Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: Järnväg från Malungsfors mot Sälen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Järnväg från Malungsfors mot Sälen

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Sänkningen av sth hade väl ingenting med E3 att göra utan det var en ambitionssänkning i spårunderhållet, som annonserades i förväg.
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag är säker på att det finns en tråd i gamla PV där man hittar källan till påståendet.
    Ja, detta är vad även jag erinrar mig!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Det stora problemet med Västerdalsbanan var väl om jag inte minns fel att på grund av spårstandarden var bussen snabbare, så det var inte så konstigt att folk tog den istället för tåget.
    Det ansågs väl att de två första Itino som kom till Sverige och som gick på Västerdalsbanan, hade svåra problem med frysgrader och snö, och det skapade inställda och sena tågturer, medan bussarna antagligen haft bättre vinterprovad teknik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det har ju redan konstaterats att resandeunderlaget kan finnas bland det är folk som åker dit och inte folk som bor där. Men visst man kan ju alltid finna bra argument för att lägga noll kronor på alla andra regioner än kungliga huvudstadsregionen. Kanske några miljoner på en app som ger stockholmare sökresultat på medresenärer i bilen till fjällen är mer populärt och även något man kan vänta sig i detta århundrade.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det kanske kan finnas resurser till båda, eller varför inte alla satsningar på godstrafik? De som vill satsa på klimatet kanske snart får sig en uppenbarelse om hur mycket bättre resultat det kan ge med satsningar för godstrafik från väg till järnväg jämfört med att försöka stoppa flyget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast av Trafikverkets förslag till inriktningsplan att döma finns det snarare vare sig resurser till det ena eller det andra :(

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Det har ju redan konstaterats att resandeunderlaget kan finnas bland det är folk som åker dit och inte folk som bor där. Men visst man kan ju alltid finna bra argument för att lägga noll kronor på alla andra regioner än kungliga huvudstadsregionen. Kanske några miljoner på en app som ger stockholmare sökresultat på medresenärer i bilen till fjällen är mer populärt och även något man kan vänta sig i detta århundrade.
    Man kan väl lägga pengar på att rusta upp den befintliga sträckan Malung-Borlänge och återinföra persontrafik, det borde gynna de som bor där. Dessutom kan då järnvägsintresserade komma mindre än 70 km bussresa från Sälenfjällen.

Om man bedömer resandebehovet av trafikmängden på vägen vid start och sluthelgen för Stockholms läns sportlov, då överdriver man nog behovet av en järnväg till Sälenfjällen.
    Appar för medresenärer/liftare finns ju för övrigt.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-01-05 klockan 23:08:02.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är en intressant diskussion här som är rolig att följa och det har kommit fram mycket kring bland annat möjligheter, risker och kostnader.

Det initiativ som tagits av Malung-Sälens kommun kanske är det som är det rimliga att göra på kort sikt för att kunna etablera en trafik. Det skulle i så fall, vad jag förstår, innebära att man behöver bygga en station i Tandö som blir omstigningspunkt mellan tåg och buss. Eftersom nattågsmarknaden förhoppningsvis kommer att växa så är bör man antagligen bygga en station som medger rundgång med lok och uppställning av lok och vagnar.

Det har också varit en diskussion om marknaden för dagtåg och nattåg till Sälen. Det är nog på de lite längre avstånden som marknaden för nattåg (reguljära och charter) kan goda förutsättningar att växa. Marknaden är kanske inte bara regionerna kring Stockholm och Göteborg utan man bör här även se på Skåne, Danmark och norra Tyskland. Därifrån är nattåg ett attraktivt alternativ till bil, buss eller flyg, även för barnfamiljer. Det innebär också att nattågen mellan Sverige och kontinenten får en marknad "åt båda hållen", vilket måste vara en stor fördel ekonomiskt.

En utbyggnad av denna turisttrafik på järnväg till omstigningsstationer i Malung, Älvdalen, Röjan m.fl. bidrar också till att minska behovet av utbyggnad av vägarna som skulle göras enbart för klara framkomligheten under turistsäsongen.

Det var några tankar från mig. Hoppas på en fortsatt bra diskussion och att den förhoppningsvis fortsätter hos berörda kommuner och inom regionen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Det är en intressant diskussion här som är rolig att följa och det har kommit fram mycket kring bland annat möjligheter, risker och kostnader.

Det initiativ som tagits av Malung-Sälens kommun kanske är det som är det rimliga att göra på kort sikt för att kunna etablera en trafik. Det skulle i så fall, vad jag förstår, innebära att man behöver bygga en station i Tandö som blir omstigningspunkt mellan tåg och buss. Eftersom nattågsmarknaden förhoppningsvis kommer att växa så är bör man antagligen bygga en station som medger rundgång med lok och uppställning av lok och vagnar.
    Den inledande artikeln kan förstås tolkas på olika sätt, men jag läser texten "En förstärkning av banvallen sträckan Malungsfors till Tandö ser Hans Unander som den bästa investeringen. Det görs för att hålla banvallen i schack för att sedan lägga en räls på den." Det tolkar jag som att det är inte någon plan att bygga järnväg bara till Tandö, utan det är bara för att behålla den del av banvallen Malungsfors-Sälen som är möjlig att återanvända vid en återuppbyggnad.

Jag antar att sträckan Repbäcken - Malung (- Malungsfors) inte är förbjuden för persontrafik, utan det är bara så att länstrafiken inte vill köra tåg, och att det krävs ETCS-utrustning i lok för att få köra på sträckan.
    Så, vill någon köra chartertåg till Malung under vintersäsongen så måste det väl gå bra redan idag. Med ERTMS är det väl också lätt att ordna möten även på obevakade stationer.
    Och att bygga nu fram till Tandö för att kosta på en station där med rundgångsmöjligheter och med uppställning för anslutande bussar känns inte som någon klar förbättring gentemot chartertåg till Malung och därifrån bussar till respektive destination. Sträckan till Tandö är för kort för att tillföra något.

Men det är inget fel på initiativet att rensa upp banvallen till Tandö, så att den inte förfaller. Det kanske är bra sommarjobb för ungdomar, vad vet jag.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Att bara bygga en järnväg för skidturism som kanske dessutom får kortare och kortare säsonger är tveksamt. dessutom är Sälenfjällen mera av en familjedestination och som sådan lär ju bilresor dit vara oslagbara när barnfamiljerna ska få med allt som behövs. Och i jämförelse med den utmärkta tågdestinationen Åre/Duved finns inte heller en sådan koncentrerad stadslikande bebyggelse i Sälenfjällen. Dessutom är avståndet till Sälenfjällen från Västsverige "lagom" långt för bilresor och det är säkert därifrån de flesta besökare kommer!
    Vet familjer som kör till Sälen från Skåne.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man kan väl lägga pengar på att rusta upp den befintliga sträckan Malung-Borlänge och återinföra persontrafik, det borde gynna de som bor där. Dessutom kan då järnvägsintresserade komma mindre än 70 km bussresa från Sälenfjällen.

Om man bedömer resandebehovet av trafikmängden på vägen vid start och sluthelgen för Stockholms läns sportlov, då överdriver man nog behovet av en järnväg till Sälenfjällen.
    Appar för medresenärer/liftare finns ju för övrigt.
    Just så, men det är ju skogstransporter som lyfts fram och inte järnvägsintresse.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vet familjer som kör till Sälen från Skåne.
    Det kan delvis bero på svårigheten att nå Sälen med tåg plus buss vid stugbyte på söndagar.
    På den gamla goda tiden kunde man ta nattåg från Malmö på lördag kväll, och anlända till Sälen för lunch på söndagen.
    I bästa fall gick sovvagnen ända till Mora.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ulf Broman;139645]Den inledande artikeln kan förstås tolkas på olika sätt, men jag läser texten "En förstärkning av banvallen sträckan Malungsfors till Tandö ser Hans Unander som den bästa investeringen. Det görs för att hålla banvallen i schack för att sedan lägga en räls på den." Det tolkar jag som att det är inte någon plan att bygga järnväg bara till Tandö, utan det är bara för att behålla den del av banvallen Malungsfors-Sälen som är möjlig att återanvända vid en återuppbyggnad.
    Ja, det är nog så att den kan tolkas lite olika, men nog riktigt att man i första hand tänker sig möjligheten att säkra en utbyggnad i framtiden genom den kommande förstärkningen av banvallen.
    När jag läste artikeln började jag själv fundera på hur långt norrut man skulle kunna förlänga järnvägen med enkla medel och det var då tanken kom att kommunen kanske funderar på möjligheter till en omstigningsstation så långt norrut som möjligt.

Senast redigerat av Stefan K den 2021-01-08 klockan 07:54:46.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •