar är torsdagar och söndagar. Även hotell verkar föredra det.

Idén om järnväg till Sälen kan ha kommit bl.a. från de som åkt bil från Sälen till Stockholm med avresa efter lunch på söndag, då det är många bilar. Särskilt om det är sportlovsveckan.

Andra dagar är det färre resenärer.

Som bekant har en flygplats byggts i Sälen, det är en konkurrent för de som har pengar.
    För de som inte vill betala så mycket, men inte vill köra bil, så finns direktbussar Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Sälen och Stockholm-Uppsala-Sälen.
    Billigast för en barnfamilj blir normalt egen bil.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-01-01 klockan 11:01:02.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stugbytardagar är torsdagar och söndagar. Även hotell verkar föredra det.

Idén om järnväg till Sälen kan ha kommit bl.a. från de som åkt bil från Sälen till Stockholm med avresa efter lunch på söndag, då det är många bilar. Särskilt om det är sportlovsveckan.

Andra dagar är det färre resenärer.

Som bekant har en flygplats byggts i Sälen, det är en konkurrent för de som har pengar.
    För de som inte vill betala så mycket, men inte vill köra bil, så finns direktbussar Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Sälen och Stockholm-Uppsala-Sälen.
    Billigast för en barnfamilj blir normalt egen bil.
    Flygplatsen byggdes med bidrag och hade utrikeslinjer som syfte. Om man med bidrag bygger en järnväg borde inte bekymra, det kan ju alltid köras skogsråvara och gå några rälsbussar. Bygg ut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Byggstart samma vecka som det är 2 tisdagar i,.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Flygplatsen byggdes med bidrag och hade utrikeslinjer som syfte. Om man med bidrag bygger en järnväg borde inte bekymra, det kan ju alltid köras skogsråvara och gå några rälsbussar. Bygg ut.
    Fast det bor inte i närheten av tillräckligt med folk längs banan för att det ska vara vettigt att köra reguljär persontrafik, det funkade ju inte ens på banan till Malung och det bor inte direkt mer folk efter Malung. Ska man verkligen satsa alla dessa pengar för att RV66 är hårt trafikerad tor-sön vecka 52-16 och vissa turister tycker det skulle varit trevligt att åka tåg till Sälen när det varken finns lokalt resandeunderlag eller någon större efterfrågan på godstransporter från Sälen?

Anser även att det var helt hål i huvudet att satsa pengar på flygplatsen i Sälen men bara för att man gjort en märklig satsning för att blidka bröderna PEAB och och styret i Malung behöver man inte göra ytterligare en.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •