Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55

Ämne: SJ Öresund söker Hittegods och stationsserviceansvarig Till Kac och Ck

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ Öresund söker Hittegods och stationsserviceansvarig Till Kac och Ck

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Så man ska välja bort färgblinda från kontorsarbete osv?
    Det kan ju vara bra att i en framtid kunna använda personen i fråga även i säkerhetstjänst. Men det där vill du inte förstå helt enkelt, det märks på dej.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det kan ju vara bra att i en framtid kunna använda personen i fråga även i säkerhetstjänst. Men det där vill du inte förstå helt enkelt, det märks på dej.
    Jo, men jag vill inte diskvalificera kroniskt sjuka personer från jobb som de inte bara klarar av utan kanske t o m passar alldeles utmärkt för, enbart baserat på att de inte är "bra att ha" för tjänster som kanske aldrig blir aktuella.

Medlem
    mar 2018

Jo, men jag vill inte diskvalificera kroniskt sjuka personer från jobb som de inte bara klarar av utan kanske t o m passar alldeles utmärkt för, enbart baserat på att de inte är "bra att ha" för tjänster som kanske aldrig blir aktuella.
    Men det är ju i så fall sånt som anställande person får utvärdera. Man lär ju aldrig någonsin anställa någon kroniskt sjuk utan hälsokontroll heller. Dessutom kan man man ju vara kroniskt sjuk utan att veta om det, eller kroniskt sjuk och ändå klara kraven för säkerhetstjänst. Men att anställa någon på ett företag där så stor andel av jobben har säkerhetstjänst, utan att göra hälsokontroll, det kan du nog glömma, jag skulle se det som oansvarigt. Man måste helt enkelt veta vad personen går för. Till detta kommer ju kraven kontroll av alkohol och droger. Det är ju alltid i anställningsögonblicket man måste "mota Olle i grind"... sen är det ofta för sent.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Till detta kommer ju kraven kontroll av alkohol och droger.
    Vill du inte underkasta dig drog och alkoholkontroll så är dörren där. Stäng den från utsidan när du går hem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I a f Hittegodset bör ha fasta annonserade öppettider, och så är det tydligen efter lite googlande.

Hf M-To 12:00-16:00 ska man ha öppet i Karlskrona i a f

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns säkert någon lagreglering om detta, men jag hittar inte den.
    Det fanns förr, i förordningen om järnvägs befordringsskyldighet som dock upphävdes när nya järnvägstrafiklagen trädde i kraft 2018. Det är lite konstigt hur man har hanterat detta med hittegods i järnvägstrafik i anslutning till nya järnvägslagens införande; jag tror att man helt enkelt har glömt det.

Extra märkligt är att förordningen om behandling av föremål som har upphittats i spårvägs-, tunnelbane- eller busstrafik, som utökar den förstnämnda förordningen till att även tillämpas på dessa trafikslag, inte är upphävd!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Men det är ju i så fall sånt som anställande person får utvärdera. Man lär ju aldrig någonsin anställa någon kroniskt sjuk utan hälsokontroll heller. Dessutom kan man man ju vara kroniskt sjuk utan att veta om det, eller kroniskt sjuk och ändå klara kraven för säkerhetstjänst. Men att anställa någon på ett företag där så stor andel av jobben har säkerhetstjänst, utan att göra hälsokontroll, det kan du nog glömma, jag skulle se det som oansvarigt. Man måste helt enkelt veta vad personen går för. Till detta kommer ju kraven kontroll av alkohol och droger. Det är ju alltid i anställningsögonblicket man måste "mota Olle i grind"... sen är det ofta för sent.
    Jag har inga invändningar mot att befogade krav ställs, men de ska vara kopplade till tjänsten man söker, inte "bra att ha". Allt annat är diskriminering och i mina ögon tecken på en människosyn som jag inte tror att vi ska debattera här.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har inga invändningar mot att befogade krav ställs, men de ska vara kopplade till tjänsten man söker, inte "bra att ha". Allt annat är diskriminering och i mina ögon tecken på en människosyn som jag inte tror att vi ska debattera här.
    Det är inte alls förbjudet att läkarundersöka folk för att se om de är lämpliga för säkerhetstjänst. Jag fick t ex genomgå läkarundersökning innan jag som 19-åring fick bli konduktör på Lidingöbanan, vilket inte var säkerhetstjänst, men man ville ju veta om det kunde bli aktuellt med vidareutbildning till förare (och när jag sedan blev förare, så var det intyget för gammalt!).

Jag tror att du blandar ihop det lite mellan diskriminering (som är själva syftet med alla former av tester och prov, och inte är något märkligt i sig) och otillåten diskriminering, som är när man diskriminerar på otillåten grund utan godtagbara skäl. De otillåtna diskrimineringsgrunderna är listade i lag, och det är inte något generellt förbud mot att i ett rekryteringsförfarande kontrollera om någon är frisk.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    I a f Hittegodset bör ha fasta annonserade öppettider, och så är det tydligen efter lite googlande.

Hf M-To 12:00-16:00 ska man ha öppet i Karlskrona i a f
    Tanken slog mej nog, men bara just den tiden utgör ju 40% av en heltid. Så man kan ju då fundera på hur man ska hinna allt annat som som räknas upp, på resterande 10%. Möjligen kan det ju vara så att det finns flera personer som hanterar dessa uppgifter, skull nog se det som ytterst troligt rent av, så min tanke är nog att just arbetstidens förläggning blir något man hanterar internt i gruppen, utifrån det måste-tider som finns.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tanken slog mej nog, men bara just den tiden utgör ju 40% av en heltid. Så man kan ju då fundera på hur man ska hinna allt annat som som räknas upp, på resterande 10%. Möjligen kan det ju vara så att det finns flera personer som hanterar dessa uppgifter, skull nog se det som ytterst troligt rent av, så min tanke är nog att just arbetstidens förläggning blir något man hanterar internt i gruppen, utifrån det måste-tider som finns.
    Hittegodshanteringen upptar väl knappast hela öppettiden, snarare väntas man väl pyssla med lite andra administrativa grejer mellan varven.

Kan ju tänkas att någon söker båda halvtiderna också?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det blir lite långt att åka emellan eftersom ena tjänsten är i Kalmar och den andra i Karlskrona, inte helt omöjligt om öppettiderna inte kolliderar

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är inte alls förbjudet att läkarundersöka folk för att se om de är lämpliga för säkerhetstjänst. Jag fick t ex genomgå läkarundersökning innan jag som 19-åring fick bli konduktör på Lidingöbanan, vilket inte var säkerhetstjänst, men man ville ju veta om det kunde bli aktuellt med vidareutbildning till förare (och när jag sedan blev förare, så var det intyget för gammalt!).

Jag tror att du blandar ihop det lite mellan diskriminering (som är själva syftet med alla former av tester och prov, och inte är något märkligt i sig) och otillåten diskriminering, som är när man diskriminerar på otillåten grund utan godtagbara skäl. De otillåtna diskrimineringsgrunderna är listade i lag, och det är inte något generellt förbud mot att i ett rekryteringsförfarande kontrollera om någon är frisk.
    Sant, men det borde väl vara otillåten diskriminering att för anställning i tjänst A kräva att hälsokraven för tjänst B uppfylls? Däremot självklart OK att låta kandidaten kontrollera det för att påvisa eventuella karriärsmöjligheter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sant, men det borde väl vara otillåten diskriminering att för anställning i tjänst A kräva att hälsokraven för tjänst B uppfylls?
    Nej. Det som är otillåtet är diskriminering som direkt eller indirekt har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Sen finns det lite olika begränsningar i förbudet beroende på situation, exempelvis är nedre åldersgränser tillåtna i de flesta fallen.

Att ställa onödigt höga krav är inte förbjudet så länge det inte leder till diskriminering på någon av de angivna grunderna, ett enkelt exempel är att ett krav på viss längd för att utöva en arbetsuppgift tenderar att räknas som indirekt diskriminering på grund av kön.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sant, men det borde väl vara otillåten diskriminering att för anställning i tjänst A kräva att hälsokraven för tjänst B uppfylls? Däremot självklart OK att låta kandidaten kontrollera det för att påvisa eventuella karriärsmöjligheter.
    Då är det mer diskriminering att kräva att man har körkort, även om tjänsten man söker inte innebär ett behov av det.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nej. Det som är otillåtet är diskriminering som direkt eller indirekt har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Sen finns det lite olika begränsningar i förbudet beroende på situation, exempelvis är nedre åldersgränser tillåtna i de flesta fallen.

Att ställa onödigt höga krav är inte förbjudet så länge det inte leder till diskriminering på någon av de angivna grunderna, ett enkelt exempel är att ett krav på viss längd för att utöva en arbetsuppgift tenderar att räknas som indirekt diskriminering på grund av kön.
    Så det är OK att förvägra en person med diabetes en kontorstjänst men däremot inte OK att förvägra en rullstolsburen samma tjänst?

(exemplet utgår från att vare sig diabetes eller rullstol i sig innebär något hinder att utöva den aktuella tjänsten)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Då är det mer diskriminering att kräva att man har körkort, även om tjänsten man söker inte innebär ett behov av det.
    Något som i och för sig är lättare att ändra på än att göra sig av med en kronisk sjukdom. Att skaffa körkort alltså.

Å andra sidan kan man även vara förhindrad att skaffa körkort av medicinska skäl.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Något som i och för sig är lättare att ändra på än att göra sig av med en kronisk sjukdom. Att skaffa körkort alltså.

Å andra sidan kan man även vara förhindrad att skaffa körkort av medicinska skäl.
    Men varför ska man behöva ta körkort för att ha en tjänst som inte innebär någon körning? Man kanske anser att man inte har behov av nått körkort i sitt privatliv, ska man då va tvungen att skaffa ett för att kunna söka en tjänst.

För att va tex spårvagnsförare förstår jag kravet, men inte för att sitta på ett kontor eller i Biljettluckan på resecentrum

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så det är OK att förvägra en person med diabetes en kontorstjänst men däremot inte OK att förvägra en rullstolsburen samma tjänst?

(exemplet utgår från att vare sig diabetes eller rullstol i sig innebär något hinder att utöva den aktuella tjänsten)
    Nja, även diabetes är att betrakta som en funktionsnedsättning i dessa sammanhang, definitionen är ”varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga...”

Men diskrimineringsförbudet är inte ovillkorligt, man får ju diskriminera i de fall det har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå det syftet. Det är fortfarande inte vilka diabetiker som helst som får ha säkerhetstjänst.

Vad beträffar skyldigheten att tillgänglighetsanpassa lokaler m m för en viss arbetssökande så spelar verksamhetsutövarens ekonomiska bärkraft en ganska stor roll. Det kan t ex vara ok för Blomstermåla Trafik AB men inte för SJ AB att ha en bristande tillgänglighet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Men varför ska man behöva ta körkort för att ha en tjänst som inte innebär någon körning? Man kanske anser att man inte har behov av nått körkort i sitt privatliv, ska man då va tvungen att skaffa ett för att kunna söka en tjänst.

För att va tex spårvagnsförare förstår jag kravet, men inte för att sitta på ett kontor eller i Biljettluckan på resecentrum
    I de fall bilkörning (eller motsvarande) inte ingår i de primära arbetsuppgifterna brukar det oftast uttryckas så att innehav av körkort är meriterande. Det innebär i praktiken att det är svårt att få jobbet utan att ha körkort, åtminstone utanför storstadsområdena. I princip kan ett sådant krav innebära indirekt diskriminering av någon som pga funktionsnedsättning inte kan ta körkort, men i de flesta fallen torde arbetsgivaren ganska lätt kunna argumentera sig ur även dessa fall.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

För mig är det skillnad på vad som inte "är OK" och vad som är "otillåtet" enligt svensk diskrimineringslagstiftning.
    Jag uppfattar att JDS diskuterar det senare (lagen), och då är det inte juste att insinuera att han tycker att andra tveksamheter skulle vara OK.

Om någon skulle skriva i en platsannons för ett kontorsarbete att de kräver att man inte har diabetes kommer det säkert väcka uppmärksamhet och ifrågasättas, men troligen har aldrig någon arbetsgivare ens tänkt den tanken.
    (Edit: Bortsett från ifall även diabetes är diskrimineringsgrund).

Å andra sidan om det inte står något krav i annonsen så kan arbetsgivaren givetvis låta bli att anställa en person med diabetes (dvs "förvägra") om hen på helt andra punkter inte bedöms kvalificerad för arbetet.

Fast nu har vi hamnat väldigt off-topic. Vill du veta mer är det nog bättre du läser på DO:s hemsidor.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2020-12-25 klockan 10:50:59. Anledning: Tillagt i en parentes

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •