Vi som bor i de 4 nordligaste länen börjar nog bli luttrande gällande tågtrafiken och speciellt Norrtåg. Norrtåg skyller på trafikverket, dålig snöröjning, inga viltstängsel efter Botniabanan. Samtidigt så har faktiskt de haft fordonsproblem även under barmarkssäsongen. De har utan tvekan för dålig verkstadskapacitet och för få extra tåg. Nu är de flera veckor sedan snöfallet, igår hade man trotts det 24 inställda tåg!

Samtidigt så är snöröjningen efter ådals och bottniabanan ett rent skämt. Min far jobbade på SJ och var under många vintrar snöbas på stationen och följde ibland med efter linjen när det röjdes. Idag så sköts merparten av snöröjningen med spårgående grävmaskiner och traktorgrävare. På något dygn fick vi närmare 1 meter snö och banan stängdes av i 4 dagar. Jag passerar Härnösands central och snöröjningen är igång, med en liten spårgående Volvo grävmaskin med en lite snöslunga. Dock bättre en vad den vanligtvis har, en bortse. Inga riktiga ploglok typ Tb så långt ögat når, de finns nämligen inga utrustade med ERTMS.
Här har vi en av landets modernaste järnvägar, den ligger i en del av landet som alltid har gott om snö och så snöröjer man med "leksaker", tar mig för pannan.

Som detta inte vore nog, man har från politiskt håll dessutom valt en lösning gällande avtal med operatören som gör att vi dessutom har landets dyraste biljetter! Skrev en insändare om det, men ingen har svarat.
https://www.allehanda.se/opinion/ins...r-ar-ursparade

Ursäkta för gnället, men som en som gillar järnväg så blir jag otroligt trött!