Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 195

Ämne: Glöm Helsingborg - Helsingör

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Glöm Helsingborg - Helsingör

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Nej, jag tror inte på fjärrtåg i en HH-tunnel. Absolut inte från Stockholm, möjligtvis från Göteborg. Samma gäller en tunnel via Landskrona.

De åtgärder som Landskrona har målat in på den kartan kommer inte att räcka för att klara trafikökningen och kopplingspunkten till nya stambanan kommer inte låta sig göras.

Nu killgissar jag friskt, men jag tror inte många procent av de som flyger Stockholm-Köpenhamn har Köpenhamn som slutdestination. Många åker över till Sverige igen och ännu fler flyger vidare tror jag. De gånger jag åkt X2000 till Köpenhamn från Malmö är det ganska tunt med folk på tåget mellan Kastrup och Köpenhamn. Därav kommer det finnas en marknad för Stockholmare som ska flyga från Kastrup också. Men även för de fjärrtåg som tar upp passagerare längst vägen.

Jag tror ju på att vissa fjärrtåg kommer att ha slutstation Lund i Sverige för vidare färd över kontinentalbanan och sedan vidare Kastrup-Hamburg. Men inte för att tjäna tid utan för att Citytunneln är full.

Att leda om fjärrtåg över Landskrona och missa Malmö/Lund är en dum idé.
    Håller med. Men det skulle vara intressant att veta hur stor del av resande på SSB som åker till/från Malmö/Lund resp Köpenhamn?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Om jag får drista mig att komma med ett inlägg så undrar jag om det inte vore bäst med en godstågstunnel Barsebäck-Köpenhamn och en ny bana för godståg till/från SSB. Öresundsbron klarar väl befintlig och utökad persontrafik och dessutom går den mellan de största städerna. Får man bort godstågen blir det lättare för persontågen. En separat godstågstunnel torde väl vara enklare att bygga för man behöver inte tänka på att kunna evakuera en massa passagerare vid olyckor. Dessutom blir det högre kapacitet eftersom alla tågen kommer att hålla ungefär samma hastighet.
    Edit: Inga begränsningar vad gäller farligt gods heller.
    Ja Barsebäck ter sig som den bästa punkten att utgå från, både kortare sträcka och bättre botten/djup än från Landskrona. Tillsammans med riksbangård syd vid Marieholm skulle det bli ett rejält lyft för godstrafiken, och Lund-Malmö-Kastrup slipper en stor del av godstrafiken.
    En tunnel Helsingborg-Helsingör kan svårligen motiveras för annat än regional persontrafik, men den kan säkert också vara en bra investering.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Via befintligt enkelspår fram till SSB och som dessutom går i en sväng mot norr? Genväg?
    Man kan tjäna tid genom färre uppehåll och genom att slippa trängseln i Citytunneln och på bron.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Det är intressant att läsa åsikterna här. En sak är säkert: För bara drygt 20 år sedan var man beroende av färjor för kunna hålla i den här trafiken. På den tiden fanns förresten Postvagnen som forum och flera av de skribenter som skriver här, även i den här tråden minns jag skrev här även på den tiden, dvs. innan bron var öppen. Och själv tillhör jag absolut den grupp skribenter som skrev i Postvagnen innan bron var öppen. Med andra ord: Vi har har upplevt tiden före bron, sett hur det utvecklat sig med bron och vi ser nu idag hur det numera anses att bron är otillräcklig. Och vi ser att det numera finns förslag om nya lösningar som ska förstärka.

En del av er är kritiska över att bygga antingen en ny förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, andra är kritiska till förslaget att bygga mellan Landskrona och Köpenhamn, samt vissa här är kritiska till båda varianterna.

En del av er är kritiska till att det finns förslag att låta tåg gå på dessa nya föreslagna sträckor och då låta Malmö och Lund utebli. Ni anser att Malmö och Lund är för viktiga platser för att bara köra förbi.

Själv har jag nog ingen riktig åsikt i den saken med Malmö. Jag bara har sett att de föreslagit att just fjärrtåg till Köpenhamn från Stockholm kan gå utan att beröra Malmö osv. Och jag ser Köpenhamn som en betydligt viktigare stad för Oslo att nå än Malmö av naturliga skäl.

Men jag har en fråga: Oavsett om ni gillar lösningarna med tunnlar från antingen Helsingborg eller Landskrona eller inte, vad anser ni att man bör göra?

1. Satsa på tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn: Det förslag som en grupp nu intensivt jobbar för och som tråden handlar om

2. Satsa på tunnel mellan Helsingborg och Helsingör: Det klassiska förslaget trots allt som funnits långt innan bron ens var byggd.

3. Förläng Köpenhamns tunnelbana (Metro) till Malmö: Det finns sådana förslag på riktigt. Detta borde räcka för att utöka runt bron?

4. Utöka med antal spår före och efter bron: Det borde räcka?

5. Ingenting: Det är tillräckligt som det är med bron. Och tycker man att det är för trångt på bron får man väl minska ner trafiken då?

6. Eller har ni egna förslag?

Det skulle vara intressant att få se vad alla tycker om detta.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Om man tittar på sjökort är det mest problematiska stället djupmässigt mellan Helsingborg och Helsingör den danska kusten precis utanför Kronborgs slott där djupet uppgår till ungefär 20-25 meter på 100 meter. Om en tunnel skulle byggas mellan Helsingborg och Helsingör är det rimligt att stationen i Helsingborg placeras förhållandevis djupt ner under marken för att begränsa stigningar (åtminstone 10-15 meter under havsnivån). För Helsingborgssidan är den viktigaste punkten att man kommer under hamnen.

Sjökortet: https://kartor.eniro.se/?c=56.037695...=14&l=nautical

/Axel L

Senast redigerat av Axel L den 2020-12-28 klockan 21:22:23.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Undra hur mycket han fick betalt av Landskrona stad att skriva den här insändaren.
    Nog för att insändaren kanske har ett antal överdrifter men den sätter fingret på något som är ganska viktigt att diskutera, lämpligheten i att bygga en Järnvägstunneln Helsingborg - Helsingör som inte dimensioneras för godstrafik. Fjärrtrafiken kan vi i princip lämna därhän eftersom Lund och Malmö är så stora målpunkter att det är osannolikt att annat än enstaka tåg skulle välja en annan förbindelse än Öresundsförbindelse. De enstaka tågen skulle dessutom få finna sig i tuffa bakom lokaltågen Helsingör - Köpenhamn, kommersiell trafik har låg prioritet i Danmark. Regionaltrafiken då. Ja från Helsingborg till Köpenhamn blir det förstås bra. Men det kanske inte riktigt är värt de miljarder det kostar enbart för att skapa denna förbindelse. Det är ingen slump att det enbart försätter 2 tåg i Skånetrafikens målbild efter Helsingborg, det är svårt att skapa bra förbindelser. Ur svensk synvinkel finns också "hotet" från Dansk sida att konvertera Kystbanan till S-tog. Då blir det definitivt inget annat än tåg till och från Helsingborg. Godstrafik vill ju Danskarna inte ha på Kystbanan och de är heller inte intresserade av att bygga en ny järnväg för denna därför har man fått igenom att tunneln inte ska dimensioneras för godståg.

Man kan förstås ha synpunkter på hur det argumenteras i insändaren en det viktiga är att få igång diskussionen om var järnvägstunneln ska ligga och vad den ska vara till för, Helsingborg - Helsingör är definitivt inte lämpligt om den ska ha andra uppgifter än att transportera Helsingborgare till Köpenhamn. Själv lutar jag mest åt att det hade varit bäst att dubblera nuvarande förbindelse men Landskrona kan åtminstone få med sig godset, förvisso med omfattande investeringar, men Helsingborg - Helsingör kommer aldrig få med godset.

/Magnus

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det är intressant att läsa åsikterna här. En sak är säkert: För bara drygt 20 år sedan var man beroende av färjor för kunna hålla i den här trafiken. På den tiden fanns förresten Postvagnen som forum och flera av de skribenter som skriver här, även i den här tråden minns jag skrev här även på den tiden, dvs. innan bron var öppen. Och själv tillhör jag absolut den grupp skribenter som skrev i Postvagnen innan bron var öppen. Med andra ord: Vi har har upplevt tiden före bron, sett hur det utvecklat sig med bron och vi ser nu idag hur det numera anses att bron är otillräcklig. Och vi ser att det numera finns förslag om nya lösningar som ska förstärka.

En del av er är kritiska över att bygga antingen en ny förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, andra är kritiska till förslaget att bygga mellan Landskrona och Köpenhamn, samt vissa här är kritiska till båda varianterna.

En del av er är kritiska till att det finns förslag att låta tåg gå på dessa nya föreslagna sträckor och då låta Malmö och Lund utebli. Ni anser att Malmö och Lund är för viktiga platser för att bara köra förbi.

Själv har jag nog ingen riktig åsikt i den saken med Malmö. Jag bara har sett att de föreslagit att just fjärrtåg till Köpenhamn från Stockholm kan gå utan att beröra Malmö osv. Och jag ser Köpenhamn som en betydligt viktigare stad för Oslo att nå än Malmö av naturliga skäl.

Men jag har en fråga: Oavsett om ni gillar lösningarna med tunnlar från antingen Helsingborg eller Landskrona eller inte, vad anser ni att man bör göra?

1. Satsa på tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn: Det förslag som en grupp nu intensivt jobbar för och som tråden handlar om

2. Satsa på tunnel mellan Helsingborg och Helsingör: Det klassiska förslaget trots allt som funnits långt innan bron ens var byggd.

3. Förläng Köpenhamns tunnelbana (Metro) till Malmö: Det finns sådana förslag på riktigt. Detta borde räcka för att utöka runt bron?

5. Ingenting: Det är tillräckligt som det är med bron. Och tycker man att det är för trångt på bron får man väl minska ner trafiken då?

Spår på brons övre våning vore en favorit.

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Finns det bra sakliga argument mot det han skrev?
    Danskarnas regler för farliga transporter.

Ursäkta om det redan nämnts, har inte hunnit till slutet av tråden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag erkänner villigt att jag hör till dem som inte riktigt tror på att köra förbi Malmö och Lund. Men som jag skrivit innan, de fjärrtåg som försöker få plats på Kystbanan kommer få finna sig i att ligga bakom lokaltågen.. Av det du räknar upp är punkt 4 det mest intressanta. Under Sverigeförhandlingen studerades det hur mycket tåg som kunde köras över själva Öresundsförbindelsen. Resultatet var 12 persontåg och 2 godståg per timme och riktning. Dock krävdes utbyggnader främst på Dansk sida. Den största flaskhalsen, Kastrup är på gång att åtgärdas. Det har dock uppstått en ny stor flaskhals sedan 2015 med Svenska gränskontroller, ska det gå att köra 12 tåg i timmen måste dessa slopas eller så krävs två plattformsspår på "kontrollstationen". Polisen behöver även ha kapacitet att kontrollera två tåg som ankommer med 3 minuters mellanrum. Denna kapacitet finns inte idag, varken i antalet spår eller poliser. Så till att börja med så råder det inte någon så akut kapacitetsbrist på själva bron, därför är 4 egentligen mest intressant.

När det väl ska byggas ut lutar jag som jag skrivit i ett annat inlägg åt att en dubblering av förbindelsen Malmö - Köpenhamn är att föredra. Tittar man både regionalt och fjärrtrafikmässigt drar Malmö till sig mycket tåg och det är alltid att föredra förläning av befintliga tåg framför att behöva köra separata tåg från utgångsstation eller behöva ägna sig åt koppling och delning på en mellanstation. Det börjar också bli trångt i Citytunneln och det finns egentligen inget självändamål i att köra förbi Triangeln och Hyllie med fjärrtåg. Det finns förvisso en bana runt stan, kontinentalbanan men även den banan finns det önskemål om att köra mer regionaltåg på. Således skulle fjärrtrafiken gynnas av en "direkttunnel". Tittar man på regionaltrafiken ser jag enbart att det blir Helsingborg, Ängelholm och Åstorp som blir förlorare om man bygger i Malmö. Även här finns fördelen att man kan bygga vidare på linjer som "tvingas" vända i Malmö av kapacitetsskäl. Godstrafiken är som nämnts exkluderad från Helsingborg - Helsingör, för Landskrona - Köpenhamn krävs stora investeringar i anslutningsbanor och en flyttad godsbangård. Troligen krävs även en flyttad godsbangård om man ska för till en dubblering av Malmö - Köpenhamn. Billigt blir det inte. Ett ganska stort problem med Malmö - Köpenhamn är att man inte bygger bort de Svenska järnvägsnätens "singel point of failure" i förbindelsen med övriga Europa i Arlöv, det medger jag är väldigt problematiskt. Men jag tycker ändå att fördelarna överväger.

Med nuvarande politik tror jag att 4 är det som kommer vara mest troligt. Öresundsintegrationen har fått sig en rejäl knäck av gränskontroller och vad som i alla fall i Skåne uppfattas som ogenomtänkta beslut med "stockholmsperspektiv" när man skär av Sydsverige från sin internationella flygplats ganska lättvindigt. Förbjudet för dig som kommer från Europa och inte är Svensk medborgare att resa in via Öresundsbron men välkommen att flyga til Arlanda eller Landvetter. Det borgar inte för en utökning av trafiken.

/Magnus

Senast redigerat av Magnus Backman den 2020-12-28 klockan 22:05:47. Anledning: Ändrat lite formuleringar

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Skånetrafiken förslag på trafikering av en HH-tunnel finns här (sida 47 ) https://www.skanetrafiken.se/globala...gion-skane.pdf

Jag vet inte hur trafikeringen på Kystbanen ser ut idag, men det vore rimligt att inte öka trafiken utan mest låta de tågen gå vidare till Helsingborg.

Jag är inte säker att en HH-tunnel skulle avlasta Öresundsbron med antalet tåg, tvärt om skulle den säkert leda till ökad trafik då det hade gått att göra ett bra trafikeringssystem. Oavsett kollektivtrafikform så är en av de viktigaste sakerna att saker går i tid och ofta. Med andra ord så går det inte att glesa ut trafiken på Öresundsbron med tex 1-2 jättelånga tåg i timman. Däremot så finns det säkert dom som tar tåget HH-tunneln -> Köpenhamn ist för över bron, vilket gör att de tågen som faktiskt går idag klarar passagerarantalen. Dessutom skulle regionen växa uppe i nordvästra delarna och inte bra centreras till Malmö/Lund.

Gällande bron så är det beklagligt att det är den enda fasta anslutningen till kontinenten för godståg. Men om jag inte är helt ute och cyklar så kan man öka kapaciteten för gods över bron genom vissa "smärre" åtgärder.
    OK.

Undrar om Skånetrafiken stämt av trafikplanen med Danmark/DSB, man skall ju om något år bryta kopplingen mellan Kystbanen och Sverige.

Jag gissar att den nya tunneln kan leda till många fler resande och då kanske inte alla får plats på tågen om man inte kan sätta in fler tåg på Kystbanen. Men visst, det kanske går.

Ja, Skånetrafiken bör väl kanske kunna leda några Öresundståg från Göteborg över HH ner till Köpenhamn (och kanske vidare till Kastrup och Malmö) och då blir det ju en viss avlastning.

Detta med godstrafiken var det jag uppfattade att Europaspåret främst talade om, och det kan jag förstå.
    Men vad ungefär är det du hört om "smärre" åtgärder? Är det fler spår förbi Kastrup eller är det någon lösning för att inte farligt gods skall spärra av så mycket trafik eller är det att ordna så godståg inte måste stanna på Peberholm för att ta emot meddelanden från svenska tågtrafikledningen? Är det något som går att göra kortsiktigt, eller är det något som tar tid?

Edit: En ny fråga: Det som förvånar mig mest i beskrivningen av HH-utredningen är att man har avgränsat sig så tydligt till enbart HH, i stället för att ta ett lite större grepp, dvs "Hur förstärker vi bäst järnvägstrafiken över Öresund?". Dvs varför har man inte studerat (om det nu är så som jag fattat) några alternativ till HH, eller åtminstone t.ex. för godstågstunnel.
    Så, egentligen är jag inte så negativ till HH-förbindelse, bara att jag uppfattat att det finns ett möjligt alternativ.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2020-12-28 klockan 23:44:49. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Vad kan projektet via Landskrona kosta då ?

Fehmarn Bält-tunneln på 18 km beräknas kosta 60 miljarder (med motorvägstunnel) och då är anslutande projekt inte medräknade där.
    Tysklands anslutning på drygt 80 km ny järnväg eller breddad i praktiken ny järnväg och en 1,7 km sänktunnel, lär kosta över 30 miljarder kr,
    och så tillkommer i Danmark ny storströmsbro för 5 miljarder kr och 6 mil breddning till dubbelspår, som jag inte vet vad det kostar, men det har förutom storströmsbron inte skenat som i Tyskland.

Om Fehmarn Bält-förbindelsen kostar enligt ovanstående, och det till Landskrona-tunnel behövs tunnel under hela Köpenhamn och ny bana Landskrona-Eslöv, kan man undra vad detta ska kosta.

Det står i https://www.europasparet.se/ följande: "En investering på 48 miljarder SEK som kan få upp emot 40 % i EU-bidrag."
    Det är nog en glädjekalkyl, både summan och EU-bidraget, där Öresundsbron fick runt 7 % och då var det särskilt utpekat i EU:s lista över de viktigaste projektet.
    Summan verkar bara avse tunneln under havet.

Kan man få Sveriges och Danmarks regeringar att betala 100 miljarder när det redan finns en bro?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Den största flaskhalsen, Kastrup är på gång att åtgärdas.
    ...
    När det väl ska byggas ut lutar jag som jag skrivit i ett annat inlägg åt att en dubblering av förbindelsen Malmö - Köpenhamn är att föredra.
    ...
    Således skulle fjärrtrafiken gynnas av en "direkttunnel".
    Två frågor:
    Jag måste ha missat något, vad är det man skall göra vid Kastrup?

Hur skulle en ny Malmö-Köpenhamnsförbindelse mycket grovt se ut, vad är en direkttunnel?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag erkänner villigt att jag hör till dem som inte riktigt tror på att köra förbi Malmö och Lund. Men som jag skrivit innan, de fjärrtåg som försöker få plats på Kystbanan kommer få finna sig i att ligga bakom lokaltågen.. Av det du räknar upp är punkt 4 det mest intressanta. Under Sverigeförhandlingen studerades det hur mycket tåg som kunde köras över själva Öresundsförbindelsen. Resultatet var 12 persontåg och 2 godståg per timme och riktning. Dock krävdes utbyggnader främst på Dansk sida. Den största flaskhalsen, Kastrup är på gång att åtgärdas. Det har dock uppstått en ny stor flaskhals sedan 2015 med Svenska gränskontroller, ska det gå att köra 12 tåg i timmen måste dessa slopas eller så krävs två plattformsspår på "kontrollstationen". Polisen behöver även ha kapacitet att kontrollera två tåg som ankommer med 3 minuters mellanrum. Denna kapacitet finns inte idag, varken i antalet spår eller poliser. Så till att börja med så råder det inte någon så akut kapacitetsbrist på själva bron, därför är 4 egentligen mest intressant.

När det väl ska byggas ut lutar jag som jag skrivit i ett annat inlägg åt att en dubblering av förbindelsen Malmö - Köpenhamn är att föredra. Tittar man både regionalt och fjärrtrafikmässigt drar Malmö till sig mycket tåg och det är alltid att föredra förläning av befintliga tåg framför att behöva köra separata tåg från utgångsstation eller behöva ägna sig åt koppling och delning på en mellanstation. Det börjar också bli trångt i Citytunneln och det finns egentligen inget självändamål i att köra förbi Triangeln och Hyllie med fjärrtåg. Det finns förvisso en bana runt stan, kontinentalbanan men även den banan finns det önskemål om att köra mer regionaltåg på. Således skulle fjärrtrafiken gynnas av en "direkttunnel". Tittar man på regionaltrafiken ser jag enbart att det blir Helsingborg, Ängelholm och Åstorp som blir förlorare om man bygger i Malmö. Även här finns fördelen att man kan bygga vidare på linjer som "tvingas" vända i Malmö av kapacitetsskäl. Godstrafiken är som nämnts exkluderad från Helsingborg - Helsingör, för Landskrona - Köpenhamn krävs stora investeringar i anslutningsbanor och en flyttad godsbangård. Troligen krävs även en flyttad godsbangård om man ska för till en dubblering av Malmö - Köpenhamn. Billigt blir det inte. Ett ganska stort problem med Malmö - Köpenhamn är att man inte bygger bort de Svenska järnvägsnätens "singel point of failure" i förbindelsen med övriga Europa i Arlöv, det medger jag är väldigt problematiskt. Men jag tycker ändå att fördelarna överväger.

Med nuvarande politik tror jag att 4 är det som kommer vara mest troligt. Öresundsintegrationen har fått sig en rejäl knäck av gränskontroller och vad som i alla fall i Skåne uppfattas som ogenomtänkta beslut med "stockholmsperspektiv" när man skär av Sydsverige från sin internationella flygplats ganska lättvindigt. Förbjudet för dig som kommer från Europa och inte är Svensk medborgare att resa in via Öresundsbron men välkommen att flyga til Arlanda eller Landvetter. Det borgar inte för en utökning av trafiken.

/Magnus
    Jag tror som Magnus att flyktingkrisen och pandemin med därav följande gränskontroller har fått stora negativa effekter för Öresundsintegrationen (Greater Copenhagen!). Så stora, att man från både svenskt och danskt håll frågar sig varför man skall ha integration när man inte kan komma överens om en mängd gemensamma frågor, som måste lösas, t ex flyktingpolitik, hälsopolitik, beskattning för de som jobbar på en sida av sundet och bor på den andra et c. Detta gör att de järnvägstekniska frågorna som diskuteras här kommer i bakgrunden. Vad hjälper att vi rent infrastrukturmässigt har de bästa lösningarna när vi inte har löst de bakomliggande problemen, som jag nämner?

Positivt kan man säga att godstrafiken har flutit på hela tiden under sista gränshindret, pandemin, såvitt jag vet. Det kan hända att även persontrafiken sätter fart senare delen av nästa år. Men jag tror att politiker på båda sidor om sundet funderar på det fortsatta integrationsarbetets förutsättningar. Vad är det man egentligen vill uppnå? Vem får nyttan av de olika alternativen? Hur mycket är man från dansk sida beredd att förbättra kapaciteten på Kystbanen. Är det lönt att diskutera en förbindelse utan godsförbindelse, som danskarna lägger sig emot? Ursäkta om jag blev lite pessimistisk och inte kommer med någon genial järnvägslösning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

2. Satsa på tunnel mellan Helsingborg och Helsingör: Det klassiska förslaget trots allt som funnits långt innan bron ens var
    byggd.
    5. Ingenting: Det är tillräckligt som det är med bron. Och tycker man att det är för trångt på bron får man väl minska ner
    trafiken då?
    Ja förslag 6 kan vara mer kapacitet i tågen, på sikt ersätta Öresundståg med dubbeldäckare kan ge runt 50% mer plats ombord. Och så långa som möjligt.
    Annars tror jag på mer spår vid brofästena, ett extra spår för godståg vid Peberholm och sedan en separat godstågstunnel förbi Kastrup. Så godstågen behöver bara trängas med persontåg på själva brodelen och så ska man väl kunna packa med ett tåg var 5:e minut eller bättre.
    Sen kan man ju fundera över det vettiga på sikt att så många arbetspendlar på så långa avstånd och detta mest av ekonomiska skäl (bättre lön i Danmark, billigare att leva i Malmö) , på sikt kanske dessa skillnader jämnas ut och nu har ju även många lärt sig att jobba hemma (kanske blir ett mönster jobba hemma m-o, på jobbet to för att koordinera och ledig fre-sö). Fast sånt gäller ju långt ifrån alla.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

3. Förläng Köpenhamns tunnelbana Metro) till Malmö: Det finns sådana förslag på riktigt. Detta borde räcka för att utöka runt bron?
    Jag kan ju börja med vad jag inte alls tror på: 5 och 3.
    Sen låter ju 4-an som den bästa början (om inte någon kan visa att pendlandet just Helsingborg-Helsingör är så stort så det behövs en tunnel där)
    Medan på sikt borde man studera alla tre 1, 2 och 6, där 6 är Magnus B.s förslag om nytt Malmö-Köpenhamn, och se vad som går och vad som verkligen behövs.

För kan klimathotet och erfarenheter från Corona minska turistresandet, affärsresandet och arbetspendlandet så till den grad att järnvägsresandet inte exploderar även fast flygandet minskar? Så att det räcker ett tag med längre (eller dubbeldäckar-) tåg och fler spår förbi Kastrup.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Danskarnas regler för farliga transporter.

Ursäkta om det redan nämnts, har inte hunnit till slutet av tråden.
    Jag tror inte det nämnts så kan du göra en (mycket) kort beskrivning av vad dessa innebär och hur de påverkar de olika förslagen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK.

Undrar om Skånetrafiken stämt av trafikplanen med Danmark/DSB, man skall ju om något år bryta kopplingen mellan Kystbanen och Sverige.

Jag gissar att den nya tunneln kan leda till många fler resande och då kanske inte alla får plats på tågen om man inte kan sätta in fler tåg på Kystbanen. Men visst, det kanske går.

Ja, Skånetrafiken bör väl kanske kunna leda några Öresundståg från Göteborg över HH ner till Köpenhamn (och kanske vidare till Kastrup och Malmö) och då blir det ju en viss avlastning.

Detta med godstrafiken var det jag uppfattade att Europaspåret främst talade om, och det kan jag förstå.
    Men vad ungefär är det du hört om "smärre" åtgärder? Är det fler spår förbi Kastrup eller är det någon lösning för att inte farligt gods skall spärra av så mycket trafik eller är det att ordna så godståg inte måste stanna på Peberholm för att ta emot meddelanden från svenska tågtrafikledningen? Är det något som går att göra kortsiktigt, eller är det något som tar tid?

Edit: En ny fråga: Det som förvånar mig mest i beskrivningen av HH-utredningen är att man har avgränsat sig så tydligt till enbart HH, i stället för att ta ett lite större grepp, dvs "Hur förstärker vi bäst järnvägstrafiken över Öresund?". Dvs varför har man inte studerat (om det nu är så som jag fattat) några alternativ till HH, eller åtminstone t.ex. för godstågstunnel.
    Så, egentligen är jag inte så negativ till HH-förbindelse, bara att jag uppfattat att det finns ett möjligt alternativ.
    I HH-utredningen fig 10 finns en kombinerad väg- och godsförbindelse söder om järnvägslänken mellan HH centralt, som jag tidigare i tråden angav nedanstående länk och undrade hur den försvann från alternativet HH. Min teori är att danskarna ville inte ha någon godsförbindelse överhuvudtaget. Förmodligen för att den fått anslutas på annat sätt än över Kystbanen, t ex över Hilleröd med nybygge av järnväg eller på annat sätt.

https://1drv.ms/u/s!ArQNxtGJHKI-gYR9...pBSyQ?e=GLr8PU

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    I HH-utredningen fig 10 finns en kombinerad väg- och godsförbindelse söder om järnvägslänken mellan HH centralt, som jag tidigare i tråden angav nedanstående länk och undrade hur den försvann från alternativet HH. Min teori är att danskarna ville inte ha någon godsförbindelse överhuvudtaget. Förmodligen för att den fått anslutas på annat sätt än över Kystbanen, t ex över Hilleröd med nybygge av järnväg eller på annat sätt.

https://1drv.ms/u/s!ArQNxtGJHKI-gYR9...pBSyQ?e=GLr8PU
    Din teori stämmer bra med det Magnus Backman redan skrivit i en annan gren av tråden.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Nog för att insändaren kanske har ett antal överdrifter men den sätter fingret på något som är ganska viktigt att diskutera, lämpligheten i att bygga en Järnvägstunneln Helsingborg - Helsingör som inte dimensioneras för godstrafik. Fjärrtrafiken kan vi i princip lämna därhän eftersom Lund och Malmö är så stora målpunkter att det är osannolikt att annat än enstaka tåg skulle välja en annan förbindelse än Öresundsförbindelse. De enstaka tågen skulle dessutom få finna sig i tuffa bakom lokaltågen Helsingör - Köpenhamn, kommersiell trafik har låg prioritet i Danmark. Regionaltrafiken då. Ja från Helsingborg till Köpenhamn blir det förstås bra. Men det kanske inte riktigt är värt de miljarder det kostar enbart för att skapa denna förbindelse. Det är ingen slump att det enbart försätter 2 tåg i Skånetrafikens målbild efter Helsingborg, det är svårt att skapa bra förbindelser. Ur svensk synvinkel finns också "hotet" från Dansk sida att konvertera Kystbanan till S-tog. Då blir det definitivt inget annat än tåg till och från Helsingborg. Godstrafik vill ju Danskarna inte ha på Kystbanan och de är heller inte intresserade av att bygga en ny järnväg för denna därför har man fått igenom att tunneln inte ska dimensioneras för godståg.

Man kan förstås ha synpunkter på hur det argumenteras i insändaren en det viktiga är att få igång diskussionen om var järnvägstunneln ska ligga och vad den ska vara till för, Helsingborg - Helsingör är definitivt inte lämpligt om den ska ha andra uppgifter än att transportera Helsingborgare till Köpenhamn. Själv lutar jag mest åt att det hade varit bäst att dubblera nuvarande förbindelse men Landskrona kan åtminstone få med sig godset, förvisso med omfattande investeringar, men Helsingborg - Helsingör kommer aldrig få med godset.

/Magnus
    Det ska absolut diskuteras och jag tycker han svänger med faktafel till sin "fördel". Men en HH-tunnel är till stor del regional direkt nytta för passagerare och inte gods eller fjärrtågstrafik. Däremot med det sagt så kommer det inte vara omöjligt att byta tåg på Helsingborg C i framtiden mellan ett fjärrtåg från Göteborg till ett lokaltåg till Köpenhamn om det lockar på samma sätt som man idag kan byta till färjan eller till Öresundståg i Malmö. På samma sätt diskuteras en metro mellan Malmö och Köpenhamn. Inte heller den ger direkt nytta till godset eller fjärrtågstrafiken.

Jag tror man ska vara glad om vi får till dubbelspår på hela Västkustbanan först. Men för att gå igenom förslagen så lyder min dom enligt följande

1. Inte en chans. De har räknat ut den lösningen till ca 50 miljarder, har svårt att se att det håller. Det är dessutom samma summa som de har räknat ut hela HH-förbindelsen till ink väg. Öresundsförbindelsen får in 26% av sina intäkter från järnvägssidan och resterande från väg. Landskronas lösning bär sig inte ekonomiskt, det är galenskap! Dessutom så finns det ingen chans i världen att man tillåter att gräva upp hela Köpenhamn för att göra en tunnel till Sverige!

2. Möjligt, fördelarna är kraftig förbättring för den regionala trafiken, detta förslag innehåller även en biltunnel som hjälper till med finansieringen. Krävs dock en politik som jag är osäker på vill satsa pengar på en ännu starkare Öresundsregion. Kan ske om den finansieras på samma sätt som Öresundsförbindelsen.

3. En utopi i Malmö-politikernas ögon som aldrig kommer att ske. Jag ser inte att den metro som system klarar att bära de kostnader ett sådant system för med sig.

4. Detta tror jag på. Fixa till flaskhalsen vid Kastrup. Vet att det funnits funderingar på förbigångsspår på Pepparholm, vet dock ej hur stor nyttan med dessa är. Har också hört kloka tankar att man har kvar bron men att man bygger en till tunnel för godstågen vid sidan av den befintliga för att öka kapaciteten för godset.

5. Det här kan säkert en annan person i tråden svara bättre på(och han har redan varit inne på det). Men exkluderar man att det är sårbart med enbart en fast koppling till kontinenten, så har de största problemen senaste åren inte varit antalet tåg över eller hur ofta dessa har gått. Men först var det flyktingkrisen 2015 med tillhörande byte av tåg först på Kastrup och sedan passkontroll, Öresundstågens extrema misslyckande att hålla de tåg de äger i trafik har lett till trängsel på de avgångar som har gått och sen kom pandemin. Jag har då aldrig hört någon säga att "20 minuterstrafik är för sällan" utan många pendlare är nöjda med det så länge man vet att tåget faktiskt går då och att man får sittplats. Sen kan det ju faktiskt vara så att man får hushålla lite med tåglägena över bron. Att godset får högre prioritet vissa tider och passagerartågen vid andra tider.

Det finns stora visioner om både passagerar- och godstrafik. Att den ska explodera så fort Fehmarn Bält är i bruk. Att det ska rulla ett tåg i timman mellan Stockholm och Hamburg på våra nya stambanor.

Jag vill ju också tro det, men jag är ändå tveksam till om de blir de extrema ökningar av fjärr- och godståg som många verkar tro på. Däremot tror jag på fortsatt ökning i den regionala trafiken och det är också där stora nyttor finns för miljön. Men den regionala trafiken kräver både satsningar på infrastrukturen och att tågbolagen kör längre tåg. Jag hoppas verkligen Öresundstågen får fart på sin verksamhet i Hässleholm. Och ett räkneexempel på varför den regionala trafiken är så viktig. Göran Andersson boende i Hässleholm åker på semester och tar bilen till Hamburg en gång per år. Så spelar det ingen roll för miljö om han bara pendlar Hässleholm-Malmö med tåg resterande del av året. Om Göran däremot väljer att ta bilen till pendlingen på grund av strul med tågtrafiken, så behöver han bara åka till jobbet en vecka för att ha kört längre än hans Hamburgsresa.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alla pratar om sina hjärtefrågor men bara en har kommenterat mitt förslag med en godstågstunnel Barsebäck-Köpenhamn så att Öresundsbroförbindelsen kan nyttjas fullt ut för persontransporter. Att bygga en ny förbindelse för fjärrpersontransport är en utopi, så mycket folk reser det inte. Lokaltrafik Malmö-Köpenhamn är en helt annan sak men där finns det en bro. En del superoptimister vill ha en förbindelse från Landskrona för att slippa Lund och Malmö. Vakna upp. Varför skulle dessa fjärrtåg skippa Lund(100 000 inv) och Malmö(drygt 300 000) och istället stanna i Landskrona(40 000)??? Där blir det nog värdshus förbi. Lokalpatriotism stannar inga tåg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •