Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fråga om rälstyp sträckningen Torved-Gullspång

Passagerare
    Medlem
    nov 2019

Fråga om rälstyp sträckningen Torved-Gullspång

Är det någon som vet vad det ligger för rälstyp på denna linje? Utgår från att den var begagnad när den lades in på 1960-talet. Hur är det med lutningar på linjen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Torved-Gullspång

Enligt planerna för breddningen skulle så mycket som möjligt av originalrälerna återanvändas, vilket torde inneburit 17-kilosräler.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Utan att veta så gissar jag likväl att ovanstående fundering om 17 kg-räler är fel. Rimligen genomfördes breddningen med (minst) samma rälsvikt som resten av den breddade Kinnekullebanan fick.

Det finns en anledning till att Torved-Gullspång över huvudtaget breddades, och samma anledning ger underlag för mitt påstående om rälsvikten.

Dessa breddningsarbeten, från 891 mm spårvidd till normalspåriga 1435 mm, skedde mitt under den period då kalla kriget var som hetast. Hela världens planering utgick från att atomkriget skulle bryta ut nästa dag. Vis av massbombningarna under vk2 då franska, tyska, belgiska, holländska, italienska och polska bangårdar, järnvägsverkstäder, broar mm var prioriterade mål dit tusenplansräder dirigerades både nattetid och dagtid, och med kunskap om (eller åtminstone oro för) Sovjetunionens angreppsplaner mot västeuropa vilket inkluderade Norden så fanns insikten om att en svensk storskalig mobilisering med militär uppmarsch mot kusterna, storstadsområdena, södra Sverige och övre norrland skulle komma att störas av fientliga angrepp.

(Om Sovjetunionens krigsplanläggning för angrepp mot västeuropa:
    http://www.kalla-kriget.se/sverige/m...anlaggning.php )

Järnvägen var på den tiden, med tanke inte minst på standarden på vårt dåtida vägnät (minns ni Riksväg 1 dvs dagens E4 från ca 1958-1962? Googla!), mycket viktig för att få fram trupper, vapen och förnödenheter till sina planerade insatsområden. Mot bakgrund av de krigsscenarior man utgick från räknade man med att större järnvägsknutpunkter skulle bekämpas med kärnvapen, dvs bli totalförstörda. Sådana orter var tex Hässleholm, Alvesta, Halmstad, Nässjö, Hallsberg, Krylbo, Borlänge osv. Därför behövdes förbikörningsjärnvägar, och Torved-Gullspång var en sådan. Via den kunde militära transporttåg från södra Sverige komma till Värmland, via Bofors och Gyttorp till bergslagsbanan mot Dalarna och södra norrlands inland mm.

Samma skäl var orsaken till att tex fd Skåne-Smålandsjärnväg (SSJ) från Åstorp till Värnamo länge behölls som en kvarliggande länk, vissa delar av inlandsbanan (Lesjöfors-Vansbro-Mora) och säkert ytterligare andra sträckor.

Så småningom svalnade kalla kriget, järnvägar som ligger för fäfot utan underhåll återtas av Moder Jord, Sverige skaffade sig ett omfattande och högbärigt vägnät, Försvarsmakten ställde om till gummihjul och sen glömde alla bort alla krig och konflikter som varit.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det fanns inget som helst egenintresse hos SJ för att driva trafiken på banan Gullspång-Torved; den genomgående trafiken på banan var i praktiken obefintlig. Den enda delen av banan som hade trafik var spåret mellan Skagersvik och Gullspång, där kostnadsförslaget innebar inläggning av 32-kilosräler. Det var också den delen som breddades och togs i trafik först. Några protokoll efter avsyning eller liknande har jag inte sett, bara dokument som avhandlar förslag till breddningen. Det uttalade målet var i alla fall att lägga så lite medel som möjligt på breddningen. Det ventilerades till och med ett förslag att lagra räls och syllar så att man vid behov snabbt skulle kunna skruva ihop en normalspårsbana om ryssen kom.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fråga om rälstyp sträckningen Torved-Gullspång

Citat Ursprungligen postat av Frebar Visa inlägg
    Är det någon som vet vad det ligger för rälstyp på denna linje? Utgår från att den var begagnad när den lades in på 1960-talet. Hur är det med lutningar på linjen?
    SJK tog 1982 fram en Sverige-karta över ban-nätet med rälsvikt angiven, tror den skickades som bilaga till något nummer av tidningen Tåg. För denna sträcka anges 34 kg.

(jag har kartan på väggen på mitt kontor och hade inte varit där på ett par dagar innan jag i dag kollade detta)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förlåt, men nu först läser jag frågan korrekt...

Rälstyp? Vignolräler!

(Kunde inte låta bli! )

Senast redigerat av Bobo L den 2020-12-18 klockan 14:45:09.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    SJK tog 1982 fram en Sverige-karta över ban-nätet med rälsvikt angiven, tror den skickades som bilaga till något nummer av tidningen Tåg. För denna sträcka anges 34 kg.

(jag har kartan på väggen på mitt kontor och hade inte varit där på ett par dagar innan jag i dag kollade detta)
    Där ser man! Planer och resultat stämmer inte alltid överens.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Torbjörn Mårtensson Visa inlägg
    Där ser man! Planer och resultat stämmer inte alltid överens.
    I detta fall var det ju väl.

Jag har åkt förbi Gullspång några gånger, det är inte mycket man ser av banan från vägen, men det lilla jag sett tyckte jag att 17 kg lät alldeles för klent.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Otterbäckens hamn har varit av militärt intresse. Oljeförråd har lagrats i enorma bergrum, men dom blev avvecklade och öppningarna gjöts igen för ca 13-14 år sedan.
    Jag tror att Banan från Torved vidare till Bofors och Gyttorp också kan ha varit för militär strategi och därmed fått ligga kvar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av V1 Visa inlägg
    ... ... ... Jag tror att Banan från Torved vidare till Bofors och Gyttorp också kan ha varit för militär strategi och därmed fått ligga kvar?

Från ett tidigare inlägg längre upp i tråden:

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Det finns en anledning till att Torved-Gullspång över huvudtaget breddades, och samma anledning ger underlag för mitt påstående om rälsvikten.

... ... ...

Järnvägen var på den tiden, med tanke inte minst på standarden på vårt dåtida vägnät (minns ni Riksväg 1 dvs dagens E4 från ca 1958-1962? Googla!), mycket viktig för att få fram trupper, vapen och förnödenheter till sina planerade insatsområden. Mot bakgrund av de krigsscenarior man utgick från räknade man med att större järnvägsknutpunkter skulle bekämpas med kärnvapen, dvs bli totalförstörda. Sådana orter var tex Hässleholm, Alvesta, Halmstad, Nässjö, Hallsberg, Krylbo, Borlänge osv. Därför behövdes förbikörningsjärnvägar, och Torved-Gullspång var en sådan. Via den kunde militära transporttåg från södra Sverige komma till Värmland, via Bofors och Gyttorp till bergslagsbanan mot Dalarna och södra norrlands inland mm.

Senast redigerat av Bobo L den 2020-12-21 klockan 10:10:18.

Passagerare
    Medlem
    nov 2019

Ok tackar då vet jag att det åtminstone är 34 kgs räler vilket kan vara mycket troligt. Hade själv gissat på 41 kgs ….. tackar för alla inspel

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •