Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: SJ Öresund söker Hittegods och stationsserviceansvarig Till Kac och Ck

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ Öresund söker Hittegods och stationsserviceansvarig Till Kac och Ck

SJ Öresund söker Hittegods och stationsserviceansvarig till Kalmar och Karlskrona
    https://jobb.sj.se/jobs/545-hittegod...nsvarig-kalmar
    https://jobb.sj.se/jobs/546-hittegod...varig-karlskro

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ Öresund söker Hittegods och stationsserviceansvarig Till Kac och Ck

Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    SJ Öresund söker Hittegods och stationsserviceansvarig till Kalmar och Karlskrona
    https://jobb.sj.se/jobs/545-hittegod...nsvarig-kalmar
    https://jobb.sj.se/jobs/546-hittegod...varig-karlskro
    Tjing pax för att vara hittegods!

(Tack för tipset om denna besynnerliga tjänst!)

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Hittegods- och stationsserviceansvarig (nu blev det något annat av det hela..)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg
    Hittegods- och stationsserviceansvarig (nu blev det något annat av det hela..)
    Ja, fast hittegods söker de nog ständigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förutom att eventuellt visitkort lär behöva vara på "tvären" så kan man fråga sig varför SJ anser att det behövs en hälsoundersökning för att få tjänsten?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Förutom att eventuellt visitkort lär behöva vara på "tvären" så kan man fråga sig varför SJ anser att det behövs en hälsoundersökning för att få tjänsten?
    Jag kan se flera tänkbara skäl till detta i det specifika fallet. Som stationsserviceansvarig behöver man kanske beträda spårområde och det är rimligt att hälsoundersöka folk så att de kan uppfatta ett tåg på tillräckligt avstånd m m. Och som hittegods (jaja, jag vet att alla har fattat men jag fortsätter ändå) så utsätts du ju för vissa arbetsrisker.

Sen kan jag tänka mig att du får göra exakt samma undersökning om du söker jobb som t ex ekonomichef eller receptionist på samma firma, det är rätt vanligt numera...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag kan se flera tänkbara skäl till detta i det specifika fallet. Som stationsserviceansvarig behöver man kanske beträda spårområde och det är rimligt att hälsoundersöka folk så att de kan uppfatta ett tåg på tillräckligt avstånd m m. Och som hittegods (jaja, jag vet att alla har fattat men jag fortsätter ändå) så utsätts du ju för vissa arbetsrisker.

Sen kan jag tänka mig att du får göra exakt samma undersökning om du söker jobb som t ex ekonomichef eller receptionist på samma firma, det är rätt vanligt numera...

Utifrån arbetsbeskrivningen har jag svårt att se varför det skulle behövas en hälsoundersökning. Om man kräver en hälsoundersökning när man söker en receptionist så kan man nog ifrågasätta företaget ifråga. Men vissa tycker tydligen det är helt okej att en arbetsgivare ska kunna ställa helt orelevanta krav.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Utifrån arbetsbeskrivningen har jag svårt att se varför det skulle behövas en hälsoundersökning. Om man kräver en hälsoundersökning när man söker en receptionist så kan man nog ifrågasätta företaget ifråga. Men vissa tycker tydligen det är helt okej att en arbetsgivare ska kunna ställa helt orelevanta krav.
    Ärligt talat, så är nog en hälsoundersökning nått du får stå ut med för att få en anställning hos de flesta seriösa arbetsgivare i dagsläget. Som arbetsgivare vill du ju definitivt inte anställa folk som tex har alkoholproblem eller använder narkotika. Sånt och mycke annat fångar man bäst upp med en hälsoundersökning. Sen kan jag ju säkert tänka mej att de görs avsteg från detta i en del fall, men i en annons bör detta ju stå med, så att den sökande är medveten om att detta kan komma att krävas.
    Sen vet jag ju att man på denna koncern ställer samma krav den stödjande personalen som för den operativa, i just anställningsskedet. Det tycker jag är helt riktigt att ange vid sökningen, sen om sökande inte uppfyller kraven så är det ju en bedömning som får göras av den som anställer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är arbetsgivaren som bedömer vad som är relevanta krav. Så länge det inte övergår i diskriminering enligt någon av de fastställda diskrimineringsgrunderna är det inget som myndigheterna lägger sig i. En felrekrytering kan bli oerhört kostsam för arbetsgivaren så det finns all anledning att gå noggrant till väga.

Vad beträffar innehållet i befattningsbeskrivningen så bekräftar den ju för övrigt det jag skrev om att delta i hanteringen av hittegods. Vet inte hur mycket du själv arbetat med sådant, men idag finns det en hel del rutiner kring hittegodshantering som belyser att det inte är ett helt riskfritt arbete.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ärligt talat, så är nog en hälsoundersökning nått du får stå ut med för att få en anställning hos de flesta seriösa arbetsgivare i dagsläget. Som arbetsgivare vill du ju definitivt inte anställa folk som tex har alkoholproblem eller använder narkotika. Sånt och mycke annat fångar man bäst upp med en hälsoundersökning. Sen kan jag ju säkert tänka mej att de görs avsteg från detta i en del fall, men i en annons bör detta ju stå med, så att den sökande är medveten om att detta kan komma att krävas.
    Sen vet jag ju att man på denna koncern ställer samma krav den stödjande personalen som för den operativa, i just anställningsskedet. Det tycker jag är helt riktigt att ange vid sökningen, sen om sökande inte uppfyller kraven så är det ju en bedömning som får göras av den som anställer.
    Det är helt enkelt så att det är måånga sökande till tjänsterna, arbetsgivaren sätter en högre tröskel när man väljer ut dom som kommer att erbjudas tjänsten, kommande uppluckringar i LAS gör att det kommer vara mer riskfritt om man råka anställa fel person
    tex. någon med alkoholproblem som kan kosta en arbetsgivare stora summor att "reabillitera", oftast fortsätter supandet därav reabillitera inom parentes

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Eftersom arbetsgivaren (i normala tider) betalar sjuklön för första sjukdagarna vill man ju helst ha frisk personal utan hälsoproblem. Utöver sjuklön kostar det ju ofta även att sätta in vikarier .
    Som f.d arbets och produktionsledare vet jag hur jobbigt det var med ”tättingar” (de som ofta var borta). En åtgätd kunde vara att kräva förstadagsintyg och det var märkligt hur friska en del blev av det.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är arbetsgivaren som bedömer vad som är relevanta krav. Så länge det inte övergår i diskriminering enligt någon av de fastställda diskrimineringsgrunderna är det inget som myndigheterna lägger sig i. En felrekrytering kan bli oerhört kostsam för arbetsgivaren så det finns all anledning att gå noggrant till väga.

Vad beträffar innehållet i befattningsbeskrivningen så bekräftar den ju för övrigt det jag skrev om att delta i hanteringen av hittegods. Vet inte hur mycket du själv arbetat med sådant, men idag finns det en hel del rutiner kring hittegodshantering som belyser att det inte är ett helt riskfritt arbete.
    Fast alla krav på hälsointyg som inte direkt kan kopplas till krav i jobbet är per automatik diskriminerande. Den som har en kronisk sjukdom tvinga att avslöja det även om det har minimal påverkan på jobbet. Det förekommer också att man genom kollektivavtal inskränker den anställdes rättigheter kopplat till kronisk sjukdom som man inte berättat om vid anställningen, något som dock går att komma runt genom att berätta direkt efter att anställningsavtalet undertecknats.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast alla krav på hälsointyg som inte direkt kan kopplas till krav i jobbet är per automatik diskriminerande. Den som har en kronisk sjukdom tvinga att avslöja det även om det har minimal påverkan på jobbet. Det förekommer också att man genom kollektivavtal inskränker den anställdes rättigheter kopplat till kronisk sjukdom som man inte berättat om vid anställningen, något som dock går att komma runt genom att berätta direkt efter att anställningsavtalet undertecknats.
    Då är ju jag av den åsikten, att det inte är det minsta diskriminerande om man ställer samma krav på all personal i företaget, som för den personal som har säkerhetstjänst. Om inte annat så är ju detta bra för den interna förståelsen för såna höga krav.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Eftersom arbetsgivaren (i normala tider) betalar sjuklön för första sjukdagarna vill man ju helst ha frisk personal utan hälsoproblem. Utöver sjuklön kostar det ju ofta även att sätta in vikarier .
    Som f.d arbets och produktionsledare vet jag hur jobbigt det var med ”tättingar” (de som ofta var borta). En åtgätd kunde vara att kräva förstadagsintyg och det var märkligt hur friska en del blev av det.
    Håller med där och det är ju märkligt att det finns människor, även här på Postvagnen, som tycker man ska ha så kravlöst samhälle som möjligt. Tyvärr visar det sej ju på område efter område, att sånt är ganska misslyckat i längden. tex sjunkande resultat i skolorna ...

Senast redigerat av Leif D den 2020-12-23 klockan 20:13:19.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker nog att det finns andra ?? som en intresserad kunde vilja veta utan att behöva störa den ansvarige för rekryteringen.

Eftersom det rörs sig om en halvtid /50% vill man nog veta om det är skiftgång 4 tim fm resp 4 tim em eller om det är delade pass med 2 tim fm och 2 tim em alternativt 4 tim annan dagtid.

Hälsoundersökning/Piss prov etc. är mer eller mindre standard hos de flesta större aktörer idag då droganvändandet är väl vanligt förekommande.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Då är ju jag av den åsikten, att det inte är det minsta diskriminerande om man ställer samma krav på all personal i företaget, som för den personal som har säkerhetstjänst. Om inte annat så är ju detta bra för den interna förståelsen för såna höga krav.
    Så man ska välja bort färgblinda från kontorsarbete osv?

Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018

Varför slösar man pengar på en hittegodsavdelning? Lämna över godset till polisen och låt dem ta hand om sakerna.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Så man ska välja bort färgblinda från kontorsarbete osv?
    Det finns fall där det kan vara nödvändigt.

Jag borde inte svara. Då du med största sannolikhet kommer hitta något som i din värld går att feltolka. Eller så kommer en spydig kommentar från din sida.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Plastmackan Visa inlägg
    Varför slösar man pengar på en hittegodsavdelning? Lämna över godset till polisen och låt dem ta hand om sakerna.
    Därför att polisen anger att det måste vara så: "Om en kvarglömd sak hittas till exempel i en affärslokal, på en buss, tåg, nöjes- och idrottsanläggning, skola eller liknande blir respektive företag upphittare, oavsett vem som gjort fyndet. En privatperson som gör ett sådant fynd har därför inte rätt att själv ta hand om godset utan ska lämna det till respektive företags hittegodsexpedition."

Det finns säkert någon lagreglering om detta, men jag hittar inte den. Möjligen räcker det med hittegodslagen:
    "6 § Tillvaratager någon hos honom kvarglömd sak, skall vad ovan stadgas om hittegods äga motsvarande tillämpning; dock skall hittelön ej utgå.

7 § ...

I den mån i särskilda författningar meddelats föreskrifter angående sådant som tillvaratages å fortskaffningsmedel i allmän trafik eller inom område som hör till företag för sådan trafik, skall vad sålunda stadgats lända till efterrättelse."

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2020-12-23 klockan 22:40:12.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Jag tycker nog att det finns andra ?? som en intresserad kunde vilja veta utan att behöva störa den ansvarige för rekryteringen.

Eftersom det rörs sig om en halvtid /50% vill man nog veta om det är skiftgång 4 tim fm resp 4 tim em eller om det är delade pass med 2 tim fm och 2 tim em alternativt 4 tim annan dagtid.

Hälsoundersökning/Piss prov etc. är mer eller mindre standard hos de flesta större aktörer idag då droganvändandet är väl vanligt förekommande.
    Spontant med den skrivningen, så känner ju jag att de där kan vara ett jobb där det blir väldigt varierad tid, styrd efter eget huvud och efter vad som är aktuellt för dagen. Just en fast tidssättning på detta, skulle bara krångla till det.
    Skulle nog se 50% som minst 50%, men så brukar man ju inte skriva i en annons. Detta skriver jag eftersom jag ju själv har sysslat med lite liknade uppgifter, om än så för väldigt länge sedan och vet att det gärna sväller i tid.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •