Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: [DE] Nerlagda stationer 2017, del 4.1: Pepparmynta

  1. #1

    [DE] Nerlagda stationer 2017, del 4.1: Pepparmynta

    Hej och välkomna till seriens fjärde del. Innan vi börjar kommer länkar till föregående delar:

    1 (Knautnaundorf)
    2 (Oberhof)
    3 (Karlshorst)

    Denna del består allt i allt av fem underdelar. Jag kommer att visa bilder i kronologisk följd: Vi börjar i Bad Sulza vid stambanans station, tar en sväng genom staden till ortens norra station (där temat börjar och dagens inlägg slutar). Sedan åker vi tåg till Buttstädt, tillbaka till Eckartsberga. Där blir det en promenad till staden och tillbaka. Från Eckartsberga blir det tåg till Tromsdorf (även här besöker vi orten), sedan till Auerstedt (detsamma, men ganska hurtigt). Sedan blir det Buttstädt igen (bara för ett tågmöte, för besöket i staden ingen prognos) och slutligen till Großheringen, där vi också utelämnar byn.

    Och varför kallar jag det hela för pepparmynta? Helt klart därför att vi besöker Pepparmyntbanan. På tyska Pfefferminzbahn. Namnet kommer från bönderna i Kölleda som odlade pepparmyntan i så stora mängder att den transporterades bort under säsongen i långa godståg. Det fanns till och med försök att elda lok med pepparmyntan, men detta blev ingen framgång: Det luktade gott men loken kom inte i väg, inte ens växling kunde ske. Det var helt klart trams (med undantag för pepparmyntodlingen som gav namnet till banan), nu tillbaka till fakterna.


    ------------


    Det är banan mellan Straußfurt och Großheringen som heter Pfefferminzbahn. Detta är två små byar och järnvägsknutpunkter i Thüringen, nära Erfurt, Weimar och Jena. Banan öppnades 15 augusti 1874. Med Preussen och stohertigdomen Sachsen-Weimar-Eisenach berördes endast vå tyska delstater. Detta på drygt 53 kilometrar och i Thüringen som då var känd för små och ännu mindre territorier. Banans byggandet beslöts med en kontrakt 31 juli 1870. År 1872 fick Saal-Unstrut-Eisenbahn-Gesellschaft (SUE) med kontor i Kölleda koncessionen. Redan 1874 övertog Nordhausen-Erfurter Eisenbahn-Gesellschaft (NEE) banans drift. 1877 gick SUE konkurs, som följd övertog NEE bolaget, år 1882. Och som del av NEE blev Pfefferminzbahn år 1887 del av Preussens järnvägar. Tiden som statsägd bana varade fram till 2005, sedan dess uthyrs infrastrukturen till Thüringer Eisenbahn. Banan går till största delen i Thüringen. Två orter som har en station vid banan ligger i Sachsen-Anhalt, men bara en av stationerna.

    8 december 2007 gick det sista persontåget mellan Straußfurt och Sömmerda, 9 december 2017 också mellan Buttstädt och Großheringen. Det var samtidigt den sista dag där DB Regio körde tågen. 10 december 2017 övertog Erfurter Bahn för en sju-års-period trafiken på mellandelen efter en upphandling. Numera är det stort sett endast tvåtimmestrafik. Som följd av detta är två tåg som fanns förr under rusningstrafiken inställda. Som följd kör Erfurter Bahnservice sedan 8 januari 2018 och fram till 2 mars i sammanarbete med Thüringer Eisenbahn ett tågpar till. Detta i egen regi till egen tarif. Bilder av tåget finns bl.a. här eller på Facebook-sidan pfefferminzbahn.de (ingen påloggning krävs).

    Vår bana löper tangentiellt till tre banor till Erfurt; bytesmöjligheter fanns i Straußfurt och Großheringen och finns i Sömmerda. Sedan Erfurt och Weimar samt Jena är regionens största städer är det inte helt optimalt. Det var för få resenärer så att trafiken lades ner. Befolkningen protesterade, men tog inte tåget. Det gäller bara att hoppas att åtminstone banans mellersta del kan trafikeras för en längre period.

    Ändstationerna Straußfurt och Großheringen drivs fortfarande av Deutsche Bahn medan Thüringer Eisenbahn (ThE) har ansvaret för mellanstationerna. Mötesstationerna Olbersleben-Ellersleben och Eckartsberga är inte lokalbevakade längre, här är det väl Zugleitbetrieb som gäller. Jag kommer inte ihåg den svenska beteckningen. Mellanstationerna har i alla fall inga signaler. Men Sömmerda (här har ThE endast ansvaret för den nedra stationsdelen), Kölleda och Buttstädt är lokalbevakade. Det finns godstrafik till Weißensee, Buttstädt och Eckartsberga. Detta är specialturer medan godstrafiken till industriområdet Kiebitzhöhe går enligt tidtabell. Spåret moderniserade, även stationerna som tillhör orterna i Thüringen har till största del moderniserats. Kölleda fick en ny perrong, i stationsområdet. Flera stationshus på bandelen som är kvar i drift har rivits.

    Från Kölleda fanns under åren 1914 - 1947 en bana via Lossa till Laucha. Efter 1947 trafikerades endast bandelen Lossa - Laucha, men även detta är sedan länge förbi.


    ------------


    I Buttstädt finns bak stationen en villa där står Buttstädt vid väggen. Detta var stationshuset av Weimar-Rastenberger Eisenbahn (WRE). Det var en meterspårsbana som trafikerade trakterna norr om Weimar. Banans historia är inte lätt, varför det blir en ganska förenklad version. Sommaren 1887 öppnades banan från Weimar via Buttelstedt (Buttelstedt, inte Buttstädt) till Großrudestedt och också grenen från Buttelstedt till Rastenberg. Denna korsade Pfefferminzbahn i Großrudestedt, stationen väster om Buttstädt. Och detta var problemet: WRE trafikerade inte Buttstädt. Med en sidobana från Mannstedt till Buttstädt löstes problemet 18 november 1891. Men redan då visade tig att WRE ldrig skulle uppfylla förväntningarna som lade grunden till att banan hade byggds. Efter att en saltgruva skulle byggas vid Rastenberg fattades beslutet att bygga en normalspårsbana mellan Buttstädt och Rastenberg, samt ett industrispår till gruvan. Normalspåret öppnades 1910, samtidigt stängdes smalspåret till Buttstädt medan förbindelsen till Rastenberg fanns kvar. I början gick det bra men efter Första världskriget minskade trafiken ganska starkt. Hela smalspårsbanan skulle läggas ner. Men huvuddelen kunde hållas i drift, 17 juni 1923 upphörde endast trafiken på sidobanan mellan Buttelstedt och Rastenberg. 1946 revs banan Weimar - Großrudestedt som reparation för Sovietunionen.
    Normalspåret blev till Buttsädt - Rastenberger Eisenbahn. Den hade först ett bra liv, men sedan stängdes gruvan. 1932 skulle banan stängas. Detta stötte på motstånd, slutligen överlevde den som industrispår för godstrafik. Persontrafiken upphörde med årsslutet 1932. Den fanns kvar 1943 - 1945 och 1947 - 1968. Godstrafiken till Rastenberg slutade 30 maj 1970, sedan lades banan ner och revs.


    ------------


    Jag besökte bandelen Großheringen - Buttstädt 7 december 2017. Under sista driftsdagen åkte jag Sömmersa - Großheringen, där tog jag endast några bilder i Großheringen. Men vi börjar i Bad Sulza vid stambanan Halle - Eisenach.


    ------------



    001-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    1 Där fanns några skuggor är 9442 309 fortsätter till Eisenach.



    002-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    2 Försignalerna för stationen Großheringen.



    003-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    3 Det privatägda stationshuset.



    004-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    4 Sett från andra sidan.



    005-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    5 Perrongen samt vägen dit är modernt.



    006-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    6 Det ser man också här.



    007-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    7 Stationen heter endast Bad Sulza.



    008-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    8 Det var salinen.



    009-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    9 Berg upp och berg ner, sedan är man i stadskärnen. 13 minuter efter den förra bilden. Rådhuset,...



    010-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    10 väggmålning,...



    011-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    11 kyrkan,...



    012-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    12 posthuset...



    013-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    13 ...och parken.



    014-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    14 När jag såg musikpaviljongen tänke jag opmedelbart på Paul Hindemith:s Ouvertüre zum „Fliegenden Holländer“, wie sie eine schlechte Kurkapelle morgens um 7 am Brunnen vom Blatt spielt: Youtube.



    015-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    15 Alvernativet till gaten över berget är en pad med många kurvor.



    016-UBS by Sören Heise, auf Flickr

    16 Thüringer Weintor, graderverket und Sonnenburg. Den fyller 111 år i år.



    017-UBSN by Sören Heise, auf Flickr

    17 Nu kommer vi till temat.



    018-UBSN by Sören Heise, auf Flickr

    18 Bad Sulza Nord.



    019-UBSN by Sören Heise, auf Flickr

    19 Sett från sidan. Det verkar om det stod en gång ett rejält stationshus här.



    020-UBSN by Sören Heise, auf Flickr

    20 Diret vid hållplatsen ligger en plankorsning.


    --klipp sedan det går endast att tillfoga 20 bilder--


  2. #2

    Sv: [DE] Nerlagda stationer 2017, del 4.1: Pepparmynta


    021-UBSN by Sören Heise, auf Flickr

    21 Mot Großheringen.



    022-UBSN by Sören Heise, auf Flickr

    22 Mot Sömmerda.



    023-UBSN by Sören Heise, auf Flickr

    23 Och en till.



    024-UBSN by Sören Heise, auf Flickr

    24 Väntkuren.



    025-UBSN by Sören Heise, auf Flickr

    25 Tåget kommer, det var 642 023.


    ------------


    Det var allt för dagen. Vi uppdelar besöket i fem delar. Fortsättningarna följer varje en eller två dagar.

    Viele Grüße
    Sören


  3. #3

    Sv: [DE] Nerlagda stationer 2017, del 4.1: Pepparmynta

    En rättelse. Det är för svårt med tyska ortsnamn.

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Sommaren 1887 öppnades banan från Weimar via Buttelstedt (Buttelstedt, inte Buttstädt) till Großrudestedt och också grenen från Buttelstedt till Rastenberg. Denna korsade Pfefferminzbahn i Guthmannshausen (och inte Großrudestedt), stationen väster om Buttstädt. Och detta var problemet: WRE trafikerade inte Buttstädt.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    567

    Sv: [DE] Nerlagda stationer 2017, del 4.1: Pepparmynta

    Ja Pfefferminzbahn är ju en av många fascinerande banor i området, och just Thüringen är ju min favoritdelstat i Tyskland! Nuläget av banan är ju i sig lite fascinerande. Man har upphört med trafiken i båda ändar av banan men kör fortfarande en mittsträcka. Detta gäller i alla fall persontrafiken.

    Bara detta att få fordonen in och ut från banan när ändsträckorna inte är med längre. I Sömmerda finns väl fortfarande anslutningsspår till banan Sangerhausen - Erfurt men egentligen korsar ju banorna där varandra i olika plan och numera sköts ju tågklareringen, dvs ställverken, av olika bolag i det övre nord-sydliga planet och det nedre öst-västliga. Ett anslutande kurvspår från väst mot syd finns väl dock kvar som ansluter mellan de olika planen? Ändstationen Grossheringen är också en mycket fascinerande station. När persontågen gick dit så fanns det väl bara egna spår vid stationen dit de tågen kunde ta sig för fortsättningen av banan gick sedan i en kurva söderut och anslöt bara till banan mot Jena. Grossheringen har en triangel av banor i övrigt plus då Pfefferminzbahn som går sin egna väg ut västerut och korsar banan mot Erfurt i ett övre plan i norra delen av Bad Sulza. Ett förbindelsespår finns dock nog till banan mot Erfurt. Förstora upp länken till OpenStreetMap lite så ser ni hur det ser ut. Trafikeras fortfarande delen mellan Grossheringen och Buttstädt på något sätt? Skulle då kunna vara utbytesmotorvagnar till persontrafiken och de godståg som ännu går på banan.

    Vad gäller godståg så förekommer ju ännu trafik till 4 stationer längs banan och man undrar då vilken väg dessa godståg tar sig dit? Hur kommer man till Weissensee, via Straussfurt eller kurvan vid Sömmerda? Trafiken till Eckartsberga och Buttstädt, den kanske trots allt går via Grossheringen, fast lite trixig väg att ta sig till rätt spår på Grossheringen station då. Så den mera regelbundna trafiken till Kölleda. Via Sömmerda mest troligt men även där trixigt att ta sin från övriga linjenätet ner på Pfefferminzbahn. Skulle man köra så raka tåg som möjligt så är det antingen från Erfurt via Straussfurt eller från Jena via Grossheringen. Mycket fascinerande under alla omständigheter! /PK


  5. #5
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Sv: [DE] Nerlagda stationer 2017, del 4.1: Pepparmynta

    Per K: Jag tittade på flygfotona på Google Maps och det verkar gå rätt bra att se hur bangårdarna ser ut. Som du misstänker verkar det vara ett förbindelsespår i Sömmerda. Grossheringen verkar ha ett spår som är svårt att använda till annat än Pfefferminzbahn, och ett till spår som verkar gå bra att använda både till Pfefferminzbahn och "den andra" banan mot sydväst. (Jag kan minnas fel, jag tittade medan jag läste denna utmärkta reportageserie).


  6. #6

    Sv: [DE] Nerlagda stationer 2017, del 4.1: Pepparmynta

    God kväll,

    bandelen Straußfurt - Weißensee är ur drift. Det är för mig oklart om Weißensee trafikeras fortfarande. Kurvan i Sömmerda finns kvar och används. Att det är två olika bolag som sköter stationens delar är inget problem - det är vardag med olika infrastrukturförvaltare. Sedan Erfurter Bahn har depån i Erfurt och tågen börjar/slutar i Sömmerda antar jag att kurvan används för trafiken dit.

    Bandelen Buttstädt - Großheringen är fortfarande i drift, men utan planenlig trafik. Godstågen där går som extratåg, nyss gick ett persontåg.

    Spår 5 i Großheringen (perrongspåret längst i syd, den enda vid ingen mellanplattform) används också av tåg till/från Saalebahn.

    En del bilder, bl. a. av mig, finns på https://www.facebook.com/Pfefferminzbahn.de/. Sidan är öppet för alla.


    Mvh Sören


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •