Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 195

Ämne: Glöm Helsingborg - Helsingör

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Glöm Helsingborg - Helsingör

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    En annan intressant punkt är även längden på en eventuell tunnel mellan Helsingborg - Helsingör jämfört med Landskrona - Köpenhamn. Enligt mätningar från lantmäteriverkets karttjänst är avståndet mellan Helsingborgs och Helsingörs station 5.2 km (kortare än sträckan mellan Kalmar - Färjestaden) jämfört med 27 km mellan Landskrona (gamla stationen) och Köpenhamn H varav den kortaste från Landskrona över sundet är 16 km.
    Självklart blir det längre tunnel vid Landskrona.
    Men Daniel E har ju redan påpekat (länk) att man måste ta hänsyn till havsdjup och sånt när man bedömer tunnellängder, och inte bara mäta på kartor.
    Mer detaljer finns i ett svar till den inledande debattartikeln, där det sägs:
    "Ytkartan säger inte allt. Sundet är också ca 40 m djupt mellan HH, vilket kräver rätt branta backar för tågen att klara av (vilket också nämns i artikeln). En sänktunnel mellan Landskrona och norra Köpenhamn har inte alls sådana problem, ett maxdjup på kanske 25 m är fullt hanterbart just därför att sträckan är så mycket längre, det är väldigt likt Rödby-Puttgarden i både längd och djup."

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Oavsett om man bygger en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör eller om m an bygger den mellan Landskrona och Köpenhamn så försvinner Malmö och Lund om man drar om tåg mellan Stockholm och Köpenhamn till den nya förbindelsen.

Jag tror snarare att man från Stockholm där kommer att tycka att det blir bra att då slippa både Malmö och Lund. Stockholm kommer då att ha andra tåg som går till Malmö istället. Tåg till Hamburg kommer troligen också att gå via den nya förbindelsen, vilken det än blir, och därmed även där låta bli Malmö och Lunde. För resenärer som ska från Malmö till Hamburg kommer det då att finnas lokala tåg till Köpenhamn, där de sedan kan byta för att åka vidare till Hamburg.

Oslo kommer givetvis ha betydligt större intresse i att nå Köpenhamn än Malmö. Där lär de nog inte alls ha något emot att gina lite och slippa Malmö för att istället snabbare och smidigare nå Köpenhamn.
    Du är rolig. Tror du verkligen att SJ och/eller andra operatörer skulle köra parallella tåg nästan hela SSB från Stockholm till Malmö alternativt Köpenhamn? Det är trångt nog ändå där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    En annan intressant punkt är även längden på en eventuell tunnel mellan Helsingborg - Helsingör jämfört med Landskrona - Köpenhamn. Enligt mätningar från lantmäteriverkets karttjänst är avståndet mellan Helsingborgs och Helsingörs station 5.2 km (kortare än sträckan mellan Kalmar - Färjestaden) jämfört med 27 km mellan Landskrona (gamla stationen) och Köpenhamn H varav den kortaste från Landskrona över sundet är 16 km.

Om vi istället betraktas problemet avståndsmässig får man fram följande siffror ifall vi antar att tunneln Landskrona - Köpenhamn tar den kortaste vägen och att HH-tunneln förbinder stationerna för respektive ort får man följande avstånd.

Helsingborg - Köpenhamn
    Helsingör: 50 km
    Landskrona: 50 km
    Malmö: 105-110 km

Hässleholm - Köpenhamn
    Helsingör: 125 km
    Landskrona: 105 km
    Malmö: 125 km

Utifrån dessa siffror blir det enbart en försumbar minskning på 20 km om man betraktar resande från Stockholm. Jag är dock högst kritisk till att fjärresande kommer utgöra merparten av allt resande. Det är mer rimligt att det regionala resande kommer ha större betydelse och utgöra merparten av allt resande.

/Axel L
    Var försvann godsspåret tillsammans med vägtunneln i HH-alternativet? Det skulle vara lösningen på en del problem som tagits upp.

Hoppas länken till bilden från studien fungerar.

PS Det gjorde den inte. Men det finns i början av utredningen en fig 10, som visar en sådan. Här är adressen om någon kan få hjälp av det:

https://1drv.ms/u/s!ArQNxtGJHKI-gYR9...pBSyQ?e=GLr8PU

Aha! Det fungerar. Man behöver alltså inte gå via foga in bild. Nu vet man det.

Senast redigerat av steisi den 2020-12-28 klockan 18:03:32.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör utvecklar inte järnvägen eller säkrar fler klimatsmarta transporter.
    Falskt, klart att en ny tunnel förbättrar järnvägen.

.... så måste dock konstateras att HH-förbindelsen inte är lösningen för vare sig fjärr- eller godståg och därmed endast i mycket liten utsträckning bidrar till de politiska ambitionerna.
    Ingen påstår detta heller! HH-förbindelsen skulle bli en pulsåder för hela Öresund med frekventa avgångar åt båda hållen.

Tvärtom skulle HH-förbindelsen, eftersom den ensidigt gynnar vägtrafiken, sannolikt leda till att järnvägens konkurrenskraft försämras; transporter riskerar därmed att överföras från tåg till lastbil – helt i strid med de politiska ambitionerna.
    ”Ensidigt gynnar vägtrafiken” det är ju bullshit. Är det något man ser i sydsverige så är det ju att bygger man järnväg så åker vi. Redan idag finns det Helsingborgare som pendlar med båten HH och sedan vidare med tåg. Tänk då hur mycket snabbare de resorna hade gått med en tunnel.

Förbindelsen skapar också betydligt snabbare persontågs*förbindelser från hela Västkusten till Köpenhamn och vidare mot Hamburg.
    Så gör också en HH-tunnel. Fördelen med en HH-tunnel är dock att man får med viktiga områden längst Köpenhamns östkust.

Jag tycker att hela samtalet om Landskrona-Köpenhamn är helt befängt. Kostnaden för tunneln lär ju inte bli lägre än 50 miljarder. Inga fjärrtåg lär använda tunneln då fjärrtågen även vill åka till Malmö/Lund för det är där de stora passagerarantalen finns(gäller både tåg från Stockholm och från Göteborg/Oslo). En tunnel där skulle inte ha en biltunnel vilket är negativt för väldigt mycket annat(jag vet att det finns drömmare som säger att ”men kör upp bilarna på ett tåg” men verkligheten fungerar inte så förutom på några få sträckor.

Det enda det handlar om är att Landskrona tycker att de blir utanför om det blir en HH-förbindelse.
    Du glömde Persontågen kommer upp till ytan inom Köpenhamn H:s bangårdsområde och en ny stationsdel för Köpenhamn H kan byggas till exempel under Tivoli.

Säkert. Att bygga tunnel under köpenhamnarnas klenod Tivoli kan möjligen resa vissa protester för att uttrycka sig försiktigt. Går det dessutom inte en Metrotunnel där någonstans redan nu?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Oavsett om man bygger en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör eller om m an bygger den mellan Landskrona och Köpenhamn så försvinner Malmö och Lund om man drar om tåg mellan Stockholm och Köpenhamn till den nya förbindelsen.

Jag tror snarare att man från Stockholm där kommer att tycka att det blir bra att då slippa både Malmö och Lund. Stockholm kommer då att ha andra tåg som går till Malmö istället. Tåg till Hamburg kommer troligen också att gå via den nya förbindelsen, vilken det än blir, och därmed även där låta bli Malmö och Lunde. För resenärer som ska från Malmö till Hamburg kommer det då att finnas lokala tåg till Köpenhamn, där de sedan kan byta för att åka vidare till Hamburg.

Oslo kommer givetvis ha betydligt större intresse i att nå Köpenhamn än Malmö. Där lär de nog inte alls ha något emot att gina lite och slippa Malmö för att istället snabbare och smidigare nå Köpenhamn.
    Innan bron hade byggts gick väl tågen mellan Stockholm/Göteborg och Köpenhamn inte heller till Lund och Malmö.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men Daniel E har ju redan påpekat (länk) att man måste ta hänsyn till havsdjup och sånt när man bedömer tunnellängder, och inte bara mäta på kartor.
    "Ytkartan säger inte allt. Sundet är också ca 40 m djupt mellan HH, vilket kräver rätt branta backar för tågen att klara av (vilket också nämns i artikeln). En sänktunnel mellan Landskrona och norra Köpenhamn har inte alls sådana problem, ett maxdjup på kanske 25 m är fullt hanterbart just därför att sträckan är så mycket längre, det är väldigt likt Rödby-Puttgarden i både längd och djup."
    Beträffande lokaltrafiken H-H så är det nog bättre att skippa tanken på att släppa ner tunga persontåg i de backarna som måste till. Bättre med en lokal tunnelbana med lätta automatstyrda vagnar. Då slipper man problemet med att försöka klämma in mer tåg på Kystbanan.

Medlem
    nov 2017

* Branta backar eller
    * Tunnlar längre in i landet eller
    * Spiraltunnlar

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Du är rolig. Tror du verkligen att SJ och/eller andra operatörer skulle köra parallella tåg nästan hela SSB från Stockholm till Malmö alternativt Köpenhamn? Det är trångt nog ändå där.
    Snarare multade tågsätt mellan Stock- och Hässleholm.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Kan du då förklara några saker för en avsides boende om HH-tunneln/tunnlarna? Jag är uppriktigt nyfiken och inte insatt i planerna.

Vad skulle man köra för järnvägstrafik i den just nu tänkta HH-tunneln, och vad är det som rimligen inte passar där (samt hur många järnvägstunnlar man tänker)?

Hur mycket (och vad) skulle dagens trafik på Öresundsbron avlastas av den tänkta HH-tunneln?

Hur skall man få plats med mer järnvägstrafik på Kystbanen?
    Skånetrafiken förslag på trafikering av en HH-tunnel finns här (sida 47 ) https://www.skanetrafiken.se/globala...gion-skane.pdf

Jag vet inte hur trafikeringen på Kystbanen ser ut idag, men det vore rimligt att inte öka trafiken utan mest låta de tågen gå vidare till Helsingborg.

Jag är inte säker att en HH-tunnel skulle avlasta Öresundsbron med antalet tåg, tvärt om skulle den säkert leda till ökad trafik då det hade gått att göra ett bra trafikeringssystem. Oavsett kollektivtrafikform så är en av de viktigaste sakerna att saker går i tid och ofta. Med andra ord så går det inte att glesa ut trafiken på Öresundsbron med tex 1-2 jättelånga tåg i timman. Däremot så finns det säkert dom som tar tåget HH-tunneln -> Köpenhamn ist för över bron, vilket gör att de tågen som faktiskt går idag klarar passagerarantalen. Dessutom skulle regionen växa uppe i nordvästra delarna och inte bra centreras till Malmö/Lund.

Gällande bron så är det beklagligt att det är den enda fasta anslutningen till kontinenten för godståg. Men om jag inte är helt ute och cyklar så kan man öka kapaciteten för gods över bron genom vissa "smärre" åtgärder.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Det gjorde man i princip innan bron var byggd. I annat fall kan de låta fjärrtågen gå till Köpenhamn, med byte till lokal trafik till Malmö på lämplig station i Skåne.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Innan bron hade byggts gick väl tågen mellan Stockholm/Göteborg och Köpenhamn inte heller till Lund och Malmö.

Det stämmer!

Никлас Быгдестам

Medlem
    nov 2017

Det stämmer!
    Men jag medger å andra sidan att det inte låter som en bra idé att försämra L&M:s anknytning.

Medlem
    sep 2017

Men jag medger å andra sidan att det inte låter som en bra idé att försämra L&M:s anknytning.

Jag vet inte exakt hur de som räknat ut detta tänker sig. För detta är förslag som jag har sett som har redovisats.

Men förslag finns i alla fall att åtminstone vissa fjärrtåg mellan Stockholm och Köpenhamn skulle gå på den nya sträckan istället för via Malmö och Lund. På det viset når man Köpenhamn snabbare när man slipper Malmö. De har ändå bra förbindelser till Köpenhamn ändå. Om det försämras mellan Stockholm och Malmö på detta sätt låter jag vara osagt. Men Stockholm har naturligtvis intressen av att nå Köpenhamn utan att behöva gå via Malmö.

Ska ett tåg gå till Hamburg kan man förstå att det vinner på att slippa gå via Malmö. Och att Oslo har större intressen i Köpenhamn än Malmö är självklart.

Никлас Быгдестам

Medlem
    mar 2018

Snarare multade tågsätt mellan Stock- och Hässleholm.
    Om de nya stambanorna byggs enligt dagens plan så kommer det inte finnas någon möjlighet till det trafikupplägget. Det kommer inte gå att kunna köra tåg från (Stockholm-)Jönköping-Hässleholm-Helsingborg då det inte kommer att finnas någon kopplingspunkt åt det hållet i Hässleholm. Jag har ju svårt att tro att det tillkommer en sådan kopplingspunkt för att köra några tåg om dagen över Landskrona(Hur nu dom har tänkt leda om trafiken dit).

Dessutom missar man Kastrup på vägen dit så man missar flera stora mål genom att köra den vägen(som inte kommer att gå att köra).

Senast redigerat av Herrolsson den 2020-12-28 klockan 18:23:26.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Knappast. Beträffande trafiken tidigare så körde man enstaka direkta vagnar till Köpenhamn via H-H och höll på med växlingsarbeten som försenade tågen. Knappast något man skulle göra nu, inte ens att dela multade tåg eller tvärtom.

Medlem
    sep 2017

Knappast. Beträffande trafiken tidigare så körde man enstaka direkta vagnar till Köpenhamn via H-H och höll på med växlingsarbeten som försenade tågen. Knappast något man skulle göra nu, inte ens att dela multade tåg eller tvärtom.

Ofta rörde det sig om tåg från Stockholm till Köpenhamn via Hässleholm och Helsingborg. Alltså utan vagnar till Malmö alltså. Växlingarna skedde i Helsingborg och dessa är givetvis inte aktuella i modern tid. Troligen blir säkert minst 95 % av de aktuella tågen motorvagnståg också.

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Om de nya stambanorna byggs enligt dagens plan så kommer det inte finnas någon möjlighet till det trafikupplägget. Det kommer inte gå att kunna köra tåg från (Stockholm-)Jönköping-Hässleholm-Helsingborg då det inte kommer att finnas någon kopplingspunkt åt det hållet i Hässleholm. Jag har ju svårt att tro att det tillkommer en sådan kopplingspunkt för att köra några tåg om dagen över Landskrona(Hur nu dom har tänkt leda om trafiken dit).

Dessutom missar man Kastrup på vägen dit så man missar flera stora mål genom att köra den vägen(som inte kommer att gå att köra).
    Så, du tror inte på fjärrtågstrafik (t.ex. snabbtåg) i en HH-tunnel? Eller menar du bara att dagens planer måste ändras i så fall?

Hur Landskrona-tunneln tänkt ansluta till ny stambana framgår tydligt på denna sida, med en karta: https://www.europasparet.se/europasp...aret-i-detalj/

Så länge man kan köra ganska många direkta tåg idag Stockholm-Göteborg så ser jag det inte som uteslutet (om flygandet minskar) att köra tåg Stockholm-Köpenhamn (och kanske längre, t.ex. Hamburg) via en HH-tunnel eller Landskrona-tunnel, allt för att tjäna tid och få färre uppehåll.
    Att tåg från Stockholm behöver stanna på Kastrup känns lite konstigt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Så, du tror inte på fjärrtågstrafik (t.ex. snabbtåg) i en HH-tunnel? Eller menar du bara att dagens planer måste ändras i så fall?

Hur Landskrona-tunneln tänkt ansluta till ny stambana framgår tydligt på denna sida, med en karta: https://www.europasparet.se/europasp...aret-i-detalj/

Så länge man kan köra ganska många direkta tåg idag Stockholm-Göteborg så ser jag det inte som uteslutet (om flygandet minskar) att köra tåg Stockholm-Köpenhamn (och kanske längre, t.ex. Hamburg) via en HH-tunnel eller Landskrona-tunnel, allt för att tjäna tid och få färre uppehåll.
    Tågets resenärer kan ha klivit på längs vägen ...

Medlem
    mar 2018

Nej, jag tror inte på fjärrtåg i en HH-tunnel. Absolut inte från Stockholm, möjligtvis från Göteborg. Samma gäller en tunnel via Landskrona.

De åtgärder som Landskrona har målat in på den kartan kommer inte att räcka för att klara trafikökningen och kopplingspunkten till nya stambanan kommer inte låta sig göras.

Nu killgissar jag friskt, men jag tror inte många procent av de som flyger Stockholm-Köpenhamn har Köpenhamn som slutdestination. Många åker över till Sverige igen och ännu fler flyger vidare tror jag. De gånger jag åkt X2000 till Köpenhamn från Malmö är det ganska tunt med folk på tåget mellan Kastrup och Köpenhamn. Därav kommer det finnas en marknad för Stockholmare som ska flyga från Kastrup också. Men även för de fjärrtåg som tar upp passagerare längst vägen.

Jag tror ju på att vissa fjärrtåg kommer att ha slutstation Lund i Sverige för vidare färd över kontinentalbanan och sedan vidare Kastrup-Hamburg. Men inte för att tjäna tid utan för att Citytunneln är full.

Att leda om fjärrtåg över Landskrona och missa Malmö/Lund är en dum idé.

Senast redigerat av Herrolsson den 2020-12-28 klockan 18:56:27.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Via befintligt enkelspår fram till SSB och som dessutom går i en sväng mot norr? Genväg?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •