Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Begagnad smalspårsräls.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Begagnad smalspårsräls.

Det sades någonstans att räls som byttes ut på gamla NVHJ gick till något land borta i skrickebergshie där den skulle bli telefonstolpar för termiterna åt upp de som fanns där. något skämt eller något ord som var sant???

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Begagnad smalspårsräls.

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Det sades någonstans att räls som byttes ut på gamla NVHJ gick till något land borta i skrickebergshie där den skulle bli telefonstolpar för termiterna åt upp de som fanns där. något skämt eller något ord som var sant???
    När jag jobbade i Växjö i mitten på 80-talet fanns en person som då innehade en tjänst inom Trafikområdet som jag tror var PEK (Produktion - Ekonomi - Kameral?). Han hade tidigare i sitt yrkesliv haft någon motsvarande tjänst på Banavdelningen, och berättade ungefär samma historia om rälsen från någon av smalspårsbanorna öster om Sevedstorp. Att den gick till Afrika(?) för att bli termitsäkra telefonstolpar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    När jag jobbade i Växjö i mitten på 80-talet fanns en person som då innehade en tjänst inom Trafikområdet som jag tror var PEK (Produktion - Ekonomi - Kameral?). Han hade tidigare i sitt yrkesliv haft någon motsvarande tjänst på Banavdelningen, och berättade ungefär samma historia om rälsen från någon av smalspårsbanorna öster om Sevedstorp. Att den gick till Afrika(?) för att bli termitsäkra telefonstolpar.
    Ett annat vanligt användningsområde är omvalsning till armeringsjärn. Överhuvudtaget skulle det vara intressant att få veta om det överhuvudtaget förekommer att fulla rälslängder går till skrot, alltså tillbaka till stålverket för nedsmältning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ett annat vanligt användningsområde är omvalsning till armeringsjärn. Överhuvudtaget skulle det vara intressant att få veta om det överhuvudtaget förekommer att fulla rälslängder går till skrot, alltså tillbaka till stålverket för nedsmältning.
    Jag jobbade med geoteknik och utsättning i Stockholmsområdet på 70-talet, då användes mycket begagnade räler till pålning för mindre byggnader som tex. villor. Den här byggnaden i Kungsträdgården är pålad med räler vet jag, då jag var med som utsättare. Inte tänkte jag på vad det kunde vara för rälsvikt?
    Länk till cafèet i Kungsträdgården.
    https://kartor.eniro.se/?c=59.332513...&z=19&l=aerial

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •